Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، حمید ظهرابی در ویدئوکنفرانس خبری که ظهر سه شنبه برگزار شد در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر نظارت محیط زیست بر ساخت و سازهای غیرقانونی در تنگ سرخ، اظهار کرد: مناطق محیط زیست سطح بندی‌هایی دارد، بنابر این منطقه تنگ سرخ عملاً منطقه حفاظت شده از نظر مراتع و اراضی محسوب نمی‌شود البته منطقه شکار ممنوع آگهی و تابلوهایی نصب شده و نیروهایی مستقر برای حفاظت از حیات وحش خواهیم کرد اما تا زمانی که منطقه حفاظت شده محسوب نشود تحت نظارت سازمان جنگل‌ها و مراتع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی و صمت باید موافقت کنند تا این عرصه حفاظت شود، افزود: تقریباً وزارت صمت موافقت خود را اعلام کرده اما جهاد موافقت نکرده، بنابر این فقط در حال حاضر می‌توانیم مانع شکار و صید در این منطقه شویم.

مدیرکل محیط زیست فارس در ادامه با اشاره به اینکه سازمان یادشده تقریباً در ۳ حوزه فعالیت دارد، در رابطه با اقدامات ۵ ماهه اول امسال گزارشی ارائه کرد و گفت: در حوزه پایش و مراقبت از صنایع برای پیشگیری از آلودگی در ۵ ماهه اول سال جاری بالغ بر ۱۰ مورد اخطاریه برای واحدهای صنعتی صادر شده و در مقایسه با سال ۹۸ تعداد کاهش یافته است.

به گفته ظهرابی، تعداد اخطارهای تعطیلی ۳ مورد بوده است؛ در ۱۲ مورد ناچار شدیم موضوع را به مرجع قضائی ارجاع دهیم.

۲۷۰ اسلحه با مجوز برای شکار غیرقانونی استفاده شده است

وی پیرامون مقابله با شکار و صید غیرقانونی، گفت: تعداد تخلف کشف شده از افراد شکارچی، ۵۲۷ مورد بوده است که در این رابطه ۶۷۲ نفر صیاد غیرقانونی دستگیر شده و از این افراد حدود ۷۴ قبضه سلاح غیرمجاز و ۷ قبضه سلاح جنگی غیرمجاز کشف شده است و نزدیک به ۲۷۰ اسلحه با مجوز برای شکار غیرقانونی استفاده شده است.

ظهرابی با تصریح اینکه در حوزه حفاظت یکی از مسئولیت‌هایی که دنبال می‌شود مقابله با زمین خواری است، اظهار کرد: عمده ترین کانون تخریب حوزه حیات وحش در منطقه بختگان است که برخورد جدی از سال گذشته شروع کردیم و بیش از ۳۶۰ هکتار از عرصه‌های پناهگاهی را بازپس گرفتیم.

وی ادامه داد: در خصوص حیات وحش استان علیرغم اینکه چند سال خشکسالی داشتیم اما در این زمینه تلاش‌ها انجام شده و نتایج مثبتی در پی داشته است.

مدیرکل محیط زیست استان فارس درباره حفاظت از گورخر آسیایی که در نی ریز زیست می‌کند، بیان کرد: این گونه جانوری دارای حائز اهمیت از نظر جهانی است و با توجه به اینکه فقط در کشور ما وجود دارد؛ جمعیت این گونه حدود ۱۲۰۰ رأس است که بیشترین آن در فارس زیست می‌کند اما جمعیت آن محدود است.

جمعیت گوزن زرد ایرانی در فارس به کندی رشد می‌کند

وی با این حال عنوان کرد: گونه دیگر حائز اهمیت گوزن زرد ایرانی است که در «میان کتل» منطقه ارژن و پریشان و ارسنجان داریم که جمعیت آن به کندی در حال رشد است و در آخرین سرشماری بیش از ۷۰ رأس از این گونه شمارش شده است و باید برای بازگرداندن آن به زیستگاه خودش تلاش کنیم.

به گفته ظهرابی، در رابطه با علف خواران بزرگ حدود ۱۵ هزار و ۳۷۳ فرد از گونه‌های آن در عرصه‌های استان فارس دیده شده است.

وی در رابطه با شیوع طاعون نشخوارکنندگان هم اعلام کرد: در بوانات متأسفانه درگیر این بیماری شدیم که با اقدامات به موقع از جمله اخراج دام‌های منطقه و پایش منطقه و امحا لاشه‌های تلف شده این بیماری در روزهای اول کنترل شد و در حال حاضر در حد ۲ تا ۵ رأس کل و بز تلف می‌شود و نشان می‌دهد همچنان بیماری وجود دارد اما واکسیناسیون دام‌های اهلی از قبل پی گیری شده بود.

ظهرابی، تصریح کرد: این بیماری در برخی مناطق تا ۹۰ درصد تلفات داشته است اما تلاش برای کنترل کامل توسط محیط بانان و کارشناسان سازمان در دست اقدام است.

هفت برم در میان تالاب‌ها وضعیت بهتری دارد

مدیرکل محیط زیست استان فارس در رابطه با احیا تالاب‌ها عنوان کرد: وضعیت کنونی تالاب‌های فارس در پایان مرداد سال جاری بر اساس تحلیل ماهواره‌ای بدین شکل است که بخش عمده‌ای از تالاب‌ها خشک می‌باشند و بیشترین آب گیری در تالاب هفت برم بوده که ۵۶ درصد آب گیری دارد.

وی با این حال از برنامه ریزی برای حفاظت و احیا تالاب‌ها خبر داد و افزود: ۲۵ درصد از مساحت برم شور آب گیری شده و مهارلو ۱۸ درصد و تالاب تشک ۱۰ درصد آب دارد.

ظهرابی در ادامه گفت: در رابطه با برنامه‌های آموزشی در طول یکسال گذشته حدود ۲۴ هزار و ۲۲۰ نفر ساعت آموزش همگانی و اطلاع رسانی روی داده است و عمدتاً به صورت مجازی و به شکل نشر مکتوب بوده است.

وی اظهار کرد: علیرغم محدودیت‌های بودجه‌ای بویژه در زمینه بودجه استانی بعضاً با کاهش اعتبارات هم روبه رو بودیم، بنابر این با توجه به افزایش جرایم مرتبط با شکار و تخریب اراضی انتظار داشتیم محیط زیست را بیشتر ببینند و مورد حمایت قرار دهند.

ظهرابی در رابطه با بازگشت اراضی بویژه در شهرستان نی ریز که بخش وسیعی از بهرام گور تصرف شده است، اعلام کرد: در سال ۹۲ کمیسیونی بدون حضور محیط زیست برای افزایش مستثنیات تشکیل شده بود که به شدت مخالفت کردیم تا مانع گسترش مستثنیات شویم. اتفاقاتی که در سال‌های گذشته شده بود واگذاری‌های غیرقانونی متأسفانه شده است. درخواست فرد مورد نظر پیرامون مستثنیات افزایش آن از ۷۰ هکتار به ۲۹۳ هکتار بود که مورد مخالفت ما است.

مدیرکل محیط زیست فارس با تصریح اینکه در تبصره ۵ ماده ۳۱ تاکید شده اراضی واگذار شده به اراضی ملی مسترد و پیوست شود، تاکید کرد: با پی گیری محیط زیست فارس نه تنها باغ‌های احداث شده رفع تصرف شد بلکه دستگاهی که مجوز داده بود شامل جریمه شد.

۱۶۰۰ هکتار از اراضی دچار حریق شده است

وی در پیوند با آتش سوزی‌های اخیر استان فارس، اعلام کرد: قریب به ۱۰ درصد از عرصه استان فارس تحت حفاظت محیط زیست است که کل سطحی است که حریق در آن روی داده است.

ظهرابی با بیان اینکه ۴۹ مورد حریق روی داده که ۱۶۰۰ هکتار از اراضی دچار حریق شده است، افزود: در اکثر این آتش سوزی حدوداً تا ۲۵ درصد درختچه‌ها و ۱۰ درصد درختان صدمه می‌بینند اما عمده آتش سوزی‌ها گونه‌های علفی است که قابل تجدید حیات است.

مدیرکل محیط زیست استان فارس پیرامون پایش مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان فارس از نظر زباله‌های عفونی اطمینان داد با هرگونه تخلف در این زمینه مقابله می‌شود و نظارت شدیدی بر این موضوع انجام می‌گیرد.

کد خبر 5012956

منبع: مهر

کلیدواژه: شیراز محیط زیست فارس حمید ظهرابی تالاب منطقه تنگ سرخ محرم 99 هفته دولت ویروس کرونا مراسم عزاداری ماه محرم شیراز عاشورا بوشهر آمار کرونا کرمانشاه مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین گرگان تاسوعا و عاشورا شیوع کرونا مدیرکل محیط زیست محیط زیست استان فارس تالاب ها حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۴۹۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عاملان مرگ پرندگان زنبورخوار در ارسنجان دستگیر شدند

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن ابراهیمی با اظهار تأسف از این رویداد ناخوشایند گفت: در پی ارسال گزارشات مردمی و دوستداران حیات وحش شهرستان مبنی بر تلف شدن پرندگان از نوع زنبور خوار در جنگل این شهرستان، دو نفر زنبوردار غیربومی متخلف که با ترفندهای خاص به منظور جلوگیری از خسارت به کندوهای خود با آغشته کردن سم به زنبورعسل وبا خوراندن طعمه‌های آغشته به سم مبادرت به از بین بردن این پرنده‌های زیبا کرده بودند، دستگیر شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ارسنجان ادامه داد: زنبور داران متخلف اقدام به از بین بردن تعداد ۴۰ قطعه پرنده از نوع زنبورخوار در منطقه ممنوعه کوه سیاه در جنگل بناب و دهنه حسین کشته شهرستان ارسنجان کرده بودند.

به گفته این مسؤول، مأموران اجرایی اداره حفاظت محیط زیست جهت رصد و گشت و پایش و بررسی دقیق موضوع ضمن شناسایی و دستگیری متخلفان در منطقه، مراتب تخلف نامبردگان را صورت جلسه کردند و آثار تخلف و تلفات پرندگان وحشی نیز مستندسازی و پرونده این تخلف به منظور اقدامات و برخورد قانونی به دادگاه ارسال شد.

وی افزود: متخلفان به دلیل کسب درآمد و منفعت شخصی اقدام به کشتار بی‌رحمانه این گونه حیات وحش کرده بودند اما نقش با ارزش و بی‌بدیل اینگونه از پرندگان بر کسی پوشیده نیست.

ابراهیمی تاکید کرد: مأموران این اداره با هدف حفظ حیات وحش و انجام رسالت سازمانی خود در صورت وجود چنین تخلفاتی در حوزه شهرستان بدون اغماض برخورد خواهند کرد و چنین تخلفاتی قطعاً از چشم مأمورین این اداره پوشیده نخواهد ماند.

وی در پایان درخواست کرد کسانی که شاهد بروز این تخلفات و اقدامات غیرانسانی در منطقه هستند در اسرع وقت موضوع را به اداره محیط زیست اطلاع دهند.

ابراهیمی با اشاره به راهکارهای پیشگیرانه برای در امان ماندن کندوهای عسل از هجوم زنبورخواران گفت: پیشنهاد می‌شود زنبورداران با ایجاد سروصدا در اطراف کندوها و برپایی مترسک و یا ایجاد امواج و یا صدای پرندگان شکاری این پرندگان را دور کنند و از وارد آمدن خسارت و زیان به طبیعت بپرهیزند.

کد خبر 6086296

دیگر خبرها

  • تقدیر حفاظت محیط زیست اشنویه از دانش آموز حافظ حیات وحش
  • عاملان مرگ پرندگان زنبورخوار در ارسنجان دستگیر شدند
  • جذابیت تالاب میقان پس از بارندگی‌های بهاری
  • پرنده نادر غواص گلوسیاه به طبیعت برگشت
  • برخورد قانونی با متخلفان تخریب پوشش گیاهی در مناطق حفاظت شده استان مرکزی
  • پیگیری قضایی محیط زیست مازندران از قاچاقچی حیات وحش در فضای مجازی
  • مانور اطفای حریق هنرجویان محیط بانی در منطقه حفاظت شده کرایی
  • برخورد قانونی با متخلفان تخریب پوشش گیاهی مناطق حفاظت شده مرکزی
  • ثبت ۳۴ هزار مورد کشفیات مربوط به محیط زیست طی سال گذشته
  • کسب رتبه نخست فارس در حوزه کشفیات صید و شکار / افزایش ۹ درصدی کشفیات محیط زیست