Web Analytics Made Easy - Statcounter

رضا شهبازی روز چهارشنبه در جلسه فرونشست زمین در اصفهان افزود: این استان بعنوان نماد فرونشست زمین در کشور شناخته شده است.

وی ادامه داد: امروز با مخاطرات طبیعی متعددی در کشور مواجهیم اما مهمترین و بزرگترین چالش استان اصفهان، فرونشست زمین است.

مدیرکل دفتر بررسی مخاطرات زمین شناسی، زیست محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور ادامه داد: اصفهان حساسیت‌های ویژه‌ای دارد و باید نگاه ویژه‌ای به این استان  داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان‌اینکه سازمان زمین شناسی متولی برنامه‌ریزی و پیگیری موضوع فرونشست زمین است، این چالش را سخت‌ترین موضوع مخاطراتی کشور اعلام کرد و افزود: پس از فرونشست زمین، مهمترین مساله کشور ما انتشار گرد و غبار است.

شهبازی بیان کرد: خطر و آسیب‌زایی زمین لرزه خیلی بیشتر از فرونشست است اما در زمین لرزه یک گُسل فعال می‌شود که آیین نامه ساخت و ساز خاص برای مقابله با آن مشخص شده اما در موضوع فرونشست با زیرزمین سروکار داریم که دانش ما در باره آن محدود است و بهره‌برداران میلیونی در کشور در مورد آن وجود دارند.

وی خاطرنشان کرد: فرونشست مثل بیمار سرطانی است که هنگامی در سطح زمین نمود پیدا می‌کند، که دیگر کاری از دست ما برنمی‌آید.

مدیرکل دفتر بررسی مخاطرات زمین شناسی، زیست محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور اظهار داشت:  اصفهان در بسیاری از زمینه‌ها در کشور پیشتار بوده و انتظار است که بعنوان پایلوت در مورد زمین شناسی هم محسوب شود.

وی بیان کرد: ظرفیت علمی و مدیریتی در اصفهان برای انجام این کار حساس وجود دارد.

به گفته شهبازی، نرخ فرونشست اصفهان در سال ۹۵ حدود ۱۵ سانتیمتر در سال ثبت شده است.

وی با بیان‌اینکه فرونشست در ۲۰ سال گذشته در همه دشت‌های کشور که قابلیت این پدیده را داشتند، رُخ داده و دیگر جای جدیدی برای فرونشست وجود ندارد، یادآور شد: ما امروز فقط آثار جدید فرونشست را مشاهده می‌کنیم.

مدیرکل دفتر بررسی مخاطرات زمین شناسی، زیست محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: فرونشست زمین در مناطقی مانند فرودگاه اصفهان دیده نمی‌شود اما در مناطقی مثل کوهستان‌ها و کوهپایه‌ها که تغذیه آب زیر زمینی را انجام می‌دهند، اُفت شدید قابل مشاهده است.

وی تصریح کرد: طرح احیا و تعادل بخشی، تنها راهکار نجات منابع آب زیر زمینی کشور است.

شهبازی افزود: چاه‌های غیرمجاز توان تخلیه زیاد آب را ندارند اما چاه‌های مجوزدار که ۱۲ درصد در سطح استان اصفهان است با استفاده از تجهیزات و دستگاه‌های سنگین، حدود ۵۰ درصد از منابع آب استان را تخلیه می‌کنند و هیچ نظارتی هم بر آنها وجود ندارد.

وی بیان کرد: بالاترین نرخ فرونشست در اصفهان در منطقه رهنان به سمت خمینی شهر با ۱۸.۵ سانتیمتر قابل مشاهده است.

مدیرکل دفتر بررسی مخاطرات زمین شناسی، زیست محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با بیان اینکه توجه به عوارض فرونشست از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تصریح کرد: فرونشست یکسری عوارض و آسیب مهندسی در مورد فرودگاه‌ها، طرح‌های انتقال آب و جاده‌ها  بدنبال دارد.

به گفته وی، آثاری که امروز از فرونشست قابل مشاهده است لزوما در جایی نیست که بیشینه فرونشست را دارد.

شهبازی اضافه کرد: خشکسالی و ترسالی یک موضوع نوسان‌دار در طبیعت است و از سال‌های ۷۵ تا ۸۸ شرایط ثبات در فرونشست را می‌توان مشاهده کرد و خشکسالی خیلی شدیدی تا سال ۷۹ در کشور بوقوع پیوست.

وی خاطرنشان کرد: از سال ۸۸ به بعد دیگر تغذیه سُفره‌های آب زیرزمینی انجام نشده و فقط برداشت صورت گرفته است.

مدیرکل دفتر بررسی مخاطرات زمین شناسی، زیست محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: فرونشست زمین و شکاف‌ها و ترک خوردگی‌های شدید ناشی از آن در مهیار، مسیر اصلی اصفهان - شیراز، خط راه‌آهن، خطوط انتقال برق، و لوله‌های بنزین و نفت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه امروز فرونشست‌های مشابهی در نقاط دیگر کشور از جمله تهران و کرج نیز در حال وقوع است، تصریح کرد: در صورتی که فرونشست اصفهان را بطور دقیق بشناسیم، می‌توانیم در سایر نقاط کشور نیز از نتایج آن استفاده کنیم.

شهبازی گفت: دشت کاشان ویژگی خیلی خاص و جالبی دارد و گسل این خطه، مرز فرونشست را بخوبی کنترل می‌کند.

جلسه فرونشست زمین روز چهارشنبه با حضور مدیرکل دفتر بررسی مخاطرات زمین شناسی، زیست محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، استاندار اصفهان، نماینده مردم شاهین شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی و مدیرکل مدیریت بحران استان در استانداری اصفهان برگزار شد.

برچسب‌ها سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور اصفهان استانداری اصفهان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور اصفهان استانداری اصفهان سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور اصفهان استانداری اصفهان فرونشست زمین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۰۳۴۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویری ترسناک از فرونشست زمین در یزد پس از بارش شدید باران

به گزارش همشهری آنلاینف تصویری از فرونشست زیرگذر میدان امام حسین (ع) واقع در هسته مرکزی شهر یزد بعلت بارش شدید باران در فضای مجازی وایرال شده است.

کد خبر 846888 منبع: ایرنا برچسب‌ها فرونشست زمین استان یزد خبر مهم طوفان باران

دیگر خبرها

  • امدادرسانی آتش‌نشانان یزد به خودروهای درگیر در فرونشست زمین
  • فرونشست زمین در جاده مزرعه عرب به حسن آباد بر اثر بارش‌های سیلابی+ فیلم
  • سامانه بارش‌زا بهاری در راه اصفهان / هوا ۳ تا ۵ درجه سردتر می‌شود
  • این شهر بحرانی‌ترین کانون فرونشست زمین در کشور
  • تصویری ترسناک از فرونشست زمین در یزد پس از بارش شدید باران
  • زندگی ۴۹ درصد مردم ایران روی فرونشست زمین
  • سهم اصفهان از حقابه زاینده‌رود؛ تقریباً صفر/ بارگذاری بیش از اندازه آب در سد زاینده‌رود مشکل‌ساز می‌شود
  • (تصویر) فرونشست ترسناک زمین در شهر یزد
  • عکس/ فرونشست زمین بر اثر بارش باران در یزد
  • نماینده مجلس: فرونشستِ اصفهان جدی است؛ وزیر میراث فرهنگی در حال انجام چه کاری است؟