Web Analytics Made Easy - Statcounter

برخی با داشتن شرایط بهتر، مسیرهای دور زدن کنکور را به‌راحتی طی می‌کنند که این امر به آینده علمی کشور ضربه می‌زند و منجر به سرخوردگی بین دانشجویانی می‌شود که می‌خواهند با تکیه به توان خود به موفقیت دست پیدا کنند؛ این معضل گریبان‌گیر دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز بوده است!

به گزارش خبرنگار حوزه صنفی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، هرساله نیم میلیون داوطلب برای فتح کرسی‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی به رقابت می‌پردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشجویان علوم پزشکی نیز معتقدند آزمون‌های سراسری به دلیل ایراداتی که دارند بهترین راه شناسایی و انتخاب افراد نخبه دارای صلاحیت‌های لازم نیست، اما یقیناً در وضعیت کنونی بهترین مجرای اجرای عدالت آموزشی است و کنکور سراسری راهی برای تشخیص بهترین، توانمندترین و تلاشگرترین داوطلبین کنکور است و در این کارزار برای سالیانی طولانی، افرادی شایسته موفق به حضور در بهترین و مهم‌ترین رشته‌های تحصیلات عالی کشور شده‌اند.

درگذشته نه‌چندان دور برخی از افراد برای راه‌یابی به دانشگاه‌های علوم پزشکی از مسیرهایی جز کنکور اقدام کردند. این افراد که به دانشجویان پروازی شناخته می‌شوند پس از دست نیافتن به نتیجه مطلوب در کنکور به دانشگاه‌های علوم پزشکی خارج از کشور می‌روند و پس از گذراندن یک الی دو ترم به دانشگاه‌های برتر کشور انتقالیمی‌گرفتند!

این امر منجر به سرخوردگی دانشجویان علوم پزشکی می‌شد که با تکیه‌بر تواناهایی خود به دانشگاه راه‌یافته بودند و ناامیدی و دلسردی در بین دانشجویان و حتی فارغ‌التحصیلان رشته‌های حوزه بهداشت و درمان به وجود می‌آورد. همچنین دانشجویان پروازی از سواد لازم برخوردار نیستند و در آینده به جامعه علوم پزشکی کشور ضربه خواهند زد.

بیشتر بخوانید:

اعتراض دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی به انتقال دانشجویان پروازی!

در همین راستا نیز شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت طی نامه‌ای به سعید نمکی وزیربهداشت، درمان و آموزش در خصوص پذیرش دانشجویان خارج از کشور خواستار عدم پذیرش دانشجویان خارج از کشور شد.

در بخشی از این نامه آمده است: ما دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور اعتراض و نگرانی خود را به هرگونه تصمیم جدید برای انتقال دانشجویان ایرانی شاغل در دانشگاه‌های خارجی که عمدتاً از ترازهای علمی پایینی نیز برخوردارند و قطع به‌یقین خسارات جبران‌ناپذیری را به بدنه علوم پزشکی وارد خواهند ساخت، به هر علتی ازجمله پاندمی کووید ۱۹، کمبود ارز و ... اعلام می‌داریم. در شرایطی که وزیر محترم، معاونین محترمشان، مسئولین دانشگاهی و اساتید به تعداد بالای دانشجویان در حال تحصیل معترض هستند و به دلیل عدم وجود امکانات کافی و مناسب آموزشی و رفاهی پیگیر عدم افزایش ظرفیت هستند، چگونه بدون فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم به دنبال پذیرش این دانشجویان آن‌هم با اخذ مصاحبه‌هایی که شفافیت آن‌ها برای عموم روشن نیست، بوده‌اند و در روزهای اخیر نیز به حواشی جدی و عمیقاً تأثیرگذار در این خصوص، دامن زده‌اند؟

معاون آموزشی وزارت بهداشت: از سوی دانشجویانی که خارج از کشور ازلحاظ اقتصادی و شرایط کرونایی شرایط سختی را پیداکرده‌اند به‌شدت تحت‌فشار هستیم؛ متقابلاً دانشجویانی که در کشور تحصیل می‌کنند هم نقطه نظراتی در این زمینه دارند. به این دلیل که حجم کلاس‌ها، بیمارستان‌ها، یونیت‌های دندانپزشکی تحت‌فشار هست و با کمبود فضا و امکانات مواجهیم. 

قوانین انتقال دانشجویان به داخل کشور هنوز تغییری نکرده است

در همین راستا علی‌اکبر حق‌دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت می‌گوید: قوانین و مقررات وزارت بهداشت در این خصوص تغییر نکرده و افرادی که قبل از سال ۲۰۱۹ به خارج از کشور رفته‌اند اگر شرایط لازم را داشته باشند طبق فرآیند به کشور بازگردانده می‌شوند و ما تلاش کردیم بروکراسی مربوطه را تسریع کنیم تا به دلیل شیوع کرونا رفت‌وآمد در وزارت بهداشت کمتر شود. از همین رو همان قوانین و مقررات قبلی مدنظر قرار دارد و باید دانشگاه‌های آن‌ها معتبر باشد، معدل دیپلم آن‌ها و معدل درس‌هایی که در کشور مبدأ گذرانده‌اند و تعداد واحدهای درسی آن‌ها بررسی می‌شود و بر این اساس به آن‌ها مجوز ورود داده می‌شود.

به گفته وی دانشجویانی که خارج از کشور هستند و ازلحاظ اقتصادی و شرایط کرونایی شرایط سختی را پیداکرده‌اند و پیچیدگی تحصیلی آن‌ها افزایش‌یافته و به‌شدت تحت‌فشار هستیم و انتظارات بیشتری از وزارت بهداشت دارند؛ متقابلاً دانشجویانی که در کشور تحصیل می‌کنند هم نقطه نظراتی در این زمینه دارند و بحث‌های جدی در این زمینه مطرح می‌کنند. به این دلیل که حجم کلاس‌ها، بیمارستان‌ها، یونیت‌های دندانپزشکی تحت‌فشار هست و با کمبود فضا و امکانات مواجهیم. برآورد نیروی انسانی مبنای دیگر تصمیم‌گیری است اما در دو سمت همکاران و دانشجویانی هستند که نظرات موافق و مخالف جدی دارند. ما همه را شنیده‌ایم و سعی می‌کنیم توضیحات مربوطه را داشته باشیم اما قوانین و مقررات همان‌هایی هست که قبلاً بوده و تغییری نکرده است.

حرف پایانی!

با توجه به اینکه مقام معظم رهبری، سال ۹۹ را سال «جهش تولید» نام‌گذاری کردند. این امر جز با تکیه‌بر نیروی انسانی داخلی و اعتماد به نسل جوان محقق نمی‌شود. از همین رو مسئولان باید با فراهم ساختن محیطی آرام و به‌دوراز نگرانی از هر نوع بی‌عدالتی به پرورش، رشد و شکوفایی نیروهای انقلابی در تمامی عرصه‌ها انجام‌وظیفه کنند.

در همین راستا از مسئولان وزارت بهداشت انتظار می‌رود تنها به شنیدن صحبت‌های همکاران و دانشجویان خود اکتفا نکنند و محیطی به‌دوراز نگرانی برای آنان فراهم کنند.

انتهای پیام/4084/

منبع: آنا

کلیدواژه: علوم پزشکی دانشجویان پروازی دانشگاه های علوم پزشکی انتقال دانشجویان دانشجویان پروازی وزارت بهداشت خارج از کشور تحت فشار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۰۹۸۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود ۱۰۰۰ نیروی انسانی در حوزه بهداشت و درمان قم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم گفت: یک‌هزار نیروی انسانی کمبود داریم که شامل ۴۰۰ پرستار، ۴۹۰ نیروی حوزه سلامت خانواده، ۲۰۹ کارشناس اورژانس و تعدادی نیز در حوزه بهداشت می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، مهدی مصری در نشست خبری که در سالن جلسات دانشگاه علوم پزشکی قم همزمان با هفته سلامت برگزار شد، گفت: سلامت خانواده در دولت سیزدهم به‌صورت ویژه مورد تأکید است که شاخص‌های سلامت مورد توجه است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: طرح سلامت خانواده ثبت جهانی شده است و سال گذشته طرح سلامت خانواده از پردیسان شروع شده و تا پایان تیر تا 200 هزار نفر تحت پوشش این طرح قرار خواهند کرد.

وی بیان کرد: در طرح سلامت خانواده نگاه مشارکتی و مردمی‌سازی سلامت است که باید پیاده شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم تصریح کرد: یکپارچه‌سازی سلامت مورد نظر طرح سلامت خانواده است؛ بستر هوشمندسازی و الکترونیکی شدن نسخ باعث شده بتوانیم به یکپارچه‌سازی در بحث سلامت برسیم و در موضوع سرطان نیز یکپارچه‌سازی در دانشگاه علوم پزشکی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه طرح سراج با توجه به ارتقای سلامت اجتماعی و روانی جامعه سرمایه اجرا می‌شود، گفت: امید آفرینی، نشاط اجتماعی، بهداشت روان، تعامل اجتماعی و سلامت اجتماعی و افزایش کیفیت درمان و ایمنی بیماران مدنظر طرح سلامت خانواده است.

مصری بیان کرد: در استان قم با کمبود متخصص درمانی مواجه هستیم که باید برنامه‌ریزی‌های برای افزایش این متخصص صورت بگیرد که کارهایی انجام شده است و در برخی از تخصص‌ها در یک سال اخیر اتفاقات خوبی در استان قم رخ‌داده است.

وی خاطرنشان کرد: بین 23 تا 27 رشته تخصصی در چند سال آینده به دانشگاه علوم پزشکی استان قم اضافه خواهد تا باعث ارتقای سلامت در شهر شود. اکنون 300 هیأت علمی در دانشگاه علوم پزشکی استان قم وجود دارد که برنامه‌ریزی صورت‌گرفته  ظرف دو سال آینده به 400 نفر هیأت علمی برسد.

وی افزود: همچنین یک‌هزار نیروی انسانی کمبود داریم که شامل 400 پرستار، 490 نیروی حوزه سلامت خانواده، 209 کارشناس اورژانس و تعدادی نیز در حوزه بهداشت می‌شود.

مصری در ادامه گفت: در سرانه تخت، قم بین استان‌های آخر قرار دارد و تلاش داریم با جایگزینی تخت‌های قدیمی و ایجاد تخت‌های جدید این کمبود را جبران کنیم. در این راستا 250 تخت مادر و کودک در مجموعه بیمارستانی شهید بهشتی احداث خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که به زودی 12 خودرو وارد ناوگان اورژانس 115 می‌شود، اضافه کرد: 35 هزار مترمربع فضای آموزشی کمبود داریم؛ از سوی دیگر نیاز است دانشکده توانبخشی و داروسازی در استان احداث شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم با بیان اینکه در حوزه پسماند هم برنامه‌ریزی صورت‌گرفته و برنامه مدونی تهیه تدوین شده است، ادامه داد: در جوانی جمعیت نیز دانشگاه علوم پزشکی قم شاخص‌های خوبی کسب کرده است‌.

مصری با اشاره به سیاست جوانی جمعیت، گفت: با تلاش مسوولان، شاخص فرزندآوری در سال جاری نسبت به پارسال،‌ نیم‌ واحد در استان قم ارتقا یافت و دلیل آن زیست بوم فرهنگی و مذهبی استان است؛ این رشد شاخص خوبی است و باید ارتقا یابد.

وی تاکید کرد: جوانی جمعیت سلامت‌ساز است و باعث بالندگی اجتماعی می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جزئیاتی از پرداخت وام‌های دانشجویان علوم پزشکی / برگزاری ۷ طرح ملی دانشجویی
  • تظاهرات دانشجویان در آمریکا یادآور اعتراض‌ها به جنگ ویتنام است
  • وضعیت ویتامین دی مازندرانی ها رو به بهبود است
  • هدیه وزارت بهداشت به بانوان زاهدانی؛ افتتاح اولین پایگاه اورژانس بانوان
  • بررسی راه‌های توسعه همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز با دانشگاه پزشکی تاجیکستان
  • ایجاد زیرساخت هوشمند رصد رشته مقاطع و رشته محل‌های علوم پزشکی
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳ محقق می‌شود؟
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳محقق می‌شود؟
  • کمبود ۱۰۰۰ نیروی انسانی در حوزه بهداشت و درمان قم
  • خوابگاه دانشجویان بین الملل دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مرحله تکمیل