Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-20@01:55:36 GMT

حداقل دستمزد در کشور قطر 25 درصد افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۳۷۶۸۷

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز،  دولت قطر امروز تغییراتی را در قوانین کار اعلام کرد، از جمله حداقل دستمزد با 25 درصد افزایش به هزار ریال در ماه (معادل ۲۷۵ دلار) رسیده است. بنا به اعلام وزارت کار قطر، حداقل دستمزد "بدون تبعیض" شامل تمامی کارگران می‌شود.

 

علاوه بر این، مهاجران برای تغییر شغل دیگر نیازمند موافقت کارفرمای فعلی خود نخواهند بود و کارفرمایان باید برای سکونت و غذا به کارگران ۸۰۰ ریال، معادل ۲۲۰ دلار بپردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس ویزای کار به نام "کفالت" شناخته می‌شود که کارفرما برای متقاضی تقاضا می‌کند.بر اساس اعلام وزارت کار قطر این تغییرات قرار است تا شش ماه دیگر اجرا شوند.

 

این تغییرات رشته اصلاحاتی است در قوانین کار قطر که قرار است میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ باشد. پیش از این اتهام‌هایی در مورد سوءاستفاده از کارگران مهاجر در قطر مطرح شده و به نظر می‌رسد تغییرات جدید در واکنش به این اتهام‌ها است.سازمان بین المللی کار از این اقدام استقبال کرده و گفته است با این اصلاحات، قطر اولین کشوری منطقه می‌شود که حداقل دستمزد را "بدون تبعیض" اعمال می‌کند.

 

این سازمان همچنین از برداشته شدن موافقت کارفرما برای تغییر شغل کارگران مهاجر هم استقبال کرده است. پیش از این کارگران مجبور بودند با یک کارفرما بمانند.در آماده سازی زیرساخت‌ها و ورزشگاه‌ها برای جام جهانی ۲۰۲۲، انتقادهایی از مرگ کارگران خارجی شده بود؛ هر چند مرگ کارگران خارجی پیش از این هم در قطر اتفاق می‌افتاده است.

 

بنابر اعلام کنفدراسیون اتحادیه تجارت جهانی در سال ۲۰۱۳ میلادی در مجموع ۴۳۲ کارگر هندی و نپالی در این کشور جان خود را از دست دادند.حدود ۶۰ درصد کارگران مهاجر شاغل در قطر هندی و نپالی هستند.

 

ایران جیب

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: کشور قطر قوانین کار اقتصاد جام نیوز دستمزد حداقل دستمزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۳۷۶۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیات دولت اجرا می‌شود

آفتاب‌‌نیوز :

اسفند سال گذشته بیش از ۲۰ جلسه با ساعت‌های طولانی چانه زنی برای تعیین حداقل دستمزد ۱۴۰۳ برگزار شد. در نهایت دستمزد حداقل بگیران ۳۵ درصد و سایر سطوح ۲۲ درصد افزایش یافت. به این ترتیب حق اولاد از ۵۳۷ هزار تومان به ۷۱۶.۶۰۰ تومان افزایش یافت. بن خوار و بار از ۱.۱ میلیون تومان به ۱.۴ میلیون تومان و حق مسکن بدون تغییر ۹۰۰ هزار تومان حق تأهل ۵۰۰ هزار تومان برای اولین بار برای کارگر خانم و آقا در نظر گرفته شد.

پس از اعتراض نمایندگان کارگری نسبت به نادیده گرفته شدن عدد سبد معیشتی و ترک جلسه مصوبه بدون امضا جامعه کارگری مصوب شد.

در ادامه تاکید رئیس‌جمهور مبنی بر تأمین رضایت جامعه کارگران، شورای عالی کار در این هفته چندین جلسه داشت. بر اساس سخن برخی از اعضای شورای عالی کار افزایش حق مسکن در مصوبه حداقل مزد ۱۴۰۳ محتمل است و این عدد حدود ۳۰ درصد برآورد می‌شود.

اما نکته مهم این است که بین فاکتور‌های تعیین کننده عدد دریافتی کارگران اعم از حق عائله‌مندی، خوار و بار و… تنها حق مسکن است که پس از تصویب در شورای عالی کار برای اجرا باید به تصویب هیأت دولت نیز برسد. در صورت تصویب در هیأت دولت برای اجرا از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیات دولت اجرا می‌شود
  • معیارهای جدید محاسبه و پرداخت حقوق کارگران اعلام شد/ اولین مزد ۱۴۰۳ کارگران چقدر است؟
  • چرا حقوق و مالیات‌ها در کشور متناسب نیست؟
  • احتمال تغییر در رقم دستمزد ۱۴۰۳ کارگران قوت گرفت؟/ اعلام جزییات
  • اولین مزد ۱۴۰۳ کارگران چقدر است؟ | نقشه افزایش دستمزد در سال جدید
  • حقوق بگیران بخوانند/ مصوبه دستمزد کارگران تغییر می کند؟
  • بازنگری مصوبه دستمزد منع قانونی ندارد
  • ماجرای جنجالی شدن کف حقوق ۱۵ میلیونی کارگران | آیا حقوق ۱۵ میلیونی برای کارگران تصویب می‌شود؟
  • جدیدترین جزئیات دستمزد ۱۴۰۳ و حق مسکن کارگران ؛ سهم کارگر تقریبا هیچ !
  • قدرت خرید کارگران در پایین‌ترین میزان قرار گرفت