Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-23@14:27:11 GMT

کشف مولکولی که به درمان سرطان مغز کودکان کمک ‌می‌کند

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۳۳۵۰۲

 به گزارش ایسنا و به نقل از مدیکال‌اکسپرس، تشخیص سرطان مغز در کودکان همواره با پیامدهای مخرب همراه است اما پژوهشگران "دانشگاه مک‌مستر"(McMaster University)، راهی یافته‌اند تا شاید با کمک آن، انواع شدیدتر سرطان مغز کودکان، واکنش بهتری نسبت به درمان ها داشته باشند.

"مدولوبلاستوما"(Medulloblastoma)، متداول‌ترین تومور مغزی وخیم دوره کودکی است که اخیرا آن را در چهار زیرگروه مولکولی قرار داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه نخست، تومورهایی هستند که به ندرت قابلیت گسترش و کشنده بودن دارند اما سه گروه دیگر، تهاجمی هستند، متاستاز می‌کنند و به رغم درمان کامل می‌توانند در ۲۰ تا ۳۰ درصد بیماران با مرگ و میر همراه باشند.

گروه نخست، "Wnt" نامیده می‌شوند زیرا طی گسترش عادی آنها، یک مسیر سیگنال‌دهی مهم به همین نام در چندین بافت و اندام فعال می‌شود.

پژوهشگران دانشگاه مک‌مستر در بررسی‌های خود، مولکول کوچکی را شناسایی کرده‌اند که می‌تواند مسیر Wnt را در زیرگروه‌های دیگر هم فعال کند تا این انواع تهاجمی سرطان، واکنش بهتری نسبت به درمان داشته باشند.

این پژوهش نشان داد مسیر Wnt که پیشتر به عنوان مسیر تقویت‌کننده سرطان شناخته می‌شد، در شرایط خاصی می‌تواند مانند مهارکننده سرطان عمل کند.

"براناوان مانورانجان"(Branavan Manoranjan)، از اعضای این گروه که این پژوهش را به عنوان بخشی از تز دکتری خود انجام داده است، چندین راه را مورد بررسی قرار داد تا بفهمد که آیا فعال شدن مسیر Wnt در گروه‌های سه و چهار می‌تواند از میزان تهاجم تومور بکاهد و توانایی رشد و گسترش آن را کم کند یا خیر.

مانورانجان طی بررسی توالی ژنتیکی سلول‌های بنیادی تومور مغز دریافت که مسیر Wnt، تنها در کسر نادری از سلول‌های سرطان گروه‌های دو و سه و چهار فعال است و هنگامی که این سلول‌ها سازمان‌دهی می‌شوند، تومورهای کوچک‌تری تولید می‌کنند اما سلول‌هایی که این مسیر در آنها فعال نیست، تومورهای تهاجمی‌ با قابلیت متاستاز تولید می‌کنند.

پژوهشگران، مولکول کوچکی را که به فعال شدن مسیر Wnt کمک می‌کند، آزمایش کردند و آن را در موش‌هایی مورد بررسی قرار دادند که تومورهای فاقد این مسیر را داشتند. آزمایش آنها توانست رشد تومور را کاهش دهد و میزان نجات موش‌ها را بهبود ببخشد.

مانورانجان گفت: پژوهش ما نشان می‌دهد مسیر Wnt که پیشتر تقویت‌کننده سرطان تصور می‌شد، در شرایط خاصی می‌تواند تومور را سرکوب کند. همچنین ما دریافتیم که همه زیرگروه‌های متفاوت، مقدار اندکی از سلول‌های فعال Wnt را در خود جای داده‌اند و این موضوع، امیدوارکننده است.

وی افزود: فعالیت Wnt می‌تواند یک راهبرد درمانی جدید برای مدولوبلاستومای مقاوم در برابر درمان باشد.

این پژوهش، در مجله "Nature Communications" به چاپ رسید.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۳۳۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی جدیدترین پیشرفت‌های درمان سرطان‌های دستگاه‌های ادراری

به گزارش خبرآنلاین، دکتر محمد علی زرگر با اشاره به اینکه جامعه اورولوژی ایران متشکل از هفت انجمن علمی- تخصصی است گفت: انجمن یوروآنکولوژی که در زمینه بررسی و تحقیقات سرطان های دستگاه ادراری وتناسلی به فعالیت می پردازد، انجمن اندویورولوژی و لاپاراسکوپی در حوزه جراحی های کم تهاجمی اورولوژی و نیز انجمن پیوند کلیه در این کنگره جدید ترین دستاوردهای خود را ارایه خواهند کرد.


وی افزود: با توجه به اهمیت مساله ناباروری مردان انجمن آندرولوژی در این حوزه به تحقیق می پردازد که جدیدترین دستاوردهای آن در کنگره امسال جامعه اورولوژی ایران به متخصصان این رشته ارایه می شود.


به گزارش روابط عمومی جامعه اورولوژی ایران، دکتر زرگر با اشاره به اینکه بازسازی آسیب های سیستم ادراری بر اثر تصادفات و یا به صورت ناهنجاری های مادرزادی در حوزه تخصصی انجمن جراحی ترمیمی اورولوژی است، یادآورشد: از آنجا که با توجه به پیشرفت های علمی صورت گرفته در حوزه علوم پزشکی طی سال های اخیر رشته های پزشکی به زیر شاخه های تخصصی متعددی تقسیم شده اند، اورولوژی اطفال به صورت مستقل و تحت عنوان انجمنی با همین نام شکل گرفته و به فعالیت خود ادامه می دهد.


وی تصریح کرد: همچنین جامعه اورولوژی زنان و فانکشنال یورولوژی که به مباحثی همچون بی اختیاری ادراری در زنان می پردازد در کنار سایر انجمن های تخصصی در کنگره امسال جامعه اورولوژی به ارایه جدیدترین دستاوردهای حوزه های مربوط به خود خواهند پرداخت.


به گفته رییس کمیته اجرایی بیست و هفتمین کنگره سالیانه جامعه اورولوژی ایران در چهارمین روز کنگره فیلم های آموزشی تکنیک های نوین جراحی در حوزه های سرطان های دستگاه ادراری، پیوند کلیه ، ناباروری مردان، دستگاه های ادراری زنان و کودکان و... به متخصصان ارایه خواهد شد.


وی از برگزاری مسابقه بین رزیدنت های رشته اورولوژی همزمان با برپایی کنگره سالانه امسال جامعه اورولوژی ایران خبرداد و اظهار داشت: هدف از برپایی این مسابقه ارتباط دستیاران رشته اورولوژی از دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور با یکدیگر، تسلط به مباحث روز علمی و ایجاد انگیزه در آنان است و در پایان این مسابقه جوایز نقدی و لوح اهدا خواهد شد.


لازم به ذکر است، همزمان با برپایی بیست و هفتمین کنگره سالیانه جامعه اورولوژی ایران (۱۲ تا ۱۵ اردیبهشت ماه امسال) نمایشگاه تجهیزات پزشکی جدیدترین ابزارهای مربوط به حوزه اورولوژی را ارایه خواهد کرد.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1897902

دیگر خبرها

  • آیا هیپنوتیزم برای درمان بیماران مبتلا به سرطان مفید است؟
  • مشکل تامین ارز دارو داریم؛ اما وعده درمان سرطان رایگان می دهند! بودجه 1403 برای تامین دارو چه می گوید؟
  • رژیم غذایی DASH در کاهش خطرات پس از درمان سرطان سینه موثر است
  • میکرو بمب‌افکن برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد
  • واکسن سرطان همراه با ایمونوتراپی تومورهای کبد را کوچک می کند
  • بررسی جدیدترین پیشرفت‌های درمان سرطان‌های دستگاه‌های ادراری
  • جدیدترین پیشرفت‌های درمان سرطان در همایش جامعه اورولوژی
  • ارایه جدیدترین دستاورد‌های درمان سرطان‌های دستگاه ادراری
  • ارایه جدیدترین دستاوردهای درمان سرطان های دستگاه ادراری
  • روزنه امید برای بیماران مبتلا به سرطان خون