Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-03-28@22:52:44 GMT

رجعت امام حسین(ع) از منظر قرآن کریم

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۵۱۰۶۹

رجعت امام حسین(ع) از منظر قرآن کریم

امام جعفر صادق(ع) در تأویل یکی از آیات قرآن کریم می فرمایند: نخستین فردی که (در رجعت) قبر او شکافته شده (و از آن بیرون می آید) و خاک را از سر می زداید، حسین بن علی(ع) است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از کرمانشاه، «رجعت» عبارت است از «بازگشت گروهی از مؤمنان خالص» و «طاغیان و کفار بسیار شرور» بعد از ظهور حضرت مهدی(ع) و «در آستانه رستاخیز» باید از جمله اموری دانست که اعتقاد بدان خاصه پیروان مکتب تشیع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

و از جانب امامان بزرگوار شیعه(ع)، تأکیدات فراوانی بر اعتقاد به آن وارد شده است؛ تا جایی که در حدیثی از امام جعفر صادق(ع)، عدم ایمان به آن، همسنگ و هموزن انکار وی قرار داده شده و کسانی را که بدین موضوع اعتقاد ندارند، خارج از دایره «امامت و ولایت» معرفی فرموده اند: از ما نیست کسی که ایمان به رجعت نداشته باشد..

باید دانست؛ امر رجعت اگر چه در ابتدا برای ما آدمیان ـ که محصور در حصار مادیات هستیم ـ شگفت آور و عجیب به نظر می رسد، و به همین دلیل گاهی در این امر شک و تردید می کنیم و حتی زمانی هم پا را فراتر نهاده و به انکار آن می پردازیم!! ولی اگر عقل معاداندیش را که با حجابهای هوی و هوس پوشیده نشده باشد به کار گیریم و در این امر کمی اندیشه کنیم؛ خواهیم دید که بنا به چندین و چند دلیل عقلانی، وقوع رجعت، جای هیچ گونه استبعاد و شگفتی ندارد و نیز اگر در آیات قرآن کریم، غور و بررسی کنیم؛ بدین نکته پی می بریم که در این کتاب آسمانی، دهها آیه وجود دارد که هر یک به نوعی اثبات کننده موضوع رجعت هستند و نه تنها آیات قرآن کریم که احادیث و روایات بسیاری را در کتب معتبر حدیثی می توان مشاهده کرد که بروقوع رجعت تأکید دارند.

و اما رجعت یعنی اعتقاد به بازگشت «مؤمنان خالص» و «کفار و ظالمان خالص»، آنها که در طول حیات دنیوی خود جزو رهبران و سردمداران ایمان و کفر محسوب می شده اند، و بدین ترتیب در می یابیم که امر رجعت تنها شامل عده ای از انسانها می شود و نه همه آنها! همانطور که در حدیثی از امام جعفر صادق(ع)، می خوانیم که فرمود: رجعت عمومی نیست بلکه جنبه خصوصی دارد؛ تنها گروهی بازگشت می کنند که ایمان خالص یا شرک خالص دارند.

و مطابق این حدیث شریف از جمله کسانی که در هنگامه رجعت به این عالم برمی گردند کسانی هستند که در ایمان، خالص و ناب بوده اند و به تعبیر رساتر، امام مؤمنان و مولای صالحان و مقتدای پرهیزگاران گردیده اند، که یکی از آنها سالار شهیدان و سرور آزادگان حضرت ابا عبداللّه الحسین(ع) است، که در برخی از آیات قرآن کریم و نیز تعداد کثیری از روایات و احادیث رجعت آن حضرت بیان شده است و آن را امری حتمی الوقوع دانسته اند، که به دو نمونه از آیات قرآن کریم که در خصوص رجعت آن حضرت وارد شده است اشاره می کنیم:

1. رجعت امام حسین(ع) در قرآن کریم: همانطور که قبلاً گفتیم در قرآن کریم درباره مسئله رجعت و نیز رجعت حسین بن علی(ع)، آیات فراوانی وجود دارد تا بدانجا که گفته اند: «در قرآن 18 آیه صریح در باب رجعت هست» و از جمله این آیات، آیات ششم و هفتم از سوره مبارکه نازعات است:

یوم ترجف الراجفة تتبعها الرادفة.
در آن روز که زلزله های وحشتناک همه چیز را به لرزه درمی آورند و به دنبال آن حادثه دومین رخ می دهد.

این دو آیه شریفه اشاراتی دارند به حوادثی که قبل از وقوع قیامت و رستاخیز روی می دهند که از جمله آنها زلزله ای وحشتناک است که همه چیز را درهم ریخته و نظام جهان را دگرگون می سازد.

حضرت امام جعفر صادق(ع) در تأویل این آیه شریفه فرموده اند: لرزاننده حسین بن علی(ع) و حادثه دومین، علی بن ابی طالب(ع) است. نخستین فردی که (در رجعت) قبر او شکافته شده (و از آن بیرون می آید) و خاک را از سر می زداید، حسین بن علی(ع) است.

و نیز در این زمینه باید به آیه 6 از سوره مبارکه اسراء اشاره کرد، که خداوند عزیز در این آیه می فرماید: ثمّ رددنالکم الکرّة علیهم و أمددناکم بأموال و بنین و جعلناکم اکثر نفیرا.

آنگاه شما را روبه روی آنها قرار داده و بر آنها غلبه دهیم و به مال و فرزندان نیرومند، مدد بخشیم و عده جنگجویان شما را بسیار گردانیم.

این آیه شریفه نیز طبق روایتی که از امام جعفر صادق(ع) وارد شده، به موضوع رجعت امام حسین(ع) اشاره دارد؛ زیرا آن حضرت فرمود: اول کسی که به دنیا برمی گردد؛ حضرت امام حسین(ع) و اصحاب او و یزید و اصحاب او خواهند بود. پس همه ایشان را بکشد مثل آنکه ایشان کشته اند چنانچه حق تعالی فرموده است: «ثم رددنا لکم...»

و باز در روایت دیگری امام صادق(ع)، در تأویل همین آیه فرماید: ".. ثم رددنا لکم الکره علیهم» اشاره است به خروج امام حسین(ع)، با هفتاد نفر از اصحابش... و به مردم گویند که این حسین است که بیرون آمده است تا مؤمنان شک در او نکنند و بدانند که دجال و شیطان نیست و حضرت قائم در آن وقت در میان ایشان باشد... ."

با توجه به دو آیه یاد شده این نکته به دست می آید که امر رجعت و نیز رجعت امام حسین(ع)، از نظر این کتاب آسمانی امری شدنی خواهد بود و به همین دلیل جای شگفتی در آن وجود ندارد.

پایان پیام/66

منبع: شبستان

کلیدواژه: رجعت امام حسین قیامت قرآن کریم امام جعفر صادق ع رجعت امام حسین ع آیات قرآن کریم حسین بن علی ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۵۱۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی محفل اُنس با قرآن همزمان با شب میلاد امام مجتبی (ع) در حرم رضوی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، در شب نیمه ماه مبارک رمضان که مصادف با میلاد با سعادت اسوه جود و کرم؛ حضرت امام حسن مجتبی (ع) است محفل قرآنی «کرسی تلاوت رضوی» در محل ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد برگزار شد. 

در این محفل نورانی که مزین به حضور جمعی از قاریان و استادان قرآنی بود در ابتدا حمید شاکرنژاد؛ قاری ممتاز و بین‌المللی به تلاوت آیات نورانی قرآن کریم پرداخت و آیاتی از سوره مبارکه قصص را تلاوت کرد. 

تلاوت قاری خوش صدای مصری؛ احمد شحات که آیاتی از سوره مبارکه مائده را تلاوت کرد، بخش بعدی محفل قرآنی «کرسی تلاوت رضوی» در شب میلاد امام حسن مجتبی (ع) بود. 

 اجرای تواشیح و هم‌خوانی نغمه‌های قرآنی توسط گروه تواشیح ولیعصر (عج) و اجرای شعرخوانی آئینی در وصف کریم اهل بیت (ع) توسط شاعر آئینی مشهد؛ محمد جواد خراشادی‌زاده از دیگر برنامه‌های این محفل قرآنی بود.

دیگر خبرها

  • ایران اسلامی امام حسنی و اهل بیتی است
  • «محفل امام حسنی‌ها» به دنیا فهماند که ایران با قرآن همراه است
  • هنر‌های قرآنی در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم
  • محفل انس با قرآن کریم در ازنا برگزار شد
  • تعبیر خواب در ۳۰ روز ماه مطابق با آیات قرآن کریم
  • اختلافات را با اتکا به قرآن کریم می توان تبدیل به ائتلاف کرد
  • محفل قرآنی امام حسنی‌ها در ورزشگاه آزادی تهران
  • یک ضیافت در نیمه ماه خدا به برکت کریم اهل بیت
  • برپایی محفل اُنس با قرآن همزمان با شب میلاد امام مجتبی (ع) در حرم رضوی
  • گناه، پلیدی روح است و «اهل بیت» باید از این پلیدی دور باشند