Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم انلاین به نقل از آی تی رسان ،اوایل هفته جاری یکی از کاربران وبسایت Reddit با نام Ultach در گفتگو با نشریه گاردین به تشریح یافته‌های جدید خود پیرامون ورژن اسکاتلندی‌زبان ویکی‌پدیا پرداخت. زبان اسکاتلندی در کنار گیلیک از جمله زبان‌های مورد استفاده توسط بومیان اسکاتلند به‌شمار می‌رود. تاکنون هزاران پست ویکی‌پدیا با این زبان نگارش یافته و یکی از بزرگترین مجموعه‌های محتوایی اسکاتلندی‌زبان قابل دسترس به‌صورت آنلاین و رایگان را ایجاد نموده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشکل موجود یک نوجوان آمریکایی اهل ایالت کارولینای‌شمالی است که نمی‌تواند به زبان اسکاتلندی صحبت کند؛ اما 49 درصد کلیه مطالب نوشته شده با این زبان توسط وی به رشته تحریر در آمده است.

 

Ultach پیش از آنکه موفق به شناسایی این نوجوان با نام کاربری AmaryllisGardner شود نیز دوران پرمشغله‌ای را پشت سر گذاشته است. این نوجوان 19 ساله تا سال 2018 اقدام به نگارش بیش از 20 هزار مطلب مجزا و ویرایش تقریبا 200 هزار مطلب نموده بود. وی از آغاز سن 12 سالگی موفق به نگارش مطالب متعددی شده بود. اکثر مطالب نگارش یافته توسط AmaryllisGardner دارای چندین واژه اسکاتلندی هستند. این واژگان غالبا نادرست بوده و با ساختار گرامر اسکاتلندی هیچ‌گونه هماهنگی ندارند. به‌نظر می‌رسد که AmaryllisGardner برای کنار هم قرار دادن کلمات اسکاتلندی و تبدیل آن‌ها به جملات نگارش‌یافته با زبان انگلیسی آمریکایی از یک مترجم آنلاین استفاده کرده است.

علاقه نه‌چندان فراوان کاربران به وبسایت اسکاتلندی زبان ویکی‌پدیا پیش از هفته جاری یکی از دلایلی بود که موجب شد هیچکس به وجود این خرابکاری پی نبرده و برای توقف آن هیچ تلاشی نکند. Wikipedian MJL؛ یکی از مدیران وبسایت خاطرنشان کرد: “هیچکس برای حراست از ویکی‌پدیای اسکاتلندی اهمیت قائل نشد. هیچ شخصی در این راستا تلاش نکرد. کاربر مذکور هیچ‌گاه از راهنمایی‌های لازم بهره‌مند نشد. در نتیجه مقالات با کیفیت بسیار نامناسبی ترجمه شدند.”

این مشکل ماهیتی دوگانه دارد. اسکاتلندی یک زبان در معرض خطر است و جامعه ویکی‌پدیا اکنون بایستی در خصوص سرنوشت مطالب منتشر شده با این زبان تصمیم‌گیری نماید. برخی کارشناسان معتقدند که وبسایت ویکی‌پدیا بایستی مطالب منتشر شده توسط AmaryllisGardner را حذف نماید. آن‌ها بر این باورند که مضرات این پست‌ها به‌مراتب بیش‌تر از منافع آن‌ها است. اما مایکل دمپستر؛ مدیر مرکز زبان اسکاتلندی در پرت می‌گوید که نجات محتوای منتشر شده گزینه مطلوب‌تری به‌شمار می‌رود. وی در گفتگو با نشریه گاردین اعلام کرد: “اکنون می‌دانیم که این کودگ کاری باورنکردنی را انجام داده و زیرساختی قابل ویرایش را ایجاد نموده است. این مطالب منبعی فوق‌العاده به‌شمار می‌روند؛ اما نیازمند افرادی هستند که از سواد اسکاتلندی برخوردار بوده و قادر به ویرایش محتوا در مقطع فعلی هستند. این مطالب از پتانسیل کافی برای تبدیل شدن به یک بانک متمرکز آنلاین زبانی در آینده برخوردار هستند.”

یکی دیگر از پیامدهای ناگوار وضعیت فعلی این است که برخی افراد علیرغم نیت مثبت خود برای کمک‌رسانی به ویکی‌پدیا اقدام به آزار و اذیت این نوجوان کردند. این نوجوان طی یادداشتی در ویکی‌پدیا خاطرنشان کرد: “در زمان آغاز به کار من تنها یک کودک 12 ساله بودم. گاهی اوقات هنگامی که کاری را در دوران جوانی آغاز می‌کنید؛ با افزایش سن خود قادر به پذیرش ماهیت ناسالم یا بی‌فایده آن‌ها نیستید.”

همان‌طور که وبسایت AV Club خاطرنشان می‌کند؛ تمامی این ماجرا یادآور آن است که ویکی‌پدیا یک منبع اطلاعاتی کامل و ایده‌آل به‌شمار نمی‌رود. کلیه اطلاعات قابل دسترس در این وبسایت مدیون تلاش خستگی‌ناپذیر داوطلبان بی‌نام و نشان است؛ اما این افراد نیز می‌توانند مرتکب اشتباه شوند. زبان اسکاتلندی یک مورد بسیار حاد است؛ اما پیش از مطالعه هرگونه مطلبی در وبسایت ویکی‌پدیا یا هر پایگاه اطلاع‌رسانی دیگری توصیه می‌شود صحت و سقم مطلب را مورد بررسی قرار دهید.

 

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: ویکی پدیا نگارش ویکی پدیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۳۸۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادوبی پریمیر پرو به هوش مصنوعی تولید و ویرایش ویدیو مجهز می‌شود

ادوبی اعلام کرد که روی یک مدل هوش مصنوعی مولد برای فایرفلای کار می‌کند تا نرم‌افزار پریمیر پرو را به ابزار‌های جدیدی مجهز کند. ابزار‌های جدید فایرفلای به کاربران پریمیر پرو امکان می‌دهد از طریق پرامپت متنی ویدیو جدید بسازند یا سوژه‌های خاصی را از ویدیو حذف یا به آن اضافه کنند. این قابلیت بیشتر شبیه به Generative Fill در فتوشاپ عمل می‌کند.

براساس گزارش ورج، ادوبی هنوز دقیقاً تاریخ عرضه نسخه اصلی یا بتای ابزار‌های جدید تولید ویدیوی خود را اعلام نکرده است، اما به گفته این شرکت در سال ۲۰۲۴ باید منتظر عرضه این قابلیت‌ها باشیم. یکی از قابلیت‌های جذاب این هوش مصنوعی مولد این است که می‌توان اشیای خاصی را به یک پلان از ویدیو اضافه کرد. برای مثال می‌توان درون یک کیف، الماس قرار داد.

با کمک هوش مصنوعی مولد همچنین می‌توانید چند فریم به ابتدا یا انتهای یک کلیپ اضافه کنید؛ البته ادوبی هنوز نگفته است که چند فریم می‌توان با هوش مصنوعی تولید کرد. به‌نظر می‌رسد این فریم‌ها با تصویر و صدای کلیپ اصلی نیز همسان خواهند شد.

ادوبی گفته است برای رفع نگرانی‌ها پیرامون ساخت دیپ‌فیک‌ها، Content Credentials را به پریمیر می‌آورد. Content Credentials یک استاندارد رسانه‌ای ادوبی است که قبلاً در فتوشاپ و مدل فایرفلای وجود داشت. با این قابلیت می‌توان تشخیص داد که دقیقاً کدام محتوا‌ها با هوش مصنوعی ساخته شده‌اند.

ادوبی اگرچه با مدل فایرفلای توانست هوش مصنوعی مولد را در اکوسیستم خود پیاده‌سازی کند، اما این شرکت از ادغام مدل‌های شرکت‌های شخص ثالث مثل Runway و Sora نیز خبر داده است. ادوبی هنوز اعلام نکرده که ابزار‌های جدید هوش مصنوعی در پریمیر چقدر قیمت خواهند داشت، اما می‌گوید که طرح اشتراک آن مشابه طرح‌های دیگر ادوبی کریتیو و فایرفلای خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • ایران با تاریخی 2500 ساله همواره نیرومند بوده؛ دردتان چیست؟
  • رهایی نوجوان ۱۲ ساله از چنگال آدم‌ربا در آبادان
  • لزوم نگارش پیوست عملیاتی تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد و مدارس استان قم
  • بهترین موسسه انجام پایان نامه در تهران
  • ادوبی پریمیر پرو به هوش مصنوعی تولید و ویرایش ویدیو مجهز می‌شود
  • انتقاد رابرستون از مهاجمان لیورپول؛ چرا گل نمی‌زنید؟
  • روزنامه عبری‌زبان: پاسخ ایران ناشی از اشتباه «مضحک استراتژیک» اسرائیل بود
  • جزییات حادثه زورگیری در اتوبان صدر از زبان متهمان + فیلم
  • وبسایت اسرائیلی: ایران به شکل بی‌سابقه و سنگین به ما اهانت کرد
  • اجرای آهنگ آنشرلی در برنامه "صداتو" توسط یک نوجوان 15 ساله (فیلم)