Web Analytics Made Easy - Statcounter

درحالی کشاورزانی که خود را برای کشت پاییزه و زمستانه آماده می کنند به دنبال کود اوره مورد نیاز خود هستند که دولت ظاهرا به یکباره تصمیم به افزایش شدید قیمت کود اوره گرفته است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، طی ماه های گذشته رسانه های مختلف اخباری از کشف کودهای شیمیایی مخصوصا کود اوره که مورد نیاز صنعت کشاورزی است منتشر کردند به طوری که مقادیر قابل توجهی کود شیمیایی توسط سودجویان احتکار شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این درحالی است که اغلب مناطق کشور خود را آماده کشت پاییزه و زمستانه می کنند و باید کود مورد نیاز زمین های کشاورزی به دست کشاورزان برسد. کمبود کود های شیمیایی موجب شده است تا یا کشاورزان دست از کشت بکشند و یا باید با قیمت بسیار بالایی این کودها را از بازار آزاد تهیه کنند.

مسئولان صنعت پتروشیمی میگویند تولید کود شیمیایی بدون هیچ گونه خللی در حال تولید است واگر مشکلی در بازار وجود دارد مربوط به بخش توزیع است.

انجمن کارفرمایان پتروشیمی نیز مشکلات مربوط به این حوزه را ناشی از اختلالات موجود در توزیع دانسته و عنوان کرده است: هیچ کمبودی در تولید و تخصیص سهمیه کود اوره بخش کشاورزی وجود ندارد و مشکلات موجود ناشی از توزیع است

احمد مهدوی ابهری، دبیرکل انجمن کارفرمایان پتروشیمی گفته است: هیچ کمبودی در تولید و تخصیص سهمیه کود اوره بخش کشاورزی وجود ندارد و سهمیه مصوب، ماهانه در اختیار شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قرار می‌گیرد و مشکلی در این زمینه نداریم.

وی ادامه داد: اگر مشکلی وجود دارد، ناشی از سیستم توزیع است و به همین دلیل شاهد افزایش قیمت هستیم؛ این در حالی است که دولت به این بخش یارانه می‌دهد.

در همین حال، وزارت جهادکشاورزی هم اعلام کرده است سهمیه ابلاغی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال جاری مقدار 2.2 میلیون تن است که از این مقدار از ابتدای سال جاری طبق برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی تاکنون بیش از 770 هزارتن کود اوره در همه استان‌ها توزیع شده است.

این وزارت خانه تصریح می کند این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 27 درصد رشد و نسبت به میانگین بلندمدت دهه اخیر بیش از 42 درصد رشد داشته است. این در حالی است که هم اکنون بیش از 120 هزار تن نیز ذخیره استراتژیک کود اوره در انبارهای این شرکت و شبکه کارگزاران توزیع نهاده‌های کشاورزی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی موجود است.

با این حال سید جعفر حسینی، مشاور نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور از کمبود کود در میان کشاورزان گلایه کرده و می گوید  این مساله برای کشاورزان مشکلات زیادی ایجاد کرده است چرا که توزیع کود اوره نیز به صورت قطره چکانی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه کود اوره تولید داخل کشور است و نیاز به واردات نداریم پس چرا تا کنون نتوانسته ایم کود مورد نیاز کشاورزان را تامین کنیم؟.

حسینی گفته بود: کود اوره مورد نیاز بخش کشاورزی سالیانه حدود 2 میلیون و 500 هزار تن برآورد می‌شود اما هیچگاه این میزان از طرف پتروشیمی‌ها برای بخش کشاورزی تخصیص داده نشده است.

*افزایش رسمی قیمت کود اوره کلید خورد

در حالی که مسئولان دولتی باید فکر اساسی در خصوص کمبود کود در بازار کنند که خبرها از افزایش شدید قیمت کود اوره به صورت رسمی به گوش می رسد که این مسئله می تواند صنعت کشاورزی را در سال جاری با مشکلات عدیده ای مواجه کند.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی اخیرا گفته است : دولت بنا دارد تا طی روزهای آتی و در آغاز کشت زمستانه قیمت کود شیمیایی را 500 تا 700 درصد افزایش دهد.

وی با بیان اینکه من نامه مربوط به این افزایش قیمت را خودم مشاهده کرده‌ام، افزود: شرکت خدمات کشاورزی اعلام کرده که این تصمیم از سوی مقامات عالیه دولتی اتخاذ شده است.

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: اتخاذ این تصمیم آن هم در سال جهش تولید باعث شده تا بخش کشاورزی با چالش جدی مواجه شود.

سلیمی خاطرنشان کرد: حدود 15 روز دیگر زمان کشت زمستانه محصولات کشاورزی است و اجرای این دستورالعمل کشاورزان را با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد.

همانطور که اشاره شد افزایش قیمت کود اوره در حالی صورت خواهد گرفت که با این قیمت ها دیگر برای کشاورز صرف نمی کند تا اقدام به کشت کند و قطعا این اقدام دولت منجر به بالارفتن قیمت تمام شده محصول خواهد شد.

 کارشناسان صنعت کشاورزی معتقدند کمبود کود از یک طرف و افزایش قیمت آن از سوی دیگر  امنیت غذایی کشور را با مخاطره مواجه خواهد کرد؛ چراکه بانک مرکزی حتی در تخصیص ارز نیمایی به آفت‌کش‌ها هم مشکل دارد، مسائلی مانند تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا مشکلات ناشی از سیاست‌های ارزی کشور را تشدید کرده است و موجب‌شده که سیاست‌گذار در پیشبرد سیاست ارزی خود برای تامین اقلام مورد نیاز از جمله آفت‌کش‌ها با مشکلاتی مواجه شود، از این‌رو نگرانی فعالان این است که در سال 99 ارز به اندازه کافی و به‌موقع برای تخصیص وجود نداشته باشد و آفت‌کش‌های مورد نیاز کشور تامین نشود.

با این حال باید دید آیا کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی فکری به حال این تصمیم خلق الساعه دولت خواهد کرد یا اینکه اجازه خواهد داد تا دولت قیمت کود اوره را که یکی از نهاده های اصلی در صنعت کشاورزی است را بالا برد.

منبع: رادار اقتصاد

انتهای پیام/

R1012122/P/S7,83/CT12 قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی ۱ هشدار درباره شوک جدید ارزی و افزایش شدید تورم با تک نرخی شدن ارز ۲ رویترز: کشتی ایرانی ۱۴۰۰۰ تن آلومینا در ونزوئلا بارگیری کرد ۳ قیمت جهانی طلا امروز ۹۹/۰۶/۰۷ ۴ توضیحات بنیاد مستضعفان درباره اتفاقات روستای ابوالفضل اهواز ۵ عرضه ۵ محصول ایران‌خودرو در طرح پیش فروش شهریور+اسامی خودروها و شرایط ثبت‌نام ۶ همتی: افزایش‌ موقتی نرخ تورم کنترل شد/ تحریم‌ها نفس پایانی را می‌کشد ۷ قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۹۹/۰۶/۰۶؛آخرین قیمت طلا و ارز در بازار/ سکه ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان شد ۸ قیمت جهانی طلا امروز ۹۹/۰۶/۰۶| قیمت طلا کاهش یافت مهمترین اخبار اقتصادی تلاش آمریکا برای دزدی ۱.۷ میلیارد دلار دارایی ایران در اروپا/ بانک مرکزی: پیگیری‌ حقوقی لازم برای آزادسازی وجوه در دست اقدام است هشدار درباره تحمیل بدهی ۲۸۰ هزار میلیارد تومانی به دولت بعد/ گشایش اقتصادی بدون حمایت از تولید معنا ندارد تجارت ۵ میلیارد دلاری ایران با کشورهای دیگر در مرداد آبخیزداری؛ موتور پیشران توسعه سواحل مکران مهمترین اخبار تسنیم تلاش آمریکا برای دزدی ۱.۷ میلیارد دلار دارایی ایران در اروپا/ بانک مرکزی: پیگیری‌ حقوقی لازم برای آزادسازی وجوه در دست اقدام است نصرالله: میلیون‌ها دلار برای حملات رسانه‌ای علیه حزب‌الله هزینه می‌شود/ افتخار می‌کنیم پیرو مکتب امام حسین(ع) هستیم بازخوانی اسرارآمیزترین پرونده جهان اسلام؛ چهل و دومین سالگرد ناپدید شدن امام موسی صدر تدبیرهای مبارزاتی امام حسین(ع) در روز عاشورا/ چرا حضرت اباعبدالله(ع) یاران خود را تک‌به‌تک به میدان می‌فرستادند؟ وزارت خارجه: منافقین با وجود ترور هزاران ایرانی توسط آمریکا و اتحادیه اروپا پناه داده شده‌اند درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: قیمت کود اوره صنعت کشاورزی کود شیمیایی بخش کشاورزی افزایش قیمت کمبود کود مورد نیاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۲۸۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشت هزار و ۴۱۳ تن برنج و شکر به نرخ دولتی در لرستان توزیع شد

حجت الله بیرانوند گفت: با توجه به افزایش تقاضای مصرف در ماه مبارک رمضان و ایام نوروز و در راستای تامین کالا به منظور تنظیم قیمت ها، از ابتدای سال گذشته تا اسفندماه هفت هزار تن برنج و شکر با نرخ مصوب دولتی برای عرضه در بازار عمومی به عاملیت‌های توزیع واگذار و مابقی نیز برای ماه مبارک رمضان و عید نوروز توزیع شد.

وی اظهار داشت: ۱۲۰ تن شکر برای تهیه زولبیا و بامیه با نرخ هر کیلوگرم درب انبار ۲۵۵ هزار ریال و برای مصرف کننده ۲۸۵ هزار ریال تامین شد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان تصریح کرد: قیمت هر کیلوگرم برنج دانه بلند هندی نیز درب انبار ۳۳۰ هزار ریال و برای مصرف کننده ۳۵۰ هزار ریال تعیین شده بود که با توجه به نیازسنجی بازار، مشکل یا کمبودی در تهیه این اقلام اساسی ایجاد نشد.

مصرف ۲۷۴ هزارتن گندم

بیرانوند همچنین تصریح کرد: ۲۷۴ هزار تن گندم طی سال گذشته برای مصارف نان، صنایع و صنوف آرد در لرستان توزیع شده و یک هزار و ۲۷۰ واحد نانوایی لواش، ۵۲۵ واحد نانوایی سنگک، ۴۱ نانوایی تافتون، ۱۴۱ نانوایی بربری و ۳۴ نانوایی ساجی در لرستان فعال است.

بیرانوند با بیان اینکه در حال حاضر قیمت آرد کامل (سبوس دار) آزاد است، ادامه داد: علاوه بر این، قیمت بالای آرد و نان سبوس دار، استقبال نانوایی‌ها را از این ماده غذایی سالم کم کرده است که اداره کل غله و خدمات بازرگانی آمادگی دارد در صورت مراجعه و درخواست نانوایی‌ها برای پخت نان سبوس دار، حمایت‌های لازم را انجام دهد.

وی بیان کرد: از مجموع ۱۳ کارخانه آرد استان حدود ۱۰ واحد برای تولید آرد کامل با سبوس بالا اعلام آمادگی کرده اند، چراکه ماشین آلات آنها به روز و درصد سبوس گیری آنها قابل تنظیم است.

بیرانوند گفت: در صورت تولید عمده، آرد سالم به صورت یارانه‌ای در اختیار نانوایی‌های استان قرار می‌گیرد، بنابراین افزایش سبوس آرد در نانوایی‌ها به منزله افزایش قیمت نان نیست و نان پخت شده با همان قیمت سابق به فروش می‌رسد، چراکه تجربه پخت این نان در استان وجود دارد و تنها باید اقدامات لازم برای آگاهی و افزایش استقبال مردم اجرایی شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان همچنین سرانه مصرف نان در لرستان را ۱۲ کیلوگرم عنوان کرد و افزود: به طور متوسط ماهانه ۲۵ هزار تن گندم در استان مصرف می‌شود که سه هزار تن سبوس آن گرفته و برای مصرف دام استفاده می‌شود، چراکه سبوس خام مصرف انسانی ندارد، در حالیکه می‌توان با سبوس گیری کمتری از آرد نانوایی، به ارزش غذایی نان‌های تولیدی اضافه کرد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • اعتبار سدسازی در ایلام قطره چکانی است
  • استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان
  • هشت هزار و ۴۱۳ تن برنج و شکر به نرخ دولتی در لرستان توزیع شد
  • افزایش تولید ۹ میلیون تنی محصولات کشاورزی در دولت سیزدهم
  • افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌؛ کسی گرانی را به گردن نمی‌گیرد
  • افزایش تولید در مناطق کمتر برخوردار با کودهای نانویی «ایران ساخت»
  • اجرای آبیاری قطره‌ای زیرسطحی در تاکستان‌های شیروان
  • نیاز خراسان شمالی به استقرار سایت پرتودهی هسته‌ای محصولات کشاورزی
  • کدام موادغذایی حاوی سطح خطرناک‌تری از مواد شیمیایی ماندگار هستند؟ چه خوراکی‌هایی را باید کمتر خورد؟
  • رونمایی از پشت پرده گرانی خودرو