Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن انصاری، عضو هیأت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرینستون و نویسنده کتاب‌هایی چون «بررسی‌های تاریخی در حوزه اسلام و تشیع»، «گنج پنهان، شرح احوال و آثار علامه مرحوم سیدعبدالعزیز طباطبایی یزدی» و… در تازه‌ترین یادداشت خود به معرفی یکی از کهن‌ترین مقتل‌های حضرت سیدالشهدا یعنی «مقاتل الطالبیین» پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کتاب به کشته‌شدگان آل ابی‌طالب می‌پردازد و به «مقاتل آل ابی طالب» هم شهرت دارد. این اثر به سبب جامعیت و دقتی که در نقل اخبار داشته، مورد استناد و اعتماد مؤلفان بسیاری قرار داشته است. ابوالفرج هدف از تألیف این کتاب را فراهم آوردن شرحی کوتاه از چگونگی زندگی و مرگ فرزندان ابوطالب از زمان پیامبر اکرم (ص) تا زمان نگارش کتاب بیان می‌کند. البته او تنها اخبار طالبیانی را گرد آورده که مرگشان دلایلی سیاسی داشته، یا قیام‌هایی را روایت کرده که هدف آنان اجرای عدالت بوده است.

یادداشت حسن انصاری را در ادامه بخوانید:

«یکی از منابع کهن در مقتل الحسین (ع) کتاب «مقاتل الطالبیین» ابوالفرج اصفهانی است. در این کتاب او از روایات و سنت‌های مختلف مقتل الحسین (ع) استفاده کرده و از جمله از مقتل الحسین نصر بن مزاحم. هم ابوالفرج و هم نصر بن مزاحم زیدی مذهب بودند. متأسفانه تاکنون تصحیح دقیقی از کتاب مقاتل به دست داده نشده. نسخه‌ای از این کتاب در کتابخانه مجلس هست که نسخه خوب و نسبتاً قدیمی است.

نسخه‌ای هم یمنی در کتابخانه برلین هست که از سده هفتم قمری است و من قبلاً آن را طی یادداشتی معرفی کرده‌ام. عکسی از هر دو نسخه دارم. آقای سبستین گونتر، استاد دانشگاه گوتینگن منابع مقاتل الطالبیین را در اثری ارزشمند شناسایی کرده. ترجمه کار ایشان به فارسی هم لازم است. ابوالفرج روایت مقتل را عموماً از طریق نصر بن مزاحم (و او از عمر بن سعد و او از ابومخنف)؛ مدائنی از ابومخنف و همچنین روایت عمار الدهنی از امام باقر (ع) نقل می‌کند.»

کد خبر 5010839 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: محرم 99 حسن انصاری حسینیه مهر عاشورا مقتل سیدالشهدا محرم 99 ترجمه ویروس کرونا عاشورا ادبیات داستانی تازه های نشر تجدید چاپ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کتاب و کتابخوانی میراث فرهنگی گردشگری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران کتاب ادبیات کودک و نوجوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۲۲۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خادم سیدالشهدا رئیس هیات ورزش‌های زورخانه‌ای خوزستان شد

مجمع انتخاب رییس هیات ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی خوزستان برگزار شد و در پایان "سردار سرتیپ احمد خادم سیدالشهدا" به عنوان رییس این هیات انتخاب شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، مجمع انتخاب رییس هیات ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی خوزستان با حضور 14 عضو برگزار شد و سردار خادم سیدالشهدا توانست با 14 رای، برای چهار سال رییس این هیات شود.

پیش از این اداره هیات توسط سردار خادم سید الشهدا انجام می‌شد. این مجمع با حضور یک‌ کاندیدا برگزار شد.

اعضای مجمع متشکل از رییس فدراسیون، مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان، روسای هیات‌های ورزشی شهرستان، نماینده آموزش و پرورش، باشگاه‌ها، ورزش کارگری، مربیان، داوران، ورزشکاران و نماینده بانوان بودند.

استفاده از ظرفیت ارگان‌ها و شرکت‌های خوزستان در فعالیت هیات، فعال کردن سایر هیات‌های شهرستانی و برگزاری مسابقات مختلف استانی و کشوری مهمترین برنامه‌های رییس هیات ورزش‌های زورخانه ای خوزستان اعلام شد. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بزرگداشت حمزه سیدالشهدا در کشور کم‌رنگ است
  • ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها
  • امامزاده‌ای که زیارتش مانند زیارت سیدالشهدا (ع) است
  • برنامه‌های حرم رضوی به مناسبت شهادت حمزه سیدالشهدا(ع)
  • خادم سیدالشهدا رئیس هیات ورزش‌های زورخانه‌ای خوزستان شد
  • دسترسی به ۲۵۰ هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی
  • دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی
  • توقیف ۲۳ دستگاه وسیله نقلیه مزاحم در زنجان
  • نویز کنسلینگ چیست و چه کاربردی دارد ؟
  • وقف زمین کشاورزی برای عزاداری سیدالشهدا (ع)