Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- محرم در لاسجرد با شور و حال خاص و وصف‌ناپذیر آغاز می‌شود و مردم عزادار این روستا امسال گرچه با شیوع کرونا کمی در شیوه برگزاری عزاداری سنتی خود تغییر ایجاد کردند؛ اما شور و شعور حسینی خود را در محرم امسال نشان دادند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، محرم در لاسجرد قبل از فرارسیدن ماه محرم آغاز می‌شود؛ یعنی اینکه چون نذورات و مراسم‌های و پذیرایی از مهمانان از همان شب حلول ماه محرم آغاز می‌شود؛ پس برای تدارک و آماده‌سازی باید قبل از ماه محرم دست‌به‌کار شد پخت نان محلی آذین‌بندی و سیاه‌پوش کردن حسینیه، مسجد، هیئت علمدار، هیئت ابوالفضل، مهدیه و سردرب منازل چند روز قبل از محرم انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پخت نان محلی یا همان «چپاتی» مخصوص مهمانان حضرت اباعبدالله(ع) پخت می‌شود؛ یعنی خانواده‌هایی که در طول سال از نان بازاری استفاده می‌کنند؛ برای روزی که نذری دارد نان محلی پخت می‌کنند با تنوری که در منزل خود دارد و همه اهالی و همسایگان نیز با اشتیاق به کمک می‌روند.

برخی افراد در این روستا برای پخت نان محرم، گندم جداگانه‌ای کاشت می‌کنند و این یکی از نکات قابل توجه اطعام محرم در لاسجرد است.

مراسم پخت نان از بزرگان به یادگار مانده و شاید بیش از یک‌صد سال قدمت دارد و از 20 کیلو آرد یا کمتر شروع‌شده و در حال حاضر به حتی 200 کیلو هم می‌رسد.

مراسم عزاداری شب هشتم محرم در امامزاده اسماعیل(ع) قزوین به‌روایت تصاویروقایع روز نهم محرم| از رد کردن امان‌نامه از سوی حضرت عباس(ع) تا تعویق جنگ تا صبح عاشورامداحی نریمان پناهی در شب هشتم محرم 99مراسم عزاداری شب هفتم محرم در مسجد‌النبی قزوین به روایت تصاویرگزارش ویدئویی| روایت تسنیم از عزادارای ماه محرم در جزیرةالشهدا / طنین ندای "یا حسین (ع)" در خلیج فارس

مراسم و آئین‌ها هم مانند همه شهرهای ایران از شب اول ماه محرم مراسم سینه‌زنی روضه‌خوانی و مسائل دینی برگزار می‌شود.

از شب ششم محرم، مردم در هیئت حسینیه اعظم لاسجرد - که بزرگ‌ترین هیئت و اصلی‌ترین است- مراسم زنجیرزنی را آغاز می‌کنند و این مراسم تا روز عاشورا هرروز و هر شب ادامه دارد.

در صف زنجیرزنی نظم و انضباط و احترام به بزرگ‌ترها در صف ارجحیت و جایگاه فوق‌العاده‌ای دارد.

مهم‌ترین قسمت مراسم زنجیرزنی که ثبت ملی نیز رسیده است زنجیرزنی در حالت نشسته و زانو زدن هست که در مقابل حسینیه اعظم و گلزار شهدای لاسجرد تمام زنجیرزنان حاضر دسته به یاد روز عاشورا و اجازه خواستن اصحاب امام از ایشان برای حضور در میدان جنگ با فرمان نفر اول صف زنجیرزنی به حالت نشسته زنجیر می‌زنند.

دسته‌های سینه‌زنی و برگزاری مراسم روضه‌خوانی به مدت 10 روز در منزل مرحوم معینیان، برگزاری مراسم زیارت عاشورا در صحن گلزار شهدا برگزاری مراسم عزاداری از طرف هیئت علمدار برنامه‌های جداگانه‌ای است که در طول 10 روز اول محرم به‌صورت پرشور برگزار می‌شود.

در روز تاسوعا با به حرکت درآمدن هیئت‌های عزاداری در مقابل طوق که نماد حضرت ابوالفضل (ع) است مردم به ارادت آن بزرگوار قربانی‌های فراوانی انجام می‌دهند و همه صرف نذورات می‌شود؛ تا جایی که در سال 98 بر اساس آمار جمع‌آوری‌شده، فقط در مراسمی که در حسینیه برگزار شد؛ بالغ‌بر هشت تن برنج ایرانی درجه‌یک و حدود چهار تن گوشت، صرف پذیرایی از مهمانان عزاداری حضرت اباعبدالله (ع) در طول 17 شبانه‌روز شده است.

نایب‌رئیس شورای اسلامی روستای لاسجرد در این خصوص می‌گوید: امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا، مراسم عزاداری محرم رنگ عوض نکرده و تنها جایگاه برگزاری آن عوض‌شده است.

وی می‌افزاید: عزاداری سنتی محرم در لاسجرد سال قبل در داخل حسینیه این روستا برگزار می‌شد؛ اما امسال در فضای باز خیابان و با رعایت کامل موارد بهداشتی جهت حفظ سلامت مردم برگزار می‌شود.

احمدرضا سعیدی اضافه می‌کند: بانیان نذورات نیز بابت ادای نذر خود، نذورات را به‌صورت بسته‌بندی و یا کمک‌های نقدی به مراکز خدمات عمومی و نیازمندان تقدیم می‌کنند؛ مراکز عمومی، حسینیه، مسجد، هیئت‌ها، خانه بهداشت، کتابخانه و دیگر اماکن.

وی عنوان می‌کند: در ورودی برادران و خواهران جهت ورود به مراسم با دستگاه‌های کنترل تب سنجی انجام می‌شود و از ورود افراد مشکوک به داخل مراسم جلوگیری به عمل می‌آید.

سعیدی اظهار می‌کند: برای افرادی که به هر دلیل نمی‌توانند در فضای باز در مراسم شرکت کنند، چندین کانال در فضای مجازی تشکیل‌شده و اطلاع‌رسانی شده و افراد حاضر در منازل به‌صورت آنلاین و زنده نظاره‌گر مراسم هستند.

وی می‌گوید: هرچه ما داریم از این شور حسینی است. هرچه داریم از این نوای حسینی بوده و زنده‌بودن دین ما به این مراسم‌های وابسته است.

گزارش از زکیه زکی

انتهای پیام/363/ ز

R41366/P/S6,64/CT6 بیشتر بخوانید... امام جمعه مشهدمقدس: عزاداری‌های حسینی باید همراه با معرفت‌شناسی باشد شور و شعور حسینی در عزاداری ایلامی‌ها بر مزار شهید گمنام به‌روایت تصویر ‌ عزاداری مشهدی‌ها در بوستان بزرگ ملت/تمام پروتکل‌ها رعایت شد + فیلم قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... امام جمعه مشهدمقدس: عزاداری‌های حسینی باید همراه با معرفت‌شناسی باشد شور و شعور حسینی در عزاداری ایلامی‌ها بر مزار شهید گمنام به‌روایت تصویر ‌ عزاداری مشهدی‌ها در بوستان بزرگ ملت/تمام پروتکل‌ها رعایت شد + فیلم پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ عزاداری با سبک و سیاق خاص در حسینیه آقاسید جمال قزوین/ چراغ روضه‌ای که بعد از گذشت ۱۳۸ سال هنوز روشن است+ فیلم ۲ حلقه ماتم تعزیه‌خوانان کرمان "به وقت حاج قاسم" / ادای احترام به ‌سیدالشهدای مقاومت + فیلم و عکس ۳ حرم رضوی سوگوار تاسوعای حسینی/ عزاداران تمامی پروتکل‌ها را لحاظ می‌کنند ۴ کرونا توشه تلخ مسافران شمال/ جاده‌های مازندران همچنان مملو از غیربومی‌ها/ مردم منتظر افزایش آمار فوتی کرونا باشند ۵ واژگونی مرگبار در جاده جهرم-شیراز ۶ کشته و ۶ مصدوم برجای گذاشت ۶ سنگ سابق مرقد امام حسین(ع) بر مزار حاج قاسم + فیلم ۷ گزارش ویدئویی| مراسم عاشقی در هیئت انصارالحسین(ع)/ کودکانی که پا‌به‌پای پیرغلامان به عزا نشستند ۸ گزارش| اعتراض متقاضیان طرح مسکن ملی؛ قیمت‌ها عادلانه نیست مهمترین اخبار استانها گزارش ویدئویی| مراسم عاشقی در هیئت انصارالحسین(ع)/ کودکانی که پا‌به‌پای پیرغلامان به عزا نشستند گزارش ویدئویی| ملت امام حسین (ع) چه ویژگی‌هایی دارد؟ جانشین فرمانده ناجا: قاچاق خط قرمز پلیس است/ تصمیمات جدید و قاطعی برای جلوگیری از قاچاق خواهیم گرفت+ فیلم بیماران بستری کرونا در خوزستان در حال افزایش/ وضعیت نگران کننده است مهمترین اخبار تسنیم خوش‌خدمتی جدید به اشغالگران فلسطین؛ حکومت امارات قانون تحریم اسرائیل را لغو کرد ماجرای شهادت اباالفضل(ع) به روایت رهبر انقلاب جانشین فرمانده ناجا: قاچاق خط قرمز پلیس است/ تصمیمات جدید و قاطعی برای جلوگیری از قاچاق خواهیم گرفت+ فیلم خشم آمریکایی‌ها از تلاش بغداد برای خرید جنگنده‌های سوخو ۵۷ از روسیه کرونا توشه تلخ مسافران شمال/ جاده‌های مازندران همچنان مملو از غیربومی‌ها/ مردم منتظر افزایش آمار فوتی کرونا باشند درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شور و شعور حسینی گزارش ویدئویی مراسم عزاداری ترین اخبار ماه محرم پخت نان حسین ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۲۴۸۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درگذشت پدر شهید میرداداشی

سید اسماعیل میرداداشی پدر شهید والامقام سیدحسین میرداداشیاز شهدای جنگ تحمیلی، اهل روستای سیدمحله هادی‌شهر دار فانی را وداع گفت.

آئین تشییع و به خاکسپاری این پدر صبور و ولایی، در روستای سیدمحله با حضور مردم و مسئولان برگزار شد.

شهید سید حسین میرداداشی کاری، متولد ۴ شهریور ماه سال ۱۳۴۹ بود.

حسین میرداداشی در منطقه زبیدات عراق، شهید شد اما پیکیر پاک او هیچ گاه به خانه برنگشت.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • درگذشت پدر شهید میرداداشی
  • برنامه‌ریزی برای گازرسانی به ۵۰ روستای کرمانشاه
  • حماسه قرآنی روستای چارک گویای ایمان استوار مردم استان بوشهر است
  • معارفه امام جمعه جدید شهر میانرود دزفول
  • فعالیت مجامع اجلاسیه بین المللی پیرغلامان حسینی
  • جبهه مقاومت، میهمان بیست و یکیمین اجلاس پیرغلامان حسینی
  • مراسم نکوداشت امام جمعه فقید بجنورد برگزار می‌شود
  • امدادرسانی ستاد‌اجرایی فرمان امام به ۱۶۰ روستای سیل زده سیستان وبلوچستان
  • وزیر خارجه اسرائيل: جلوی ایران را بگیرید
  • ماجرای بازوبند کاپیتانی استقلال پس از محرومیت حسین حسینی