Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@00:44:00 GMT

بازسازی آثار تاریخی شهر قدیم لار در قالب مدل سه بعدی

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۳۷۲۸۸

بازسازی آثار تاریخی شهر قدیم لار در قالب مدل سه بعدی

اساس این پروژه مجازی طراحی آثار تاریخی ،بر مبنای عکس هوایی گرفته‌شده از شهرقدیم لار در سال ۱۳۳۵ و قبل از وقوع زلزله و تخریب آثار باستانی در سال ۱۳۳۹ بوده است.

برخی آثارو بناهای تاریخی که توسط جوانان نخبه مرکز فنی و حرفه ای لارستان در قالب تصاویر سه بعدی طراحی شده اند شامل بازار تاریخی قیصریه ، کارونسرای نو و قلعه اژدها پیکر است ک این آثار البته در عالم واقع به شدت مورد بی مهری واقع شده اند و پیکر نیمه جان آنها اکنون نیازمند توجه بیش از پیش متولیان امر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تبدیل رویا به واقعیت

رییس مرکز فنی و حرفه‌ای لارستان در زمینه چاپ سه بعدی و پویانمایی این آثار و بناهای تاریخی به ایرنا گفت: هدف اصلی از این طرح ابتکاری استفاده از توان مهارتی کارآموزان این مرکز برای همکاری در پروژه های شهرستانی و ایجاد انگیزه بیشتر برای مسئولان و متولیان امر در احیا و بازسازی این آثار است.

حجت ایزدمهر افزود: جوانان نخبه و کارآموزان فنی و حرفه ای لارستان می توانند با هماهنگی و نظارت متولیان امر در طراحی و بازسازی نرم افزاری و مدلینگ  این آثار  با تکنولوزی روز، همکاری لازم را داشته باشند.

وی با بیان اینکه ساخت این  پروژه به صورت گروهی و با شرکت برخی از کاراموزان نخبه در مرکز آموزش فنی و حرفه ای لارستان اجرا شده است، اضافه کرد: در این ایده، توانستیم با یک همکاری بین‌رشته‌ای، کار را به شکل تیمی ترسیم و عملیاتی کنیم.

ایزدمهر ادامه داد:در مرحله نخست به کمک نرم‌افزارهای پردازش و تصویر، گروهی از کارآموزان اطلاعات را به‌صورت دقیق از تصاویر استخراج کردند و سپس با اعزام تیم میدانی به محل استقرار آثار تاریخی، با استفاده از ابزارهای لیزری مختصات دقیقی از محل به دست آمد.

وی گفت: پس از دریافت مختصات از تیم میدانی توسط نرم ‌افزار ۲ بُعدی سازی پلان‌های آثار باستانی ترسیم شد و در مرحله بعد نیز پلان‌های ترسیم‌شده از آثار تاریخی با استفاده از نرم‌افزارهای سه بُعدی حجم داده شدند.

مدیر مرکز فنی و حرفه‌ای لارستان گفت: در این مرحله نتیجه کار به‌صورت پویانمایی در آمده است، با استفاده از نورپردازی و قراردادن دوربین‌های درون نرم‌افزاری رندر – مدت‌زمانی که طول می‌کشد تا یک صحنه سه‌بعدی از نرم‌افزار موردنظر خروجی گرفته شود- نهایی گرفته می‌شود و آن را به شکل پویانمایی درمی‌آورند.

وی با اشاره به اینکه در مرحله آخر پروژه شهر مجازی لارستان با فناوری چاپ سه بُعدی، ماکتینگ شد که بخشی از فایل های پویانمایی آن‌ هم در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام به آدرس @Larestan .TVTO  برای علاقه‌مندان قابل‌مشاهده است.

لارستان دارای بیش از یک هزار و ۴۰۰ اثر تاریخی است که حدود  ۲۰۰ مورد از این آثار تاکنون ثبت ملی شده اند.

قلعه اژدها پیکر (دژ اشکانی- ساسانی) ، مقبره مادر نادرشاه ، بازار قیصریه ،کاروان سراهای نو و گلشن  و باغ نشاط از جمله آثار تاریخی واقع در شهر قدیمی لار است که دست طبیعت و دخالت های انسانی و البته بی مهری و نبود اعتبار لازم ، این بناهای تاریخی را در معرض خطر نابودی قرار داده است.

شهرستان لارستان در سال ۱۳۸۸ با تصویب هیات دولت به فرمانداری ویژه ارتقا یافت.

این شهرستان به مرکزیت شهر لار  با جمعیتی حدود ۲۳۰ هزار نفر در فاصله حدود ۳۷۸ کیلومتری شیراز در جنوب استان فارس واقع شده است.

برچسب‌ها سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور لارستان بنای تاریخی فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور لارستان بنای تاریخی فارس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور لارستان بنای تاریخی فارس فنی و حرفه ای لارستان آثار تاریخی سه بعدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۳۷۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد

علی بویری گفت: باتوجه به وضعیت آثار شاخص و منحصر به‌فرد موجود در آنها که بعضاً سال‌ها بود در وضعیت نامطلوبی قرار داشت و جز پایش‌های موزه‌ای امکان حفاظتی دیگری نداشتند، پس از ارزیابی و اولویت‌سنجی براساس پایداری وضعیت و همچنین وضعیت نمایش موزه‌ای بر اساس اولویت‌های استاندارد این حوزه و ارزش‌گذاری بر حفظ آثار تاریخی و حفظ شأن و ارزشمندی آثار و نیز احترام به بیننده موزه‌ای، مرمت هفتاد اثر با نظارت معاون میراث‌فرهنگی استان و کارشناس پایگاه میراث‌جهانی به عنوان ناظر مقیم در دستورکار قرار گرفت.

سرپرست پایگاه میراث‌جهانی شوش ادامه داد: در این راستا، هفتاد شیء از بخش‌های مختلف پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی از جنس سفال و شیشه، به‌منظور عملیات حفاظت و مرمت به کارگاه و آزمایشگاه مرمت پایگاه میراث‌جهانی شوش انتقال یافتند و پس از طی فرآیند حفاظت و مرمت، به تالار‌های موزه و ویترین‌های نمایش برای بازدید عموم برگردانده شدند

او با اشاره به این‌که آثار تاریخی مرمت‌شده در این طرح شامل اشیایی از دوره‌های تاریخی مختلف از جمله پیش از تاریخ، ایلامی، هخامنشی، اشکانی، ساسانی و اسلامی و از جنس سفال و شیشه بودند افزود: شاخص‌ترین این آثار، لیوان‌های منقوش، ظرف‌ها وجام‌های پیش از تاریخ موزه بودند که وضعیت حفاظت و مرمتی آنها نامطلوب و به علت حساسیت آنها سال‌ها بود که دست‌نخورده باقی مانده بودند که در این طرح، اشیاءِ یادشده، بازبینی و مستندنگاری دقیق شدند و پاک‌سازی آثار از رسوبات و آلاینده‌های محیطی نیز انجام شد. همچنین حذف آثار مرمت‌های متعدد و کهنه و نیز الحاقات هم در دستورکار قرار گرفت و اتصالات جدید و مرمت بخش‌های کمبود با تکیه بر استاندارد‌های جهانی این حوزه و استحکام‌بخشی ساختار نیز روی آنها اجرا شد و برای مشاهده عموم دوباره در موزه قرار گرفتند.

بویری گفت: موزه باستان‌شناسی شوش در سال ۱۳۴۵، در جوار قلعه و محوطه باستانی شوش گشایش یافت و از شاخص‌ترین موزه‌های ایران به‌شمار می‌رود که آثار ارزشمندی از دوره‌های مختلف باستانی ایران را در خود جای داده است.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • بررسی واگذاری بناهای تاریخی مناطق روستایی به دهیاری‌ها/اختصاص تسهیلات کم بهره جهت بازسازی بناها
  • همه تاریخ خوان باشیم و تاریخ را بدانیم
  • دانش‌آموزان امسال ۳ نوع مهارت را فرامی‌گیرند
  • دانش‌آموزان امسال ۳ نوع مهارت را فرا می‌گیرند
  • درخواست شهروندان منطقه ۱۴ تهران برای بازسازی یک خانه قدیمی + فیلم و تصاویر
  • ۷۰ درصد از بافت تاریخی بوشهر بهسازی و نوسازی شد
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • تکیه تاریخی سادات اخوی بازسازی می‌شود
  • تکیه تاریخی سادات اخوی احیا و بازسازی می‌شود
  • میزبانی «سوره» از نشست‌های «فیلم جستار» و «ژانرهای ترکیبی»