Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-19@23:25:08 GMT

۷ روش برای مقابله با استرس ناباروری

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۵۴۷۶۰

۷ روش برای مقابله با استرس ناباروری

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، نکته جالب توجه در مورد باروری این است که استرس باعث ناباروری نمی‌شود. اگرچه یک مطالعه جدید نشان داد که بیش از ۷۰ درصد از زنان اعتقاد دارند مشکلات سلامت روان می‌تواند تأثیر منفی بر باروری داشته باشد، اما هیچ علمی پشت این عقیده وجود ندارد.

ناباروری معمولاً مربوط به سن، شرایط جسمی اساسی یا رفتار‌هایی است که به طور موقت با باروری تداخل می‌کند؛ بنابراین خودتان را به خاطر داشتن استرس سرزنش نکنید، اما نکته منفی در مورد سلامت روان و باروری این است که حتی اگر استرس باعث ناباروری نشود، نازایی اغلب باعث استرس می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مطالعات متعدد نشان داده‌اند که ناباروری در زنان و مردان غالباً استرس، افسردگی و اضطراب را افزایش می‌دهد. در اینجا چند پیشنهاد برای مقابله با استرس ناباروری وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند:

از خودتان مراقبت کنید
برای مراقبت از خود باید کمی به فکر سلامت جسم و روان خود باشید و تمام زمان‌های اوقات فراغت خود را با انجام کار‌های مورد علاقه‌تان پر کنید؛ به گونه‌ای که فرصت برای فکر کردن به مشکلات مربوط به ناباروری نداشته باشید. برای پر کردن اوقات فراغت می‌توانید کار‌های زیر را انجام دهید:
- ارتباط‌تان را با خانواده و دوستان بیشتر کنید
- به اندازه کافی بخوابید
- ورزش کنید
- کتاب بخوانید
- خرید کنید
- در کلاس‌های آموزشی شرکت کنید

تکنیک‌های آرامش را تمرین کنید
تکنیک‌های یوگا، مدیتیشن و تنفس عمیق می‌توانند به کاهش استرس کمک کنند. آن‌ها تولید هورمون‌های استرس را کاهش می‌دهند و همچنین می‌توانند شانس بارداری شما را افزایش دهند. ماساژ درمانی هم یکی دیگر از روش‌های بسیار مؤثر در کاهش استرس بوده و باعث گردش خون و تقویت ذهن و بدن می‌شود.

زندگی خود را با دیگران مقایسه نکنید
بعد از شنیدن خبر ناباروی خواسته یا ناخواسته تمرکز و توجه شما به بچه دار‌ها بیشتر شود؛ معمولا خودتان را با دیگران مقایسه می‌کنید که فلانی دیرتر از ما ازدواج کرد، اما بچه‌دار شده است یا فلانی زودتر برای درمان اقدام کرد و جواب گرفت، اما ما همچنان در رفت‌و‌آمد دکتر هستیم و... باید به یاد داشته باشید که هیچ یک از زوجین یکسان زندگی نمی‌کنند و همه ما راه خودمان را دنبال می‌کنیم.

ناباروری احتمالا یکی از سخت‌ترین شرایط در زندگی است که باید طی کنید، اما این به معنای پایان خوشی‌های زندگی نخواهد بود. از زندگی فعلی تان لذت ببرید و سعی کنید از آنچه اکنون دارید بهترین استفاده را ببرید و ایمان داشته باشید که هیچ کار خداوند بی‌حکمت نیست.

از عوامل استرس‌زا دوری کنید
عوامل استرس‌زا در افراد مختلف متفاوت است؛ رفت‌و‌آمد با افرادی که به تازگی بچه‌دار شده‌اند، تماشای فیلم‌های ناراحت‌کننده، معاشرت با افراد منفی‌باف و افسرده، گوش دادن به موسیقی‌های غمگین، تنهایی، عدم موفقیت شغلی یا تحصیلی و... از جمله عوامل استرس‌زایی هستند که استرس و ناراحتی افراد نابارور را تشدیده می‌کند؛ بنابراین برای حفظ آرامش و دوری از فشار‌های روانی بهتر است در طول دوره درمان از افراد و عواملی که باعث اضطراب شما می‌شود، دوری کنید.

بیش از اندازه درباره ناباروری مطالعه نکنید
یکی از بدترین محرک‌هایی که استرس ناباروری را تشدید می‌کند خواندن مطالب ضد و نقیض و غیرواقعی درباره‌یناباروری در اینترنت است. جستجوی اطلاعات بیش از اندازه درباره‌ی ناباروری در اینترنت می‌تواند به نوعی رفتار اجباری تبدیل شود که در این میان بعضی اوقات اطلاعات مفیدی پیدا خواهید کرد، اما گاهی یکسری اطلاعات غلط می‌تواند شما را نگران کند؛ بنابراین به جای آن که در اینترنت به دنبال راه درمان ناباروری باشید بهتر است به متخصص زنان و زایمان مراجعه کرده و سؤالات و ابهامات خود را از پزشک‌تان بپرسید.

با افراد نابارور مشورت کنید
صحبت کردن با افرادی که تحت درمان باروری قرار گرفته‌اند یا در حال انجام هستند، می‌تواند بسیار مفید باشد؛ مهم‌تر از همه این که می‌تواند به شما نشان دهد که تنها نیستید. مشورت کردن با افراد نابارور باعث می‌شود تا از تجربیات آن‌ها استفاده کرده و یا در معرفی یک پزشک خوب و حاذق به شما کمک کنند. همچنین تلاش‌های بی‌فایده، صبر و حوصله و موفقیت نهایی زوج‌های نابارور دیگر می‌تواند شما را به بچه‌دار شدن امیداوار کرده و سطح استرس‌تان را کاهش دهد.

به روانپزشک مراجعه کنید
طبیعی است که طیف گسترده‌ای از احساسات را در روند درمان ناباروری تجربه کنید، اما اگر احساسات شما شامل هر یک از علائم زیر در مدت زمان طولانی باشد، هیچ یک از روش‌های بالا نمی‌تواند به تنهایی در کنترل احساسات منفی به شما کمک کند؛ بنابراین حتما باید به یک روانپزشک متخصص مراجعه نمایید.

علائم این بیماری شامل موارد زیر است:
- از دست دادن علاقه به انجام فعالیت‌های روزمره
- غم و اندوه مداوم
- روابط بین فردی پرتنش (با شریک زندگی، خانواده، دوستان یا همکاران)
- سطح بالایی از اضطراب
- کاهش توانایی تمرکز در انجام کار‌ها
- تغییر در الگو‌های خواب (بی‌خوابی یا خواب بیش از حد)
- تغییر در اشتها (افزایش یا کاهش)
- افکاری در مورد مرگ یا خودکشی
- احساسات مداوم بدبینی، گناه یا بی‌فایده بودن
- عصبانیت مداوم
یک روانپزشک می‌تواند با ارائه مهارت‌ها و راهکار‌های مناسب علائم فوق را در شما کاهش داده، روابط زناشویی شما را بهبود ببخشد و به شما در مقابله با مشکلات عاطفی و روانی ناشی از ناباروری کمک کند.

منبع: تبیان

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: استرس ناباروری باروری زنان ناباروری بچه دار کار ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۵۴۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر مدام خسته هستید، این مورد را چک کنید

خستگی مزمن یک عارضه شایع و ناتوان‌کننده است که عده بسیاری را تحت تأثیر قرار می‌دهد و زنان بیشتر در معرض عوارض آن هستند. در حالی که ممکن است دلایل زمینه‌ای مختلفی برای خستگی مزمن وجود داشته باشد، تحقیقات علمی اخیر ارتباط چشمگیری را بین سلامت تیروئید و خستگی مزمن، به ویژه در زنان، نشان داده‌اند و اهمیت پرداختن به سلامت تیروئید در مدیریت مؤثر خستگی را برجسته کرده‌اند. غده تیروئید نقش مهمی در تنظیم متابولیسم انرژی ایفا می‌کند و هر گونه اختلال در عملکرد آن می‌تواند منجر به مجموعه‌ای از مشکلات سلامتی از جمله خستگی مزمن شود.

به گزارش خبرآنلاین، اتخاذ برخی عادات سالم سبک زندگی، مانند: رژیم غذایی مناسب، ورزش منظم، مدیریت استرس و خواب با کیفیت می‌تواند به تقویت عملکرد تیروئید و مبارزه با خستگی مزمن کمک کند.

غده تیروئید و نقش آن در تنظیم انرژی

غده تیروئید، یک غده درون‌ریز در گردن است و هورمون‌هایی تولید می‌کند که نقش حیاتی در تنظیم فرآیند‌های متابولیک مختلف در بدن دارند. دو هورمون اصلی تولیدشده توسط تیروئید، تیروکسین (T ۴) و تری یدوتیرونین (T ۳) نام دارند. این هورمون‌ها مسئول کنترل متابولیسم بدن هستند. به عبارتی چگونگی سوخت و ساز و استفاده بدن از انرژیِ حاصل از غذا‌ها توسط این هورمون‌ها تعیین می‌شود.

عملکرد تیروئید توسط هیپوتالاموس و غده هیپوفیز از طریق مکانیسم بازخوردی، که به ترتیب شامل تولید هورمون آزادکننده تیروتروپین (TRH) و هورمون محرک تیروئید (TSH) می‌شود، کنترل می‌شود. هنگامی که سطح هورمون تیروئید کاهش می‌یابد، هیپوتالاموس و غده هیپوفیز به ترتیب TRH و TSH را آزاد می‌کنند تا غده تیروئید را برای تولید هورمون‌های بیشتر تحریک کنند.

ارتباط بین سلامت تیروئید و خستگی مزمن در زنان

تحقیقات نشان داده است که زنان بیشتر مستعد ابتلا به اختلالات تیروئید هستند و این اختلالات اغلب با خستگی مزمن همراه است. یکی از شایع‌ترین بیماری‌های تیروئیدی، «کم‌کاری تیروئید» است که در آن غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تولید نمی‌کند. کم‌کاری تیروئید می‌تواند منجر به کاهش سرعت متابولیسم و در نتیجه علائمی مانند خستگی، ضعف و بی‌حالی شود.

علاوه بر این، سندرم خستگی مزمن (CFS)، وضعیتی که با خستگی شدید به مدت شش ماه یا بیشتر مشخص می‌شود، نیز با اختلال عملکرد تیروئید مرتبط است. مطالعات نشان داده‌اند که بیماران CFS اغلب ناهنجاری‌هایی در سطوح هورمون تیروئید دارند که نشان‌دهنده ارتباط بالقوه بین سلامت تیروئید و خستگی مزمن است.

راهکار‌هایی برای تقویت عملکرد تیروئید و مبارزه با خستگی مزمن

با توجه به ارتباط معنادار بین سلامت تیروئید و خستگی مزمن، لازم است برخی اقدامات پیشگیرانه را برای تقویت عملکرد تیروئید و مدیریت مؤثر خستگی در اولویت قرار دهید.

۱. رژیم غذایی متعادل: داشتن یک رژیم غذایی متعادل جهت تأمین مواد مغذی مفید برای سلامت تیروئید بسیار مهم است. از غذا‌های غنی از ید، سلنیوم، روی و ویتامین D استفاده کنید، زیرا این مواد مغذی نقش حیاتی در عملکرد تیروئید دارند.

۲. ورزش منظم: فعالیت بدنی منظم می‌تواند به بهبود متابولیسم و سطح انرژی کمک کند. هم‌چنین تحقیقات حاکی از این است که ورزش اثرات مثبتی بر سطح هورمون تیروئید دارد.

۳. مدیریت استرس: استرس مزمن می‌تواند بر عملکرد تیروئید تأثیر منفی بگذارد و خستگی را تشدید کند. تمرین تکنیک‌های کاهش استرس مانند: مدیتیشن، یوگا و تمرکز حواس می‌تواند مفید باشد.

۴. خواب باکیفیت: برای اطمینان از استراحت کافی و تجدید قوا، بهداشت خواب را در اولویت قرار دهید. بهداشت خواب به اعمال و عاداتی اطلاق می‌شود که خواب ثابت، بدون وقفه و باکیفیت را برایتان به ارمغان می‌آورند. این اعمال شامل: ساعت ثابت برای به خواب رفتن و بیدار شدن، عدم استفاده از وسایل الکترونیکی تا یک ساعت قبل از خواب، کم‌نور کردن اتاق خواب و انجام برخی کار‌های آرامش‌بخش اعم از کتاب خواندن و گوش کردن به موسیقی قبل از خواب است.

دیگر خبرها

  • ببینید | فشار و استرس جواد نکونام در آخرین ثانیه‌ها و شادی او پس از سوت پایان
  • اوج استرس در آزادی؛ هوادار استقلال دچار حمله قلبی شد!
  • کارهایی که فکرش را هم نمی‌کنید، اما عمرتان را زیاد می‌کنند
  • یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب
  • اگر مدام خسته هستید، این مورد را چک کنید
  • یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب
  • آموزش: توصیه‌هایی برای مقابله یا جلوگیری از استرس در فضای مجازی
  • ورزش می‌تواند با آرام کردن مغز سلامت قلب را حفظ کند‌
  • نوشابه های بدون قند رژیمی سرطان زا هستند؟/ شیرین کننده هایی که سبب ناباروری می شوند
  • توصیه‌هایی برای مقابله یا جلوگیری از استرس در فضای مجازی