Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- با اینکه بخش کشاورزی در سطح کشور قسمت اعظم اشتغال را به خود اختصاص می‌دهد و شدیدا مورد آسیب  اقتصادی شیوع ویروس کرونا قرار گرفته ‌اما مبلغ ناچیز تسهیلات آسیب از کرونا سبب بی‌رغبتی واحد‌ها برای ثبت نام در سامانه کارا شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، شیوع کرونا از شش ماه گذشته بر روی بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی اثر منفی داشته و کشاورزی نیز از این قاعده مستثنا نبوده است، این ویروس زمینه‌های مختلف کشاورزی اعم از صنایع غذایی، دامپروری، آبزی‌پروری، صنایع تبدیلی، استفاده از نهاده‌‌ها و ماشین‌آلات را تحت تاثیر قرار داده و در نهایت عوارض همه موارد مذکور در اقتصاد کشاورزی منعکس شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسته شدن بازار‌های صادراتی، منع رفت‌و‌آمد به علت حفظ پروتکل‌های بهداشتی از سوی کشور‌های همسایه، سبب بر ‌هم خوردن عرضه و تقاضا شده و در نهایت قیمت محصولات کشاورزی روز به روز با نواسان مواجه شده است. در این بین تولید‌کنندگان محصولات کشاورزی به شدت از آثار سوء کرونا متضرر شدند با این حال آسیب این ویروس در برخی از بخش‌های کشاورزی همچون واحدهای پرورش مرغ بسیار چشمگیر بوده است که حتی سبب کاهش جوجه‌ریزی و در نهایت کاهش تولید در ماه‌های اخیر در سطح کشور شده است.

با این حال دولت برای اینکه بتواند جزئی از خسارت وارد شده به واحد‌ها را جبران نمایند اقدام به برنامه‌ریزی و تصویب طرح دریافت تسهیلات واحد‌های آسیب از کرونا کرد، با این‌که بخش کشاورزی شدیداً تحت تاثیر قرار گرفته بود اما جزء 13 رسته اعلامی دولت قرار نگرفت. در نهایت پس از کش ‌و ‌قوس‌های فراوان 24 خرداد ماه کار‌گروه بررسی مقابله با پیامد‌های شیوع ویروس کرونا رسته 14 را مبنی بر اضافه شدن کشاورزی در مشاغل و کسب‌و‌کارهای آسیب از کرونا به تصویب رساند. رسته 14 شامل واحدهای پرورش مرغ گوشتی، مرغ مادر، مراکز تولید محصولات گلخانه‌ای، سبزی و صیفی‌جات صادراتی، مراکز تولید و عرضه گل و گیاه زینتی شد. بانک‌ها موظف به تسریع در انجام اقدامات لازم برای اعطای تسهیلات به کسب‌و‌کارهای حوزه جهادکشاورزی شدند.

با این که بسیاری از واحد‌های کشاورزی در زنجان از کرونا آسیب دیده بودند استقبالی برای دریافت این تسهیلات انجام نگرفت. اما سوال این است علت عدم تمایل واحد‌های کشاورزی آسیب دیده از کرونا در استان، برای دریافت تسهیلات چیست؟

15 طرح تسهیلاتی بانک رفاه برای کارگران و بازنشستگان تأمین اجتماعی/حذف ضامن در وام های قرض الحسنهرئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای: تسهیلات اشتغالزایی تنها بر پایه مهارت پرداخت شود‌کهگیلویه و بویراحمد در جذب تسهیلات کرونایی رفوزه شد؛ مسئولان پاسخگو باشند

مهدی قهرمانی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار داشت: در سطح استان 8 میلیارد و 360 میلیون تومان تسهیلات به یک هزار و 111 نفر پرداخت شده است، با این حال فقط تعداد 104 واحد برای دریافت این تسهیلات پرونده تشکیل داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه مدت زمان ثبت نام برای واحد‌های کشاورزی آسیب دیده از کرونا تمدید شده است افزود: از واحدهای مشمول درخواست داریم در سامانه کارا ثبت نام نمایند، زیرا واحد‌های غیر بیمه‌ای تا پایان شهریور ماه و واحد‌های بیمه‌ای تا اواسط شهریور ماه فرصت دوباره ثبت نام در سامانه کارا را دارند.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه بخش کشاورزی در رسته 14 دریافت تسهیلات آسیب از کرونا قرار گرفت گفت: استان زنجان با دارا بودن 488 میلیارد تومان اعتبار برای بخش‌های آسیب دیده از کرونا وضعیت مناسبی دارد و این در حالی است که اگر واحد‌های مشمول ثبت نام نمایند مشکلی از لحاظ پرداخت تسهیلات وجود نخواهد داشت زیرا گاها تسهیلات ظرف مدت 72 ساعت نیز پرداخت می‌گردد.

این مسئول با اعلام اینکه مرغداری‌ها بیشترین خسارت را از کرونا دیده‌اند عنوان کرد: خوشبختانه شرایط در حال بهبود است و با توجه به گشایش در بازار و صادرات به کشورهای همسایه، مشکلات بخش کشاورزی در حال کاهش است. محدودیت‌های صادرات برای تولیدکنندگان رفع شده و این عامل سبب گشته تا نسبت به سه ماهه نخست سال شرایط بهتر شود.

قهرمانی با اشاره به علت عدم استقبال واحدهای کشاورزی از دریافت تسهیلات آسیب از کرونا خاطرنشان کرد: واحد‌های تولیدی کشاورزی، میزان تسهیلات آسیب از کرونا را بسیار ناچیز می‌پندارند و نظر این قشر بر این است که با مبلغ ناچیز تسهیلات آسیب کرونا، حتی نمی‌توان جزئی از هزینه سرمایه در گردش را تامین نمود. در همین راستا تمایلی برای دریافت تسهیلات نداشته و درخواست سرانه افزایش تسهیلات را دارند.

حال با تمام این تفاسیر با اینکه قریب به 30 درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی است اما فعالان این عرصه استقبالی برای دریافت تسهیلات آسیب از کرونا نداشته‌اند، هر یک از فعالان این عرصه نیز علت خاصی برای این تصمیم خود دارند اما آنچه که بیشتر نمود دارد این است که تسهیلات ناچیز با سود 12 درصد نمی‌تواند سهمی در تامین سرمایه در گردش واحد‌های آسیب دیده از کرونا داشته باشد. در نهایت همین امر واحدها را بی‌میل برای دریافت تسهیلات کرونایی کرده است.

با این حال با اینکه بسیاری از واحد‌ها دچار ضرر و زیان شدید شده‌اند، اما تدبیر دولت تدبیر و امید جز نا‌امیدی برای فعالان این واحد‌ها ارمغانی نداشته است، اما بهتر بود مسئولان قبل از تصمیم‌گیری در این ارتباط که همچون درخت بنیه‌دار بی‌ثمر است، پرداخت تسهیلات کرونا را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌دادند و در نهایت تجدید نظری در شرایط دریافت تسهیلات توسط متقاضیان می‌گرفتند تا شاید واحدهای آسیب‌دیده رغبت بیشتری برای ثبت نام در سامانه کارا داشته باشند تا بلکه بتوانند اندکی از ضرر و زیان وارده را جبران نمایند، اما این امر مورد توجه قرار نگرفته و فعالان عرصه کشاورزی همچنان چشم انتظار تجدید نظر دولت در ارتباط با تسهیلات و شرایط دریافت آن هستند.

انتهای پیام/ش

R7707/P1377/S6,59/CT7 بیشتر بخوانید... بی‌تدبیری معاون رئیس جمهور در طارم / ‌یک‌هزار خانوار ‌‌آواره شده‌اند قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... بی‌تدبیری معاون رئیس جمهور در طارم / ‌یک‌هزار خانوار ‌‌آواره شده‌اند پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ گزارش| ایران اسلامی در عزای سید و سالار شهیدان / عاشقان و دلسوختگان امام حسین (ع) ‌شور و شعور حسینی را به نمایش گذاشتند‌ + تصاویر ۲ توضیحات بنیاد مستضعفان درباره اتفاقات روستای ابوالفضل اهواز ۳ مراسم روز تاسوعای حسینی مطالبه‌گران اهوازی در روستای ابوالفضل اهواز برگزار شد + تصاویر ۴ ‌مراسم روز عاشورا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شهرهای خوزستان برگزار شد + تصاویر ۵ گزارش| دلجویی ‌جوانان اهوازی از مردم روستای ابوالفضل / استمداد مردم روستا از رئیس قوه قضائیه برای رفع مشکل ۶ استاد حوزه علمیه: حضرت زینب(س) با سخنان روشنگرانه به تبیین اهداف قیام عاشورا پرداخت ۷ زلزله ۴.۸ ریشتری علامرودشت در استان ‌فارس را لرزاند + جزئیات ۸ مراسم شام غریبان امام حسین (ع) و شهدای دشت کربلا در خوزستان + تصاویر مهمترین اخبار استانها گزارش| ‌گرداب انقراض‌‌ در کمین یوزهای ایرانی /‌ باز هم دست چپاول‌گران محیط زیست در میان است عضو کمیسیون آموزش مجلس: ۵ میلیون دانش‌آموز کشور گوشی هوشمند و امکان دسترسی به اینترنت ندارند ‌اجرای ۵ پروژه بزرگ استراتژیک در بندر چابهار/ پیشرفته‌ترین برج کنترل بنادر ایران در بندر شهیدبهشتی ساخته می‌شود تازه‌ترین اخبار از زلزله ۴.۸ریشتری علامرودشت/ استقرار تیم‌های امدادی در منطقه/ زلزله خسارتی نداشت مهمترین اخبار تسنیم ‌اجرای ۵ پروژه بزرگ استراتژیک در بندر چابهار/ پیشرفته‌ترین برج کنترل بنادر ایران در بندر شهیدبهشتی ساخته می‌شود تسهیل تأمین ارز برای واردات کالاهای اساسی/ ترخیص و توزیع نهاده دامی بدون مجوز وزارت جهاد ممنوع شد تازه‌ترین اخبار از زلزله ۴.۸ریشتری علامرودشت/ استقرار تیم‌های امدادی در منطقه/ زلزله خسارتی نداشت «مصطفی ادیب» نامزد نخست وزیری جدید لبنان کیست؟ عراقچی برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام وارد وین شد درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تسهیلات آسیب از کرونا برای دریافت تسهیلات آسیب دیده از کرونا واحد های کشاورزی سامانه کارا تسهیلات کرونا بخش کشاورزی ترین اخبار ثبت نام واحد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۳۶۱۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰ هزار واحد مسکونی در استان زنجان ساخته می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، جعفر قزوینیان در آئین تکریم و معارفه معاونت‌های مسکن و ساختمان و توسعه مدیریت و منابع انسانی راه و شهرسازی استان زنجان، با بیان اینکه ۲۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در استان زنجان در دست ساخت است، گفت: اجرای این تعداد واحد مسکونی با این حجم بالا تلاش مضاعفی می‌خواهد.

وی بر لزوم وفاق و همدلی بین کارکنان تاکید و با بیان اینکه در این شرایط کاری سخت و حساس، برنامه‌ها و کارها با همدلی جلو می‌رود، افزود: فشاری که شرایط اقتصادی به اقشار مختلف جامعه وارد می‌کند، آثار آن در اداره‌کل راه و شهرسازی استان در فرآیند اجرای طرح نهضت ملی مسکن بسیار مشهود است.

این مسؤول ادامه داد: باید همه دست به دست هم داده و در این روزهای حساس، پروژه‌های نهضت ملی مسکن را به خوبی اجرا کنیم.

قزوینیان تاکید کرد: علی‌رغم محدودیت‌های اعتباری و پرداختی، کارکنان این اداره‌کل با جان و دل کار می‌کنند که این موضوع بسیار ارزشمند بوده و در این میان باید با کم‌ترین هزینه بیشترین راندمان کاری را داشته باشیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، تکریم ارباب رجوع را یکی از اساسی‌ترین مؤلفه‌های مهم در نظام اداری عنوان کرد و افزود: باید با صبر و حوصله تکریم ارباب رجوع در دستور کار قرار گیرد.

قزوینیان خاطرنشان کرد: پیگیری امور یکی از اصولی است که در کنار کیفیت و کمیت باید مورد تاکید همه کارکنان اداره‌کل راه و شهرسازی استان باشد.

در این مراسم از خدمات چندین ساله سعید شاهین فر معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان تقدیر و محسن محرمی یگانه هم به عنوان سرپرست معاونت مسکن و ساختمان اداره کل منصوب شد.

کد خبر 6087314

دیگر خبرها

  • شبکه‌ای واحد برای کمک‌های خیرین ایجاد شود
  • تخریب برخی از خانه‌ها و اراضی کشاورزی بخش کویرات آران و بیدگل
  • ساخت بیش از ۲۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی در زنجان
  • مقاوم سازی بیش از ۴ هزار واحد مسکن روستایی
  • ۲۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی زنجان در دست ساخت است
  • ۲۰ هزار واحد مسکونی در استان زنجان ساخته می شود
  • انجام ۲ هزار و ۴۴۲ نمونه برداری از فرآورده‌های تولیدی در زنجان
  • سهم ۳۲.۶ درصدی بخش کشاورزی از اشتغال استان زنجان
  • سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی استان زنجان ۲۶.۷ درصد است
  • سهم بخش کشاورزی از اشتغال استان زنجان ۳۲.۶ درصد است