Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- یک کارشناس حوزه نجوم با اشاره به سالروز بزرگداشت ابوریحان بیرونی، ستاره‌شناس ایرانی به تشریح مشکلات منجمان در کلانشهرها پرداخت. تاریخ انتشار: 02:30 - 12 شهريور 1399 - کد خبر: ۶۵۱۹۹۱

امیرعلی مومنی در گفت‌وگو با میزان با اشاره به سالروز بزرگداشت ابوریحان بیرونی، ستاره شناس ایرانی و قدمت علوم نجوم در ایران گفت: علم نجوم به دو شاخه آماتور و حرفه‌ای تقسیم‌بندی می‌شود که در حوزه آکادمیک اقدامات خوبی در این حوزه صورت گرفته است و تا جایی که اطلاع داریم تلاش‌ها برای احداث رصدخانه ملی در این حوزه در حال انجام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در حوزه نجوم آماتور در ایران هم با علاقه‌مندان بسیاری در این حوزه روبه‌رو هستیم که کار‌های خوبی در این حوزه مانند جستجوی سیارک‌ها انجام شده است.

این کارشناس حوزه نجوم با اشاره به حوزه عکاسی نجوم تاکید کرد: در این حوزه هم از افراد خبره و متخصصی در ایران بهره‌مند هستیم که پیشرفت خوبی در این حوزه برخودار بوده و هستیم.

بیشتر بخوانید: تا پایان امسال چند بارش شهابی در کشور قابل مشاهده است؟

به تشریح مشکل آلودگی نوری موجود در کلانشهر‌هایی مانند تهران و مشکلات ایجاد شده در حوزه رصد‌های نجومی پرداخت و گفت: این مساله در تهران موجب شده که آسمان‌ها در کلانشهر‌ها به طبیعت فراموش شده‌ای مبدل شوند.

وی ادامه داد: در نتیجه برای رصد پدیده‌های نجومی علاقه‌مندان به این حوزه مجبورند که به بیرون از شهر سفر کنند تا بتوانند از آن استفاده کنند.

این کارشناس حوزه نجوم خاطرنشان کرد: نورپردازی‌های نامناسب موجب روشنایی مصنوعی آسمان شده و کیفیت رصد آسمان کاهش پیدا کند و در موضوعی مانند احداث رصدخانه با مشکل مواجه هستیم چراکه مکان‌هایی که از نظر جوی مناسب باشند و وضعیت آسمان هم مناسب باشد، چندان وجود ندارد.

مومنی تصریح کرد: بهتر بود اطلاع‌رسانی یا آموزشی در این حوزه صورت می‌گرفت که مدیریت شهری یا شهرداری‌ها در نورپردازی‌های شهری و مجوز‌هایی که برای روشنایی شهر می‌دهند، این مساله را مدنظر قرار می‌دادند چراکه با اندکی اصلاح نورپردازی این مساله قابل حل است.

این کارشناس حوزه نجوم با بیان اینکه بسیاری از نورپردازی‌های شهری به سمت آسمان است، تاکید کرد: این مساله کار را برای رصدگران سخت می‌کند و صرفا هدرفت انرژی است که اگر نقطه تمرکز نوری را بر روی زمین قرار دهند، این مساله می‌تواند بسیار مفید باشد.

وی با اشاره به ضرورت کنترل آلودگی نوری در شهر‌ها تاکید کرد: بسیاری از کاروانسرا‌هایی که در شهر‌ها می‌توانند به عنوان یک موقعیت مناسب برای رصد استفاده شوند، به خاطر مساله آلودگی نوری با مشکل مواجه می‌شوند چراکه با گسترش شهر‌ها و روستا‌ها منابع نوری اطراف آنان در حال افزایش است و از این جهت مشکلات عدیده‌ای را برای رصدگران ایجاد می‌کند.

فردا سیزدهم شهریورماه زادروز ابوریحان بیرونی، از بزرگ‌ترین دانشمندان مسلمان و فارسی‌زبان است که ریاضی‌دان، ستاره‌شناس، تقویم‌شناس، انسان‌شناس، هندشناس و تاریخ‌نگار نیز بود و در سده چهارم و پنجم هجری می‌زیست.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: نجوم ستاره شناسی نجوم برای رصد شهر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۵۷۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به سفر نخستین انسان به فضا در باشگاه نجوم آیاز

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، صدوپنجاه‌و دومین باشگاه انجمن نجوم آیاز تبریز، پنج‌شنبه ۳۰ فروردین برگزار می‌شود‌.

موضوع این باشگاه، دورهمی و گفتگو به مناسبت شب یوری و نگاهی بر سفر یوری گاگارین، اولین مسافر فضا است. 

 

شب یوری
۱۲ آوریل سال ۱۹۶۱، یوری گاگارین با فضاپیمای وستوک به فضا سفر کرد تا اولین قدم بشر برای فتح دنیای بالای سر خود برداشته شود. اکنون با گذشت ۶۳ سال از این رویداد؛ نزدیک به ۲۳ سال است که علاقمندان به نجوم و فضا در سراسر جهان این روز را با برگزاری مراسمی به نام “شب یوری” گرامی می‌دارند. رویدادی که هدف آن “جلب توجه عموم به اهمیت فضا” و ”آشنایی با ماموریت‌های فضایی” است.

 به همین مناسبت در باشگاه نجوم آیاز زندگی و داستان سفر اولین انسان به فضا بررسی خواهد شد.
مروری بر مهم‌ترین اخبار نجومی و فضایی و بررسی رویدادهای رصدی اردیبهشت از دیگر بخش‌های این دورهمی نجومی است.

این باشگاه رایگان، پنج‌شنبه ۳۰ فروردین، ساعت ۱۷ تا ۱۹ در کافه کتاب شمع سوزان واقع در کوچه مهرگان برگزار خواهد شد.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مطالبات شهرداران کلانشهرها پیگیری می‌شود
  • مریوان در هزارتوی مشکلات شهری
  • نگاهی به سفر نخستین انسان به فضا در باشگاه نجوم آیاز
  • بررسی مسائل و مشکلات خانواده با «مشاور»
  • نسخه پیچی پناهیان؛ از مساله حجاب تا مشکلات اقتصادی
  • کاهش مشکلات خدمات حوزه حمل‌ونقل با استفاده از هوش مصنوعی
  • نشست باشگاه نجوم اصفهان
  • مهاجرت ایرانی‌ها هم مانند افغانستانی‌ها توده‌ای می‌شود؟
  • مهاجرت ایرانی‌ها هم مانند افغانستانی‌ها توده‌ای می‌شود؟/ آن‌ها که مهاجرت می‌کنند از تغییر شرایط جامعه ناامید شده‌اند/ موج مهاجرت ایرانیان عادی نیست
  • راهنمای نورپردازی مغازه