Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیژن زنگنه وزیر نفت در برنامه رادیویی رهیافت رادیو اقتصاد اظهار داشت: حدود ۲۷ ماه است که جمهوری اسلامی ایران تحت شدیدترین تحریم هاست تحریم‌هایی که بی سابقه بوده است.

وی ادامه داد: ملت ما با این تحریم‌ها مقابله کرده‌اند، هیچ کس باور نمی‌کرد در این مدت دو سال مردم مقاومت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تحریم‌ها اصلا شباهت به تحریم‌های سال ۹۰و ۹۱ ندارد.

وزیر نفت اظهار داشت: ما گرانی داریم، ولی قحطی نداریم که افتخار دولت است، البته نه وزارت نفت و نه دولت را بی عیب نمی‌دانم، ولی اقدامات خوب هم نباید نادیده گرفته شود.

وی ادامه داد: همه چیز در کشور تحریم است مثل صادرات نفت مواد پتروشیمی. حتی کالا‌های اساسی هم نمی‌توانیم وارد کنیم. حتی در شرایط کرونا هم تحریم بوده ایم، ولی هنوز سرپا ایستاده ایم. درست است که همه چیز گران است و این قابل انکار نیست، ولی توانسته ایم زندگی مردم را هرچند تحت فشار تامین کنیم.

وزیر نفت گفت: تولید نفت را حفظ کرده ایم و آن را کم نکردیم بلکه تولید بیشتر شده و اشتغال ما هم حفظ شده است. تولید گاز و پتروشیمی هم حفظ شده است. اگر تحریم‌ها نبود ما جهش خوبی به جلو می‌کردیم در حال حاضر ما جهش نکرده ایم، ولی تولید را ادامه داده ایم.

زنگنه گفت: یک ثانیه هم بنزین رسانی مختل نشده و یا حتی در گازرسانی اختلالی نداشته ایم که این کار بزرگی است.

وزیر نفت اظهار داشت: برای توسعه صنعت نفت ما به بازار سرمایه متکی هستیم و سرمایه مان را از بازار سرمایه تامین می‌کنیم.

وی ادامه داد: طرح خوبی برای گازرسانی از سال ۹۲ شروع کرده ایم تعداد روستا‌های تحت پوشش گاز از ۱۴ هزار به ۳۱ هزار رسیده است و ۹۹ درصد مجموعه شهری نیز تحت پوشش گاز هستند . در مجموع می‌توان گفت حدود ۹۵ درصد کل کشور را تحت پوشش گاز قرار داده ایم.

زنگنه اظهار داشت: اقداماتی که تاکنون انجام شده است باعث شده آلودگی زیست محیطی هم کم شود که آثار زیست محیطی آن را چند سال آینده مشاهده خواهیم کرد . همچنین توزیع بنزین یورو ۴ باعث کاهش آلودگی هوا شده است در کنار این بنزین گازوئیل بدون گوگرد هم عرضه می‌شود.

زنگنه در خصوص میادین مشترک هم گفت: ۱۷ فاز پارس جنوبی در دریا از ۲۸۰ میلیون مترمکعب متوسط در روز به ۷۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است که اکثر آن‌ها توسط ایرانی‌ها انجام شده و فقط فاز ۱۴ توسط توتال انجام شده است. توتال بعد تحریم‌ها کنار کشید و بعد از یک سال چینی‌ها هم کنار رفتند و بعد از آن‌ها ما کار را به پتروپارس سپرده ایم. در دریا نیاز به تکنولوژی بیشتری داریم و به زودی قراردادی با دانشگاه‌ها برای توسعه میدان‌ها منعقد خواهیم کرد البته اعتقاد بنده این است که اگر روابط با خارجی‌ها خوب شود باید باز هم با آن‌ها کار کنیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های کشور بهتر استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد تجهیزات توسط داخلی‌ها ساخته می شود و ما هم امیدواریم این عدد به ۸۰ درصد برسد.

زنگنه گفت: پایه‌های سکو‌ها در گذشته توسط خارجی‌ها ساخته می‌شد، ولی الان در کشور ساخته می‌شود حدود ۵۰۰ میلیون دلار ارزش دارد که در حال حاضر ایرانی‌ها آن را می‌سازند. در سال ۷۶ که بنده وزیر بودم روزی یک متر هم نمی‌توانستیم لوله گذاری کنیم، ولی الان روزی یک کیلومتر لوله گذاری می‌کنیم و علاوه بر ساخت تولید کننده‌ها تجهیزات را نصب هم می کنند.

زنگنه گفت:یکی از مهمترین کالا‌هایی که داخلی سازی شده مته است که بیشتر آن داخلی شده و از ۱۰ قلم کالا‌های مهم مورد استفاده در صنعت نفت اکثر آن‌ها توسط داخلی‌ها ساخته شده اند مثل لوله‌های بدون درز و انواع پمپ‌ها که پمپ‌ها در کشور توسط ۳ کارخانه بزرگ تولید می‌شوند.

زنگنه در خصوص بخش گاز هم گفت: صادرات گاز نسبت به سال ۹۰ و ۹۱ دو برابر شده است که امسال ۷۸۰ میلیون مترمکعب گاز صادر می‌کنیم. ما با پاکستانی‌ها مشکلی نداریم و مشکل از طرف آنهاست و همه کار کرده ایم، ولی باز هم نمی‌توانیم به پاکستان صادرات گاز داشته باشیم. در خصوص ترکیه هم مشکلی برای صادرات نیست، اما در خصوص امارات بی‌تدبیری شده است.

وی ادامه داد: اگر در خصوص نفت فرآورش عمل می کنیم در گاز هم باید به صورت فرآورش صادرات داشته باشیم. سال ۹۸ نسبت به سال ۹۱ فرآورده‌های گازی صادراتش چهار برابر شده است.

وی اظهار داشت: ما برای هر فاز پارس جنوبی یک میلیارد دلار خرج می‌کنیم تا بتوانیم تولید را در همین سطح حفظ کنیم.

زنگنه گفت: نزدیک به ۵ میلیارد دلار واحد‌های پتروشیمی خوراک به صنایع پایین دستی می‌فروشند همچنین تولید پتروشیمی امسال نسبت به سال گذشته بیشتر شده است. صنایع پتروشیمی تمایل دارند به شرکت‌های داخلی خوراک بدهند چرا که پولشان را همان روز می فروشند.

وزیر نفت ادامه داد: ما دو سند تهیه کرده‌ایم برای مصرف حمل و نقل تا ۱۴۲۰ که همه جزئیات خودرو‌های شخصی و عمومی و مصرف سوخت در آن آورده شده است به طور مثال در این سند برنامه‌ریزی شده است که خودرو‌ها باید به چه میزان مصرف سوخت برسند و سند دومی تهیه کرده‌ایم برای مصرف گاز که اجرای این سند‌ها بدون بهینه‌سازی مصرف سوخت شدنی نیست.

وی ادامه داد: امیدواریم این سند‌ها در دولت فعلی تصویب شود که می‌تواند نقشه راهی باشد برای دولت‌های آینده.

زنگنه در خصوص وضعیت بازار نفت بعد از کرونا هم گفت: اوپک کار مهمی کرده است که نفت برنت را از ۱۳ یا ۱۴ دلار به ۴۵ دلار رسانده است، اما معلوم نیست که کرونا چه زمانی تمام شود و پیش بینی برای بعد از آن دشوار است. در حال حاضر تقاضا برای نفت کم است، ولی برای بازار فرآورده تقاضا بیشتر شده است به طور مثال در بازار داخل را مشاهده می‌کنیم که مصرف بنزین در سیزده به در ۳۰ میلیون لیتر بود که در سال گذشته در همین روز صد میلیون لیتر مصرف کرده ایم.

زنگنه در خصوص عرضه سهام پالایشگاه‌ها هم گفت: همه هماهنگی‌ها انجام شده است و یکسری اطلاعات باید جمع‌آوری شود که مردم بتوانند زود معامله کند ما کاملاً موافق عرضه این سهام‌ها هستیم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تولید نفت سهام پالایشگاه ها زنگنه در خصوص حال حاضر انجام شده زنگنه گفت وزیر نفت تحریم ها هم گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۹۲۹۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سود سهام عدالت در این تاریخ واریز می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، انتهای آذر ماه سال گذشته بود که مرحله اول سود عملکرد مربوط به سال مالی ۱۴۰۱ شرکت‌های سهام عدالت به حساب سهامداران واریز شد، مرحله دوم واریز سود سهام عدالت هم ۲۴ اسفندماه بود.

سود سهام عدالتی که بنابر اعلام سازمان بورس در مرحله دوم دارندگان سبد سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی مبلغ ۴۴۶ هزار تومان، ۵۳۲ هزار تومانی مبلغ ۴۸۲ هزار تومان و سبد سهام یک میلیون تومانی ۹۰۶ هزار تومان سود دریافت کردند البته که میزان دریافتی سود بستگی به سبد سهام افراد داشت.

چرا سود سهام عدالت سه مرحله‌ای شد؟

سود سهام عدالتی که بنا بود در دو مرحله پرداخت شود، اما بدعهدی برخی از شرکت‌ها سبب شد تا  سود سال مالی ۱۴۰۱ سه مرحله‌ای شود. در همین راستا هم مجید عشقی رئیس سازمان بورس گفته بود: متاسفانه با وجود پیگیری‌های سازمان بورس، ۸ شرکت سود سهام عدالت خود را به حساب‌های شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز نکردند که این سازمان اقدامات قانونی لازم را برای دریافت سود سهامداران انجام خواهد داد تا بعد از تامین وجه از سوی شرکت‌های سرمایه پذیر، مابقی سود به حساب سهامداران واریز شود.

حالا بنابر اعلام رئیس سازمان بورس احتمالا واریز مرحله سوم و تسویه سود سهام عدالت خرداد ماه خواهد بود؛ در همین راستا هم مجید عشقی رئیس سازمان بورس شب گذشته در رسانه ملی گفت: مجموعه اتفاقاتی رخ داد که سبب شد برخی شرکت‌ها تخلفی داشته باشند و نتوانند سود سهام عدالت را پرداخت کنند.

او افزود: این شرکت‌ها اکثرا با کمبود نقدینگی مواجه هستند ما هم توصیه کردیم که باید سود سهام عدالت پرداخت شود امیدواریم تا خرداد بتوانیم این سودها راجمع آوری و مابقی سود سهام عدالت را پرداخت کنیم البته باید زمان دقیق آن را شورای عالی بورس مشخص کند.

اما آیا با شرکت‌هایی که سود سهام عدالت خود را واریز نکردند برخوردی خواهد شد؟ در همین راستا هم ولی الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: عدم پرداخت سود سهام که مطابق زمان بندی اعلام شده در کدال نباشد یک تخلف است.

این مقام مسئول اظهار کرد: مورد دیگر این که اگر ۸ ماهی که در قانون تجارت تعیین شده و بر اساس مصوبه سازمان بورس این ۸ ماه به ۴ ماه کاهش یافته و برخی از شرکت‌ها اساسنامه خود را تغییر دادند هم زمان بندی رعایت نشود این نیز یک موضوع قابل پیگیری است. در کل دو موضوع عدم رعایت زمانبندی پرداخت سود که در سامانه کدال منتشر شده و هم عدم رعایت زمانبندی بر اساس اساسنامه ناشران قابل پیگیری است و سازمان بورس پیگیر این موضوع خواهد بود.

برای دریافت سود سهام عدالت به سایتی مراجعه نکنید

اما همین که بحث واریز سود سهام عدالت داغ می‌شود برخی از سود جویان هم فرصت را غنیمت می‌شمارند که در همین راستا هم مهدی حاجی‌وند، دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران گفته بود: هر زمان که موضوعات مربوط به سهام عدالت مطرح می‌شود عده‌ای از این فرصت جهت کلاهبرداری استفاده می‌کنند که لازم است سهامداران عدالت به چند نکته دقت داشته باشند. معمولا کلاهبرداران چند روش دارند؛ آن‌ها یا به افراد پیامک ارسال می‌کنند و می‌گویند برای دریافت سود سهام عدالت با این شماره تماس گرفته یا روی لینک خاصی کلیک کنید که در این خصوص باید گفت برای دریافت سهام عدالت به هیچ فردی پیامک زده نمی‌شود.

او افزود: مورد دیگر این که کلاهبرداران ممکن است در فضای مجازی سایتی را معرفی کنند که قطعا هیچ سایتی برای دریافت سود سهام عدالت وجود ندارد. نکته بعدی این که برخی از کلاهبرداران حرفه‌ای‌تر هستند و حساب کاربری افراد را هک و از طریق آن‌ها برای اطرافیان پیامکی مبنی بر این که "سود سهام عدالت را دریافت کردم به این لینک بروید و شما هم سود دریافت کنید" ارسال می‌کنند. بر همین اساس در این زمینه هوشیاری افراد بسیار مهم خواهد بود.

دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت در ادامه اظهار کرد: در مجموع برای دریافت سود سهام عدالت به هیچ فردی پیامی داده نخواهد شد و از افراد هیچ مدرکی درخواست نمی‌شود و همچنین مراجعه به سایت و لینکی نیاز نیست. 

پیش از این هم شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرده بود، مشمولانی که سود دوره های گذشته را دریافت و سود این دوره عملکرد مالی ۱۴۰۱ را دریافت نکرده‌اند می‌توانند با مراجعه به سامانه سهام عدالت یا سجام پس از متوجه شدن مشکل نسبت به اصلاح شماره شبا و مشکل حساب خود اقدام کنند تا سود این دروه را با دوره‌های بعدی دریافت کنند.

در انتها نیز مرکز تماس ۱۵۶۹ شرکت سپرده‌گذاری مرکزی آماده پاسخگویی به سوالات سهامداران خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر خبرها

  • مردم به جای سرمایه‌گذاری در بانک نفت بخرند!
  • خبر مهم عشقی درباره زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت
  • ۲۰۰ شرکت در راه بازار سهام
  • زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت
  • سود سهام عدالت در این تاریخ واریز می‌شود
  • اجرای طرح کیفیت بخشی محصولات سنگین، اولویت پالایشگاه بندرعباس است
  • ساخت دومین پالایشگاه تولید پلاسما با ظرفیت ۴۰۰ هزار لیتر
  • کدام پالایشگاه‌ ها بیشترین افزایش تولید و فروش را در سال ۱۴۰۲ داشته‌اند؟
  • تحلیل سهام فارس ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
  • عرضه‌های امروز بورس کالا ۲۷ فروردین ۱۴۰۳