Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-19@06:30:47 GMT

آئین‌های روز عاشورا در کربلا آغاز شد

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۲۹۶۶۵

آئین‌های روز عاشورا در کربلا آغاز شد

آیین های ویژه دهمین روز محرم در کربلای معلا و دیگر عتبات مقدسه و شهرهای مختلف عراق با حضور هزاران زائران داغدار حسینی روز یکشنبه آغاز شد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، این مراسم در کربلا ساعتی پیش و در بین الحرمین و حرم حسینی (ع) و عباسی (ع) با قرائت قرآن و ادعیه به ویژه زیارتنامه معروف عاشورا آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقتل خوانی در کربلا و عتبات مقدسه در نجف اشرف، کاظمین، سامرا و دیگر شهرهای عراق از مهم ترین برنامه های ویژه محرم است که در عراق مرسوم است و از حوالی ساعت ۹ صبح شروع به خواندن آن می کنند.

در این مراسم که حوالی دو ساعت به طول می انجامد، یکی از مقتل خوانان داستان کامل روز دهم عاشورا را برای عزاداران می خواند که با سوز و گداز و اندوه و اشک حاضران در مراسم همراه است.

در مقتل خوانی، داستان ظلم و ستم ارتش یزید و شهادت یک یک یاران اباعبدالله الحسین (ع) شرح داده شده و پایان مقتل به شهادت امام حسین (ع) منتهی می شود.

با پایان مقتل خوانی، عزاداران تا اذان ظهر شروع به عزاداری کرده و سپس این مراسم با اقامه نماز جماعت ظهر و عصر ادامه می یابد.

عزاداران حسینی بعد از پایان نماز ظهر و عصر، در آیین نمادین خیمه های اهل بیت عصمت و طهارت (ع) را در منطقه «خیمه گاه» در کربلا به آتش می کشند و بعد از آن مراسم «رکضه الطویریج» (دویدن طویریج) در بین الحرمین آغاز می شود.

عزاداران در فاصله ای چند کیلومتری از حرم حسینی به صف ایستاده و سپس با شعار «یا حسین (ع)» برای تجدید بیعت به حرم حسینی و عباسی با حالت دویدن وارد شده و از آن خارج می شوند.

این مراسم حماسی نیز تا حوالی سه و چهار بعد از ظهر به طول می انجامد و بعد از آن آیین های عاشورا تا نماز مغرب و عشاء آرام می گیرد و پایان بخش مراسم های روز دهم محرم، «شام غریبان» است که در کربلا و دیگر شهرهای عراق برگزار می شود.

در کنار این مراسم، موکب های مختلف عزاداری اقدام به برگزاری آیین های «تشابیه» یا «تعزیه» می کنند که طی آن، حادثه روز دهم عاشورا را برای اطلاع عموم به صورت زنده به نمایش می گذارند.

در این روز همچنین عزاداران عراقی، اقدام به پخت غذاهای نذری کرده و در بین مردم توزیع می کنند.

پخت غذاهای نذری و حلیم در عصر نهم و شب آن به طور گسترده ای صورت می گیرد و در صبحگاه دهم محرم، بین مردم توزیع می شود.

آیین های روز دهم محرم با پایان مراسم شام غریبان، به اتمام می رسد اما آیین های عزاداری همچنان تا نزدیکی بیستم صفر ادامه می یابد که این مراسم نیز با آیین بزرگ پیاده روی اربعین به اتمام می رسد.

اغلب آیین های امسال عزاداری حسینی در عراق با توجه به همه گیری کرونا با رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله پوشیدن ماسک و دستکش و فاصله گذاری اجتماعی همراه بوده است.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: امام حسین عاشورا عراق کربلا محرم روز دهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۲۹۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین آغاز به کار مرکز مستقل بسیج اروندکنار

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان؛ مرکز مستقل بسیج اروندکنار امروز در آیینی آغاز به کار کرد و نخستین فرمانده مرکز مقاومت بسیج اروندکنار با حضور سردار حسن شاهوارپور، فرمانده سپاه ولی عصر خوزستان معرفی شد. 
اروندکنار پیش از این پایگاه بسیج داشت.

فرمانده سپاه ولی عصر خوزستان با بیان اینکه اقدام به موقع و رشادتمندانه نیرو‌های مسلح به ویژه هوافضای سپاه پاسداران موجب خرسندی ملت ایران شد گفت: امروز دغدغه‌ی بسیاری از مردم در گوشه و کنار دنیا اقدامات و جنایات رژیم صهیونیستی بر علیه مردم مظلوم فلسطین است که در عصر کنونی و دنیای مدعی به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
سردار حسن شاهوارپور با اشاره به اینکه ریاکاران اروپایی و آمریکایی مسبب اصلی جنایات بر علیه مردم غزه هستند افزود: ۶ ماه است که ملت فلسطین زیر بمب و خمپاره به شهادت می‌رسند و هیچ کدام از دولت‌های اروپایی آن را محکوم نکرده اند.
وی  با بیان اینکه رژیم جعلی و صهیونیستی بلاخره نابود می شود و محکوم به فروپاشی است ادامه داد: مردم فلسطین سالهاست که مقاومت می کنند و پیروز میدان خواهند بود.
فرمانده سپاه ولی عصر خوزستان همچنین به نگرانی مسلمان و غیر مسلمانان و حمایت آنان از مسئله فلسطین اشاره کرد و گفت: امروز همه آزادی خواهان دنیا طرفدار مظلومیت فلسطین هستند چرا که مردم مظلوم نوار غزه سالهاست برای احقاق حقوق خود در حال مقاومت هستند.
او افزود: ما در جبهه مقاومت همچنان در مقابل تجاوزات اسکتبار جهانی ایستاده ایم همانگونه که ۸ سال دفاع مقدس مقابل بعثی‌ها ایستادگی کردیم چرا که مردم نیز پشتیبان نیرو‌های مسلح هستند.
سردار شاهوار پور در ادامه اروندکنار را پیشانی مرز‌های آبی و خشکی کشور دانست و گفت: اروندکنار آخرین پایگاه زمینی ما در منطقه جنوب غرب هست که مردمی مرزدار و ولایتمدار دارد و ما باید به این منطقه رونق دهیم و فضای اشتغال بیشتری فراهم شود، اینجا منطقه ای پر از نعمت‌های خدادادی است که باید سازوکار حاکمیتی در این منطقه فعال شود تا شاهد مهاجرت مردم نباشیم.
در پایان این مراسم سروان سید محمدحسین معمر، به عنوان فرمانده مرکز بسیج اروندکنار معرفی شد.
او سابقه ۲۰ ساله در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دارد و پیش از این جانشین فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان شادگان بوده است.

دیگر خبرها

  • سومین همایش بین‌المللی معرفت و رسالت حسینی آغاز شد
  • آیین آغاز به کار مرکز مستقل بسیج اروندکنار
  • برگزاری آئین میهمانی آلاله‌ها در لرستان
  • آیین اختتامیه دهمین هفته هنر انقلاب آغاز شد/چهره‌های هنر انقلاب تجلیل شدند
  • بازتاب آیین روز ارتش ایران در رسانه‌های خارجی/ ترس متحدان اسرائیل از توان موشکی تهران
  • ثبت آئین پخت سمنوی سادات از البرز در فهرست میراث ملی
  • رونمایی از مجموعه مقالات همایش بین‌المللی آثار جهانی فرهنگ و شعائر حسینی در کربلا،فردا
  • رونمایی از مجموعه مقالات همایش بین‌المللی آثار جهانی فرهنگ و شعائر حسینی در کربلا
  • برگزاری مراسم تکیه‌خوانی و عَلَم‌کشی در شمیران
  • همایش بین‌المللی معرفت و رسالت حسینی در کربلا برگزار می‌شود