Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@13:27:01 GMT

عزاداری محرم در سفرنامه جهانگردان اروپایی

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۹۹۱۱۶

عزاداری محرم در سفرنامه جهانگردان اروپایی

رئیس گروه ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران می‌گوید سفرنامه جهانگردان به ویژه جهانگردان اروپایی به ایران در ایام ماه محرم و صفر روایت‌های عاشورا در دوره‌های مختلف تاریخی است که برخی از آن‌ها متعلق به مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورا در دروان صفوی و قاجار است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، ایرج عنایتی‌زاده - رئیس گروه ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی این سازمان - با بیان این مطلب در تشریح و معرفی سفرنامه‌های جهانگردان اروپایی که در کتابخانه ملی نگهداری می‌شود، گفت: یکی از بخش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی مربوط به ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی است که این بخش گنجینه‌ای از اسناد و مطالعات مربوط به ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی را دربر می‌گیرد و بالغ بر ۴۰۰ عنوان سفرنامه در این بخش نگهداری می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 او ادامه داد: برخی از سفرنامه‌های موجود متعلق به جهانگردان مشهور اروپایی است که مطالب عینی و مستندات تاریخی و مهمی از مراسم عزاداری محرم و عاشورا و نوع عزاداری‌ جامعه ایران در قرن‌های گذشته را قید کرده است.

رئیس گروه ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به سفرنامه جهانگردان اروپایی که بخشی از آن‌ها درباره عزاداری امام حسین (ع) و یاران بزرگوار ایشان است، توضیح داد: از سفرنامه‌های موجود در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران که در آن‌ها به مراسم محرم و عزاداری شیعیان ایران اشاره شده می‌توان به سفرنامه پیترو دلاواله، سفرنامه تاورینه، سفرنامه آرنولد ویلسن، سفرنامه فردیک چارلز ریجارد و سفرنامه هاینریش بروگش اشاره کرد.

او تصریح کرد: سفرنامه‌های پیترو دلاواله و تاورینه برای قدمت تاریخی دوران صفویه است. سفرنامه هاینریش بروگش از مراسم محرم و عزاداری شیعیان ایران نیز متعلق به دوره قاجاراست که مطالب مستندی را ثبت کرده است.

عنایتی‌زاده درباره تفاوت روایت‌ سفرنامه‌های پیترو دلاواله و تاورینه با سفرنامه هاینریش بروگش بیان کرد: تفاوت‌های موجود در این سفرنامه‌ها نوع نگاه نگارنده‌ها به ماهیت عزاداری‌ها است به این معنا که  سفرنامه‌های پیترو دلاواله و تاورینه به مستندنگاری محرم و عزاداری در بین توده مردم پرداخته است. اما در سفرنامه هاینریش بروگش محرم در دوران قاجار و تصویری است که از تعزیه‌ مستند کرده است. همچنین در سفرنامه‌های ارنست اورسل و فوروکاوای ژاپنی و سفرنامه هانری بایندر که به فارسی نیز ترجمه شده‌اند مستندات تاریخی از محرم و عزاداری‌ جامعه ایران موجود است.

عنایتی‌زاده اظهار کرد: سفرنامه‌های پیترو دلاواله، تاورینه، آرنولد ویلسن، فردیک چارلز ریچارد و سفرنامه هاینریش بروگش آلمانی به زبان اصلی و جزء سفرنامه‌های نفیس کتابخانه ملی به شمار می‌روند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: محرم 99 سفرنامه مراسم عزاداری ماه محرم سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران شناسی و اسلام شناسی جهانگردان اروپایی محرم و عزاداری سفرنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۹۹۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله به کنسولگری ایران در دمشق اشتباه رژیم صهیونیستی بود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، حجت الاسلام قاسم روانبخش، منتخب مردم قم در مدرسه علمیه خواهران شهید غفاری ضمن تبریک به مناسبت پیروزی‌های اخیر جبهه مقاومت، گفت: رژیم صهیونیستی اشتباه بزرگی مرتکب شد و با زدن سفارت ایران زمینه را برای انتقام سخت فراهم کرد.

وی افزود: حمله به سفارتخانه یک کشور حمله به خاک آن کشور تلقی می‌شود به همین دلیل ایران از این حق برخوردار شد که به خاک اسرائیل حمله کند.

روانبخش گفت: ایران با برنامه‌ای بسیار حساب شده و با اطلاع دادن به همه کشور‌های همسایه و اروپایی و امریکایی حتی زمان پاسخ را هم مشخص کرد.

نماینده مردم قم افزود: ایران به رغم تقاضای امریکا و اسرائیل و کشور‌های اروپایی و منطقه‌ای انتقام سختی گرفت که در نوع خود تاکنون بی‌نظیر بوده است.

وی بیان داشت: موشک‌های ایرانی از لایه‌های مختلف عبور کرد و به هدف اصابت کرد.

روانبخش گفت: همه دنیا فهمیدند ایران می‌تواند رژیم اشغالگر را از روی زمین محو کند شعار ۲۵ سال نابودی اسرائیل یک شعار نیست بلکه واقعیت دارد.

 

دیگر خبرها

  • فعالیت مجامع اجلاسیه بین المللی پیرغلامان حسینی
  • جلد دوم کتاب «تاریخ تحلیلی جامعه شناسی دیوان سالاری در ایران» چاپ و رونمایی شد
  • حمله به کنسولگری ایران در دمشق اشتباه رژیم صهیونیستی بود
  • هر جا نامی هست، داستانی دارد
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • وزیر خارجه اسرائيل: جلوی ایران را بگیرید
  • وزیر خارجه اسرائيل: جلوی ایران را بگیرید / انتشار فیلم عزاداری کنار برج ایفل
  • بهاریه «جشن گل سرخ» در دیار گنبدهای فیروزه‌ای
  • دولت رئیسی متوجه ظرفیت ظریف نیست
  • لحظه شماری این استقلالی محبوب برای پرسپولیس و سپاهان