Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-16@08:06:33 GMT

فطرت‌های بیدار در جهان، آماده دریافت پیام عاشورا

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۳۶۷۵۵

 هر سال که می‌گذرد یاد و نام سیدالشهدا(ع) بیش از پیش در جهان طنین‌انداز می‌شود و این ویژگی پیامی است که فارغ از هر دین و آیین فطرت‌های پاک را درگیر خود می‌کند.

 مریم احمدی شیروان/

 هر سال که می‌گذرد یاد و نام سیدالشهدا(ع) بیش از پیش در جهان طنین‌انداز می‌شود و این ویژگی پیامی است که فارغ از هر دین و آیین فطرت‌های پاک را درگیر خود می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد؛ نهضتی که برآمده از درک صحیح پیام عاشوراست و پرچم قیام علیه ظلم و بی‌عدالتی را در جهان برافراشته است. در این میان، انقلاب اسلامی چقدر توانسته است در صدور پیام اصیل کربلا نقش ایفا کند؛ پرسشی که در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن اختری، رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) و مدیرعامل بنیاد بین‌المللی عاشورا به واکاوی آن پرداخته‌ایم.

زمینه پذیرش اسلام و فرهنگ عاشورا در جهان فراهم است

حجت‌الاسلام والمسلمین اختری با بیان اینکه امروز زمینه فعالیت‌های دینی، اسلامی و عاشورایی در جهان مساعد است، می‌گوید: تا چند سال پیش برای دریافت مجوز سفر و فعالیت در کشورهای دیگر مشکلات بسیاری وجود داشت اما اکنون با وجود فضای مجازی، ارتباطات حاصل شده از آن و امکان بهره‌گیری از این فضا زمینه ترویج دینی در کشورهای دیگر فراهم و راحت‌تر از گذشته شده است. از سوی دیگر در جهان امروز اقبال بسیار خوبی نسبت به اسلام و مکتب اهل بیت(ع) وجود دارد زیرا جهان پس از پیروزی انقلاب اسلامی با عنوان‌های اسلام، جمهوری اسلامی، انقلاب اسلامی، اهل بیت(ع) و امام حسین(ع) بیشتر از پیش آشنا شده است. این زمینه آشنایی جهانیان با اسلام در اثر حضور و فعالیت مستمر مسلمانان و پیروان اهل بیت(ع) در کشورهای مختلف به ویژه کشورهای غیرمسلمان فراهم شده است.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی عاشورا می‌افزاید: انقلاب اسلامی موجی در دنیا ایجاد کرد و این بیداری اسلامی موجب شد مسلمانان و پیروان اهل بیت(ع) در کشورهای مختلف شناخته و معروف شوند. بنابراین اسلام بیشتر از گذشته زنده و شناسانده شده است. موج مقاومت اسلامی و عظمت پیروزی‌های آن در لبنان و در برابر رژیم اشغالگر قدس سبب شد که ندای اسلام، مقاومت، جمهوری اسلامی و بیداری اسلامی در دنیا گسترش پیدا کند بنابراین بسیاری از مردم در کشورهای مختلف به فکر افتادند که اسلام را بشناسند و با معارف اسلامی آشنا شوند. مقام معظم رهبری نیز در این رابطه دو نامه بسیار روشنگرانه، کارساز و مدبرانه برای راهنمایی جوانان آمریکایی و اروپایی فرستادند که بازتاب خوبی در دنیا پیدا کرد و به زبان‌های مختلف ترجمه شد. چنین فعالیت‌هایی زمینه پذیرش اسلام و اهل بیت(ع) را در جهان فراهم کرده است.

او بی‌حرمتی‌ها نسبت به اسلام، قرآن کریم و شخص پیامبر(ص) در کشورهای مختلف در قالب فیلم، کلیپ، کاریکاتور و... را نوعی مقابله با رشد اسلام در کشورهای مختلف جهان و تمایل مردم آن کشورها به شناخت اسلام مرتبط دانسته و بیان می‌کند: بر اساس تحلیل‌های صورت گرفته گروه‌های تندرویی چون القاعده، داعش و نشان دادن چنگال‌های خونین و خشن آن‌ها در کشورهای مختلف دنیا حتی در کشورهای اروپایی و آمریکایی با برنامه‌ریزی استعمار انگلیس، آمریکا و اسرائیل صورت پذیرفته است تا اسلام را خشن جلوه داده و چهره آن را تغییر دهند تا مردم به سمت آن جذب نشوند.

عاشورا فرصتی برای معرفی مکتب جهانی اسلام به دنیاست

دبیرکل سابق مجمع جهانی اهل بیت(ع) ادامه می‌دهد: از سوی دیگر می‌دانیم که مهاجرت مسلمانان از کشورهای اسلامی به کشورهای غیراسلامی از قبل هم بوده است. به طور نمونه دیده می‌شود یک ایرانی حدود 250 سال پیش در فیلیپین مدرسه و حسینیه‌ای راه انداخته و در آن مدرسه مردم را با اسلام آشنا کرده است. یا در برخی از نقاط کشور چین قبرهایی وجود دارد که به چند مسلمان مهاجر تعلق دارد. در اندونزی و هند نیز به وفور نشانه‌های اسلام و مسلمانان دیده می‌شود. در کشورهای اروپایی، آمریکایی و آفریقایی نیز تعداد زیادی از مسلمانان دیده می‌شوند.

او اظهار می‌کند: در سال‌های اخیر با فرارسیدن ماه محرم و روزهای عزاداری سالار شهیدان و یارانش هیئت‌های بزرگی در نقاط مختلف جهان حتی در لس‌آنجلس و کالیفرنیا شکل می‌گیرند و این عزاداری‌ها موجب می‌شود مردم کشورهای مختلف جهان از خود بپرسند که امام حسین(ع) کیست و اسلام چه تعریفی دارد؟ پس تلاش می‌کنند اسلام را بیشتر بشناسند.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی عاشورا تأکید می‌کند: در شرایط فعلی به خصوص در ماه محرم و به مناسبت فرارسیدن سالروز واقعه عاشورا وظیفه داریم با استفاده از فرصت‌های موجود مکتب اسلام، رهبران و پیشوایان آن را با امید به آینده و شکل‌گیری مکتب جهانی اسلامی به زبانی که دنیا آن را متوجه می‌شود، بیش از پیش به جهانیان معرفی کنیم. نیاز داریم قرآن را به زبان‌های مختلف و با تفسیرهای خلاصه به کشورهای مختلف جهان معرفی کنیم.

او بیان می‌کند: امروزه با وجود بی‌بند و باری‌های ناشی از شکل‌گیری تفکرات انحرافی، گروهی از افراد مترقی جویای کسب علم به بن‌بست خورده‌اند و به دنبال پاسخی به نیازهایشان هستند؛ بنابراین برخی از افراد به فکر پاسخ‌دهی به این نیازها افتاده‌اند اما بشر به طبیعت خود برمی‌گردد و به دنبال برقراری ارتباط گرفتن با خداست.

فعالیت‌های انجام شده برای معرفی اسلام به جهان کافی نیست

رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)  در پاسخ به این پرسش که آیا جهانیان پیام امام حسین(ع) و نهضت عاشورا را به خوبی درک کرده‌اند نیز تشریح می‌کند: اقدام‌هایی در خصوص معرفی نهضت عاشورا و ابعاد مختلف شخصیتی امام حسین(ع) انجام شده است. به طور نمونه در زمان آیت‌الله ‌العظمی بروجردی(ره) با وجود نمایندگان ایشان در کشورهای مختلفی مانند آمریکا و آلمان زمینه گسترش ارتباط کشورهای اسلامی و غیراسلامی ایجاد می‌شد اما تعداد چنین اقدام‌هایی با توجه به میزان جمعیت جهان امروز بسیار کم است. در گذشته ارتباط چندانی میان کشورهای اسلامی و غیراسلامی وجود نداشت البته در 100 سال اخیر با راه افتادن جریان حضور مسلمانان در کشورهای دیگر زمینه‌هایی برای گسترش این ارتباط به وجود آمده است. از سوی دیگر تولیدهای فرهنگی منطبق با فرهنگ روز جهان در گذشته بسیار کم بود اما در 50 تا 60 سال اخیر موجی از تولید محصولات فرهنگی متناسب با فرهنگ امروز جهان به راه افتاده است.

او ادامه می‌دهد: یکی از اهداف و انگیزه‌های تشکیل بنیاد عاشورا رفتن به سراغ افرادی است که شناخت چندانی از دین اسلام ندارند. سعی می‌کنیم منابع اصلی چون قرآن، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، منشور حقوق بشر امام زین‌العابدین(ع) و... را با زبان‌های مختلف به مردم جهان معرفی کنیم تا جهانیان راحت‌تر و بیشتر با اسلام آشنا شوند. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی موفقیت چندانی در زمینه ترجمه منابع اصلی اسلام به زبان‌های دیگر نداشتیم اما در این سال‌ها شرایط بهتر شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین اختری در پایان و در پاسخ به این پرسش که با گذشت افزون بر 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی که انقلابی برآمده از درک صحیح قیام امام حسین(ع) بود، برای صدور فرهنگ مستضعفان عالم چه کرده‌ایم نیز اظهار می‌کند: در سال‌های پس از پیروزی انقلاب شاهد پررنگ‌تر شدن موج مهاجرت مسلمانان به کشورهای غیراسلامی و معرفی هر چه بیشتر مکتب اهل بیت(ع) به جهانیان بودیم. پس باید کتاب‌هایی را به زبان‌های مختلف با هدف معرفی پیشوایان اسلام و اصول و عقاید اسلامی به مردم جهان تولید و منتشر کنیم. در 40سال گذشته کارهای خوبی در این زمینه شده است. امروز مراکز و مؤسسه‌های دینی، اسلامی و اجتماعی در کشورهای آمریکای لاتین و کشورهای اروپایی شکل گرفته‌اند. این مراکز و مؤسسه‌ها با مردم ارتباط می‌گیرند و مقالات و کتاب‌های تولید شده را در اختیار جهانیان قرار می‌دهند اما میزان فعالیت آن‌ها برای معرفی اسلام به همه جهان کافی نیست و هنوز پاسخ چندانی به نیاز جهانیان داده نشده است.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: امام حسین ع عاشورا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۳۶۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام شورای تشکل‌های انقلابی فرهنگیان در حمایت از سپاه پاسداران

شورای هماهنگی تشکل‌های انقلابی فرهنگیان در حمایت از پاسخ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به حمله رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری ایران، پیامی صادر کرد.

به گزارش ایسنا، متن پیام شورای هماهنگی تشکل‌های انقلابی فرهنگیان به شرح زیر است:

« بسمه تعالی

و سَیعلَمُ الّذینَ ظَلَموا أَی مُنقَلَبٍ ینقَلِبون

این وعده تخلف ناپذیر الهی است که ظالمان را در شدیدترین حالت به سزای اعمال ناشایست خود می‌رساند و در این مسیر مردان و زنان شجاع و مومن در سرتاسر عالم کارگزاران و سربازان تحقق این امر الهی هستند. قریب به هفت ماه است که رژیم کودک کش اسرائیل با قساوت قلب و بی‌رحمی تمام، زنان، مردان و کودکان بی‌دفاع و مظلوم فلسطین و غزه مقاوم را به خاک و خون کشیده و جسارت و حماقت خود را به جایی رسانید که در جلوی دیدگان دولت‌های خاموش مدافع حقوق بشر، هفت نفر از برگزیدگان سپاه اسلام را به شهادت رسانید و مستقیماً به خاک جمهوری اسلامی ایران در سوریه تجاوز کرد.

اینک و با فرمان پرصلابت رهبر حکیم و شجاع انقلاب اسلامی، توسط فرزندان سپاه اسلام پاسخی اولیه بر این حملات ددمنشانه داده شد و ان‌شاالله پاسخ‌های اصلی و تمام کننده در راه خواهد بود.

ما معلمان و فرهنگیان و اعضای تشکل‌های فرهنگیان سراسر کشور ضمن لبیک به فرماندهی کل قوا حضرت امام خامنه‌ای مدظله العالی و حمایت از این اقدام شجاعانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سایر نیروهای مسلح آمادگی خود را برای حضور در لشکر آزادسازی قدس به رهبری مقام معظم رهبری اعلام می‌نمائیم و تا پایان جان در این راه مقدس استقامت خواهیم نمود. تا لحظه‌ای که آن منادی حق و منجی عالم بشریت حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا له الفداه ظهور کنند و پرچم پیامبر گرامی اسلام و اهل بیت را در سراسر عالم به اهتزاز درآورند و ریشه ظالمان عالم را نابود کنند .

إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ

شورای هماهنگی تشکل‌های انقلابی فرهنگیان»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • «وعده صادق» بازگشت اقتدار به جهان اسلام
  • عملیات سربازان اسلام در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی مایه سربلندی مسلمانان جهان شد
  • «وعده صادق»؛ درس عبرت و وحدت
  • جهان اسلام آماده تحقق حذف رژیم جعلی صهیونیستی است
  • هشدار امام درباره سکوت کشورهای اسلامی مقابل رژیم صهیونیستی
  • جهان اسلام آمادگی تحقق نابودی اسرائیل را دارد
  • سپاه پاسداران، مسلمانان جهان را خوشحال کرد
  • پیام شورای تشکل‌های انقلابی فرهنگیان در حمایت از سپاه پاسداران
  • امشب صدها میلیون نفر در سراسر جهان بیدار می‌مانند
  • پیام ترافیک ۱۵ کیلومتری یک جشنواره: مردم تفریح و شادی می‌خواهند