Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@22:05:21 GMT

توسعه تنها بندر اقیانوسی ایران، دستاورد برجام است

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۰۹۱۵۲

توسعه تنها بندر اقیانوسی ایران، دستاورد برجام است

بندر چابهار، تنها بندر اقیانوسی ایران به شمار می رود که در سواحل استان سیستان و بلوچستان جای گرفته است. این بندر، ظرفیت پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس پیما را دارد و به دلیل قرار گرفتن در منطقه آزاد چابهار، اهمیتی ویژه در تجارت خارجی کشور دارد. به دلیل اهمیت چابهار، از این منطقه به عنوان کریدور مهم بین‌المللی نام برده می‌شود که می‌تواند روسیه، آسیانه میانه و افغانستان را به آبهای آزاد و همچنین شبه قاره هندوستان متصل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«بهروز آقایی» روز پنجشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا با تشریح روند توسعه بندر چابهار گفت: سال گذشته ۳.۲ میلیون تن کالا در بندرچابهار تخلیه و بارگیری شد و امسال پیش بینی شده این میزان به ۴.۵ میلیون برسد.

وی با بیان اینکه بندر چابهار افتخار ملی است، گفت: چابهار بندری اطمینان‌بخش برای کشورمان است که می‌تواند در هر شرایطی نیازهای کشور را برآورده کند.

آغاز توسعه جدی بندر چابهار از سال ۹۵

 مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه از سال ۹۵ تلاش برای توسعه بندر چابهار جدی شد، خاطرنشان ساخت: نخستین کاری که برای تجهیز این بندر عملیاتی شد، اعمال تشویق ها و تخفیف‌های ویژه بود که سرعت گرفتن فعالیت این بندر را به دنبال داشت.

آقایی با بیان اینکه ۲۰۳ هکتار اراضی دریا در بندر چابهار استحصال و ۶۳ هکتار نیز بتن ریزی صورت گرفت، اضافه کرد: حدود یک هزار و ۷۰۰ کیلومتر به مساحت اسکله‌ها اضافه شده است و لایروبی به میزان ۱۵.۸ میلیون متر مکعب انجام شد تا محدودیتی برای پذیرش کشتی ها نباشد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: یک هزار ۴۷۰ متر موج شکن ایجاد شده است و اکنون چابهار، بندری است که ۲۰۳ هکتار اراضی اضافه شده دارد.

وی افزود: ۱۱۴ هکتار زون‌بندی در بندر انجام شده است و امسال ۱۰۰ میلیارد بودجه برای قطعه بندی آنها لحاظ شده تا به بخش خصوصی واگذار شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: در بخش ترمینال بندری ۵۴۰ کانتینر یخچالی ایجاد شده که بزرگ‌ترین ترمینال یخچالی کانتینری کشور است.

آقایی گفت: هیچ قطعه‌ای در ساخت و سازهای این بندر از خارج وارد نشد و ۱۴ استان در تامین قطعات آن سهیم بودند.

وی از خرید ۳۰ دستگاه استراتژیک برای چابهار در فضای برجام خبرداد و گفت: در سال ۹۶ تجهیزات عملیاتی بندر کامل شد و همزمان کشتی وارد این بندر شد. علاوه بر تجهیز بندر، به سرعت توافق نامه ایران، هند و افغانستان را در قسمت اقتصادی فعال کردیم که امروز مشهور به توافقنامه چابهار شده است.

آقایی ادامه داد: کشتی ترانزیتی از هند برای افغانستان از طریق چابهار وارد و ۹ کشتی طور ویژه حمل کالا از هند به افغانستان به این بندر اعزام ارسال شد.

وی گفت: هشت کشتی ترانزیتی، کالاهای صادراتی هند به افغانستان را به چابهار منتقل کرده و چهار کشتی نیز کالاهای صادراتی افغانستان به چند کشور را از طریق بندر چابهار حمل کردند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه توسعه لازم انجام شده است، افزود: ۴۰۳ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی دریافت شد و دوباره با اجازه رهبر معظم انقلاب ۳۰۰ میلیون دلار دیگر برای شبکه ریلی چابهار اختصاص یافته است.

آقایی با بیان اینکه نخستین اپراتور خارجی در بندر چابهار فعال شده و فعالیت خوبی دارد، اظهار داشت: اکنون در چابهار مقرر شده که هزینه های متقابل در مرزها به صورت تخفیفات متقابل، عملیاتی شود و هر چقدر تخفیف در این بندر داده شده هندی‌ها مکلف به اعمال آن هستند.

وی افزود: ترمینال مسافری در این بندر راه اندازی و به طور کامل تجهیز شده و کارهای زیربنایی خوبی در این بندر صورت گرفته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بزرگ ترین برج دریایی کشور در این بندر قرار دارد، ادامه داد: امسال هزار میلیارد تومان برای بندر هزینه شده و ۳۰۰ میلیارد تومان سیلو ساخته می‌شود.

«بهروز آقایی» عصر چهارشنبه ضمن دیدار با «محمدرضا نوروزپور» مدیرعامل خبرگزاری ایرنا از بخش‌های مختلف این خبرگزاری بازدید کرد.

وی پس از این دیدار که با حضور جمعی از مدیران ایرنا برگزار شد، با حضور در بخش‌های مختلف سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی از جمله اتاق خبر به پرسش‌ خبرنگاران پاسخ داد.

برچسب‌ها صندوق توسعه ملی برجام هند افغانستان توسعه ایران اقیانوس هند چابهار اختصاصی ایرنا تدبیر و امید حسن روحانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صندوق توسعه ملی برجام هند افغانستان توسعه ایران اقیانوس هند چابهار اختصاصی ایرنا تدبیر و امید حسن روحانی صندوق توسعه ملی برجام هند افغانستان توسعه ایران اقیانوس هند چابهار اختصاصی ایرنا تدبیر و امید حسن روحانی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بندر چابهار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۰۹۱۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فروریختن پل در بالتیمور/ ۶ کارگر حین آسفالت جاده کشته شدند+ فیلم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، در پی برخورد یک کشتی باری به پلی در بندر بالتیمور در ایالت مریلند آمریکا، این بندر که از شلوغ‌ترین بنادر شرق آمریکا محسوب می‌شود، تعطیل شد و تاکنون ۶ نفر مفقود اعلام شده‌اند.

براساس اعلام گارد ساحلی ایالت مریلند، تیم‌های امداد و نجات به‌رغم شرایط به شدت دشوار در اعماق آب‌هایی که لاشه پل در آن غرق شده است، در حال جستجو برای پیدا کردن مفقود شدگان هستند اما به نظر می‌رسد که تاکنون ۶ کارگر جان خود را از دست داده باشند.

این کشتی باری موسوم به «دالی» با پرچم سنگاپور که بندر بالتیمور را به مقصد سریلانکا ترک کرده بود، به تیرک نگهدارنده پل فولادی «فرانس اسکات‌کی» برخورد کرد و به فرو ریختن آنی بخشی از این این سازه ۲.۵۷ کیلومتری منجر شد.

به‌دنبال این حادثه که دیروز رخ داد، تعدادی از وسایل نقلیه به همراه سرنشینان‌شان به داخل آب سقوط کردند. تیم‌های امداد و نجات دو نفر را نجات دادند که یکی از آنها در بیمارستان به سر می‌برد. به گفته مقامات، این دو نفر به همراه ۶ کارگر مفقودشده، در حال ترمیم و آسفالت جاده پل فرانسیس اسکات بودند!

کد خبر 6063315

دیگر خبرها

  • ایران بر سکوی بریکس/ دستاورد‌های پولی و مالی برای ایران چیست؟
  • ببینید | فروریختن پل در بالتیمور
  • هیچ‌گونه اپیدمی در مناطق سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان رخ نداده است
  • هیچ‌گونه اپیدمی در مناطق سیل زده حنوب سیستان و بلوچستان رخ نداده است
  • مرگ احتمالی ۶ نفر در حادثه فرو ریختن پل در آمریکا
  • فروریختن پل در بالتیمور/ ۶ کارگر حین آسفالت جاده کشته شدند+ فیلم
  • ورود بیش از ۱۴۰ هزار گردشگر و مسافر نوروزی به چابهار
  • برگزاری جشنواره بهارگاهی وایجاد شور ونشاط برای مسافران در چابهار
  • نصب و راه‌اندازی پنج دستگاه کلرزن علاوه بر سایت‌های موجود
  • نصب و راه‌اندازی پنج دستگاه کلرزن علاوه بر سایت‌هایی موجود