Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-04-25@00:11:53 GMT

روسیه فیلم بزرگترین انفجار هسته‌ای جهان را منتشر کرد

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۳۲۶۵۷

‍‍‍‍‍‍

صراط: این فیلم ۴۰ دقیقه‌ای از انفجار بمب هیدروژنی به نام АН۶۰۲ معروف به «تسار بمبی» (بروسی شاه بمب ها) به مناسبت ۷۵ سالگی تاسیس صنایع اتمی روسیه در کانال یوتیوب منتشر شده است.

این بمب ۲۶ تن‌وزن داشت و معادل ۵۷ میلیون تن تی‌ان‌تی قدرت داشته و سه هزاربار از بمب اتمی بکار رفته در هیروشیما قویتر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




این بمب هیدروژنی که توسط گروهی از دانشمندان هسته‌ای شوروی ساخته شده بود روز ۳۰ ماه اکتبر سال ۱۹۶۱ در میدان نظامی ویژه وزارت دفاع شوروی به نام میدان شماره ۶ در سرزمین نووایا زملیا در شمال این کشور آزمایش شد.

در فیلم منتشر شده که تا چند روز پیش کاملا محرمانه بود و فقط برای مشاهده مراحل انتقال و انفجار این بمب توسط سران شوروی و وزارت دفاع این کشور ساخته شده بود، گفته شد که بمب هیدروژنی دارای قدرت تخریب معادل ۵۷ میلیون تن تی ان تی در بدنه بمبی هوایی تعبیه شده بود که می‌توانست تا مهمات انفجاری معادل ۱۰۰ میلیون تن تی ان تی را حمل کند. کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

شاه بمب روس‌ها ابتدا به یک قطار باری حمل و سپس به فرودگاه شبه جزیره کولسکی در شمال شوروی انتقال یافت.

از آنجا بمب هیدروژنی در زیر بدنه یک بمب افکن دورپرواز توپولف-۹۵ نصب شد و بر بدنه هواپیما دوربین ویژه فیلمبرداری و دستگاه‌های ویژه سنجش درجه حرارت هوا نصب شد تا در هنگام انفجار بمب ثبت شود.

تمام بدنه هواپیمای نظامی حامل بمب با رنگ سفید و ماده‌ای ویژه برای جلوگیری از تاثیرات انفجار رنگ شده بود.

این هواپیما با یک هواپیمای دیگر به عنوان هواپیمای لابراتور همراهی می‌شد تا از دور تاثیرات بمب هیدروژنی را ثبت کند.

در فاصله سه کیلومتر از محل پرتاب بمب در میدان شماره شش وزارت دفاع شوروی، ایستگاه‌های زیرزمینی برای ثبت تاثیرات بمب و تولید لرزه‌های زیرزمینی ساخته شده بود و کشتی‌های نظامی و پرسنل این ایستگاه‌ها به فاصله چندین کلیومتر از محل پرتاب دور شدند.

بمب هیدروژنی شوروی با چتری که در پشت آن کار گذاشته شده بود پرتاب شد و هواپیما هنگام اصابت بمب به زمین ۴۵ کیلومتر از محل انفجار فاصله داشت.

ابر هسته‌ای به شکل قارچ پس از انفجار حدود ۹۰ کیلومتر ارتفاع داشت و قطر این قارچ ۲۰ کیلومتر بود.

نور حاصل از انفجار تا فاصله ۱۰۰۰ کیلومتری در چند منطقه شوروی دیده شد و این در حالی است که در روز پرتاب آن، هوا ابری بود.

موج این انفجار هیدروژنی سه بار زمین را لرزاند.

ساخت بمب هیدروژنی АН۶۰۲ و انفجار آن برای شوروی اهمیت حیاتی داشت، زیرا آمریکا به دکترین انتقام گیری گسترده روی آورده و زرادخانه هسته‌ای خود را توسعه می‌داد و سعی داشت با افزایش حامل‌های بمب هسته ای، در این عرصه بر شوروی در جنگ سرد برتری یابد.

دولت شوروی برای مقابله با این دکترین و بازداشتن آمریکا از برتری، بمب هیدروژنی خود را آزمایش کرد که قویتر از بمب آمریکا بود.

این اقدام شوروی موثر واقع شد و آمریکا در اوایل دهه ۶۰ میلادی به این نتیجه رسید که توانمندی زرادخانه هسته‌ای شوروی از آمریکا پیشی گرفته و وقوع جنگ هسته‌ای منجر به نابودی متقابل دو کشور می‌شود به همین دلیل آمریکا دکترین هسته‌ای خود را تغییر داد و هدف اصلی آن را حفظ صلح خواند.

آمریکا و شوروی پس از آن این اقدام، در طول چند دهه وارد جنگ سرد شدند و در یک کشمکش دائمی با یکدیگر بودند و ازجمله به جنگ‌های نیابتی در کشور‌هایی مانند ویتنام روی آوردند.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: روسیه انفجار هسته ای صنایع اتمی شوروی بمب اتمی ویتنام صراط بمب هیدروژنی هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۳۲۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرط روسیه برای بازگشت به معاهده منع جامع آزمایش هسته‌ای

رئیس مجلس سفلی پارلمان روسیه (دوما) سال گذشته از تصمیم کشورش برای لغو معاهده ممنوعیت جامع آزمایش هسته‌ای به دلیل نگرش غیرمسئولانه آمریکا در قبال امنیت جهانی، خبر داد.

طبق گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه خطاب به حاضران در کنفرانس مربوط عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای بیان کرد: «خروج روسیه از تصویب این معاهده، پاسخی منطقی به اقدامات مخرب ایالات متحده و سایر کشور‌های غربی بود.»

وی افزود: «ما آماده‌ایم تا به موضوعات مربوط به تصویب معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای بازگردیم البته به محض آنکه ایالات متحده اقدام مشابهی را انجام دهد.»

طبق اعلام سازمان ملل متحد، در مدت پنج دهه از سال ۱۹۴۵ تا زمان ارائه معاهده ممنوعیت جامع آزمایش‌های هسته‌ای در سال ۱۹۹۶، بیش از ۲۰۰۰ آزمایش هسته‌ای اتفاق افتاد که ۱۰۳۲ مورد آن توسط ایالات متحده آمریکا و ۷۱۵ مورد آن توسط شوروی انجام شد.

روسیه بعد از لغو این معاهده در وضعیتی مشابه با آمریکا همچنان به‌عنوان یکی از امضاکنندگان آن باقی مانده و به همکاری با سازمان مربوط به معاهده ممنوعیت آزمایش‌های هسته‌ای و نظام رصد جهانی که به جهان از بابت هرگونه آزمایش هسته‌ای هشدار می‌دهد، ادامه می‌دهد. روسیه از بعد از سقوط شوروی هرگز آزمایش هسته‌ای انجام نداد.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد
  • روسیه پیش نویس قطعنامه آمریکا درباره استقرار تسلیحات هسته ای در فضا را وتو کرد
  • روسیه پیش‌نویس قطعنامه آمریکا درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا را وتو کرد
  • ادعای عجیب اسنایپر برتر آمریکایی: سلاح‌های زمان شوروی بهتر هستند!
  • رونمایی انگلیس از بزرگترین بسته کمک نظامی به کی‌یف
  • روسیه: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار خواهیم داد
  • لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد
  • اعلام شرط روسیه برای بازگشت به معاهده منع جامع آزمایش هسته‌ای
  • شرط روسیه برای بازگشت به معاهده منع جامع آزمایش هسته‌ای
  • بزرگترین تولید کنندگان انرژی هسته‌ای در جهان (+ اینفوگرافی)