Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاندار اصفهان گفت: اصفهان همچنان با مشکل خشکسالی و کمبود منابع آبی مواجه است به همین دلیل مُجوز اجرای طرح‌های آب بَر مورد موافقت مدیریت استان قرار نمی‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ عباس رضایی روز چهارشنبه در جلسه فرونشست زمین در استان افزود: در همین راستا مجوز ایجاد و توسعه صنایع آب بَر در استان در ۲ سال گذشته داده نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: ۳۰ درصد از صرفه‌جویی در مصرف آب با اجرای طرح های مختلف در بخش صنعت استان انجام شده است.

استاندار اصفهان با اشاره به اهمیت رعایت الگوی کشت و کشت‌های گلخانه‌ای در بخش کشاورزی افزود: توجه به الگوی کشت و کشت‌های گلخانه‌ای باید بطور جدی پیگیری شود تا کاهش مصرف آب در این بخش رُخ دهد.

وی اضافه کرد: سازمان جهاد کشاورزی باید بصورت ویژه در دشت‌های بحرانی استان ورود پیدا کند و توصیه به کشاورزان برای رعایت الگوی کشت و کشت‌های گلخانه‌ای را مطمح نظر قرار دهد.

رضایی بیان کرد: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور هم باید برای حل مشکل فرونشست زمین حضور جدی داشته باشد و طرح‌های کاربردی در این زمینه ارائه دهد.

وی خاطرنشان کرد: این سازمان باید برای تکمیل طرح مقابله با فرونشست اصفهان از ظرفیت‌های علمی منطقه از جمله دانشگاه‌های اصفهان استفاده کند.

استاندار اصفهان تصریح کرد: در راستای مقابله با فرونشست زمین در استان، مطالعه دشت بُرخوار باید در دستور کار سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور قرار گیرد.

وی بیان کرد: سازمان برنامه و بودجه وظیفه تامین بودجه این طرح را بر عهده دارد و اداره کل راه و شهرسازی هم باید در راستای تاب‌آوری ساختمان‌ها و تاسیسات در برابر فرونشست زمین مطالعات لازم را انجام دهد و نتیجه آن را تا سه ماه آینده ارائه کند.

جلسه فرونشست زمین روز چهارشنبه با حضور مدیرکل دفتر بررسی مخاطرات زمین شناسی، زیست محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، استاندار اصفهان، نماینده مردم شاهین شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی و مدیر کل مدیریت بحران استان در استانداری اصفهان برگزار شد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اصفهان هفته دولت استانداری اصفهان استاندار اصفهان فرونشست زمین زمین شناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۰۴۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری بیست وهشتمین همایش و نمایشگاه ملی مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای شهرستان های استان تهران؛نشست سیاستگذاری و راهبردی این رویداد همراه با نشست خبری و مطبوعاتی با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد.
علی جاویدانه رییس سازمان نقشه برداری کشور در این مرایم گفت:بیست وهشتمین همایش و نمایشگاه ملی مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی درهشت محور اصلی برگزار می‌شود که عبتارتند از ۱- ژئودزی و ژئودینامیک (تعیین موقعیت، ناوبری و چارچوب‌های مختصاتی زمین مرجع وغیره) ۲- فتوگرامتری و سنجش‌ازدور (پهپاد، سامانه‌های پویای تولید و به روزرسانی نقشه و اطلاعات مکانی) ۳- سامانه‌ها و زیرساخت‌های اطلاعات مکانی (GIS & SDI) و مدیریت منابع مکانی غیرمتمرکز ۴- آبنگاری (چارت دریایی، تغییرات تراز دریا، ایمنی دریانوردی، کاداستر دریایی) ۵- کارتوگرافی (اطلس‌های پویا، نقشه‌های تعاملی و تقاضامحور، نام‌های جغرافیایی و تقسیمات کشوری) ۶- فناوری‌های نوین در حوزه اطلاعات مکانی (شهر سه بعدی، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، متاورس) ۷- کاربرد اطلاعات مکانی در (دولت الکترونیک، اقتصاد دیجیتال، حدنگاری، آمایش سرزمین، توسعه دریامحور و سامانه‌های تصمیم یارمکانی) ۸- کاربرد اطلاعات مکانی در (مدیریت بحران، مدیریت منابع طبیعی، اقلیم و محیط زیست، حمل و نقل)
وی اضافه کرد:بیست و هشتمین همایش ملی مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی (ژئوماتیک ۱۴۰۳)، از صبح روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه آغاز و کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی، با حضور مقامات و مسئولین ارشد کشوری و لشگری، متخصصین، صاحب‌نظران و علاقه‌مندان این رشته به صورت حضوری و مجازی در سازمان نقشه‌برداری کشور، برگزار خواهد شد.
جاویدانه افزود:همایش و نمایشگاه ملی مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی با چهار دهه قدمت، همواره جایگاهی برای ارائه آخرین تلاش‌های علمی و اجرایی کشور در زمینه علوم نقشه برداری است.
رئیس سازمان قشه برداری کشور در ادامه گفت:علوم نقشه برداری با توجه به تغییرات گسترده تکنولوژی در بخش‌های جمع آوری، پردازش و نمایش اطلاعات در سال‌های اخیر تغییرات و پیشرفت‌های زیادی را تجربه نموده است که عدم آگاهی و استفاده از آن میتواند صدمات جبران ناپذیری را بر بدنه برنامه ریزی، تصمیم سازی و مهندسی کشور وارد نماید. این اهمیت وقتی صدچندان میشود که بدانیم بسیاری از داده‌های دنیای امروز دارای مولفه مکانی بوده و بدون آن کارآیی ندارند.
وی افزود:به همین دلیل، لازمست تا داده‌های مکانی با کیفیت مطلوب و با رعایت استاندارد‌های موجود جمع آوری، پردازش و در اختیار کاربران قرار گیرند. چنین اطلاعاتی در یک بستر مشترک میتوانند ضمن کمک به طرح‌های کلان کشور مانند آمایش سرزمین، ثبت و دیگر موارد نیاز‌های موجود در زمینه‌های محیط زیست، تغییرات اقلیم، حمل و نقل، مصرف بهینه منابع را نیز تامین کرده و رشد اقتصادی کشور را به ارمغان آورد
جاویدانه در ارتباط با تاثیر برگزاری همایش ژئوماتیک در هم‌افزایی و ارتقاء سطح علمی متخصصان و پژوهشگران، گفت: این همایش موجب آشنایی پژوهشگران با آخرین دستاورد‌های علمی در زمینه مهندسی نقشه‌برداری می‌گردد.
وی همچنین تاثیر برگزاری نمایشگاه بر فناوری و تکنولوژی مکانی به عنوان محلی برای آشنایی با بروزترین دستاورد‌های علوم مربوطه را موجب شناخت تجهیزات و فناوری‌های جدید در مهندسی نقشه‌برداری دانست که امکان تهیه و بهره‌مندی سریع‌تر از آن را فراهم می‌کند.
وی در ادامه گفت:به نظرمن مهمترین مساله پیش روی کشور، طرح حدنگار و کاداستر می‌باشد که نیاز مبرم کشور محسوب می‌شود و مواردی مانند سند راهبردی و نقشه راه کاداستر، ایجاد زیرساخت مختصاتی دقیق ملی، ورود و بکارگیری فناوری‌های پیشرفته فتوگرامتری برای تهیه نقشه‌های پایه و زیرساخت هندسی سه بعدی دقیق، ایجاد پلتفرم ملی تولید و پردازش داده مکانی کاداستر، زیرساخت فرایند تثبیت نقشه کاداستر و صدور سند تک برگ، اتصال کاداستر به دولت الکترونیک و زیرساخت ملی خدمات کاداستر، آموزش نیروی انسانی در کاداستر، توسعه اکوسیستم نوآوری در کاداستر و ... باید در دستور کار قراربگیرد. رئیس سازمان نقشه برداری کشور از شناسایی ۲۵۰ محدوده فرونشست در کشورخبر داد و گفت:وضعیت فرونشست تک تک استان‌ها را برای همه مسوولان ملی و استانی اعلام کردیم.وی در ادامه گفت:در ۲ سال گذشته با سرمایه گذاری‌های سازمان برنامه و بودجه و هماهنگی بین نهاد‌های مختلف، اقدام به توسعه زیرساخت ها، بازسازی شبکه‌ها و دستگاه‌های تصویر برداری کرده ایم و استان‌ها هدفمند فعالیت کردند. وی ادامه داد: ۲ هزار و ۴۴۰ شهر در کشور داریم که ۳۵۰ شهر فاقد نقشه است، این شهر‌ها درگذشته روستا بودند که تبدیل به شهر شدند و اکنون برای ۱۵۰ شهر نقشه تهیه شده است. این مقام مسئول افزود:تصویربرداری با پهپاد در سال ۱۴۰۱ از ۵۰ شهر و سال گذشته از ۱۰۰ شهر با همکاری شرکت‌های دانش بنیان انجام شد. همچنین دراواخر سال گذشته ازظرفیت بخش خصوصی با عکس برداری هوایی و تیم تخصصی عکسبرداری با هواپیمای سرنشین دار استفاده شد. جاویدانه اظهار داشت:فرونشست باید در زمینه کارگروه تخصصی مورد بررسی قرار گیرد و کارگروه سازگاری با کم آبی، موضوع فرونشست را پیگیری می‌کند. رئیس سازمان نقشه برداری کشوراظهار داشت:۲۲ایستگاه در سواحل شمالی و جنوبی فعال است که وضعیت جزر و مد و تراز دریا را برای یک سال آینده پیش بینی می‌کند. وی با اشاره به وضعیت فرونشست زمین در کشورگفت:سازمان نقشه برداری به عنوان مسوول پایش وضعیت فرونشست، به صورت کامل وظایف خود را انجام داده است. رئیس سازمان نقشه برداری کشور خاطر نشان کرد:علت عمده فرونشست، برداشت بی رویه آب و نیاز آبی بخش کشاورزی است، ضمن اینکه لازم است تا نقشه‌های خطر فرونشست تهیه شود، زیرا این امر برای حفظ سازه‌های قدیمی و سازه‌های جدید ضروری است. وی با بیان اینکه استان کرمان دارای بیشترین فرونشست است، گفت:وضعیت فرونشست تک تک استان‌ها را برای همه مسوولان ملی و استانی ارسال کردیم. وضعیت فرونشست هراستان متفاوت است؛ درهمین راستا ۲۵۰ محدوده فرونشست و ۱۰ مورد تا محدوده شهر نزدیک به فرونشست وجود دارد. جاویدانه با بیان اینکه اینکه در سطح سخت افزار و نرم افزار نیازمند به‌روزرسانی هستیم، گفت: ۳۰ ایستگاه و نرم افزار پردازش در حوزه ارسال تصاویر به‌روزرسانی شد.

جاویدانه یادآور شد:سعی کردیم درتعامل با سایر دستگاهها، توسعه و نگهداری را مورد توجه قرار دهیم و عکس برداری هوایی با استفاده ازهواپیما‌های سرنشین دار و دوربین‌های متریک و تصاویر ماهواره‌ای را انجام دادیم. جاویدانه اشاره کرد:تولید چارت‌های دریایی از دیگر اقدامات است که تا پیش از این درانگلستان انجام می‌شد، این مهم از سال ۲۰۱۶ توسط سازمان نقشه برداری انجام شد و کل خلیج فارس را مورد پایش قرار دادیم. وی درارتباط با تاثیر برگزاری همایش ژئوماتیک درهم‌افزایی و ارتقاء سطح علمی متخصصان و پژوهشگران، گفت: این همایش موجب آشنایی پژوهشگران با آخرین دستاورد‌های علمی در زمینه مهندسی نقشه‌برداری می‌گردد. رئیس سازمان نقشه برداری کشور گفت:مهمترین مساله پیش روی کشور، طرح حدنگار و کاداستر می‌باشد که نیاز مبرم کشور محسوب می‌شود و مواردی مانند سند راهبردی و نقشه راه کاداستر، ایجاد زیرساخت مختصاتی دقیق ملی، ورود و بکارگیری فناوری‌های پیشرفته فتوگرامتری برای تهیه نقشه‌های پایه و زیرساخت هندسی سه بعدی دقیق، ایجاد پلتفرم ملی تولید و پردازش داده مکانی کاداستر، زیرساخت فرایند تثبیت نقشه کاداستر و صدور سند تک برگ، اتصال کاداستر به دولت الکترونیک و زیرساخت ملی خدمات کاداستر، آموزش نیروی انسانی درکاداستر، توسعه اکوسیستم نوآوری در کاداستر و ... باید در دستور کار قراربگیرد. جاویدانه ادامه داد: سال گذشته آیین‌نامه جدید شورای عالی نقشه‌برداری در دولت تصویب شد. طی دو سال گذشته تلاش شد تا کمیسیون تخصصی را فعال کنیم. آرشیو ۷۰ ساله‌ای از اطلاعات داده‌های مکانی در کشور وجود دارد که می‌تواند در دعاوی حقوقی دولت کاربرد داشته باشد. رئیس سازمان نقشه برداری کشور ازتاثیر برگزاری نمایشگاه بر فناوری و تکنولوژی مکانی به عنوان محلی برای آشنایی با بروزترین دستاورد‌های علوم مربوطه را موجب شناخت تجهیزات و فناوری‌های جدید درمهندسی نقشه‌برداری دانست که امکان تهیه و بهره‌مندی سریع‌تر ازآن را فراهم می‌کند. جاویدانه ادامه داد:امسال ۱۷۰ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شد که نسبت به سال گذشته که ۷۰ مورد بود، رشد چشمگیری داشته است. علاوه برارائه مقاله ها، ۹ کارگاه آموزشی و ۲ نشست تخصصی در حوزه دریامحور و چالش‌های نقشه برداران برگزار خواهد شد. 

دیگر خبرها

  • خطر فرونشست زمین در شریان‌های حیاتی کشور بررسی شد
  • فرونشست زمین سفره‌های آب زیرزمینی را می‌بلعد
  • برگزاری بیست وهشتمین همایش و نمایشگاه ملی مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی
  • کاهش یک متری تراز دریای خزر
  • ۲۵۰ محدوده فرونشست در کشور شناسایی شد
  • کرمان رکود دار فرونشست های زمین است/ ۲۵۰ شهر در کشور فاقد نقشه است
  • شناسایی ۲۵۰ محدوده فرونشست در کشور/ کرمان دارای بیشترین فرونشست در کشور است
  • تداوم فرونشست در اصفهان / احیای زاینده رود مانند دریاچه ارومیه مد نظر قرار گیرد
  • فرونشست ها در برخی از شهرها به بستر سخت زمین رسیده است
  • دومینوی فرونشست در اصفهان/بدون جریان دائمی زاینده‌رود، امیدی به مهار نیست