Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، اساس این طرح مجازی طراحی آثار تاریخی، بر مبنای عکس هوایی گرفته ‌شده از شهرقدیم لار در سال ۱۳۳۵ و قبل از وقوع زلزله و تخریب آثار باستانی در سال ۱۳۳۹ بوده است.

برخی آثار و بناهای تاریخی که  از سوی جوانان نخبه مرکز فنی و حرفه ای لارستان در قالب تصاویر سه بعدی طراحی شده اند شامل بازار تاریخی قیصریه ،کارونسرای نو و قلعه اژدها پیکر بوده که این آثار  در عالم واقع به شدت مورد بی مهری واقع شده اند و پیکر نیمه جان آن ها اکنون نیازمند توجه بیش از پیش متولیان امر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تبدیل رویا به واقعیت

حجت ایزد مهر  مدیر مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان  لارستان در زمینه چاپ سه بعدی و پویانمایی این آثار و بناهای تاریخی، گفت: هدف اصلی این طرح ابتکاری استفاده از توان مهارتی کارآموزان این مرکز برای همکاری در طرح های شهرستانی و ایجاد انگیزه بیشتر برای مسئولان و متولیان امر در احیا و بازسازی آثار تاریخی به صورت نرم افزاری و مدلینگ همراه با تکنولوژی روز است.

او،  با اشاره به اینکه ساخت این  طرح به صورت گروهی و با شرکت برخی از کاراموزان نخبه در مرکز آموزش فنی و حرفه ای لارستان اجرا شده است، بیان کرد: در این ایده موفق شدیم با یک همکاری بین ‌رشته‌ای، کار را به شکل تیمی ترسیم و عملیاتی اجرا کنیم.

مدیر مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان لارستان، ادامه داد: در مرحله نخست به کمک نرم‌افزارهای پردازش و تصویر، کارآموزان اطلاعات را به‌ صورت دقیق از تصاویر استخراج کردند و سپس با اعزام تیم میدانی به محل استقرار آثار تاریخی، با استفاده از ابزارهای لیزری مختصات دقیقی از محل به دست آمد.

ایزد مهر، افزود: با دریافت مختصات از تیم میدانی نرم ‌افزار ۲ بُعدی سازی پلان‌های آثار باستانی ترسیم شد که  در مرحله بعد نیز پلان‌های ترسیم‌شده  آثار تاریخی با استفاده از نرم‌افزارهای سه بُعدی حجم داده شدند.

مدیر مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان لارستان، اضافه کرد: در این مرحله نتیجه کار به ‌صورت پویانمایی در آمده است، که با استفاده از نورپردازی و قراردادن دوربین‌های درون نرم‌افزاری رندر مدت‌ زمان گرفتن خروجی یک صحنه سه‌ بعدی از نرم‌افزار مورد نظر در مرحله نهایی گرفته می‌شود و به شکل پویانمایی در می آید.

او، با بیان اینکه در مرحله آخر طرح شهر مجازی لارستان با فناوری چاپ سه بُعدی، ماکتینگ شده، تاکید کرد: بخشی از فایل های پویانمایی در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام به آدرس @Larestan .TVTO  برای علاقه‌مندان قابل‌مشاهده است.

لارستان دارای بیش از یک هزار و ۴۰۰ اثر تاریخی است که حدود  ۲۰۰ مورد از این آثار  به ثبت ملی رسیده است.

قلعه اژدها پیکر، مقبره مادر نادرشاه ، بازار قیصریه ،کاروان سراهای نو و گلشن  و باغ نشاط از جمله آثار تاریخی واقع در شهر قدیمی لار بوده، که  عواملی از جمله دست طبیعت، دخالت های انسانی، و نبود اعتبار کافی ، این بناهای تاریخی را در معرض خطر نابودی قرار داده است.

شهرستان لارستان در سال ۱۳۸۸ با تصویب هیات دولت به فرمانداری ویژه ارتقاء یافت.

این شهرستان به مرکزیت شهر لار  با جمعیتی حدود ۲۳۰ هزار نفر در فاصله حدود ۳۷۸ کیلومتری شیراز در جنوب استان فارس واقع شده است.

انتهای پیام/ت

 

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی جاذبه گردشگری بازسازی آثار تاریخی شهر قدیم لار مرکز فنی و حرفه ای آثار تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۳۹۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح مرکز «پویش‌شهر» یاورشهر ۹ برای ۱۴۰۳

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت: فاز سوم یاورشهر ۹(پویش شهر) امسال افتتاح خواهد شد.

به گزارش ایسنا، احمد احمدی‌صدر در این باره گفت: ۹ گام تربیتی آموزشی درمانی برای معتادین متجاهر طراحی شده است و اعتقاد داریم که سم‌زدایی کافی نیست. در گذشته در مراکز کشور رویکردی وجود داشته است که سم‌زدایی معتادین صورت می‌گرفت؛ اما دوباره به اعتیاد باز می‌گشتند.

وی افزود: اگر به غیر از سم‌زدایی گام‌های سلامت جسمانی، هویت بخشی، معنویت درمانی، حرفه آموزی مقدماتی، حمایت از خانواده‌ها، حرفه آموزی تخصصی و ورود به اشتغال و بازار کار، باز اجتماعی شدن و صیانت پس از خروج رخ ندهند، تمام هزینه‌های اعمال شده به هدر خواهد رفت؛ لذا گام‌های حرفه‌آموزی مقدماتی و ورود به بازار کار و اشتغال دو مورد از مهم‌ترین گام‌های اجرایی هستند. برای این امر مراکز پویش به نام‌ پویش‌شهر راه‌اندازی شدند که این پویش‌شهرها حرفه‌آموزی و وصل کردن به بازار کار و اشتغال را برای این عزیزان انجام می‌دهند.

بر اساس گزارش سایت شهر، احمدی صدر در پایان گفت: در تمام مراکز ماده ۱۶، مراکز پویش راه‌اندازی شده‌اند و مراحل ثبت‌نام انجام شده و آموزش آغاز شده است. برخی از مراکز پویش نیز مانند مرکز پویش یاورشهر ۹ که فاز سوم یاورشهر ۹ می‌باشد، همزمان با افتتاح فاز دوم یاورشهر ۹ کلنگ‌ زنی‌اش انجام شده است و امسال به بهره‌برداری خواهد رسید تا تعداد مراکز پویش افزایش پیدا کند. با این‌حال ما منتظر بخش احداثی پویش‌شهر یاورشهر ۹ نیستیم و کار در حال انجام است.

انتهای‌ پیام

دیگر خبرها

  • بازدید مسافران نوروزی از طبیعت بکر و آثار تاریخی گرمی
  • تایباد شهری مرزی؛ محل تلاقی راه‌های تجاری قدیم
  • عکس| بازسازی عکس تاریخی مثلث هلندی میلان
  • قلعه جونقان پذیرای مهمانان و مسافران نوروزی
  • بازسازی آثار هنری باغ موزه مینیاتور
  • افتتاح مرکز «پویش‌شهر» یاورشهر ۹ برای ۱۴۰۳
  • نی ریز پذیرای میهمانان نوروزی
  • (عکس) بازسازی عکس تاریخی مثلث هلندی میلان
  • ویدیو/ از گرداب بن تا روستای بدون خیابان ایران
  • آثار باستانی باغ موزه مینیاتور پس از ۱۰ سال بازسازی شد