Web Analytics Made Easy - Statcounter

سالهاست وجود کلاس‌های فرسوده دلهره دانش آموزان را در پی داشته ولی با توجه به اعتبارات اندک، این مدارس ناایمن همچنان پابرجاست و امسال کرونا نیز بر این دلهره دامن زده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیر افلاک دوران تحصیل یکی از بهترین دوران زندگی هر فرد است و خاطرات سال های مدرسه هیچگاه فراموش نمی شوند، خاطراتی از همکلاسی ها، معلم، مدرسه، کلاس درس و هیاهوی دوران مدرسه که شاید شیرین ترین خاطرات دوران زندگی هر شخص باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما گاهی این خاطرات توام با دلنگرانی و دلهره است، کلاس های درسی که فرسوده و تخریبی بوده و ترک های دیوار و گچ های ریخته از سقف کلاس، جز نگرانی چیزی برای دانش آموزان به همراه ندارد و گاهی شیرینی های دوران مدرسه را در کام دانش آموزان تلخ می کند.

کم نیست کلاس های درس و مدارسی که علیرغم سالها فرسودگی اما همچنان میزبان دانش آموزان است، دانش آموزانی که دلهره مشق هر روز آنها در مدارس است.

در استان لرستان حدود یک سوم مدارس نیاز به نوسازی و مقاوم سازی دارند اما همچنان پابرجا بوده و ممکن است همین مدارس تهدید کننده جان دانش آموزان باشد در حالی که سال های قبل دربرخی از مدارس ناایمن حوادثی رخ داد و این نگرانی والدین را نسبت به این موضوع بیشتر می کند.

با فرا رسیدن سال تحصیلی جدید نگرانی اولیا برای حضور دانش آموزان در مدارس فرسوده خصوصا مدارس تخریبی بیشتر می شود، مدارسی که قدمت برخی از آنها به بیش از ۴۰ یا ۵۰ سال می رسد اما به دلیل کمبود فضای آموزشی این مدارس در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد.

دلهره کرونا و مدارس فرسوده، کابوس هر شب دانش آموزان

اوایل اسفند سال گذشته بود که کرونا در کشور شیوع پیدا کرد، با شیوع این ویروس مدارس تعطیل شدند و آموزش به دانش آموزان از طریق فضای مجازی ادامه پیدا کرد.

سال تحصیلی جدید قرار شد که از ۱۵ شهریور ماه آغاز می شود و دانش آموزان دو هفته زودتر از هر سال وارد حال و هوای مهر شوند اما حضور دانش آموزان در مدارس با توجه به وضعیت کرونا در استان و شهرستان بستگی دارد.

در حالی سال تحصیلی جدید آغاز می شود که برخی از دانش آموزان و والدین نگران شیوع کرونا و انتقال این ویروس در بین دانش آموزان هستند، اگرچه  سال تحصیلی با رعایت پروتکل های بهداشتی آغاز می شود اما دلنگرانی از ابتلای به این بیماری در بین همه دانش آموزان وجود دارد.

این در حالیست که در کنار دلنگرانی از ابتلا به کرونا، مدارس فرسوده نیز نگرانی دانش آموزان را دو چندان کرده است که با بارندگی و یا زلزله، جان دانش آموزان را تهدید می کند.

ترس از کرونا و ریزش سقف کلاس های فرسوده و مدارس تخریبی به کابوسی برای دانش آموزان تبدیل شده که این نگرانی افزایش یافته است، گویا دلنگرانی این دانش آموزان در مدارس فرسوده تمامی ندارد، یه چشمشان به در و دیوار و یه چشم به ماسک ها دوخته اند تا بتوانند در این هیاهوی کرونا و در میان دیوارهای لرزان مدارس فرسوده، جان خود را حفظ کنند.

همت خیرین برای مدرسه سازی

اعتبارات قطره چکانی که در راستای نوسازی مدارس در نظر گرفته می شود آنقدر اندک است که قدرت نوسازی این همه مدرسه فرسوده را ندارد و با این میزان اعتبارات باید ده ها سال دیگر نظاره کرد تا شاید قطره ای از اعتبارات برای نوسازی مدارس در نظر گرفته شود.

پابرجا بودن مدارس فرسوده نشان می دهد که این میزان اعتبارات برای نوسازی مدارس کافی نبوده و در این میان باز هم خیرین آستین همت را برای نوسازی و مقاوم سازی مدارس بالا زدند.

در گوشه و کنار کشور، در دورترین نقاط  یا در شهر فرقی نمی کند، خیرین شرایط را برای کسب علم دانش آموزان فراهم می کنند، تلاش دارند تا با فراهم سازی این شرایط استعدادهای دانش آموزان شکوفا شود و نخبه ها با فراگیری علم و آگاهی بتوانند در آینده به کشور خدمت کنند.

خیرین تاکنون در امر مدرسه سازی، ساخت مراکز درمانی و بیمارستان، کمک به نیازمندان، ساخت منزل محرومان و در بسیاری دیگر از برنامه ها حضور چشمگیری داشته اند اما بسیاری از خیرین مدرسه سازی را در اولویت قرار می دهند تا دانش آموزی به دلیل نبود فضای آموزشی از تحصیل بازنماند.

خیرین در امر مدرسه سازی از دولت و اعتبارات دولتی پیش گرفته و مدارس زیادی هر ساله توسط خیرین ساخته می شود.

۳۰ درصد مدارس لرستان ناایمن است

امیر غفوری نژاد مدیر کل نوسازی مدارس استان لرستان در گفت و گو با سفیر افلاک اظهار داشت: ۳۰ درصد از فضاهای آموزشی استان لرستان ناایمن هستند که نیاز به نوسازی و یا مقاوم سازی دارند که اعتبارات زیادی نیاز است که نوسازی و یا مقاوم سازی شوند.

وی افزود: امسال تلاش می شود تا پروژه های زیادی که به صورت نیمه کاره هستند تحویل داده شود به طوری که تا مهر امسال ۱۰۰ کلاس درس جدید به کلاس های آموزشی در استان اضافه می شود و علاوه بر این برنامه ریزی شده که تا بهمن ماه امسال ۸۱ فضای آموزشی شامل ۲۰۰ کلاس درس نیز تکمیل و در اختیار دانش آموزان قرار گیرد.

غفوری نژاد با اشاره به مدارس سنگی گفت: در حال حاضر ۵۰ تا از فضاهای آموزشی در استان سنگی هستند که با توجه به کوچ رو بودن عشایر و جابجایی آنها از مدارس سنگی استفاده می شود.

وجود ۵۰ مدرسه سنگی در استان لرستان

وی بیان کرد: در همین راستا یک مدرسه ۶ کلاسه سنگی در کوهدشت تخریب و به جای ان یک مدرسه ۶ کلاسه ساخته شده و برای مابقی مدارس سنگی اقدامات و مکاتبات در حال انجام است که کمک شود و اعتباراتی در نظر گفته شود تا در یک فرصت بتوان مدارسی را ساخت و در اختیار دانش آموزان در این مناطق قرار داد.

مدیر کل نوسازی مدارس لرستان تصریح کرد: البته در برخی از مناطق کوچ رو به دلیل جابجایی عشایر، امکان ساخت مدرسه نیست اما تلاش می شود تا در مکان هایی که شرایط وجود دارد فضاهای آموزشی جدید ساخته شود.

غفوری نژاد اظهار داشت: اعتبارات برای نوسازی مدارس از طریق اعتبارات استانی و ملی تامین می شود که امسال منبع اعتبارات استانی ۲۵ میلیارد تومان بوده که با این اعتبار می توان تعدادی از پروژه های نیمه تمام را تکمیل کرد اما با توجه به این که اعتبارات ملی هنوز مشخص نشده ولی اعتبارات خوبی برای نوسازی مدارس استان در نظر گرفته شده است.

کمک ۳۰ میلیاردی خیرین برای مدرسه سازی 

وی با اشاره به همت خیرین در مدرسه سازی استان گفت: در نوسازی مدارس خیرین اقدامات خوبی انجام داده اند تا فضاهای ایمنی را برای دانش آموزان فراهم کنند که یکی از این برنامه ها، طرح آجر به آجر است.

مدیر کل نوسازی مدارس لرستان افزود: تاکنون ۹۳ کلاس درس در راستای اجرای طرح آجر به آجر ساخته شده و از ابتدای سال تاکنون خیرین برای مدرسه سازی در استان ۳۰میلیارد تومان کمک کرده اند.

غفوری نژاد تصریح کرد: در نیمه اول امسال اولین هنرستان در شهرستان نورآباد کلنگ زنی شد و این در حالی بود که تاکنون این شهرستان از داشتن هنرستان محروم بوده و برای ساخت این هنرستان ۹ میلیارد تومان خیرین کمک کردند.

۶۲ فضای آموزشی در مناطق سیل زده در دست ساخت است

وی بیان کرد: بسیاری از پروژه های مدرسه سازی در مناطق سیل زده انجام و تحویل داده شد اما ۶۲ فضای آموزشی که تخریب شده بودند در دستور کار قرار گرفتند که با مشاکت خیرین در دست اقدام هستند که روند پیشرفت فیزیکی قابل توجهی دارند.

مدیر کل نوسازی مدارس لرستان گفت: ماه گذشته هفت پروژه مدرسه سازی در قالب ۱۵ کلاس درس افتتاح شد و از ردیف اعتبارات سیل در راستای پروژه های مدیریت بحران ماده ۱۰  ساخت تعداد ۱۴۴ کلاس درس در استان آغاز شده که بیش از ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و برای تکمیل به ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

به هر حال وضعیت ناایمن بودن مدارس موضوعی نگران کننده است و قبل از وقوع هر گونه حادثه ای مانند زلزله ضروری است تا برنامه ریزی برای نوسازی و یا مقاوم سازی این مدارس در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: مدیر کل نوسازی مدارس برای نوسازی مدارس دانش آموزان مدارس فرسوده استان لرستان مدارس لرستان فضای آموزشی سازی مدارس مدرسه سازی مقاوم سازی غفوری نژاد سال تحصیلی کلاس درس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۵۷۴۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در ۳ استان

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از موافقت با راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان آذربایجان غربی، گلستان و خوزستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، حمید طریفی حسینی اظهار کرد: سال جاری موافقت اصولی راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری را در سه استان خوزستان، آذربایجان غربی و گلستان اخذ کردیم، یک مدرسه سمپاد عشایری هم در استان فارس داریم که از سال‌های گذشته فعالیت می‌کرده است، اما در بقیه مناطق کشور مدرسه سمپاد عشایری نداشتیم.

وی افزود: برای اولین بار بود که پس از سال‌ها با راه‌اندازی این مدارس موافقت شد و برای سال تحصیلی پیش رو یکی از استان‌ها توانسته زیرساخت لازم را فراهم کند تا ما بتوانیم از مهر حدود ۴۰ دانش‌آموز در دوره اول متوسطه در گروه پسران در آذربایجان غربی داشته باشیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: اکنون هم ثبت‌نام این مدرسه ادامه دارد و دانش‌آموزان عشایر استان آذربایجان غربی می‌توانند این مدرسه را انتخاب کنند؛ این مدرسه به صورت شبانه‌روزی اداره خواهد شد و یک فضای آموزشی خوب و استاندارد است که در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است.

طریفی حسینی تاکید کرد: بین دانش‌آموزان عشایر، دانش‌آموزان بسیار بااستعداد و بسیار باهوش و نخبه‌ای وجود دارد که گاهی به خاطر مناطق عشایری و شرایط خاص زندگی آن‌ها، امکان تحصیل‌شان در مدارس شهری، سخت است و ما می‌خواهیم چنین مدارسی به صورت شبانه‌روزی در حوزه عشایر داشته باشیم تا بتوانیم این دانش‌آموزان بااستعداد و نخبه را وارد و متناسب با استعدادشان زمینه مناسب و امکانات لازم را برای‌شان فراهم کنیم.

وی اضافه کرد: از مهر برای این مدرسه دانش‌آموز جذب می‌کنیم و سال به سال پایه‌های این مدرسه تکمیل خواهد شد، در دوره دوم متوسطه و همینطور برای گروه دختران برنامه‌ریزی خواهیم کرد که تکمیل شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: استان خوزستان و گلستان هم موافقت اصولی دارند و از سال تحصیلی آینده با توجه به تمهید مقدماتی که باید انجام شود و حساسیتی که ما در مدارس سمپاد داریم از نظر فضای آموزشی و معلم که باید تأمین شود، برای سال آتی این دو استان هم دانش‌آموز جذب می‌کنند و به تدریج در بقیه استان‌ها نیز این مدارس راه‌اندازی خواهد شد.

کد خبر 745389

دیگر خبرها

  • مدارس ما و مدارس آن‌ها
  • کسری ۳۳۱ هزار متر مربعی فضای آموزشی در کردستان
  • شرایط ثبت نام در آزمون های ورودی مدارس/ آخرین مهلت ثبت‌نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی
  • شرایط ثبت در آزمون های ورودی مدارس/ آخرین مهلت ثبت‌نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی
  • برپایی جشنواره کارآفرینان کوچک با شعار «مدرسه کارآفرین»
  • صدور مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در ۳ استان
  • راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در ۳ استان کشور
  • مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان کشور صادر شد
  • آغاز نوسازی بیش از ۲۶۰ هزار واحد در کشور
  • راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان کشور