Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@20:28:18 GMT

یوزی ایستاده بر پرتگاه انقراض!

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۳۳۵۴۳

یوزی ایستاده بر پرتگاه انقراض!

یوزپلنگ ایرانی در سراشیبی انقراض ایستاده‌ است! کسی نمی‌داند آیا پروژه احیای یوزپلنگ در اسارت در سمنان به نجات این گونه منجر می‌شود یا خیر! همان‌طور که کسی نمی‌داند تعداد واقعی یوزپلنگ‌ها در ایران چند قلاده است. سؤالی که هرسال ۹ شهریور «روز ملی یوزپلنگ» بیشتر به گوش می‌رسد.

روز یوزپلنگ با مرگ یک یوزپلنگ گریخته از دست مردان خشمگین در بافق یزد در تقویم ثبت شد؛ یوزپلنگی به‌ نام ماریتا.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او به همراه خانواده به چشمه‌ای نزدیک روستایی در بافق می‌آید تا لب تشنه‌اش را سیراب کند که برخی از اهالی روستا با چوب و سنگ به جان او، مادرش و برادر و خواهرش می‌افتند. یوز مادر می‌گریزد و از توله‌ها ماریتای زخمی، جان سالم به در می‌برد تا ساکن پردیسان تهران شود.
رژیم غذایی او (گوشت الاغ) بلای جانش می‌شود و عفونت روده دفتر زندگی اش را در ۹ شهریور بین دو بزرگراه حکیم و همت می‌بندد! پروژه بین‌المللی یوزپلنگ آسیایی(ایرانی) همزمان با مرگ ماریتا آغاز به کار کرد. پروژه‌ای که نگاه بسیاری را به وضعیت تیزپاترین گربه سان جهان در ایران جلب کرد اما نتوانست جلو تحدیدهای همه جانبه زیست این گونه را بگیرد. آخرین سرشماری یوزپلنگ‌ها در زمان ریاست معصومه ابتکار بر محیط‌ زیست، به شناسایی بیست قلاده در زیستگاه‌ها منجر شد.  اعلام این عدد آه از نهاد افکارعمومی برآورد تا جایی که سازمان محیط‌ زیست مجبور به واکنش شد و اعلام کرد که نتیجه این سرشماری نمی‌تواند عدد واقعی یوزهای ایران را مشخص کند. تا پیش از این سرشماری تعداد یوزهای ایرانی بین ۵۰ تا ۷۰ قلاده اعلام می‌شد. اما واقعیت چیز دیگری بود. تخریب زیستگاه‌ها، حضور سگ‌های گله‌ای، طعمه‌های سمی چوپانان برای کشتن پلنگ ها و یوزها که بیشتر یوزها را به دام می‌انداخت و جاده‌های مرگی که از دل زیستگاه‌ها می‌گذشت، چنان عرصه را بر این گربه مینیاتوری تنگ کرده بود که این گونه چاره‌ای جز ایستادن بر پرتگاه انقراض نداشت و ندارد.
گروه‌های مردمی سعی کردند تا با بردن طرح یوزپلنگ روی پیراهن تیم ملی توجه افکارعمومی را به وضعیت خطرناک این گونه خوش و خط خال جلب کنند. به‌زعم مخالفت‌ها یوزپلنگ ایرانی با کمک سازمان حفاظت محیط زیست در زمان معصومه ابتکار و حمایت وزارت ورزش به‌جام جهانی برزیل رفت. حضور یوزپلنگ‌های ایرانی در جام جهانی باعث شد تا یوزپلنگ به‌عنوان نماد محیط‌ زیست  ایران در ذهن‌ها ثبت شود.
هرچند تعداد یوزها را اضافه نکرد اما مطالبات مردمی برای حفاظت از یوزپلنگ ایرانی را بالا برد به امید آنکه یوز ایرانی به سرنوشت ببر مازندران و شیر بیشه‌های ایرانی دچار نشود. رفتن یوز ایران روی پیراهن تیم ملی باعث شد تا بسیاری از فدراسیون‌های ورزشی یک گونه حیوانی را به‌عنوان نماد تیم خود انتخاب کنند. اما همچنان جاده‌ها در زیستگاه‌ها و چوپان‌ها در چراگاه‌های مناطق چهارگانه محیط زیست جان یوزها را می‌گیرد.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: زیستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۳۳۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولد نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی امسال در پارک ملی کرخه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان،  مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت:  خوشبختانه شرایط در منطقه برای زاد و ولد این گونه حیوانی مناسب است که باعث شده این اولین گوساله گوزن زرد ایرانی در استان در پارک ملی کرخه متولد شود.

داود میر شکار افزود: رنامه حفاظت از گوزن‌ها با تدابیر و شدت بیشتری در فصل زایش به طور شبانه روزی در زیستگاه‌های طبیعی این گونه در حال انجام است.

وی اظهار کرد:  بعد از بیماری میاز که در سال ۱۳۹۳ باعث تلف شدن تعداد زیادی از گوزن‌های پارک ملی کرخه شد این اداره کل با بر نامه‌های پایشی و رصد شبانه روزی زیستگاه را برای احیای مجدد این گونه آماده کرده و برنامه‌های خاص حفاظتی و کنترل بیماری در این پارک انجام می‌شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: هدف این اداره کل علاوه بر تکثیر در محیط‌های کنترلی، تکثیر بصورت آزاد در محیط‌های طبیعی بوده و به همین منظور در سایت تکثیر از ۵ رأس در سال ۱۳۹۸به ۱۲ در سال ۱۴۰۲ راس رسید است که نشان از پویایی و موفقیت این سایت و مدیریت مطلوب منطقه می‌باشد وی پیشبنی کرد که در سال جاری ۳ تا ۴ گوساله به این جمعیت اضافه شود.

گوزن زرد ایرانی که با نام علمی «Dama mesopotamica» شناخته می‌شود، زیرگونه‌ای از گوزن زرد اروپایی است که در حال حاضر از گونه‌های در معرض خطر است و در فهرست سرخ اتحادیه بین المللی حفاظت از جمعیت و منابع طبیعی قرار دارد.

زیستگاه اصلی این گونه حیوانی در جنگل‌های دز و کرخه استان خوزستان است و در طول سال‌های اخیر مناطقی هم در استان‌های مختلف برای تکثیر این گونه در نظر گرفته شد. جزیره اشک ارومیه، دشت ناز ساری از جمله این مناطق هستند.

دیگر خبرها

  • به صدا درآمدن زنگ خطر انقراض ۵۰ گونه گیاه دارویی وخوراکی درآذربایجان غربی
  • مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • مشاهده ۴ رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم
  • نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شدند
  • پاکسازی ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی با مشارکت مردم
  • تولد اولین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی پارک ملی کرخه در سال جاری
  • نخستین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شد
  • تولد نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی امسال در پارک ملی کرخه
  • خطر انقراض بیخ گوش گیاهان کوهی ایلام