Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-25@05:37:03 GMT

پایان خوش پلازای امیرکبیر

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۴۹۲۳۹

پایان خوش پلازای امیرکبیر

همشهری آنلاین_ مژگان مهرابی:‌ سرانجام تونل بعد از ۴ سال ساخته شد، اما فضای بالای آنکه قرار بود به پارکینگ و مجتمع تجاری تبدیل شود در حد حرف باقی ماند و هیچ اقدامی برای بهسازی آن انجام نشد. فضای مذکور هم بلاتکلیف ماند تا آبان ماه سال ۹۸. در این مدت پلازای بالای تونل امیرکبیر محل تخلیه زباله و ضایعات و دورهمی معتادان شده و صدای اعتراض اهالی را درآورده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا اینکه اتفاقی نیک در حوزه شهری رخ داد و بلاتکلیفی فضای بدون استفاده بالای تونل امیرکبیر به پایان رسید و فضای پردردسر تبدیل به میدانگاهی زیبا شد که هفته گذشته هم به بهره‌برداری رسید. همراه با «سعید مثنوی» مدیر اجرایی میدانگاه امیرکبیر گشتی در محل پروژه زدیم که حاصل آن، گزارش زیر است.  

خیابان ۱۷ شهریور نرسیده به میدان شهدا، تابلوی خیابان آذرباد دیده می‌شود. خیابانی که حالا میدانگاه امیرکبیر شده است. نمای آن با چند ماه پیش فرق زیادی کرده، می‌توان گفت تفاوتش زمین تا آسمان است. نه خبری از کانکس‌های رنگ‌ورو رفته و مصالح ساختمانی که گله به گله آنجا ریخته شده بود، هست و نه میلگردهای زنگ زده که سر از زمین بیرون درآورده و هر آن ممکن بود رهگذری را نقش زمین کنند. کپه‌های خاک و نخاله ساختمانی هم دیده نمی‌شود. در یک جمله می‌توان گفت مکانی که امکان راه رفتن در آن وجود نداشت و آلودگی بصری‌اش ذهن را خسته می‌کرد حالا تبدیل به فضای دلنشینی شده که قدم زدن در آن روحیه را سرشار از نشاط و انرژی می‌کند. در طول فضای میدانگاه، سایبان‌های سفید رنگی دیده می‌شود با نیمکت‌هایی به همان رنگ که برای استراحت و تفریح شهروندان تعبیه شده‌اند. آنها را می‌شمارم؛ تعدادشان ۲۰ سایبان رنگی است.  
«سعید مثنوی» مدیر اجرایی میدانگاه امیرکبیر کنار یکی از سایبان‌ها روبه‌روی قطار نمادینی ایستاده و مشغول گپ و گفت با چند جوانی است که کنار قطار در حال عکس گرفتن از خودشان هستند.  
  «امیرترقی» احساس خوشحالی می‌کند که جایی برای تفریح و گذران اوقات فراغت در محله‌شان ایجاد شده است. کمی آن طرف‌تر «الهام عابدی» مادر محمد امین و عرفان ایستاده و می‌گوید: «خانه ما دیوار به دیوار میدانگاه است. قبلا نمی‌گذاشتم بچه‌هایم بیرون از خانه بیایند و حالا خیالم راحت است که در مکانی امن بازی می‌کنند. اینجا نه موتور رد می‌شود و نه ماشین. بچه‌ها بی‌دغدغه می‌توانند بازی کنند.» 

 جایی امن و زیبا برای تفریح و بازی سعید مثنوی/مدیر اجرایی میدانگاه امیرکبیر

همراه با مثنوی گشت‌زنی در میدانگاه را شروع می‌کنیم. او حین قدم زدن درباره طرح میدانگاه توضیح می‌دهد: «طرح ابتدایی میدانگاه ایجاد فضای تجاری بود که بنا به دلایلی اجرایی نشد. از زمان بهره‌برداری تونل امیرکبیر تا الان این فضا به مکان بدون استفاده‌ای تبدیل شده بود و همسایه‌ها را آزار می‌داد. تا اینکه ۲ سال پیش طرح میدانگاه به سازمان نوسازی شهر تهران واگذار شد.» ورودی میدانگاه سکوی بزرگی است با نیمکت‌هایی در اطرافش. کمی آن طرف‌تر چند ساختمان دیده می‌شود. ساختمان که نمی‌توان گفت، ۵ سالن بزرگ تک طبقه. از قرار معلوم هر کدام‌شان برای‌کاری در نظر گرفته شده‌اند. مثنوی می‌گوید: «سکو در واقع یک سن کوچک نمایشی است که برای برگزاری مراسم و اجرای تئاتر در نظر گرفته شده است. ۵ سالنی را هم که می‌بینید در واقع کاربری تجاری، فرهنگی و ورزشی دارند. یکی از سالن‌ها را تبدیل به کافی شاپ کرده‌ایم برای اینکه شهروندان بخواهند ساعتی خوش را با خانواده سپری کنند. باقی سالن‌ها به مکان‌های فرهنگی و سالن بدنسازی ویژه آقایان و خانم‌ها تبدیل می‌شود.»

از ابتدای میدانگاه تا انتهای آنکه به بازار میوه وتره‌بار ختم می‌شود، مسیر پیاده روی است. مزین به سنگفرشی که قدم زدن در آن حس آرامش را القا می‌کند. البته در کنار مسیری هم برای رفت و آمد نابینایان در نظر گرفته شده است. مثنوی به جاده سبز رنگی که از قرار معلوم مسیر دوچرخه سواری است، اشاره می‌کند و می‌گوید: «بچه‌ها بی ترس و واهمه می‌توانند دوچرخه سواری کنند. همه نکات ایمنی برای آنها در نظر گرفته شده است. ابتدا و انتهای میدانگاه ایستگاه دوچرخه تعبیه شده برای کسانی که دوچرخه ندارند و می‌خواهند تفریح کنند.» اتفاق نیکی است که شهروندان می‌توانند دور از هم همه و ترافیک شهری در محیطی ساکت و امن استفاده از وسلیه نقلیه پاک را تجربه کنند.  

 همسایه خوب و دوست داشتنی محله ما

مثنوی به خانه‌هایی که در همسایگی میدانگاه است اشاره می‌کند و می‌گوید: «در واقع اینجا تبدیل به حیاط خلوت خانه‌ها شده است. چشم‌انداز زیبا خستگی روزانه‌شان را از تن به در می‌کند.» در این حین مرد سالخورده‌ای که متوجه ما می‌شود نزدیک شده و کلی تشکر می‌کند که سرانجام فکری به حال آنها شده است. او می‌گوید: «خانه‌های اینجا به دلیل وضعیت بد فضای بالای تونل، از سکه افتاده بود و قیمتی نداشت. کسی رغبت نمی‌کرد برای اجاره خانه اینجا بیاید چه برسد که بخواهد ملکی را خریداری کند. گذشته از آن وضعیت بد خود خانه‌ها بود. دیوارها به بیرون لم داده و هر آن امکان داشت فروریزد. شهرداری منطقه ۱۴ فضای بیرونی خانه‌ها را ایمن‌سازی کرد. حالا خانه‌ها رنگ و رخی گرفته به دیوارها گلدان گل نصب کرده‌اند.» نورپردازی این میدانگاه به‌گونه‌ای است که شب‌ها به‌طور کامل فضا روشن می‌شود. اما نکته جالب اینکه برای ایجاد فضای سبز میدانگاه نه درختی کاشته شده و نه باغچه‌ای ایجاد. مثنوی درباره چرایی این موضوع می‌گوید: «با توجه به اینکه زیر میدانگاه پارکینگ است امکان درست کردن باغچه وجود ندارد. ۶۰ باکس بتنی برای ایجاد فضای سبز تعبیه کرده‌ایم. آبیاری آنها به‌صورت قطره‌ای و با آب خام است. چنانچه آب قطع شود از مخازن ۲۰۰۰ لیتری که در این مکان ایجاد شده استفاده می‌کنیم.» 

 مشکل جای پارک نداریم!  

 اینکه میدانگاه برای خود اهالی محله شکوفه مکان گردشگری شده امری است درست، اما تسهیلات و امکاناتی که در آن وجود دارد خیلی از شهروندان از محله‌های دور و نزدیک را ترغیب می‌کند ساعتی برای تفریح به این مکان بیایند. اگر با وسیله نقلیه خود بیایند می‌توانند مشکل جای پارک را برای اهالی ایجاد کند یا باعث به وجود آمدن راهبندانی سرسام‌آور شوند. مثنوی در این باره می‌گوید: «ایستگاه مترو امیرکبیر یکی از وسایل حمل و نقل عمومی است که مسافران راهی اینجا می‌کند. از سوی دیگر پارکینگ ۳ طبقه‌ای در زیر میدانگاه ایجاد شده که ظرفیت پذیرش ۵۰۰ خودرو را دارد از این‌رو مشکل جای پارک نخواهیم داشت و شهروندان برای خرید یا تفریح می‌توانند به اینجا بیایند.

میدانگاه امیرکبیر پاتوق شهری شود


هفته گذشته بود که «محسن هاشمی» رئیس شورای شهر، «علی اعطا» سخنگوی شورای شهر، «پیروز حناچی» شهردار تهران و جمعی از مسئولان لشکری و کشوری برای افتتاح میدانگاه امیرکبیر به منطقه ۱۴ آمدند. «محسن هاشمی» رئیس شورای‌شهر در جمع حضار این پروژه‌ها را از اولویت‌های طرح‌های شهری خواند و گفت: «فضای بالای تونل امیرکبیر ابتدای امر برای ساخت مکان‌های تجاری برنامه‌ریزی شده بود اما حالا با ایجاد میدانگاه، به یک مجموعه طبیعی و انسان محور بدل شده است.» او هدف از این تغییر کاربری را دوری از خودرو محوری دانست و پیشنهاد داد این مکان به‌عنوان پاتوق شهری نامگذاری شود. او در ادامه افزود: «ساخت پروژه میدانگاه امیرکبیر ۱۵ میلیارد تومان هزینه داشته و از طرح‌های محلی است که تأثیر آن به مراتب بیشتر از مگاپروژه‌هاست.» در ادامه صحبت‌های هاشمی، «علی اعطا» سخنگوی شورای‌شهر از اهمیت ایجاد میدانگاه سخن گفت: «فضاهایی که به بهره‌برداری می‌رسد باید ببینیم چه تأثیری در محله یا شهر دارند. به‌طور مثال اگر میدانگاه ولی‌عصر(عج) و میدانگاه امیرکبیر را با هم مقایسه کنیم به این مهم خواهیم رسید. میدانگاه ولی‌عصر(عج) در چند ماه اول ایجاد با توجه به حجم رفت و آمدی که به این مکان می‌شد، سوت و کور بود اما میدانگاه امیرکبیر یک روز قبل از افتتاح مکانی برای تفریح و بازی بچه‌ها شده بود.» او در پایان به ساختمان ۸۰ ساله‌ای که در کنار میدانگاه قرار دارد اشاره کرد و گفت: «با اینکه مالک این ساختمان مجوز تخریب و نوسازی را گرفته اما درخواست کردیم به‌عنوان بافت قدیمی منطقه آن را نگاه دارد.» «پیروز حناچی» مهمان دیگری بود که بعد از صحبت‌های هاشمی و اعلا درباره میدانگاه امیرکبیر سخن گفت.

او خاطر نشان کرد: «پروژه میدانگاه امیرکبیر یکی از نمونه‌های تغییر رویکرد در اداره شهر است و به جای اینکه به مگا پروژه‌ها بپردازیم سراغ پروژه‌های محلی رفته‌ایم. این راهبرد شورای‌شهر و شهرداری تهران بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده و تعداد زیادی از این پروژه‌ها تا پایان سال افتتاح خواهد شد.» به گفته حناچی میدانگاه امیرکبیر، با توجه به اینکه در نزدیکی ایستگاه مترو قرار دارد ظرفیت رشد بالایی دارد و می‌تواند باعث تسهیل رفت و آمد شهروندان شود. او در ادامه افزود: «مترو بهترین دسترسی را ایجاد می‌کند به‌طور مثال اگر ایستگاه مترو ۱۵ خرداد نبود میدانگاه باب همایون و پیاده راه پانزده خرداد هم آنقدر رونق نداشت.» او از وظایف مدیریت شهری می‌داند که چنین فضاهایی را برای استراحت و پیاده روی مردم ایجاد کند.  

مکان‌های بی‌دفاع شهری را به فضاهای تفریحی تبدیل کنیم

میدانگاه امیرکبیر با وسعت ۸۴۰۰‌مترمربع و ۱۳۸۹‌مترمربع زیربنا یکی از طرح‌های ماندگار و تأثیرگذار منطقه ۱۴ است. «محمد ظرافتی‌کیا» معاون فنی و عمران شهرداری منطقه درباره اهمیت ایجاد میدانگاه می‌گوید: «ایجاد میدانگاه به عصر امروز برنمی گردد و ما در کشور میدانگاه‌های بزرگی داریم که برای استفاده عموم ایجاد شده‌اند. میدان نقش جهان در اصفهان، میدان امام خمینی در همدان یا ارگ زندیه در شیراز. در کشورهای دیگر هم میدانگاه برای برگزاری مراسم‌ها و آیین‌ها ایجاد شده نمونه آن در مصر و مسکو وجود دارد. در تهران هم میدان امام حسین(ع) برای برپایی آیین‌های مذهبی و میدان آزادی برای مراسم‌های ملی ایجاد شده‌اند. در واقع میدانگاه‌ها فضاهایی هستند که در گذشته در اختیار خودروها بوده‌اند و عبورشان قطع شده و فارغ از ابعاد تجاری به پاتوق‌های محلی تبدیل شده‌اند.»

محمد ظرافتی‌کیا/معاون فنی و عمران شهرداری منطقه ۱۴:

به گفته ظرافتی کیا، میدانگاه‌ها می‌توانند محل شکل‌گیری خاطرات شهروندان باشند. او وجود چنین فضاهایی را با توجه به شلوغی و پر رفت و آمد بودن تهران برای استراحت شهروندان واجب و ضروری می‌داند. ظرافتی کیا متذکر می‌شود: «از فضاهای بی‌دفاع شهری می‌توان استفاده بهینه کرده و آنها را به میدانگاه تبدیل کرد. در واقع میدانگاه امیرکبیر هم فضای بی‌دفاع شهری بود که چند سال کاربردی جز تخلیه نخاله و زباله نداشت و کسانی که پنجره خانه‌شان به این میدانگاه باز می‌شد واقعا اذیت می‌شدند. نمای زشتی به محله داده بود. خوشبختانه شهرداری تهران این موقعیت را شناسایی کرد و طرح ایجاد میدانگاه را پیشنهاد داد.» به باور معاون فنی و عمران شهرداری منطقه ۱۴، این میدانگاه می‌تواند مکانی برای برپایی بازارچه‌های فصلی باشد و امکان درآمدزایی را برای شهروندان منطقه مهیا کند. او می‌گوید: «فضای آموزشی آن برای پرورش استعدادها در نظر گرفته شده است. جوانان ما می‌توانند در این فضا هنری را یاد گرفته و با کمک آن درآمدزایی کنند.» به گفته ظرافتی کیا، میدانگاه امیرکبیر، به دور از بیماری کرونا و رعایت فاصله اجتماعی تا چند هزار نفر گنجایش جمعیت دارد. از دیگر امکانات این مکان تفریحی سرویس بهداشتی است که برای جانبازان و معلولان هم در نظر گرفته شده است.  

کد خبر 544847 برچسب‌ها همشهری محله فضای سبز شهرداری منطقه ۱۴ تونل پایتخت

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: همشهری محله فضای سبز شهرداری منطقه ۱۴ تونل پایتخت نظر گرفته شده میدانگاه امیرکبیر شهرداری منطقه ۱۴ ایجاد میدانگاه تونل امیرکبیر برای تفریح بالای تونل شورای شهر ایجاد شده پروژه ها شده اند خانه ها بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۴۹۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سند ۴۲ میلیون مترمربع از زمین‌های شهر جدید امیرکبیر اراک صادر شد

علی کرمی گفت: شهر امیرکبیر دارای طرح تفضیلی با وسعت ۱۶ میلیون مترمربع است که برای آن ۱۸ محله طراحی شده و برای هر محله نیز، سند مالکیت جداگانه دریافت شده است.

وی بیان کرد : اسناد مالکیت برای هر محله از واحدهای مسکونی، تجاری، خدماتی و اداری پس از، احداث به مرور دریافت می‌شود که تاکنون در ۲ محله اسناد قطعات مسکونی، تجاری، اداری و خدماتی برای یک هزار و ۲۰۰ فقره صادر شده است.

مسئول امور حقوقی و املاک شرکت عمران درباره وضعیت املاک زمین در شهر مهاجران گفت: عملیات عمرانی در این شهر از سال ۱۳۷۰ به وسعت حدود ۱۲ میلیون مترمربع آغاز شد.

کرمی افزود: زمین‌های شهر مهاجران نیز از سه بخش موقوفه، ملی و تشکیل شده که تاکنون برای پنج میلیون مترمربع از زمین‌های بخش خصوصی و برای چهار میلیون مترمربع از زمین‌های ملی، اسناد مالکیت صادر شده است.

وی بیان کرد: ۹۶ قطعه در محله ۲، ۱۶۶ قطعه در محله چهار و ۹۰۰ قطعه در محله پنج شهر جدید امیر کبیر در قالب طرح جوانی جمعیت به متقاضیان اختصاص و بخشی واگذار شده است.

مسئول امور حقوقی و املاک شرکت عمران شهر جدید امیر کبیر و مهاجران استان مرکزی گفت: این شرکت همچنین ۲۰۰ قطعه زمین در شهر امیرکبیر به متقاضیان برای ساخت انفرادی مسکن برای ساخت قرار در نظر گرفته است.

کرمی افزود: نظارت عالیه حقوقی بر تنظیم و انعقاد سایر قراردادها از جمله قرارداد با پیمانکاران نیز در دستور کار قرار دارد.

وی بیان کرد: واحد حقوقی و املاک شرکت عمران شهرهای جدید امیرکبیر و مهاجران، به عنوان قلب شرکت، رسالت‌های قابل توجهی در زمینه‌های حقوقی، قضایی، املاک و ثبت در راستای منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های دولت سیزدهم دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری از طرح میدانگاه سبزه میدان؛ تابستان
  • سند تک برگ ۱۴۲ میلیون مترمربع از اراضی شهر جدید امیرکبیر صادر شد
  • تحویل واحد‌های دانشگاه صنعتی امیرکبیر در هشتگر طی دومرحله تا پایان شهریور
  • نفرتی که امروز نسبت به صهیونیست‌ها ایجاد شده، تبدیل به نقطه پایان این رژیم کودک‌کش خواهد شد
  • ۴۰ شهر استان بوشهر تا پایان سال به شبکه فیبرنوری متصل می‌شود
  • سند ۴۲ میلیون مترمربع از زمین‌های شهر جدید امیرکبیر اراک صادر شد
  • دهه کرامت، فرصت مناسبی برای نمایش الگوی شادی حلال
  • جریمه قطع درختان صرف ساخت ۲۰ بوستان جدید در تهران می شود
  • روایت روزنامه عبری از فروپاشی بازدارندگی اسرائیل
  • روشنایی فضای سبز خیابان تالار تامین شد