Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@15:08:43 GMT

کشورهای آسیای میانه ائتلافی بدون روسیه تشکیل می‌دهند

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۴۱۳۵۳

کشورهای آسیای میانه ائتلافی بدون روسیه تشکیل می‌دهند

روزنامه نزاویسیمایا گازتا روز دوشنبه در مقاله ای نوشت: عبدالعزیز کامیلوف وزیر امور خارجه ازبکستان اعلام کرده است که پنج کشور آسیای مرکزی، سند دولتی برای دوستی، حسن همجواری و همکاری در قرن ۲۱ آماده می کنند.

این سند قرار است در اجلاس آتی سران کشورهای آسیای مرکزی در پاییز آینده امضا شود تاریخ برگزاری این اجلاس تعیین می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

روزنامه روسی نوشت: اجلاس سوم کشورهای آسیای مرکزی شامل قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان، ترکمنستان و تاجیکستان برای ماه اوت در بیشکک برنامه ریزی شده بود که به دلیل شیوع همه گیر ویروس کرونا برگزاری آن به پاییز آینده موکول شد.

توافق برای امضای سند همکاری بین دولت های آسیای مرکزی در اجلاس دوم این کشورها در ماه نوامبر سال ۲۰۱۹ در تاشکند به دست آمد.

 به نوشته روزنامه روسی، وزیر خارجه ازبکستان، در مصاحبه ای خاطرنشان کرد که در یک دوره تاریخی کوتاه مدت تحولات گسترده ای در روابط ازبکستان و کشورهای منطقه رخ داد و روابط آنها بهبود یافته و بسیاری از مسائل بین این کشور و همسایگان آن برطرف شد.

وی همچنین به گسترش روابط ازبکستان با افغانستان اشاره کرد و گفت: تاشکند روابط با کابل را در عرصه های اقتصادی-بازرگانی و فرهنگی و انسانی توسعه می دهد.

نزاویسیمایا گازتا نوشت: به این ترتیب ایده آمریکا برای ایجاد آسیای مرکزی بزرگ تحقق می یابد. 

به گفته دمیتری اورلوف مدیرکل مرکز تحلیل اطلاعات سیاسی «استراتژی شرق-غرب)، آمریکا افغانستان را در منطقه آسیای مرکزی بزرگ گنجانده است. اما در استراتژی آمریکا برای منطقه آسیای مرکزی، مسئولیت هماهنگی اقدامات در مورد افغانستان برعهده ازبکستان قرار گرفته است.

اما به عقیده آندره کازانتسف استاد آموزشگاه عالی اقتصادی روسیه، بعید بنظر می رسد که افغانستان بطور کامل وارد منطقه آسیای مرکزی شود. تفاوت بین آسیای مرکزی در دوره پساشوروی با افغانستان همواره باقی می ماند.

وی در گفت وگو با نزاویسیمایا گازتا خاطرنشان کرد: حل بسیاری از مسائل منطقه آسیای مرکزی بدون مشارکت افغانستان امکانپذیر نیست.

کازانتسف در مورد دیدارهای سران کشورهای آسیای مرکزی گفت که مشارکت افغانستان در این دیدارهای به آن معنی نیست که این کشور بخشی از آسیای مرکزی می شود.

 به گفته کازانتسف، برخی کشورهای خارج از منطقه آسیای مرکزی ازجمله آمریکا یا اتحادیه اروپا ممکن است  در اجلاس های مشورتی کشورهای آسیای مرکزی شرکت کنند و در فرمت ۱+۵ با این کشورها مشارکت کنند.  

نبی زیادالایف کارشناس ارشد انستیتو مسائل بازارها آکادمی علوم روسیه و عضو آکادمی علوم ازبکستان معتقد است که توجه به منطقه آسیای مرکزی از سوی بازیگران جهانی افزایش می یابد و چین تا اندازه زیادی حضور اقتصادی در این منطقه را افزایش می دهد.

وی در گفت وگو با روزنامه روسی خاطرنشان کرد که آمریکا استراتژی جدیدی را در مورد آسیای مرکزی اعلام کرده است و اتحادیه اروپا هم از این قافله عقب نمی ماند و راهبرد جدید خود برای منطقه آسیای مرکزی را اعلام کرد. 

وی ادامه داد: با این حال کشورهای این منطقه همچنان در مدار روسیه قرار دارند زیرا که با این کشور تاریخ مشترک دارند و هزاران پیوند انسانی آنها را با یکدیگر مرتبط کرده است. 

به گفته زیادالایف، اگر روسیه بتواند در کشورهای اسیای مرکزی نقطه تلاقی (برای منافع مشترک) بیابد، امکان بیشتری برای اینکه خود را بازیگر مطرح در عرصه اقتصادی و سیاسی جهانی معرفی کند پیدا می کند.

این کارشناس ازبک تبار روسیه معتقد است که برای کشورهای آسیای مرکزی بهتر خواهد بود برای پیشرفت اقتصادی در کنار روسیه باشند.

وی در همین حال به امکان ایجاد ائتلافی از کشورهای آسیای مرکزی اشاره کرد و آن را یک طرح واقعی خواند و گفت که این ائتلاف پنج کشور آسیای مرکزی رقیبی برای اتحادیه اقتصادی اوراسیا نخواهد بود.

گفتنی است روسیه در دوره پس از فروپاشی شوروی در سه دهه اخیر با کشورهای آسیای مرکزی روابط مستحکمی داشته و در چارچوب سازمان های منطقه ای ازجمله جامعه کشورهای همسود، سازمان پیمان امنیت جمعی و سازمان همکاری شانگهای همکاری می کند. 

برچسب‌ها روسیه آسیای مرکزی ایالات متحده آمریکا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روسیه آسیای مرکزی ایالات متحده آمریکا روسیه آسیای مرکزی ایالات متحده آمریکا کشورهای آسیای مرکزی منطقه آسیای مرکزی آسیای مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۴۱۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امید افغانستان برای حضور در جام جهانی فوتسال

تیم ملی فوتسال ازبکستان با شکست ویتنام و صعود به نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا، سهمیه پنجم آسیا برای حضور در جام جهانی را زنده کرد.

تیم ملی فوتسال ازبکستان موفق شد ویتنام را شکست دهد و ضمن صعود به نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا، حضورش در جام جهانی را قطعی کند.

البته ازبکستان پیش از این به واسطه میزبانی جام جهانی 2024، حضورش در این تورنمنت قطعی بود و حالا با این پیروزی باعث شد تا یک سهمیه برای حضور در جام جهانی آزاد شود.

بنابراین مسابقات پلی آف میان چهار تیم حذف شده افغانستان، عراق، ویتنام و قرقیزستان شکل هیجان انگیزی به خود خواهد گرفت و حتی نفس‌گیر تر از رقابت‌های نیمه نهایی و فینال خواهد بود.

افغانستان روز جمعه (7 ثور) از ساعت (11:30 به وقت کابل) به مصاف عراق می‌رود و در صورت کسب پیروزی، برای صعود به جام جهانی به مصاف برنده دیدار قرقیزستان – ویتنام در روز یکشنبه (9 ثور) خواهد رفت.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد
  • امید افغانستان برای حضور در جام جهانی فوتسال
  • آغاز به کار نشست معاونان وزرای خارجه بریکس با محوریت بررسی تحولات منطقه
  • بازی با ازبکستان جذابیت‌های خاصی خواهد داشت
  • تاج و کافا قدرت‌ اول فوتسال آسیا
  • طالبان: تلاش کابل-مسکو می‌تواند جلوی تهدیدات را بگیرد
  • روسیه: نشست درباره افغانستان باید در هماهنگی با کابل باشد
  • دریای کاسپین: اهداف استراتژیک و چالش‌های جدید برای روسیه
  • (تصاویر) سفر تاریخی وزیر خارجه انگلیس به آسیای میانه
  • در لیگ ملت‌های آسیای مرکزی شرکت می‌کنیم/ هدفمان اصلاح تکنیک است