Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها-وضعیت بازار کالاهای اساسی امسال با موج گرانی و کمیابی دوره‌ای روبه‌رو شده که نمونه این را می‌توان در بازار کالاهایی مانند برنج، حبوبات، شکر دید، اما در تازه‌ترین رویدادهای بازار، بار دیگر خبر از کمیابی و افزایش نرخ قند داده شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، از زمان ورود ویروس کرونا به کشورمان بسیاری از کالاهای اساسی مردم با کاهش صادرات، واردات، کمبود تقاضا و عرضه با نوسانات قیمتی زیادی روبه‌رو شده و زمزمه زیرپوستی کاذب گرانی قیمت کالاها در ماه‌های اخیر به دلایل احتکار، نبود نظارت و محدودیت‌های تولید و توزیع از رخدادهایی است که با حذف ارز 4200 تومانی در روزهای اخیر شدت بیشتری گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی این روزها قیمت‌های عجیب و غریب از سوی برخی از عرضه‌کنندگان کالا و خدمات ارائه می‌شود که فعالان اقتصادی عنوان می‌کنند بسیاری از افزایش قیمت‌ها در بازار علت اقتصادی ندارد، بلکه عامل اصلی این گرانی‌ها ناشی از تبلیغات روانی و شایعات داخلی و خارجی است که به‌هم ریختگی روحی و ناتوانی در تحلیل مسائل، برخی را به این دیدگاه سوق داده که باید تا می‌توان کالاهای موجود را انبار کرد و هرآنچه در بازار وجود دارد، خریداری کرد.

قیمت بسیاری از کالاها افزایش یافته است و هفته‌ای نیست که با بالا رفتن شگفت‌آور بهای کالایی روبه‌رو نشویم؛ هر فروشنده‌ای نیز دلیل سیر صعودی قیمت کالاها را رشد نرخ دلار و حذف ارز 4200 تومانی دولتی مطرح می‌کند.

این روزها با گشت و گذاری در بازار شهر اصفهان وقتی به قیمت کالاهای اساسی در چند ماهه اخیر نگاهی می‌اندازیم، متأسفانه شاهد سیر صعودی نرخ این اجناس و کالاها هستیم به طوری که افزایش چراغ خاموش و بدون مصوبه 20 تا 25 درصدی بهای قند نسبت به اواخر سال گذشته در خرده‌فروشی‌ها سبب غالفگیری مردم شده است.

براساس این گزارش فعالان خرده‌فروشی صنف خواروبار معتقدند که گرانی و کمبود شکر در بازار با قند ارتباط تنگاتنگی دارد و افزایش 25 درصدی کالای قند در اصفهان به دلیل گرانی و عدم توزیع شکر طی ماه‌های گذشته بوده چرا که از ابتدای سال 99 دولت شکر واحدهای تولیدی صنف و صنعت یعنی شکری که به‌عنوان مواداولیه در آنها مورد استفاده قرار می‌گرفت را با ارز نیمایی عرضه کرد و این امر بی‌تاثیر بر افزایش نرخ قند نبوده است.

امروزه شرایط به گونه‌ای است که روز به روز گلایه‌ها از وضعیت اقتصادی جامعه بیشتر شده و برخی از بازاریان هم با بهانه کردن افزایش نرخ دلار لوازم و اقلام اساسی مردم را که تاریخ خرید آن به قبل از افزایش نرخ دلار برمی‌گردد به قیمت روز می‌فروشند، اما مسئولان مدعی هستند که گران‌فروشی در اصفهان کاهش یافته و گرانی‌ کالاهای اساسی هم استانی نیست.

اما برخی از گزارش‌ها نشان می‌دهد کالایی که در بازار با دلار غیررسمی به فروش می‌رود، با دلار 4200 تومانی تامین شده و به گفته بسیاری از اقتصاددانان این کالاها با مواداولیه ارزان قیمت تولید یا با ارز دولتی به کشور وارد شده‌اند و صاحبان این انبارها به طمع گران فروشی در آینده، غیرمجاز این محصولات را ذخیره یا همان احتکار کرده‌اند.

یکی از خرده‌فروشی‌های شهر اصفهان پیرامون اینکه این روزها بازار قند و شکر با نوسانات قیمتی عجیب و غریبی همراه بوده است، گفت: از ابتدای سال جاری کمبود شکر بزرگترین معضل تولیدات پولک و نبات بوده، شکر دولتی و آزاد هیچ کدام کفاف تولیدکنندگان را نمی‌داد و شهروندان هم با گرانی و کمبود این کالا روبه‌رو بودند و نرخ قند هم در سایه گرانی شکر با حذف ارز دولتی، 20 تا 25 درصد افزایش داشته است.

این خرده‌فروش اصفهانی که تولیدکننده پولک و نبات هم در شهر اصفهان است با انتقاد از عدم نظارت مسئولان مربوطه در بازار، اظهار داشت: متاسفانه زمزمه بی‌سروصدای کاذب کالاها در ماه‌های اخیر به دلایلی مانند احتکار، نبود نظارت و محدودیت‌های تولید و توزیع از اتفاقاتی است که با شیوع کرونا در کشورمان هر روز و ساعت تشدید می‌شود.

وی افزایش چراغ خاموش و بدون مصوبه نرخ قند طی سال‌جاری را به دلیل گرانی و کمیابی شکر طی ماه‌های گذشته در بازار اصفهان دانست و افزود: قصه گرانی شکر و قند فقط به امسال ختم نمی‌شود چرا که در سال‌های گذشته با نوسانات بازار شکر به فاصله چند هفته بهای قند هم زیرپوستی گران شده است.

این خرده‌فروش و تولیدکننده پولک و نبات در اصفهان پیرامون اینکه قیمت شکر در تیر سال گذشته با نوسانات بسیاری روبه رو شد و نرخ آن در انواع صنعتی و خوراکی در بازار به بیش از 10 هزار تومان در هر کیلو رسید، بیان کرد: طی سال 98، کالای قند با تاثیر از بازار شکر بدون نظارت در بازار حدود 10 تا 12 درصد افزایش نرخ داشته است.

وی ادامه داد: البته صحبت‌های مقامات مسئول در مدیریت و افزایش عرضه شکر و قند در بازار نتوانسته این نوسانات را برطرف کند و سالیانه قیمت‌ها روند صعودی را طی می‌کند.

خرده‌فروش اصفهانی درباره اینکه آیا اکنون در برخی مناطق شهر اصفهان با کمبود عرضه قند در خرده‌فروشی‌ها و مغازه‌ها روبه‌رو هستیم، گفت: کمبودی در توزیع این کالا در بازار نداریم بلکه بسیاری از توزیع‌کنندگان با احتکار سبب گرانی و کمیابی قند و شکر می‌شوند.

وی اظهار داشت: در تمام دنیا وقتی کالایی گران می‌شود مردم از خرید آن خودداری می‌کنند، اما در کشور ما هنگامی که حتی زمزمه گرانی کالایی به گوش می‌رسد، مردم چنان برای خرید آن هجوم می‌برند که قیمت آن کالا دو برابر می‌شود.

خانمی مسن 62 ساله‌ای که در حال خرید برنج از خرده‌فروشی در بازار اصفهان بود پیرامون اینکه با وجود واحدهای متعدد تولیدی پولک و نبات در اصفهان میزان مصرف قند بین شهرواندن کمتر از شهرهای دیگر است، گفت: برای برپایی مراسم سوگواری طی دو روز نتوانسته‌ایم در منطقه خودمان قند تهیه کنم و طی مراجعه به دیگر مناطق شهر هم با گرانی این کالا روبه‌رو شدیم.

این خانم مسن اصفهانی با گلایه از اینکه طی ماه‌ها و روزهای اخیر قیمت تمام کالاها به ویژه اقلام اساسی مردم دستخوش گرانی‌های سرسام‌آوری شده است، اظهار داشت: تمام فروشندگان دلیل گرانی‌ها را نوسانات شدید نرخ ارزی و حذف ارز 4200 تومانی بیان می‌کند اما معتقدم که سودجویی دلالان در سایه نبود نظارت توسط مسوولان مرتبط سبب افزایش نامتعال و کاذب قیمت‌ تمام کالاهای مورد نیاز مردم شده است.

براساس این گزارش فروشندگان این محصول استراتژیک در سطح خرده‌فروشی و عمده‌فروشی مدعی هستند که واسطه‌هایی که برای آنها کالا تأمین می‌کنند نه تنها به اندازه کافی قند به آنان نمی‌فروشند، بلکه قیمت آن را بی‌رویه بالا برده‌اند و پاسخ مناسبی هم به فروشندگان نمی‌دهند.

برطبق آمارها؛ قندوشکر از اولین سال تحریم‌ها تاکنون صعود 2 برابری را تجربه کردند. بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران؛ قیمت قند در تیر سال 1396 کیلویی 4.600 تومان بوده که در تیر 1398 به کیلویی 8.100 تومان رسید. ناظران بازار، کمبود شکر در سال گذشته را دلیل اصلی گرانی این قلم از سبد خانوار دانستند و «تاخیر غیرمنطقی در ترخیص کالا»، «احتکار» و «عدم نظارت در بازار» را به‌عنوان دلایل اصلی افزایش قیمت نام بردند.

به گفته بهمن دانایی رئیس انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران، پس از برداشت نیشکر خوزستان در مهرماه و عرضه، احتمالا بازار روی خوش‌تری به قندوشکر نشان می‌دهد. در حال حاضر کمبودی در بازار وجود ندارد و قیمت قند با بیش از یک‌هزار تومان افزایش نسبت به تیر سال گذشته، در خرداد امسال 9.500 تومان نرخ‌گذاری شد.

عدم کمبود توزیع قند در بازار اصفهان

در همین راستا برای پیگیری دلایل گرانی و کمبود قند در بازار اصفهان که شهروندان از کمیابی این کالا گلایه‌مند بودند؛ رسول جهانگیری رئیس اتاق اصناف استان اصفهان گفت: برای تامین و توزیع قند در بازار اصفهان کمبودی نداریم.

همچنین بازرس اصلی اتحادیه خواروبار و آجیل فروش اصفهان گفت: هم اکنون از لحاظ توزیع قند بازار اصفهان مشکلی ندارد و فقط طی چند روز گذشته اندکی پشتوانه پخش شکر دچار نوساناتی شده بود که در حال حاضر شرایط مطلوب است.

حمیدرضا باقری یپرامون اینکه طی چند ماه گذشته با عدم توزیع شکر دولتی میان اصناف دغدغه‌های برای واحدهای تولیدی پولک و نبات ایجاد شد و در توزیع شکر مشکلاتی فراهم شد، اظهار داشت: بدون شک نوسانات بازار شکر بر نرخ قند و پولک و نبات بسیار تاثیرگذار است، اما در حال حاضر شرایط توزیع شکر مناسب‌تر شده و کمبودهای خبری نیست.

وی قیمت عمده‌فروشی قند خرد شده در بازار اصفهان را کیلویی 8 هزار و 200 تا 8 هزار و 800 تومان اعلام کرد و افزود: بهای این کالا در خرده‌فروشی‌ها برای مصرف‌کننده کیلویی 9 هزار و 200 تومان فروخته می‌شود.

بازرس اصلی اتحادیه خواروبار و آجیل فروش اصفهان با اشاره به افزایش 20 تا 25 درصدی نرخ قند در بازار در مقایسه با سال 98، بیان کرد: قیمت این کالا نسبت به سال گذشته یک‌هزار و 500 تا 2 هزار تومان افزایش داشته است و هم اکنون کمبودی در بازار اصفهان نداریم.

قصه پر‌غصه صنعت پیر کهگیلویه و بویراحمد تمامی ندارد/ کارخانه قند یاسوج آبستن واگذاری‌های نادرست + فیلمکارخانه قند فسا پس از کش و قوس‌های فراوان واگذار می‌شود / مطالبات کارگران در اولویت قرار گرفتتهیــه شــیرینی بــدون قند بـــا جلبـــک دریــــایی

به گزارش تسنیم از اصفهان، این روزها احتمالا اخباری که از صحبت‌های مردم، محافل عمومی و در فضای مجازی به اشتراک گذشته می‌شود با گفته‌ها و اظهارنظرهای مسئولان کاملا متفاوت است، شاید بار دیگر جو روانی حاکم بر بازار و جامعه بخواهد سیر قیمتی برخی محصولات را به سمت افزایش حرکت دهد، موضوعی که باید مورد توجه مسئولان برای تنظیم بازار قرار گیرد.

انتهای پیام/171/ی

R41346/P/S6,51/CT7 بیشتر بخوانید... تهیــه شــیرینی بــدون قند بـــا جلبـــک دریــــایی کارخانه قند فسا پس از کش و قوس‌های فراوان واگذار می‌شود / مطالبات کارگران در اولویت قرار گرفت مصرف قند و نوشیدنی‌‌های شیرین عامل تجمع چربی در اطراف شکم قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... تهیــه شــیرینی بــدون قند بـــا جلبـــک دریــــایی کارخانه قند فسا پس از کش و قوس‌های فراوان واگذار می‌شود / مطالبات کارگران در اولویت قرار گرفت مصرف قند و نوشیدنی‌‌های شیرین عامل تجمع چربی در اطراف شکم مهمترین اخبار استانها گزارش|کمیابی قند در نصف‌جهان از شایعه تا واقعیت؛ افزایش چراغ خاموش نرخ قند در سایه نبود نظارت دولت ۴۰ هزار میلیارد تومان به قرارگاه سازندگی خاتم بدهکار است عشاق حسین(ع) در گیلان به کوچه‌ها آمده‌اند+ فیلم نماینده مردم اصفهان در مجلس: تعامل با دولت به معنای عدم استفاده از ابزارهای نظارتی و قانونی نیست مهمترین اخبار تسنیم تقدیر نخست وزیر سوریه از حمایت‌های ایران/ تقویت همکاری تهران و دمشق در بخش‌های زیربنایی و مسکن نامه نمکی به رهبر انقلاب: هیئت‌ها، محرمی با عظمت و دور از آفت بیماری در تاریخ‌ سرزمین‌مان رقم می زنند مسکو: استقرار موشک‌های هسته‌ای آمریکا در نقاط مختلف جهان به مسابقه تسلیحاتی می‌انجامد برگزاری نشست ۳ کشور ضامن روند آستانه ‌و نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه حمله موشکی به منطقه الخضراء بغداد درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: افزایش چراغ خاموش بازار اصفهان کالاهای اساسی خرده فروشی ها قند در بازار کارخانه قند فروش اصفهان پولک و نبات افزایش نرخ شهر اصفهان نبود نظارت روبه رو شد سال گذشته خرده فروش توزیع شکر نرخ قند حذف ارز ماه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۱۴۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم از گرانی‌ها و نوسانات بازار گلایه دارند

فرمانده سپاه استان قزوین گفت: مهمترین دغدغه مردم اقتصاد و مشکلات معیشتی است و از وضع گرانی‌ها و نوسانات بازار گلایه دارند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، سردار رستمعلی رفیعی آتانی، بعدازظهر امروز -پنج‌شنبه نهم فروردین‌- در مراسم همدلی و وحدت نامزدهای انتخاباتی دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شهرستان آوج و بویین‌زهرا با اشاره به معنای حقیقی دموکراسی در جهان و انقلاب اسلامی ایران اظهار کرد: ملت ایران تنها ملت مظلوم اما مقتدر منطقه و جهان است.

وی اضافه کرد: کشورهای غربی به بهانه ایجاد دموکراسی به کشورهای خاورمیانه حمله کردند و قتل و کشتار و خونریزی به راه انداختند، اما همین کشورها می‌خواهند و می‌خواستند در ایران اسلامی هیچ‌کس در عرصه انتخابات شرکت نکند.

فرمانده سپاه حضرت صاحب‌الأمر (عج) با بیان اینکه دموکراسی مورد ادعای غربی‌ها دروغین است، گفت: در پشت پرده واژه دموکراسی هدف غارت و چپاول کشورهای جهان سوم است، ولی ما دموکراسی واقعی را با حضور ۴۵ ساله مردم در پای صندوق‌های رأی به دنیا نشان دادیم.

رفیعی آتانی افزود: همه نامزدهای عرصه انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نمایندگان دموکراسی هستند که با توجه به هجمه شدید دشمن برای عدم حضور مردم پای صندوق‌های رأی و تحریم انتخابات، با مال و آبروی خود به میدان آمدند و توانستند با به میدان آوردن مردم پای صندوق‌های رأی شور و هیجان انتخاباتی ایجاد کنند و تنور انتخابات را داغ کنند و توطئه دشمن را خنثی کنند.

وی، امید و اعتماد ملت ایران را به صحنه انتخابات دانست و ادامه داد: از ابتدای سال گذشته رهبر معظم انقلاب یک تنه و تنها عرصه انتخابات را مدیریت و هدایت کرد و توانست در مقابل ارتش رسانه دشمن تمام اهداف آنها را خنثی کند.

فرمانده سپاه استان قزوین با بیان اینکه رهبری در حقیقت توانست با به صحنه آوردن مردم پای صندوق‌های رأی مردمی‌ترین انقلاب الهی را هدایت کند، گفت: ایشان با تکیه بر آرای مردم انقلاب را در برابر طوفان شدید تخریب انتخاباتی و تحریم عرصه انتخابات مصون نگه داشت.

رفیعی‌آتانی افزود: از این‌رو امید و اعتماد ملت ایران به صحنه انتخابات است و مردم می‌خواهند با رأی خود بازیگران سیاسی کارآمد را برای اداره کشور خود انتخاب کنند.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به مهمترین دغدغه مردم هم ادامه داد: مهمترین دغدغه مردم اقتصاد و مشکلات معیشتی است و از وضع گرانی‌ها و نوسانات بازار گلایه دارند.

فرمانده سپاه صاحب‌الأمر (عج) با بیان اینکه ملت عزیز از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و ارکان آنها راضی هستند و دل در گرو اسلام و انقلاب دارند، گفت: با این حال مردم از برخی از مسئولان گلایه دارند و دوست دارند مسئولان برای آنها صادقانه تلاش کنند.

رفیعی‌آتانی با تأکید بر اینکه ملت با بصیرت ما هیچگاه در زمین دشمن بازی نکرد، تصریح کرد: ملت ما علی‌رغم مشکلات اقتصادی و معیشتی تمام توطئه‌های دشمنان را خنثی کردند، چرا که ملت و مسئولان در حقیقت در یک زمین بازی هستند و با اعتماد و همدلی و پاس به همدیگر توانستند به دشمن گل بزنند و تیر دشمن به خطا برود.

کد خبر 739989

دیگر خبرها

  • از شایعه تا واقعیت بمب خبری فوتبال ایران
  • منتظر ارزانی خودرو باشیم یا گرانی؟
  • مردم از گرانی‌ها و نوسانات بازار گلایه دارند
  • توزیع گسترده گوشت منجمد و گرم وارداتی گوسفندی در بازار یزد
  • تصمیم ناگهانی برای موزه ها/واکنش وزارت میراث به انتقاد از گرانی!
  • نظارت بر بازار قم امسال افزایش می‌یابد
  • نظارت بر بازار در سال جدید افزایش خواهد یافت
  • بازار شکلات تلخ شد
  • تداوم نظارت بر بازار کالا و خدمات در مهاباد
  • (ویدیو) لو رفتن سوالات امتحان نهایی؛ شایعه یا واقعیت؟