Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-23@10:45:35 GMT

شب‌های بـی زباله با مشارکت اهالی

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۰۸۸۵۴

شب‌های بـی زباله با مشارکت اهالی

همشهری آنلاین_ مریم باقرپور: البته شناسایی و معرفی معضلات خدمات شهری در شب هم جزو هدف «مریم تراشی»، شهردار ناحیه ۴، از این گشت شبانه بود. چراکه شب‌های کوچه‌ها و خیابان‌های «تهران» به‌ویژه در محدوده‌های متراکم در نبود کارگران خدمات شهری، با وجود انبوه زباله‌ها در کنار مخازن زیبا نیست. البته این گشت شبانه، زمینه‌ای را فراهم آورد تا در ناحیه ۴ طرح «نگهداشت شب در حوزه خدمات شهری» آغاز شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرحی که با وجود گذشته ۲ هفته از آغازش موجب رضایت شهروندان و نمایی متفاوت در محله‌های ناحیه ۴ شده است.
شب‌های کوچه‌پسکوچه‌های پایتخت با حجم زباله‌های که در کنار مخازن قرار می‌گیرند، زیبا نیست وگاه سبب آزار همسایه‌ها می‌شود، چراکه با باز کردن پنجره، شاهد حجم بالای زباله و بوی بد آن هستند و این وضع تا پاسی از شب و حضور کارگران خدمات شهری، ادامه دارد. اما ساکنان محله‌های «سازمان آب»، «شهرک پرواز»، «سازمان برنامه» شمالی و جنوبی و «ارم»، این روزها کمتر شاهد چنین صحنه‌هایی هستند. چون طرح نگهداشت شبانه شهر درحال اجراست. این طرح با تور شب‌گردی خدمات شهری با هدف آشنایی شهروندان با خدمات مدیریت شهری در شب و ارتقای سطح حساسیت آنها نسبت به موضوع پسماند و کاهش آن، در ناحیه ۴ آغاز شد. سپس با پیگیری شهردار ناحیه، محدوده‌های پر متراکم با تولید زباله بیشتر، شناسایی و با هماهنگی مدیران مجتمع‌ها به جای اینکه زباله‌ها تا ساعت ۱۲ در معبری قرار گیرند، زودتر جمع‌آوری می‌شوند. مریم تراشی، شهردار ناحیه ۴ می‌گوید: «پس از بازدیدهای شبانه و بررسی پیام‌های پرتکرار شهروندان در حوزه جمع‌آوری زباله‌ها به این نتیجه رسیدیم که به بازنگری در سیستم خدمات شهری نیاز داریم. برای همین، تعداد دفعات و ساعت جمع‌آوری زباله در معابر به‌ویژه محدوده‌های متراکم مانند مجتمع‌ها، برج‌ها و مراکز تجاری، شناسایی شد و متوجه شدیم در برخی محدوده‌ها به جای ساعت ۲۲، لازم است که خودروهای حمل زباله زودتر در محل حاضر شوند. یا در برخی معابر مانند خیابان «بهار» شمالی و جنوبی، سرایداران مجتمع‌ها وقتی مخازن پر می‌شد، چون چاره‌ای نداشتند، پسماندها را کنار مخازن تخلیه می‌کردند که این کار نه تنها زیبایی محله را زیر سؤال می‌برد، بلکه سبب ایجاد آلودگی، سرازیر شدن شیرابه در معبر و مهم‌تر از همه افزایش حجم کار کارگران می‌شد. برای همین، طرح را به اجرا گذاشتیم.»

مریم تراشی /شهردار ناحیه 4 منطقه5 شرط موفقیت؛ همکاری شهروندان

در طرح نگهداشت شبانه شهر، پس از بررسی، ۱۹ نقطه با حجم تولید بالای زباله در محدوده ناحیه ۴ شناسایی و از مدیران مجتمع‌ها، درخواست شد تا سرایداران همزمان با ورود خودروهای حمل زباله، پسماندها را به بیرون از مجتمع انتقال دهند. همچنین، فردی به‌عنوان ناظر بر عملکرد نیروهای خدمات شهری انتخاب شد تا بر چگونگی جمع‌آوری زباله‌ها، نظافت اطراف مخازن پس از جمع‌آوری و حتی جمع‌آوری «کتفی» ها نظارت کند. شهردار ناحیه ۴ می‌گوید: «از زمان اجرای طرح شاهد رضایت شهروندان بوده ایم و حجم شکایت‌ها هم کاهش یافته است. البته این آغاز فعالیت است و در نظر داریم تور شب‌گردی را هر ماه با حضور شهروندان برگزار کنیم تا از نزدیک با تلاش نیروهای خدمات شهری آشنا شوند و با شهرداری در روند اجرای طرح‌های بعدی مشارکت داشته باشند. چون در آینده نزدیک، طرح «کاپ» را در برخی از محله‌های ناحیه اجرایی می‌کنیم که با اجرای آن مخازن زباله از کوچه‌ها و خیابان‌ها جمع‌آوری می‌شود و به شرط همکاری ساکنان، در آن طرح نیز به موفقیت می‌رسیم.» 

کدام کوچه و خیابان؟  

طرح نگهداشت شهر خدمات شهری در ۱۹ کوچه‌ و خیابان ناحیه ۴ به سبب انباشت بالای زباله به شکل ویژه اجرایی می‌شود.

زباله‌دانی که گلباران شد

حدود ۰۰۴ خانوار در خیابان «وحید» غربی سکونت دارند و این آمار یعنی حجم بالای تولید زباله. زباله‌های که تاکنون در ۲ مخزن مقابل مجتمع‌ها تخلیه می‌شد وگاه سرایداران پس از پر شدن مخازن، زباله‌های تر و خشک را مقابل سطل‌ها خالی می‌کردند که چهره زشتی به محله می‌داد و بوی بد شیرابه‌ها، اهالی را شاکی کرده بود. اما با اجرای طرح نگهداشت، محل مخازن به ابتدا و انتهای خیابان منتقل و به جای مخازن شهرداری، گلدان‌های بزرگ گل در محل قرار داده شد که رضایت شهروندان را به دنبال داشته است.  


 

کد خبر 542914 برچسب‌ها خدمات شهری پسماند منطقه ۵ همشهری محله شهردار

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: خدمات شهری پسماند منطقه ۵ همشهری محله شهردار شهردار ناحیه طرح نگهداشت خدمات شهری محدوده ها زباله ها جمع آوری مجتمع ها ناحیه ۴

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۰۸۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت برای کاهش پسماند‌های پلاستیکی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران در نشست خبری هفته زمین پاک گفت: حجم پلاستیک‌ها در پسماند‌های عادی تهران به معضل حاد محیط زیستی تبدیل شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


علیرضا مزینانی با اشاره به قانون مدیریت پسماند‌ها افزود: با تفکیک اصولی زباله‌های خشک و‌تر در مبداء می‌توانیم تا حد بسیار زیادی حجم زباله‌ها را کاهش و آن را در چرخه بازیافت قرار دهیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • آغاز اجرای طرح آزمایشی جمع‌آوری زباله از جلوی در منازل در تبریز
  • جنون زباله میلیاردر زاغه‌نشین
  • جزئیات کشف ۹۰ خاور زباله و لاشه حیوان از خانه مرد تنها
  • افزایش ظرفیت مخازن آب شهری کردستان
  • مشارکت بیش از سه هزار خانوار اردکانی در طرح آموزش شهروندی
  • کشف پاتوق مافیای زباله در این منطقه تهران | ۱۲ میلیارد تومان جریمه پیمانکاران شهرداری در صورت دیدن زباله گرد بر سر مخازن
  • ۸۰ خاور زباله از یک منزل کشف شد!
  • کشف ۸۰ خاور زباله از یک منزل در بجنورد
  • مشارکت برای کاهش پسماند‌های پلاستیکی
  • بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی محله خلجان تا پایان نیمه نخست ۱۴۰۳