Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@03:31:41 GMT

مقتل‌خوانان در کربلا ولوله بر پا کردند

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۳۱۲۰۹

مقتل‌خوانان در کربلا ولوله بر پا کردند

به گزارش ایرنا، مقتل خوانان روز عاشورا در بین الحرمین در کربلا با نوای حزن انگیز و سوزناک شان واقعه شهادت امام حسین (ع) و اصحاب ایشان را مو به مو بازخوانی می‌کنند.

در این بازخوانی هرگاه که مقتل خوان به لحظات دردناک واقعه می‌رسد، فریاد ناله و شیون سقف آسمان را می شکافد و ضجه عزاداران به عرش می‌رسد و دست ها بر سرها کوبیده می شود و جمعیت یکپارچه فریاد بلند «یا حسین» سر می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقتل خوان هر چه به پایان واقعه سرایی نزدیک می‌شود، لحظات نفس گیرتر می‌شود. در اینجا دیگر اباعبدالله الحسین (ع) همه یارانش شهید شده اند و تنها و بی کس در میان لشکریان یزید گرفتار است.

حبیب، زهیر، عابس الشاکری، جان مسیحی، علی اکبر (ع) و ابوالفضل عباس (ع) علمدار سپاه امام همه شهید شده اند؛ حتی کودک شش ماهه اباعبدالله الحسین (ع) از قساوت قلب لشکریان وحشی یزید در امان نمانده و با تیر سه شعبه حرمله به شهادت رسیده است.

در این زمان از هر سو تیر، نیزه و سنگ بر جان خسته امام تنها فرود می‌آید و «شمر بن ذی الجوشن» آرام آرام و با ترس به امام نزدیک می شود تا به دستور «عمر سعد»، صفحه پایانی را رقم بزند.

مقتل خوان به اینجا که می رسد ناله و زاری عزاداران کربلایی بلند می شود و اشک و ناله سراسر جمعیت جاری می شود. عزاداران همه بر سر و سینه می زنند و بانگ توفنده «لبیک یا حسین (ع)» به آسمان می‌رود.

مقتل خوانی، قصه سرایی کامل واقعه عاشوراست که همه حوادث روز دهم محرم سال ۶۱ هجری و چگونگی شهادت هریک از یاران وفادار امام حسین (ع) در آن شرح داده می شود.

آیین های عزاداری روز دهم محرم در عراق هر سال با مقتل خوانی آغاز می شود و این مراسم بیشتر در حسینیه ها، زیارتگاه ها و در هیات های عزاداری با حضور باشکوه شیفتگان امام حسین (ع) برگزار می‌شود.

مقتل خوانی حادثه عاشورا حدود ۲ ساعت به طول می انجامد که معمولا از ساعت ۹ صبح روز دهم محرم آغاز می شود و تا نزدیکی اذان ظهر ادامه پیدا می کند.

حساس ترین جای مقتل خوانی بی تردید شرح ماجرای لحظات شهادت امام حسین (ع) است که عزاداران در این مرحله در غم شهادت مظلومانه حسین (ع) بر سر و سینه می زنند.

سوگواری ها تا اذان ظهر ادامه می یابد که در این مرحله پس از برپایی نماز ظهر و عصر به صورت جماعت، بسیاری از هیات های عزاداری با وعده ای از غذای نذری از عزاداران پذیرایی می کنند.

پس از اقامه نماز ظهر و عصر عاشورا در کربلا، آیین با شکوه دیگری به نام «رکضه الطویریج» (دویدن طویریج)  آغاز می شود که عزاداران در فاصله چند کیلومتری از حرم حسینی به صف می ایستند و به نشانه پیروزی اباعبدالله الحسین (ع) در حالی که به سوی حرم می دوند بر سر و سینه می‌زنند و بانگ یا حسین (ع) سر می دهند که در نوع خود آیینی حماسی و باشکوه است.

این آیین تا حدود ساعت ۳ و ۴ بعد از ظهر ادامه پیدا می کند و عزاداران دسته دسته به حرم حسینی و عباسی وارد می شوند و با اباعبدالله الحسین (ع) تجدید بیعت می کنند.

آیین پایانی روز عاشورا در کربلا و سراسر عراق، بعد از اقامه نماز مغرب و عشا، شام غریبان است؛ در کربلا گروهی از کودکان و زنان وارد حرم امام حسین (ع) و ابوالفضل عباس (ع) می شوند و آغاز اسارت اهل بیت و حرکت آنها به سمت شام را اعلام می کنند.

در این آیین با حزن و اندوه بسیار، کودکان و زنان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) با امام حسین (ع) و ابوالفضل عباس (ع) وداع می کنند.

با وجود بیماری کرونا امسال آیین مقتل خوانی با رعایت پروتکل های بهداشتی پیش از ظهر امروز (یکشنبه) مصادف با دهم محرم در صحن های مقدس حسینی و عباسی و بین الحرمین در کربلای معلا برگزار شد.

برچسب‌ها مقتل خوانی ماه محرم عراق عاشورا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مقتل خوانی ماه محرم عراق عاشورا مقتل خوانی ماه محرم عراق عاشورا اباعبدالله الحسین مقتل خوانی امام حسین دهم محرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۳۱۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجتماع مردمی وعده صادق با مداحی حسین طاهری برگزار می شود

به گزارش خبرنگار مهر، اجتماع مردمی وعده صادق با مداحی حسین طاهری در رواق امام خمینی (ره) حرم امام رضا (ع) برگزار می‌شود.

اجتماع مردمی وعده صادق سه‌شنبه ۲۸ فروردین ماه از ساعت ۱۹ در رواق امام خمینی (ره) حرم امام رضا (ع) برگزار خواهد شد.

یادآور می‌شود در این مراسم حسین طاهری مداحی خواهد کرد.

کد خبر 6079477 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • چرا مصیبت اباعبدالله بر آسمان‌ها سنگین است؟
  • حسینیه تسنیم| چرا مصیبت اباعبدالله بر آسمان‌ها سنگین است؟
  • جنایت وهابیت وحمایت انگلیس؛از تخریب بقیع تا قتل‌عام مسلمانان
  • اعلام گروه‌های منتخب جشنواره آیین‌های نمایشی روستایی رضوی
  • آیین تکیه خوانی و علم کشی در شمیران
  • اجتماع مردمی «وعده صادق» با حماسی خوانی میثم مطیعی
  • دیوارنگاره میدان امام حسین(ع) شیراز مزین به «وعده صادق» ایران شد
  • آیین تکیه خوانی، سنت عزاداری و علم کشی
  • اجتماع مردمی وعده صادق با مداحی حسین طاهری برگزار می شود
  • سالروز تخریب بقیع هیئت کجا برویم؟