Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-20@14:38:49 GMT

عقب نشینی از واردات موبایل های لوکس

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۴۵۳۱۲

ساعت 24 - علی‌رغم توصیه‌های مکرر رهبری مبنی بر عدم واردات کالاهای لوکس،و برخلاف تصمیم اولیه چندی قبل دولت،واردات گوشی‌های گرانقیمت ادامه دارد و سالانه بیش از نیم میلیارد یورو از منابع ارزی را می‌بلعد.

ممنوعیت واردات گوشی با ارزش بالای ۳۰۰ یورو که در راستای «مدیریت منابع ارزی» و تجدید نظر در تخصیص ارز به «اجناس لوکس و غیر ضروری» مدتی قبل با توجه به شرایط خاص کشور و لزوم صرفه جویی هرچه بیشتر در مصارف ارزی اتخاذ شد، بدلیل هوچی‌گری و شیطنت واردکنندگان ناگهان با مخالفت وزیر جوان ارتباطات و هجمه‌هایی از سوی برخی رسانه‌ها مواجه گردید و در نهایت به عقب‌نشینی وزارت صمت از این تصمیم انجامید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیفون؛ گوشی متعلق به طبقه مرفه ۴ درصدی

گوشی‌های آیفون از سال ۹۷ با رشد چشمگیر قیمت ارز، در زمره گوشی‌های خاص و گرانقیمت قرار گرفته که صرفاً دهک‌های بالای درآمدی توان خرید آن را دارند.بررسی آمار و ارقام ارائه شده از سوی سامانه همتا نشانگر آن است که در سال ۹۸، مجموعاً ۱۵.۳ میلیون دستگاه تلفن همراه به ارزش بیش از ۲.۴ میلیارد یورو وارد کشور شده که از این میزان، سهم گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو به لحاظ تعداد، تنها ۹ درصد بوده اما این گوشی‌های گرانقیمت حدود ۳۵ درصد از کل ارز تخصیص داده شده به واردات گوشی تلفن همراه (حدوداً ۸۵۰ میلیون یورو) را به خود اختصاص داده است.مطابق آمار، از ۸۵۰ میلیون یورویی که در سال ۹۸ به واردات گوشی‌های گرانقیمت تخصیص داده شده، حدود ۵۰۰ میلیون یورو متعلق به برند آیفون بوده است. لازم به ذکر است این برند آمریکایی فقط ۴ درصد نیاز بازار موبایل را در این سال تأمین کرده که با توجه به افزایش قیمت ارز و بالارفتن شدید قیمت این گوشی‌ها، عمدتاً متعلق به دهک‌های بالای درآمدی است.در شرایط خاص فعلی که ارز واردات مواد اولیه را به سختی می‌دهند، واردات گوشی گرانقیمت چه لزومی دارد؟

سید غنی نظری، عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه هم اکنون برای تأمین کالاهای اساسی و سایر نیازهای مهم کشور نیازمند مدیریت منابع ارزی هستیم، گفت: باید بین خرید کالای لوکس از کشور متخاصم آمریکا و تأمین نیازهای ضروری کشور یکی را انتخاب کرد.نظری عنوان کرد: سخن مقام معظم رهبری فصل‌الخطاب است، در حال حاضر کمیسیون اقتصادی توقع دارد تا وزارت صمت مصوبه جدیدی به منظور ممنوعیت واردات گوشی‌های لوکس بالای ۳۰۰ یورو را تدوین و پیاده‌سازی کند.

وقتی واردکنندگان حرف‌شان را به کرسی نشاندند!

به گزارش خبرنگار مهر، تخصیص ارز به کالای اساسی از ابتدای سال ۹۹ با مشکلاتی مواجه شد، به منظور برطرف کردن این مشکلات، بانک مرکزی اقدام به اولویت‌بندی برای تخصیص ارز به واردکنندگان کرد. در همین راستا، واردات گوشی‌های با ارزش بیشتر از ۳۰۰ یورو از فروردین‌ماه سالجاری از سمت بانک مرکزی به شکل غیررسمی ممنوع بوده است.با وجود اینکه این گوشی‌ها مجوز ثبت سفارش و ورود به گمرک را از سمت وزارت صمت داشته است، اما به دلیل اینکه بانک مرکزی به این دسته از کالاها ارز تخصیص نمی‌داده است مدتها شاهد دپو و رسوب گوشی‌های گرانقیمت در گمرکات بودیم.در همین راستا در جلسه‌ای با حضور دستگاه‌های ذیربط و البته با حضور نمایندگانی از انجمن واردکنندگان تلفن همراه، لزوم صرفه جویی هرچه بیشتر در مصارف ارزی تشریح گردید و تصمیمی اولیه برای ایجاد ممنوعیت در واردات گوشی‌های گرانقیمت بالای ۳۰۰ یورو اتخاذ شد. اما از آنجا که واردات گوشی‌های گرانقیمت برای واردکنندگان سود کلانی دارد، واردکنندگان که این تصمیم اولیه را در تعارض با منافع شخصی خود می‌دیدند، در اقدامی حساب شده، جریان سازی علیه این تصمیم را در دستور کار قرار دادند و با جمع اوری گوشی‌های موجود از سطح بازار و ایجاد جو گرانی در بازار و همراه کردن برخی رسانه‌ها با خود، تلاش کردند این تصمیم را ملغی کنند. که با ورود وزیر جوان ارتباطات به میدان و فشار برخی رسانه‌ها متأسفانه دولت از این تصمیم درست خود عقب نشینی کرد و واردکنندگانی که منافع شخصی شأن را بر منافع کشور ترجیح می‌دهند، پیروز میدان شدند. نکته تلخ‌تر ماجرا این بود که حتی برخی نمایندگان مجلس تحت تأثیر جوسازی و کار حساب شده رسانه‌ای واردکنندگان موبایل، تصمیم برای ممنوعیت واردات گوشی‌های گرانقیمت را بعنوان نقطه‌ای سیاه در عملکرد حسین مدرس خیابانی، سرپرست سابق وزارت صمت تلقی و در روز رأی اعتماد، وی را به این دلیل مورد بازخواست و عتاب قرار دادند!

مهر

منبع: ساعت24

کلیدواژه: بالای ۳۰۰ یورو وزارت صمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۴۵۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف BMW لوکس و قاچاق در این شهر

به گزارش خبرآنلاین، رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف یک دستگاه خودوری BMW قاچاق خبر داد و گفت: کارشناسان ارزش این کالای قاچاق را بیش از ۵ میلیارد تومان برآورد کرده‌اند.

سرهنگ کارآگاه مهدی افشاری؛ رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: با انجام اقدامات فنی و پلیسی مامورین این پلیس موفق به کشف محل نگهداری خودوری قاچاق در محدوده خیابان فدائیان اسلام شدند.

وی افزود: در پی اقدامات اطلاعاتی مشخص شد یک دستگاه خودوری سواری BMW قاچاق در داخل پارکینگی واقع در خیابان فدائیان اسلام مخفی شده است که به وسیله کامیون‌های خودوربر به این مکان منتقل و سپس قرار است تا تحویل مشتری شود.

افشاری بیان کرد: مامورین این پلیس محل موصوف را بازرسی کردند که مشخص شد این محل پارکینگی عمومی بوده که یک دستگاه خودوری سواری BMW سفید رنگ فاقد پلاک در این محل پارک و فاقد هرگونه اسناد و مدارگ گمرکی بوده و در سامانه نیز ثبت نشده است.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ با بیان اینکه این خودرو بیش از ۵ میلیارد تومان ارزش دارد، تصریح کرد: پرونده قضایی مربوطه تشکیل و به همراه متهم به مرجع قضائی معرفی شد.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1897346

دیگر خبرها

  • کفی خودروبر تهران
  • تصاویر موبایل پیکسل ۹ پرو منتشر شد
  • کشف BMW لوکس و قاچاق در این شهر
  • از تحول عقب‌نشینی نمی‌کنیم
  • ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟
  • کافه‌نشینی، از ازل تا ابد
  • سیاره‌ای به نام کافه
  • ایجنت ناگلزمان: بله، با بایرن در حال مذاکره‌ایم
  • آخرین نیمکت‌نشینی مهرشاد برای پرسپولیس در آبادان
  • تولید گوشی ایرانی به کجا رسید؟