Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-23@07:35:17 GMT

فرزند امام و بازوی قوی اسلام

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۳۷۷۵۲

فرزند امام و بازوی قوی اسلام

پایگاه خبری جماران: نهم شهریور ماه هر سال یادآور فقدان بی‌جبران امام موسی‌صدر (سلمه الله وأعاده إلینا) می‌باشد. امام موسی صدر که به عنوان یک روحانی فاضل و خوش‌فکر در سال 1338 ش به لبنان هجرت کرد؛ در مدت تقریباً بیست ساله چنان درخشید و کمالات خود را در میان عمل و تلاش و جهاد مستمر و پرخطر نشان داد که به حق برازنده لقب «امام» گردید و «آقا موسی صدر» مدارج و مراحل تحول و تکامل را چنان طی کرد که نزد همگان به «امام موسی صدر» شناخته می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او محصول خانواده‌ای اصیل و عریق، تعلیم و تربیت اساتیدی در مراتب عالیه علم و تقوی و روشن‌بینی، و البته استعداد فوق‌العاده و تلاش و تکاپوی از سر طهارت و حقیقت جویی برای فهم و خدمت به حقیقت، خود بوده است.

اگر عالم متفکر و اسلام شناس متعهد آیت الله مطهری با هجرت به تهران و تلاش و تعهد سی ساله، آن کارنامه و آثار فاخر و ارزشمند را از خود بر جای گذارده که به سان مشعل هدایت برای عصرها و نسل‌ها می‌باشد؛ و اگر آیت الله شهید بهشتی با هجرت به تهران و آلمان، در رشته‌های علمی و ایمانی خود را متناسب با نیازها و اقتضائات عصر و نسل، عرضه کرد و توفیقات برجسته‌ای داشت؛ امام موسی صدر با هجرت به لبنان ـ کشوری که خود به تنهایی جهان کوچکی است که پیروان همه ادیان بزرگ ‌آسمانی و نیز گرایش‌ها و اقوام و طوائف گوناگون در آن حضور دارند ـ هم در عرصه فکر و اندیشه و هم در ساحت سیاست و اجتماع و کار عمل اجتماعی، به گونه‌ای درخشید که به حق شایسته «امامت» و پیشوایی و جلوداری گردید. این سیر و صیرورت او به‌گونه‌ای بود که، تنها امام و پیشوای مذهبی پیروان اهل بیت نبده، بلکه مسلمانان اهل سنّت و حتی مسیحیان لبنان نیز خُلق و خوی نیکو و اخلاق عالی عیسوی را در چهره درخشان و قامت رسای او می‌دیدند و به این حقیقت اعتراف می‌کردند و اذعان داشتند که ما عیسی مسیح(ع) را در اخلاق و رفتار امام موسی صدر می‌بینیم.

او به گونه‌ای با مسیحیان صادق و راستین آن دیار تعامل داشت که، نه تنها با کشیشان آنها و یا به کلیساهای آنان، رفت و آمد داشت، که در برنامه خاص موعظه کلیسا به دعوت کشیش، به سخنرانی و ایراد خطابه و انجام موعظه پرداخت و بنای چنین تعاملی را میان «کلیسا و مسجد» و «مسیحیان و مسلمانان» گذاشت تا عالمان آنها و راهبان مسیحی نیز در مساجد مسلمانان به انجام موعظه بپردازند. تعاملی که اگر از اتفاق به روّیه تبدیل شود، اهداف مشترک را بر اختلافاتو یا کینه‌ها و نزاع‌ها را بر طرف یا به حداقل می‌رساند.

درباره این عالم ربانی و رهبر بسیار برجسته و موفق در جامعه به شدت متنوع و متکثر لبنان و با انواع و اقسام بحران‌ها و مشکلات؛ از زوایای مختلف می‌شود و باید سخن گفت و این الگوی نیکو و أسوه حسنه را به همگان به ویژه عالمان ادیان، خصوصاً عالمان اسلامی معرفی کرد. اما در این یادداشت درباره جایگاه و منزلت ویژه امام موسی صدر در نگاه امام خمینی به میان می‌آید.

به رغم اینکه نهضت امام خمینی از سال 1356 ش وارد فاز نهایی خود شد که در بهمن 1357 به پیروزی رسید و به ویژه در ماه‌های تابستان 1357 پیامد توافقات حکومت شاه با حکومت صدامی عراق؛ فضا برای برنامه‌های سیاسی ـ مبارزاتی امام خمینی و یاران او در نجف بسیار محدود و پر مخاطره گردید، به گونه‌ای که ایشان هجرت تاریخی خود به فرانسه را انجام دادند، اما از همان اولین روزهای مفقود شدن امام موسی صدر در لیبی، مستمراً پیگیر وضعیت و سرنوشت ایشان بوده است. حضرت امام در اولین اقدام، نامه‌ای به یاسر عرفات رئیس کمیته اجراییه وقت سازمان آزادیبخش فلسطین که آن زمان جایگاه خاصی داشت، نوشته و بی‌اطلاعی از وضعیت آقا موسی صدر رئیس مجلس شیعیان لبنان را «موجب نگرانی» خود اعلان کرد و از آقای یاسر عرفات می‌خواهد:

«از جنابعالی تقاضا دارم که هرچه زودتر از مکان ایشان اطلاع پیدا کرده و اینجانب را از سلامت ایشان آگاه گردانید». (صحیفه امام، ج 3، ص 458)

ایشان در همه روزهای خوف و خطر در نجف و در حالی که محدودیت شدیدی برای فعالیت‌های سیاسیشان ایجاد شده بود؛ در تاریخ اول مهر در نامه‌ای به آقای حافظ اسد رئیس جمهور وقت کشور سوریه و رئیس کنگرة جبهه صمود و رفض ـ مقاوت و پایداری ـ مرقوم داشتند:

«اینجانب از غیبت حجت الاسلام والمسلمین سید موسی صدر نگران و متأثرم. از جنابعالی تقاضا دارم که این موضوع را با سران کشورهایی که در قضیة فلسطین اجتماع کرده‌اند در میان بگذارید و اهتمام آنان را جلب نمایید». (همان، ص 479)

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و بازگشت امام خمینی به ایران اسلامی، هیئت لیبیایی به سرپرستی عبدالسلام جلود ـ معاون قذافی ـ در تاریخ 17 / اسفند / 1357 با امام خمینی دیدار کردند و امام خطاب به آنها اظهار داشت:

«ما نگران سرنوشت امام موسی صدر هستیم و می‌خواهیم به محض بازگشت به لیبی به سرهنگ قذافی بگویید هرچه زودتر در مورد سرنوشت امام موسی صدر رسیدگی کند».

حضرت امام در پاسخ به تقاضای هیئت لیبیایی که از ایشان خواسته بود اجازه دهند سرهنگ قذافی برای عرض تبریک به ایران بیاید؛ فرمودند:

«من فعلاً به قم می‌روم و این دیدار را به زمان دیگری موکول کنید». (صحیفه امام، ج 6، ص 257)

اهتمام بسیار زیاد امام خمینی به مسئله امام موسی صدر قذافی را در حسرت سفر به ایران اسلامی گذاشت و او چون قضیه امام موسی صدر را لاینحل گذاشت نتوانست قدم در خاک جمهوری اسلامی بگذارد و به دیدار امام خمینی نائل گردد.

در اولین سالگرد ناپدید شدن امام موسی صدر اعضای خانواده ایشان را با امام خمینی ملاقات کردند و حضرت امام در جمع خانواده امام موسی صدر، آن شخصیت برجسته جهان اسلام را چنین توصیف کردند:

«آقای صدر را که من سال‌های طولانی دیده‌ام، بلکه باید بگویم من بزرگ کردم ایشان را، من فضائلشان را می‌دانم و خدمت‌هایی که بعد از آنکه به لبنان رفته‌اند، کرده‌اند، آن را هم می‌دانم و آنچه که لبنان احتیاج به ایشان دارد، باز آن را هم می‌دانم؛ من امیدوارم که ان شاء الله ایشان برگدند به محل خودشان و مسلمین آنجا از ایشان استفاده کنند، ... من از خدای تبارک و تعالی مسئلت می‌کنم که ما را و شما را دل خوش کند به اینکه ایشان برگردند پیش ما و به خدمت خودشان ادامه بدهند». (همان، ج 13، ص 166 و169)

اعضای سازمان جنبش امل ـ که با روشن‌بینی و دوراندیشی امام موسی صدر تشکیل شده بود ـ در 6 / آبان / 1360 با امام خمینی دیدار کردند و ایشان در جمع آنها درباره امام موسی صدر چنین ابراز عواطف کردند:

«آقای موسی صدر فرزندی از فرزندان من است من برای او متأثر و متأسفم و اقداماتی هم، چه در نجف و چه در ایران، نموده‌ام و امیدوارم هرچه زودتر او را در بین خود ببینیم». (همان، ج 15، ص 339)

چنانکه در دیدار مورخه 10 / تیرماه / 1360 کادر رهبری جنبش امل با ایشان گفتند:

«من از اینکه آقای موسی صدر در بین شما نبوده است متأثرم. او مثل فرزند من است، او یک بازوی قوی براس اسلام بود». (همان، ص 5)

پرالتهاب‌ترین دوران مبارزات پانزده ساله امام خمینی ما‌ه‌های اقامت ایشان در فرانسه می‌باشد، ایشان در آن ایام پرمشغله و پرالتهاب نیز پیگیر سرنوشت امام موسی صدر بود. و در پاسخ پرسش‌های خبرنگاران علاقه زیاد خود به ایشان و سرنوشتشان را بیان می‌کردند: 

«من به ایشان علاقه دارم و امیدوارم که به سلامت برگردند و کار خودشان را ادامه دهند». (صحیفه امام، ج 4، ص 444)

و در جواب این پرسش که «چه اقداماتی راجع به امام موسی صدر فرموده‌اید؟» پاسخ دادند:

«در زمانی که نجف بودم تلگرافی به آقای یاسر عرفات و تلگراف دیگری به رئیس جبهة صمود [حافظ اسد] در سوریه نمودم و اینجا هم وقتی سفیر لیبی آمده بود، راجع به ایشان صحبت کردم. امیدوارم هرچه زودتر ایشان به لبنان مراجعت نمایند و به مبارزاتشان علیه اسرائیل ادامه دهند. من از قضیه متأثرم و دعا می‌کنم که ختم به خیر شود». (صحیفه امام، ج 5، ص 186)

ایشان در اردیبهشت ماه سال 1358 و در دیدار با سفیر سومالی درباره امام موسی صدر اظهار داشتند:

«و اما راجع به آقای صدر، ما از آن وقت که نجف بودیم و این قضیه واقع شد تا وقتی که پاریس رفتیم و بعد هم به ایران آمدیم دنبال این قضیه بودیم. آقای صدر در ایران متولد شده است و ایرانی است، با من سوابق زیادی دارد و بعد از این که ایرانی است، رفته است به لبنان و ما علاقه داریم، هم به اینکه ایرانی است و هم به اینکه در لبنان رئیس مجلس شیعی بوده است، علاقه داشتیم به اینکه این معما را حل بکنیم». (صحیفه امام، ج 5، ص 198 ـ 199)

 هیئت اعزامی مجلس اعلای شیعیان لبنان در اردیبهشت 1359 با امام خمینی دیدار کردند و ایشان در جمع نمایندگان شیعیان لبنان اظهار داشتند:

«آقای صدر مردی است که من می‌توانم بگویم او را بزرگ کرده‌ام [او] به منزلة یک اولاد عزیز است برای من، و من امیدوارم که ان شاء الله ایشان به سلامت برگردند به محل خودشان و بسیار مورد تأسف است که ایشان را ما الآن نمی‌بینیم در بین خودمان...». (صحیفه امام، ج 12، ص 318)

یکی از دوستان بسیار نزدیک امام موسی صدر؛ یعنی مرحوم آیت الله سید محمد علی موحد ابطحی که در حوزه علمیه قم و نجف با او هم درس و هم بحث بوده است می‌گوید:

«چشم آقای خمینی و نورش به آقا موسی صدر بود». (یادنامه امام موسی صدر، ص 189)

ایشان می‌گوید در همان نجف روزی به امام خمینی گفتم شما که می‌گوئید رژیم سلطنتی پهلوی باید برچیده شود و حکومت اسلامی روی‌کار بیاید، بعدش را چه می‌کنید و چه کسی می‌تواند کشور را اداره کند؟! و این مطالب را با حرارت هم گفتم؛ ولی ایشان در مقابل با آرامش گفتند: «همین رفیق شما آقا موسی». (ر.ک: خاطرات دکتر صادق طباطبایی، ج 2، ص 224) یعنی جایگاه امام موسی صدر نزد امام خمینی چنین بوده که ایشان مناسب و لایق اداره ایران پس از سقوط سلطنت و استقرار دولت اسلامی است. مرحوم آیت الله موسی اردبیلی که از یاران بسیار نزدیک و از علاقه مندان به امام موسی صدر بوده است درباره میزان انس و علاقه امام خمینی نسبت به ایشان چنین می‌گوید:

«من فقط همین را بگویم که امام نسبت به ایشان به حدی رابطة عاطفی داشت که تا همین اواخر نپذیرفت آنهایی که به ربودن ایشان متهم هستند، به ایران بیایند و امام را ملاقات کنند. امام فرمودند من اینها را به خانه‌ام راه نمی‌دهم... امام روی این مسئله خیلی حساس و متحفظ بود. در یک صحبتی امام به خود من فرمودند: جریان آقا موسی صدر هنوز حل نشده است، و هنوز ما خبری از ایشان نداریم، او هنوز جواب درستی به ما نداده است، چطور می‌شود که من اینها را بپذیرم. امام، امام موسی را مثل فرزند خود، و شاید بیشتر از فرزند خود دوست می‌داشتند». (یادنامه امام موسی صدر، ص 404 ـ 405)

از زاویه دیگر امکانات امام موسی صدر در لبنان و سوریه نیز در خدمت مبارزین با حکومت شاه قرار داشت و آن دیار مأمن مبارزان بوده است؛ چنانکه امام موسی صدر در حمایت و همراهی با امام خمینی و در اعتراض به محاصره منزل امام خمینی در نجف توسط حکومت بعثی، به جهانیان پیام دادند و: «همان روز مصاحبه‌ای با روزنامه لوموند (چاپ فرانسه) انجام داد و به این ترتیب فریاد امام از زبان آقای صدر در سراسر جهان پیچید. (خاطرات دکتر صادق طباطبایی، ج 2، ص 223)

شخصیت و افکار و اندیشه و نیز کارنامه پربرگ و بار امام موسی صدر، در خود درس‌های فراوانی دارد و ایشان به حق اسوه‌ای حسنه برای همه حقیقت جویان و فضیلت خواهان است، فضائل و کمالاتی که شخصیت الهی و ربانی برگی چون امام خمینی را شیفته و علاقه‌مند به ایشان نموده که برای سرنوشت او چنین اهتمام ورزیده است. باشد که عالمان مکتب اهل بیت و روحانیون شیعه در جای جای جوامع اسلامی از این اسوه‌های آموزنده درس بگیرند. چنانکه امیدواریم خداوند به فضل و کرم خود این انسان برجسته الهی و رهبر سازنده انسان ها و اجتماع را سالم به خانواده او و جهان اسلام برگرداند.

 

اخبار مرتبط قطعنامه 598؛ یادداشت هایی از علیرضا بهشتی، اسماعیل کوثری، فرهاد درویشی‌، کاظم تقوی و جاوید قربان اوغلی امام خمینی و منطق قبول قطعنامه 598 شرح وصیت نامه سیاسی - الهی امام خمینی (س) ناراحتی امام از توهین به آقا موسی و سیدمحمدباقر صدر/ تذکر به فرد توهین‌کننده ویژگی حضور زنان در مبارزه علیه رژیم چه بود؟/امام چگونه مردم را در غیاب خود برای مبارزه آماده کردند؟

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی امام موسی صدر سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی امام موسی صدر امام خمینی آقا موسی صدر هرچه زودتر صحیفه امام گونه ای آقای صدر آیت الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۳۷۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد مردم از حذف تصویر امام خمینی از یک نشست خبری در سمنان + عکس ها

به گزارش جماران؛ فرارو نوشت: همزمان با افتتاح بلوک دوم گازی نیروگاه سیکل ترکیبی سمنان، نشست خبری اردشیر سعد محمدی مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با حضور جمعی از خبرنگاران برگزار شد.

 نکته خبرساز این نشست خبری حذف عکس امام خمینی و جایگزین کردن عکس سید ابراهیم رئیسی است که این اتفاق در شبکه‌های اجتماعی بحث‌برانگیز شده است.

 

 

 

 

دیگر خبرها

  • جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!
  • امام خمینی: اسرائیلی غلط می کند به ایران بیاید؛ پایشان را قطع می کنیم
  • فیلم/ حضور سفیر عربستان در فرودگاه امام خمینی(ره)
  • سپاه پاسداران بازوی توانمند ولایت‌فقیه
  • انتقاد مردم از حذف تصویر امام خمینی از یک نشست خبری در سمنان + عکس ها
  • سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بازوی توانمند ملت ایران در صیانت از عزت و اقتدار
  • سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازوی توانمند ولایت فقیه است
  • دوره آموزشی امام موسی صدر برگزار می‌شود
  • تربیت مدیران حکمرانی قرآنی طبق اندیشه‌های امام موسی صدر
  • ماجرای پیشگویی امام خمینی(ره) از شهادت فرزند آیت‌الله ‌شاه‌آبادی