Web Analytics Made Easy - Statcounter

هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ رهبر معظم انقلاب

جلسه هیأت دولت روز یک شنبه به صورت ویدئو کنفرانس در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت هفته دولت، برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی، رئیس جمهور و ۴ نفر از اعضای کابینه به بیان گزارشی از اقدامات و برنامه‌های دولت پرداختند. در این میان به جز حسن روحانی، بیژن نامدارزنگنه وزیر نفت، رضا اردکانیان وزیر نیرو، سعید نمکی وزیر بهداشت همچنین محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه، نکاتی را درباره دو موضوع مهم این روزهای کشور یعنی تحریم‌های ایالات متحده و اوضاع معیشتی و اقتصادی کشور از یک سو و شیوع گسترده کرونا و بحث سلامت شهروندان از دیگر سو مطرح کردند.

در ادامه رهبر معظم انقلاب «رفع ناهماهنگی‌ها در سطوح پایین‌دستی» را برای افزایش و جهش تولید، مهم برشمردند و گفتند: در گزارش‌های خبری تلویزیون، برخی تولیدکنندگان از ناهماهنگی‌های عجیب و غریب در گرفتن مواد اولیه مورد نیاز گله می‌کنند که اگر وزیر مربوط به محض دیدن این گزارش‌ها پیگیری کند، بسیاری از این مشکلات ظرف مدت کوتاهی قابل حل است. «رفع پیچ و خم‌های عجیب اداری در دادن مجوز تولید» و نیز «حل مشکل تسهیلات بانکی» دو توصیه آخر رهبر معظم انقلاب به اعضای دولت در بحث مهم رفع موانع تولید بود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در ادامه سخنانشان درباره مسائل اقتصاد کشور به موضوع «خام ‌فروشی و صادرات فله‌ای مواد خام» اشاره کردند و گفتند: خام فروشی در سنگ‌های معدنی قیمتی و فرآوری آنها در خارج و بازگرداندن به کشور با چندین برابر قیمت، فروش خاک جزیره هرمز، فرآوری نشدن زعفران جنوب خراسان و خرمای مناطق گرمسیری از جمله مواردی است که نشان می‌دهد باید در این زمینه کار جدی صورت گیرد.

ایشان افزودند: چندی پیش، پیشنهادی برای تشکیل کارگروهی از جانب روسای 3 قوه جهت شناسایی و برطرف کردن موانع تولید مطرح کردم و با استقبال 3 قوه هم مواجه شد که باید هر چه زودتر تشکیل شود و کار خود را با جدیت آغاز کند.

چهره هفته؛ حسن روحانی

حسن روحانی، رییس جمهور، در جریان آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت با بیان اینکه «امروز در غرب کشور ما هم گاز را به ترکیه و هم به عراق صادر می‌کنیم و قادریم به کشورهای شرقی هم صادر کنیم و گاز را تا مرز پاکستان هم برده‌ایم»، گفت که «ما یادگاری بزرگی در گاز برای دولت آینده گذاشتیم. در بنزین، گاز و گازوییل خودکفا شدیم و دولت بعدی وقتی شروع به کار کند از لحاظ این سه مورد خودکفا ست. پتروشیمی ما دوبرابر شده است از ۵۶ میلیون تن به ۱۰۰ میلیون تن رسیدیم و اینها دستاوردهای بزرگی برای ملت و دولت‌های ماست. ما پیش از این گاز را در زمستان وارد می‌کردیم اما الان خودکفا شدیم و در عسلویه هم جز یک فاز همه را افتتاح کردیم.»

همچنین رییس‌جمهور تاکید کرده که در طرح‌های گازی و نفتی شرمنده مردم ایران نیستیم و خبر از اقداماتی برای جلوگیری از خام‌فروشی نفت توسط ایران داد.

دکتر روحانی در ادامه برنامه های خود میزبان مدیران داخلی رسانه های کشور بود و به سوالات و ابهامات آنها پاسخ داد. دکتر روحانی اظهار کرد: «بعضی از دوستان ما، شما در مطبوعات هم می‌دیدید در سال 97 پیش‌بینی تورم سه رقمی می‌کردند، الان نامه‌های بعضی از اقتصاددان‌ها را دارم که به من نوشتند که با این روند شما در 98 دچار تورم سه رقمی می‌شوید و پیش‌بینی‌هایی که می‌کردند و نشدیم و در 98 به عکس شد که تورم در ماه های آخر 98 کاهش پیدا کرد و اصلا بعد از سه ماهه اول 98 در ماههای بعد تورم کاهش پیدا کرد و الان تورم سالانه ما در این ماه که اعلام شده است 25 درصد است بنابراین آن پیش‌بینی‌هایی که در این زمینه می‌کردند حتی بعضی از اقتصاددان‌های داخلی ما اینطور نشد و مردم ما ایستادگی، مقاومت و تحمل کردند، دولت ایستادگی کرد و ملت یکپارچه شد و در خودِ ماجرای کرونا نشان دادیم علیرغم تحریم و مشکلات الان شرایط ما در مبارزه و مقابله با کرونا با بقیه کشورها مقایسه کنید می‌بینید ما در بعضی از زمینه‌ها حتی جلوتریم و در بعضی از زمینه‌ها مساوی کشورهای دیگر هستیم و هر چه نیازمندی در کرونا داشتیم در داخل تولید کردیم.»

حاشیه هفته؛ اظهارات فتاح

«پرویز فتاح»، رییس بنیاد مستضعفان، که در آستانه دومین سالگرد حضورش در این نهاد، مقابل دوربین شبکه یک سیما نشست، از اصلاح‌طلب و اصولگرا تا سیاسی و نظامی نام برد و گفت باید اموالی که بنیاد در اختیارشان قرار داده را پس بدهند، این اظهارات با واکنش تند مواجه شد.

 فتاح که در حاشیه بازدید از ساختمان پلاسکو اولین‌ بار پس از آن سخنان جنجالی به تکذیبیه‌های متعدد اظهاراتش پاسخ می‌داد، بابت آنچه گفته بود و بسیاری آن را تلاشی برای کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ ارزیابی کردند، عذرخواهی کرد.

فتاح گفت: «افراد و سازمان‌هایی که اسم بردم از املاک استفاده شخصی نداشته‌اند. خطای بنده بود که خیلی کوتاه و تیتروار نام بردم. فرصت باز کردن مساله نبود. اطلاعات بنده ناقص اعلام شد. جانب انصاف را رعایت نکردم. در محضر خدا و مردم از همه آن بزرگواران، مخصوصا برادر عزیزم حدادعادل، سرکار خانم ابتکار، مولاوردی و همه سازمان‌ها و نهادهایی که از آنها نام بردم، عذرخواهی می‌کنم و حلالیت می‌طلبم!» 

او همچنین در اظهارات خود از خدادعادل عذرخواهی کرد. حداد عادل در ادامه و در واکنش به عذرخواهی فتاح گفت: حالا که فتاح خواسته به حواشی پایان دهد او هم صحبتی نمی‌کند.

او تاکید کرده که «بهتر است من هم مطلبی نگویم و حاشیه‌سازی‌ها به پایان برسد!» 

****

جنجال هفته؛ اظهارات کریمی قدوسی و توییت تاجگردون

«جواد کریمی قدوسی»، عضو جبهه پایداری مشهد در مجلس یازدهم، در توییتر نوشت: جناب آقای قالیباف جلسات ویژه شما در موضوعات گوناگون در محل دفتر کارتان باید کمیسیون محور و با دعوت از نمایندگان عضو کمیسیون‌های تخصصی انجام شود در این صورت مجلس هماهنگ خواهد شد و مشارکت نمایندگان محقق خواهد شد.» این نماینده مجلس سخنی از چیستی و چگونگی این نشست به میان نیاورده است.

«بابک نگاهداری»، مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری برنا، در رابطه با این موضوع گفت: قالیباف در همه جلسات مطرح می‌کند در کارهای مجلس، محور نمایندگان هستند.

****

«شاید شیشه من کثیف باشد اما دستمال شما تمیز نیست»، این عین جمله‌ای است که غلامرضا تاجگردون در قامت منتخب گچساران در مجلس یازدهم در شرایطی که علیرضا زاکانی با همراهی جمعی دیگر از اصولگرایان مشغول طرح‌ریزی اقداماتی برای اجبارش به ترک پارلمان بودند، در جریان یک گفت‌وگوی رسانه‌ای بیان کرد، جمله ای که منجر شد تا اعتبارنامه تاجگردون پس به رای گذاشتن در صحن مجلس تایید نشود و در نهایت او، مجبور به ترک مجلس یازدهم شد.

در ادامه، هفته جاری صفحه توییتری منتسب به غلامرضا تاجگردون، نماینده پیشین مجلس، مستقیما زاکانی را هدف قرار داد و با استفاده از هشتگ «دستمال کثیف» نوشت که «زاکانی برادر داماد خودش را گذاشت معاونش. زمان بررسی اعتبارنامه در جلسه از من سوال کرد میلاد کرمی دایی‌زاده شماست و چرا در پتروشیمی کار می‌کند. گفتم در پتروشیمی هزار نفر کار می‌کنند اینم یکیش. مادربزرگ پدر میلاد کرمی ‌میشه دختر دایی پدر من، گفت: این یعنی رانت!»

تاجگردون همچنین در ادامه توییت خود «قضاوت» را به «مردم» واگذار کرده ولی نامی از معاون منصوب شده زاکانی به میان نیاورده است.

خبر هفته؛ درگذشت روح الله حسینیان

حجت الاسلام روح الله حسینیان نماینده سابق مجلس پس از یک دوره نسبتا طولانی بیماری درگذشت. محمد حسینیان فرزند روح الله حسینیان در همین ارتباط با انتشار تصویری از پدرش در توییتر، نوشت: انا لله و انا الیه راجعون روحم جانم پدرم روح الله حسینیان به سالار شهیدش پیوست.

*****

دفتر رهبر انقلاب در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که مراسم عزاداری امسال در «حسینیه امام خمینی» به صورت عمومی برگزار نشده و مشروح برنامه‌های عزاداری در حضور رهبر انقلاب اسلامی از شبکه یک سیما پخش می شود.

****

۳ صیاد گروگان گرفته‌شده توسط دزدان دریایی سومالی به کشور بازگشتند. این صیادان بلوچ که از سال ۹۴ به دست دزدان دریایی در سومالی اسیر شده بودند با همت سربازان گمنام امام زمان(عج) و با همکاری وزارت امورخارجه و نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آزاد شدند.

عبدالله نوحانی، ابراهیم بلوچ‌نیا و جمال‌الدین دهباری 3 صیاد آزادشده هستند و این افراد آخرین گروه از صیادان در بند دزدان دریایی سومالی هستند که آزاد شده و به کشور منتقل شده‌اند. این 3 صیاد به همراه ۱۷ همکار همراه‌شان در دو لنج از کنارک و چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان برای صید ماهی حرکت کردند و ۲۰ فروردین ۹۴ در بند دزدان دریایی سومالی، اسیر شدند.

خبر مهم هفته؛ سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی

موضوع درخواست دسترسی آژانس به دو مکان در ایران، اسفند ماه سال گذشته مطرح شد. ایران پذیرش درخواست آژانس برای بازرسی از این دو سایت را به ضمانت آژانس برای بستن کامل پرونده‌های ادعایی مربوط به «فعالیت‌های گذشته» ایران مشروط کرده ‌بود. موضوع بازرسی از دو مکان در نزدیکی اصفهان و تهران همزمان با اخراج یک بازرس آژانس به دلیل در اختیار داشتن مواد مشکوک هنگام بازدید از یکی از سایت‌های ایران و ادعای آژانس در مورد بی‌پاسخ ماندن سوالاتش در مورد آثار مواد رادیواکتیو در یک نقطه تهران به 4 موضوعی تبدیل شد که همواره، مورد اختلاف تهران و آژانس بودند. این اختلافات منجر به سفر رافائل گروسی به ایران و دیدار با مقامات ایرانی شد.

روز سه شنبه علی‌اکبر صالحی، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی، بعد از گفت‌وگوی دو ساعته با مدیرکل آژانس همراه با او در یک نشست خبری مشترک حاضر شد و از سازنده بودن گفت‌وگوهایش سخن گفت.

همچنین مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی نیز درباره رابطه ایران و آژانس گفت: «‌رابطه ایران و آژانس مهم است. ضمانت می‌دهم که نفوذی در آژانس نیست ولی فشار هست که این هم بخشی از سیاست جهانی است. تا جایی که می‌توانیم اجازه نمی‌دهیم فشارها روی ما اثر بگذارد». رافائل گروسی تأکید کرد: «شاید برخی بخواهند از آژانس برای اهداف سوء خود استفاده کنند، اما من به‌عنوان کسی که زمان زیادی با آژانس همکاری داشته‌ام، می‌گویم که آژانس همواره شهرت درخشانی داشته است و همه افرادی که از اقصا‌نقاط جهان با این آژانس همکاری می‌کنند، هدف‌شان این بوده که صادقانه کار کنند». 

گروسی در ادامه به دیدار وزیر امور خارجه ایران رفت. در این دیدار، همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی اتمی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت. وزیر امور خارجه در این دیدار تاکید کرد: همکاری‌های ایران و آژانس همواره بر مبنای تعهدات بین‌المللی و در چارچوب فنی و حرفه‌ای بوده است.

گروسی بعد از دیدار با ظریف هم در حساب کاربری شبکه اجتماعی توییتر خود نوشت: «دیداری با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، داشتم تا گفت‌وگوهایی که در تهران در حال انجام گرفتن است، تداوم یابد. از تمایل او برای افزایش همکاری‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قدردانم.» گروسی پس در ادامه با حسن روحانی، رئیس جمهور، دیدار کرد.

سوژه هفته؛ بازداشت علی اشرف ریاحی

علی اشرف ریاحی پیدا شد. علی‌اشرف ریاحی یکی از متهمان پرونده اختلاس پتروشیمی است؛ پرونده‌ای که با رقم ۶ میلیارد یورویی از آن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین اختلاس‌های کشور یاد می‌شود که اخیرا اعلام شد که متواری شده است. اما بنابر آنچه باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به صدا و سیما در توضیح تصویر منتشر شده اعلام کرد، انتشار تصاویر این متهم اقتصادی، نشان می‌دهد که او تحت رصد اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان(عج) قرار دارد. این خبرگزاری با اعلام اینکه اقدامات مربوط به استرداد علی‌اشرف ریاحی در حال انجام است، وعده داده که به‌زودی اطلاعات بیشتری از این متهم فراری منتشر می‌شود.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: گروه سیاسی رهبر معظم انقلاب روح الله حسینیان آژانس بین المللی علی اشرف ریاحی انقلاب اسلامی ایران و آژانس دزدان دریایی حسن روحانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۰۶۵۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی بخشی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان، گفت: پرونده کثیرالشاکی الماس مال شهر کرمان با عنوان اتهامی و ارتکاب بزه مشارکت در معرفی مال غیر به عوض مال خود در پروژه احداث چندین طبقه ساختمان و تعداد زیادی واحد با شکایت بیش از ۶۵ نفر شکات پرونده به شعبه بازپرسی کرمان ارجاع شد.

وی افزود: با پایان تحقیقات تکمیلی از سوی بازپرس پرونده، شعبه کیفری دو وارد رسیدگی شده و متهمان را از جنبه عمومی به ٣ سال حبس و جزای نقدی به میزان ٧٠ میلیارد ریال محکوم کرد که با اعتراض محکومان، پرونده در دادگاه تجدیدنظر استان مطرح و پس از رسیدگی حکم محکومیت قطعی متهم اصلی مشارکتاً با محکوم دیگر صادر شد.

دادستان عمومی و انقلاب استان کرمان با تأکید بر اینکه جبران خسارت و استیفای حقوق مالباختگان اولویت دستگاه قضائی استان است، ابراز کرد: شکات می‌توانند از جنبه خصوصی همانگونه که در دادنامه ذکر شده جهت مطالبه مال خود مبادرت به طرح دادخواست حقوقی کنند.

همچنین مردم هوشیار باشند با اعتماد به وعده‌های واهی و ظاهر موجه و فریبنده متهمان، موجب تضییع اصل سرمایه مادی و ایجاد فشار روانی مضاعف بر خود و خانواده‌هایشان نشوند.

کد خبر 6082300

دیگر خبرها

  • حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
  • حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد 
  • حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی الماس‌مال کرمان صادر شد
  • (ویدئو) رئیس آژانس مبارزه با فساد به اتهام فساد بازداشت شد
  • قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها
  • قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها | آدم‌ربایی و قتل در مشهد
  • تغییرات دولت در بخش اول لایحه بودجه اصلاح شد/گزارش بخش دوم بودجه تا پایان هفته آینده به صحن مجلس ارائه می شود
  • پیامد تردید نسبت به یکی از متهمان پرونده ۶ ژانویه برای ترامپ
  • بازداشت ۲ مامور قلابی در تهران!
  • بازداشت یک مامور در تهران!