Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-20@00:14:42 GMT

تولید و انتشار کتاب نیازمند خلاقیت و نوگرایی است

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۵۴۴۵۹

تولید و انتشار کتاب نیازمند خلاقیت و نوگرایی است

به گزارش خبرنگار مهر، ظهر سه شنبه در جلسه‌ای با حضور نویسندگان و صاحب‌نظران، کتاب «پرواز با خورشید» تألیف سیده صغری جوادی در اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این جلسه مسئول ادبیات و انتشارات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل با اشاره به شکل‌گیری این کتاب گفت: کتاب پرواز با خورشید با هدف نشان دادن الگوگیری دفاع مقدس ایران از حماسه عاشورا به معرفی شهدای دهه اول ماه محرم استان در هشت سال جنگ تحمیلی پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حاتم رسولی با اشاره به اینکه رونمایی از این کتاب در آستانه ماه محرم با حضور مسئولان استانی انجام گرفت، اضافه کرد: در این کتاب نویسنده با قلمی شیوا و در قالب داستان خاطره، زندگی شهدا را به تصویر کشیده است.

وی حسن این اثر را پرداختن به جزئیات زندگی شهیدان عنوان و خاطرنشان کرد: نویسنده با بهره‌گیری از تجارب خبرنگاری خود به بهترین شکل ممکن اطلاعات لازم را از راویان مختلف اعم از خانواده، دوستان و همرزمان شهدا جمع‌آوری کرده و با استفاده از تکنیک‌های خاطره و داستان‌نویسی آن‌ها را تدوین کرده است.

استفاده از ابزار هنر و فرهنگ برای حفظ و صیانت از ارزش‌های دفاع مقدس

هوشنگ عبدی از پیشکسوتان دفاع مقدس استان اردبیل هم در این جلسه نوشتن از شهدا را عبادت خواند و افزود: کتاب پرواز با خورشید حاوی خاطرات خوبی از شهدای استان اردبیل می‌باشد و به یقین چنین آثاری که حاوی خاطرات ایثارگران است تأثیر خود را در زندگی امروز و آینده جامعه ما خواهد گذاشت.

وی استفاده از ابزار هنر و فرهنگ را برای حفظ و صیانت از ارزش‌های دفاع مقدس لازم و ضروری دانست و اضافه کرد: در تولید و انتشار کتاب که یکی از ابزارهای مهم در این زمینه است باید ابتکار، اندیشه، خلاقیت و نوگرایی مدنظر باشد زیرا افزایش سواد اجتماعی و تقویت دانش عمومی با روش‌های خلاقانه و مبتکرانه امکان‌پذیر است.

با خاطرات شهدا زندگی می‌کنم

نویسنده کتاب پرواز با خورشید نیز در این جلسه با بیان اینکه این اثر در مدت دو سال تدوین شده است، گفت: این کتاب شامل سرگذشت شهیدان حسین اجاقی، امید ایرانی، حیدر توکلی، بهروز جوانشیر، حسن حضرت‌قلیزاده، محمدرضا شیری، حسن علفیان، نعمت علیزاده، صمد کاظم زاده، مختار مقیمی و ناهید موسوی است که در هشت سال دفاع مقدس در دهه اول ماه محرم به شهادت رسیده‌اند.

سیده صغری جوادی، نوشتن از کسانی که جان‌شان را بر طبق اخلاص گذاشتند و در راه صیانت از اسلام و میهن فدا کردند را کار سختی دانست و افزود: یافتن بستگان، دوستان و همرزمان شهید و راضی کردن آنان برای بیان خاطراتی که سال‌های سال از آن دوران می‌گذرد از سختی‌های تدوین سرگذشت پژوهی ایثارگران به ویژه شهدا است.

وی تصریح کرد: خاطرات این شهدای والامقام آنقدر دلنشین و تأثیرگذار است که از زمان شنیدن تا زمان تدوین و بعد از چاپ با آن زندگی می‌کنم، در ناراحتی‌شان اشک می‌ریزم، در شادی‌هاشان می‌خندم و با تک‌تک آن خاطرات زندگی می‌کنم.

نوشته‌های مرتبط با دفاع مقدس باید بازبینی و ویرایش شود

در این جلسه توران قربانی از نویسندگان استان اردبیل استفاده از دیالوگ‌های محاوره‌ای، پاورقی‌های مناسب و بیان آداب و رسوم منطقه آذربایجان، خواب و رویاهای مادران و همسران شهدا را از نقاط مثبت کتاب پرواز با خورشید اعلام و اضافه کرد: این موارد نشان از تخصص نویسنده در اخذ اطلاعات لازم از خانواده‌های شهدا دارد که به خوبی توانسته است این موارد را در این اثر لحاظ کند.

وی با بیان اینکه نوشته‌های مرتبط با دفاع مقدس باید مثل سایر نوشته‌ها از لحاظ زبانی و ساختاری، فنی و تخصصی مورد بررسی قرار گرفته، بازبینی و ویرایش شود، گفت: از آنجا که نویسنده در هنگام نوشتن مطالب در زمینه تخصصی خود نیاز به تمرکز بر روی کلیت محتوا دارد، طبیعی است که اشکالاتی چند در استفاده از علائم سجاوندی، دستور زبان، ساختار جملات و غیره رخ دهد لذا نیازمند آن است که فردی خبره که دانش بسیار بالایی در زمینه ویراستاری دارد، متن را بازخوانی کرده و از اشکالات پالایش کند.

آثار هنری ابعاد دوران دفاع مقدس را اثر بخش‌تر و ماندگار می‌کند

در این جلسه مدیر انتشارات خط هشت هم کتاب پرواز با خورشید را اثری ارزشمند و دارای پیشگفتار و اطلاعات خوب در قالب پاورقی خواند و خاطرنشان کرد: در انتشارات خط هشت تمام تلاش ما این است که کتاب‌ها به بهترین شکل ممکن چاپ و منتشر شود که نمونه آن در این کتاب می‌بینیم.

علیرضا حسن‌زاده، ثبت ماندگار حوادث در حافظه جمعی جامعه را نیازمند روش‌هایی فراتر از تاریخ‌نگاری و مستندسازی مستقیم عنوان و تصریح کرد: ابعاد دوران دفاع مقدس باید با آثار هنری چون رمان و خاطره‌گویی، شعر و … اثر بخش‌تر و ماندگار می‌شود.

وی افزود: در کتاب پرواز با خورشید در کنار موارد کمی که نیاز به تصحیح دارد با خاطرات خوب و جذابی مواجه می‌شویم طوری که من چند بار با خواندن آن گریه کردم.

تدوین خاطرات، حوادث مهم و احساسات را به خوبی نشان می‌دهد

پری آخته دیگر نویسنده استان اردبیل در این جلسه گفت: خاطره‌نویسی یکی از عام‌ترین و صمیمانه‌ترین راه‌ها برای انتقال حس به وسیله نوشتن است به همین خاطر برای بیان زوایای دوران دفاع مقدس از آن استفاده می‌شود.

خاطره‌نویسی یکی از عام‌ترین و صمیمانه‌ترین راه‌ها برای انتقال حس به وسیله نوشتن است

وی افزود: تدوین و ثبت خاطرات تلخ و شیرین از جان‌گذشتگی‌های مردم ایران در دفاع از اسلام و میهن توانسته پیروزی و شکست‌ها، تجربیات تکرار ناشدنی، حوادث مهم و عواطف و احساسات را به خوبی نشان دهد و ماندگار نماید.

آخته با بیان اینکه در کتاب پرواز با خورشید بیشتر اصول خاطره‌نویسی رعایت شده است، اضافه کرد: اطلاعات داده شده در این کتاب نشان می‌دهد مؤلف فن مصاحبه‌گری را خوب می‌داند و با بهره‌گیری از آن بیشتر به زوایای زندگی شهدا پرداخته است.

یکی از مهم‌ترین راه‌های انتقال فداکاری‌ها ثبت خاطرات است

خدیجه سلمانی از دیگر نویسندگان استان اردبیل هم در این جلسه با بیان اینکه از اوایل جنگ تحمیلی بویژه از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۱ اطلاعات کمتری از شهدا وجود دارد، گفت: در این کتاب نویسنده با اطلاعات موجود از جبهه و با بهره‌گیری از خاطرات دوران کودکی و نوجوانی مجموعه خوب و جذابی برای خوانندگان فراهم کرده است.

وی اضافه کرد: در این کتاب تنها به زندگی شهدای استان در دهه اول ماه محرم اشاره شده است که می‌توانست زندگی تمام شهدای این ماه را شامل شود.

سلمانی انتقال از خودگذشتگی نسل‌های گذشته و خون‌هایی که برای انقلاب اسلامی ریخته شده را ضروری خواند و افزود: یکی از مهم‌ترین راه‌های انتقال همین ثبت و ضبط خاطرات است.

بیان خاطرات رزمندگان معمولی، نقطه قوت کتاب پرواز با خورشید

فرانک انصاری نویسنده کتاب «ب مثل بابا؛ ع مثل عشق» نیز در این جلسه گفت: روایت کتاب پرواز با خورشید، داستانی و گزارش گونه است به همین خاطر خواننده را برای خواندن آن با خود همراه می‌کند.

وی با بیان اینکه آگاهی نسل امروز از حقایق پیش آمده در دوران هشت سال جنگ تحمیلی مهم است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر این امر مهم جز با انتشار خاطرات ناب و دست نخورده امکان پذیر نیست.

انصاری اضافه کرد: در خاطره‌نویسی جنگ باید در کنار خاطرات سرداران بزرگ، خاطرات رزمندگان معمولی و حتی خاطرات زنانی که دوشادوش مردان در متن جنگ حضور داشتند، تدوین شود که این امر در کتاب پرواز با خورشید لحاظ شده است.

معرفی نویسنده:

سیده صغری جوادی قوزلو از نویسندگان مجرب و خوش آتیه استان اردبیل، متولد ۱۳۵۹ در شهرستان گرمی مغان و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی است که نزدیک به دو دهه در عرصه خبر و نویسندگی و صیانت و ترویج آرمان‌های دفاع مقدس با نگارش مقالات تخصصی و تدوین سرگذشت پژوهشی رزمندگان، آزادگان و جانبازان سرافراز و شهیدان والامقام در راه اعتلای فرهنگ ایثار و شهادت فعالیت کرده است.

تاکنون از این نویسنده سه عنوان کتاب چاپ شده در زمینه دفاع مقدس به نام‌های "اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است" (مجموعه خاطرات سی نفر از آزادگان استان اردبیل)، "دانه‌های سفید برف" (خاطرات مادر شهید حسن علفیان) و کتاب "پرواز با خورشید" (سرگذشت پژوهشی یازده نفر از شهیدان والامقام دهه اول ماه محرم دوران دفاع مقدس) با حمایت ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و بنیاد شهید و امور ایثارگران استان چاپ و رونمایی شده است.

جوادی دبیر مجمع خبرنگاران و نویسندگان دفاع مقدس استان اردبیل، دبیر انجمن حماسه نگاران دفاع مقدس استان اردبیل، دبیر همایش استانی «دفاع مقدس، خلاقیت و جوانان»، مدیر طرح سرگذشت پژوهشی آزادگان استان اردبیل، همکار اصلی سرگذشت پژوهشی آزادگان و شهدای شهرستان اردبیل و همکاری در انتشار مجله "فانوس" و ویژه نامه "رایحه ایثار" با موضوع دفاع مقدس را در کارنامه فعالیت‌های خود دارد و از سال ۱۳۹۵ تاکنون به سردبیر و نویسنده فصلنامه فرهنگی اجتماعی خط هشت فعالیت دارد.

رتبه سوم بخش خاطره یازدهمین جشنواره خبرنگاران دفاع مقدس کشور، رتبه اول جشنواره مطبوعات استان اردبیل در بخش شعار سال در سال ۱۳۹۵، رتبه دوم اولین دوره جشنواره ابوذر در بخش گزارش خبری، رتبه سوم پنجمین دوره جشنواره استانی ابوذر در بخش گزارش مکتوب، رتبه دوم مسابقه خاطره نویسی ایثار شهرستان مشگین شهر در سال ۱۳۹۰، رتبه تقدیری چهارمین جشنواره خاطره نویسی استان اردبیل، تجلیل در هفتمین جشنواره «اسوه‌های صبر و مقاومت» استان اردبیل به خاطر دو دهه تلاش در عرصه ادبیات پایداری و رتبه سوم بخش خاطره جشنواره استانی «الگوی سوم زن مسلمان ایرانی» از افتخارات کسب شده توسط این نویسنده در سال‌های اخر است.

کد خبر 5013347

منبع: مهر

کلیدواژه: دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس معرفی کتاب نقد کتاب محرم 99 هفته دولت ویروس کرونا مراسم عزاداری ماه محرم شیراز بوشهر عاشورا آمار کرونا کرمانشاه مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین گرگان شیوع کرونا مجلس شورای اسلامی دفاع مقدس استان اردبیل ارزش های دفاع مقدس دهه اول ماه محرم دوران دفاع مقدس دفاع مقدس خاطره نویسی ترین راه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۵۴۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استان اردبیل نیازمند احداث ۸۱۴ کیلومتر بزرگراه است

علی یوسف زاده اظهار کرد: با توجه به اینکه توسعه همه جانبه استان اردبیل، بدون توسعه زیر ساخت‌های آن و مهم‌تر از همه توسعه بزرگراه‌ها مقدور نیست، لذا در راستای تحقق این هدف و همچنین تردد ایمن در راه‌های استان، بر اساس پژوهش و مطالعات انجام گرفته در معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی، استان اردبیل نیازمند ۸۱۴ کیلومتر بزرگراه است.

او افزود: با توجه به شکل جغرافیایی استان اردبیل در تقسیمات سیاسی کشور، طول راه‌ها در کریدور شرقی – غربی استان حدود ۹۰ کیلومتر می‌باشد که مسیر منتهی به استان گیلان با بهره برداری از تونل شمالی حیران و در مسیر منتهی به غرب از محدوده نیر به سمت سراب تکمیل و نواقصات در این کریدور مرتفع شده و اتصال استان‌های آذربایجان شرقی و غربی به استان‌های شمالی کشور برقرار است.

معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان اردبیل اذعان کرد: با توجه به نگاه ویژه وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم، احداث، تکمیل و توسعه پروژه‌های بزرگراهی به عنوان پیشران پیشرفت و توسعه استان در اولویت برنامه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل قرار دارد.

یوسف زاده بیان کرد: بهره‌برداری از ۱۷ کیلومتر پروژه بزرگراهی مسیر مهم و راهبردی اردبیل به سرچم در اواخر اسفند ماه سال گذشته و آستانه سال جدید، خدمت ماندگار دیگری از راه و شهرسازی استان اردبیل به مردم عزیز و مسافرین نوروزی بود.

او گفت: این بزرگراه ۱۷۸ کیلومتری با گذر از استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی و زنجان در منطقه سرچم به شریان آزادراهی کشور متصل و کوتاهترین و سریع‌ترین مسیر ارتباطی مرکز استان به پایتخت و مرکز کشور است.

معاون راه و شهرسازی استان اردبیل در ادامه به پروژه‌های در دست اجرای راهسازی اشاره کرد و گفت: احداث تونل دوم گردنه حیران به طول ۷۳۰ متر، احداث باند دوم اردبیل – سرچم به طول ۹۰ کیلومتر، احداث باند دوم رضی – امیرکندی و گرمی – بیله سوار به طول ۶۵ کیلومتر و احداث باند دوم پارس آباد – سربند – مشگین شهر به طول ۶۰ کیلومتر بخ عنوان پروژه‌های مهم و بزرگراهی در دست اقدام استان است.

یوسف زاده گفت: بیش از ۷۵ درصد پروژه‌های بزرگراهی در استان فعال هستند و برای تکمیل و بهره برداری از سایر پروژه‌های اولویت دار بزرگراهی و رسیدن به برنامه هدف در استان اردبیل نیازمند جذب ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • استان اردبیل نیازمند احداث ۸۱۴ کیلومتر بزرگراه است
  • انتشار صد عنوان کتاب در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس
  • «تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»
  • کتاب یک دختر بدون ملیت چگونه جهانی شد؟
  • اردبیل| ارتش مقتدر ۸ سال دفاع مقدس را به نفع ایران تمام کرد
  • سند براندازی نبود، کتاب هانتینگتون بود!
  • ارتش مقتدر ایران معادلات جهانی را در منطقه برهم زده است
  • ارتش مقتدر ۸ سال دفاع مقدس را به نفع ایران تمام کرد
  • توضیحات علوی‌تبار درباره ادعای رئیسی در خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی/سند براندازی نبود، کتاب هانتینگتون بود!
  • خلاقیت در عرضه ماست (+عکس)