Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-18@14:01:49 GMT

آزمایش سوخت آمونیاک در هواپیما

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۹۲۲۳۵

آزمایش سوخت آمونیاک در هواپیما

ایران اکونومیست- شرکت Reaction Engines و انجمن تسهیلات علوم و فناوری بریتانیا(STFC) یک مطالعه مفهومی را در مورد استفاده از آمونیاک به‌عنوان سوخت جت انجام داده‌اند. با ترکیب فناوری مبدل‌های حرارتی Reaction Engines و کاتالیزورهای پیشرفته STFC، آنها امیدوارند که یک سیستم پیشران پایدار با میزان پایین انتشار گازهای گلخانه‌ای برای هواپیماهای آینده تولید کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موتورهای جت مدرن از انواع مختلفی از سوخت‌های مبتنی بر نفت سفید استفاده می‌کنند که دارای چگالی انرژی بسیار بالایی هستند و می‌توانند هواپیماها را فراتر از سرعت صوت به پرواز درآورند و مسافران و محموله‌ها را در سراسر جهان جابه‌جا کنند. متأسفانه، چنین سوخت‌هایی از سوخت‌های فسیلی حاصل می‌شوند و میزان دی اکسید کربن قابل توجهی منتشر می‌کنند.
یکی از راه‌های دستیابی به کاهش آلاینده‌ها، توجه به گزینه‌های دیگر برای سوخت‌های معمول جت در صنعت حمل‌ونقل هوایی است. مشکل این است که اکثر این گزینه‌ها چگالی انرژی بسیار کمتری نسبت به سوخت‌های استاندارد صنعت هوایی دارند و البته مشکلات دیگری هم دارند. به‌عنوان مثال، برای استفاده از فناوری امروزی باتری‌ها، هواپیماهای آینده باید بسیار کوچک و با برد کوتاه باشند و همچنین ظرفیت بارگیری کمی داشته باشند. بر این اساس، هیدروژن مایع می‌تواند یک جایگزین مناسب باشد، اما باید بخش اعظمی از آن مورد استفاده قرار بگیرد. در نتیجه هواپیماها باید به‌طور کامل دوباره طراحی و زیرساخت‌های جدیدی بنا شوند.
ایده استفاده از آمونیاک به‌عنوان سوخت هواپیما موضوع جدیدی نیست. اگرچه این ماده تنها یک سوم از چگالی انرژی دیزل را داراست، اما نسبتا به آسانی به مایع تبدیل و ذخیره می‌شود. این سوخت قبلاً در دهه 1950و 1960به وسیله موشک معروف X-15مورد استفاده قرار گرفته بود و آن را به مجموعه‌ای از ماموریت‌های زیرمداری فرستاده بود. این سوخت همچنین فاقد کربن است. مشکل اصلی پیدا کردن روشی مناسب برای استفاده اقتصادی در حمل‌ونقل هوایی است. برای حل این مشکل، شرکت Reaction Engines یک سیستم پیشرانه جدید را که براساس فناوری مبدل حرارتی تولید کرده، برای موتور هایپرسونیک SABER توسعه داده است. این سیستم سپس در آزمایشگاه STFC Rutherford Appleton واقع در آکسفوردشایر ارزیابی شد.
در این سیستم جدید، آمونیاک مانند نفت سفید، سرد می‌شود و به‌صورت مایع تحت فشار قرار می‌گیرد و در بال‌های هواپیما ذخیره می‌شود. گرمای ناشی از موتور به وسیله موتور مبدل حرارتی، آمونیاک را گرم و رآکتور شیمیایی را تغذیه می‌کند و در اینجا یک کاتالیزور مقداری از آمونیاک را به هیدروژن تجزیه می‌کند. مخلوط آمونیاک و هیدروژن سپس موتور جت را تغذیه می‌کند و این در حالی است که آنچه منتشر می‌شود عمدتا شامل نیتروژن و بخار آب است./نیواطلس

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۹۲۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پدر موشکی ایران با کسی شوخی نداشت

یکی از همکاران شهید طهرانی مقدم تعریف می‌کند: «می‌خواستیم دستگاهی را که ساخته بودیم آزمایش کنیم. اما بعد از چند دقیقه یکی از قطعات دستگاه خراب شد. واکنش حاج حسن به این موضوع جالب بود.»

به گزارش فارس، یکی از همکاران شهید حسن طهرانی مقدم پدر موشکی ایران، تعریف می‌کند: «قرار بود دستگاه کوچکی را آزمایش کنند. همه نگران بودند. آزمایش شروع شد. دقیقه دوازدهم یکی از قطعات دستگاه پرید و خراب شد.

یکی از بچه‌ها گفت: «تقصیر مقاومت همون قطعه‌ای بود که پیش‌بینی می‌کردیم.»

حاجی نفس عمیقی کشید و گفت: «خیالم راحت شد. دست کم ۹ تا قطعه دیگه‌ای که ساختین درست کار کرد.» سپس بلافاصله ادامه داد: «حالا یک ماه وقت دارین که همین قطعه رو هم تعمیر کنین.»

قطعه خراب همانی بود که برای ساختنش چندین مجموعه ساعت‌ها وقت گذاشته بودند و نتوانسته بودند نتیجه بگیرند؛ اما وقتی می‌گفت یک ماهه درستش کنید، با کسی شوخی نداشت.»

منبع: جلد ۲۵ مجموعه کتاب‌های «یادگاران» به قلم فرزانه مردی

دیگر خبرها

  • برق خورشیدی فضایی یک قدم به واقعیت نزدیک تر شد
  • آزمایشگاه دکتر صالحی؛ بهترین آزمایشگاه خون در شیراز
  • بهره‌برداری از نخستین نیروگاه خورشیدی فضا در یک قدمی واقعیت
  • ضرورت همکاری کشاورزان برای بکارگیری از روشن‌های نوین در مزارع
  • موشک ۱۳۰ تنی چند بار مصرف چینی رکورد تست را شکست
  • «کشف خودمختار» چیست؟
  • پدر موشکی ایران با کسی شوخی نداشت
  • مدیران کشور در مسوولیت‌ها آزمایش می‌شوند 
  • متا در حال آزمایش نوار جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی است
  • سیمان نانویی، بازار مسکن را متحول می‌کند