Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، طی دهه‌های اخیر معضل بی مسکنی به دلیل فقدان تناسب میان درآمد‌ها و هزینه‌ها و تورم موجود در بازار مسکن به یکی از چالش‌های اصلی در بین اقشار کم درآمد یا با درآمد ثابت، مانند کارگران و کارمندان تبدیل شده است.

در این میان تشکیل تعاونی‌های مسکن، یکی از راهکار‌هایی است که هر خانواده به منظور تهیه و تملک سرپناهی برای رهایی از رنج اجاره نشینی و خانه به دوشی سالانه به عضویت آن‌ها در می‌آیند تا آرزوی دست نیافتنی مالکیت مسکن را برای خود محقق سازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علیرغم مشکلات و تخلفات اساسی که در تعاونی‌های مسکن از قبیل تبانی و سوء استفاده‌های گسترده، ضعف و سوء مدیریت و ناکارآمدی، کلاهبرداری از اعضای تعاونی‌ها و طولانی شدن زمان اجرای پروژه‌ها دیده می‌شود، ولی اغلب تعاونی‌های استان قزوین در ایفای نقش خود و رفع نیاز مسکن شهروندان قزوینی موفق عمل کرده اند آنچنانکه از ۶ تعاونی استان که روز سیزدهم شهریورماه سال جاری با حضور رییس جمهوری از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح می‌شوند سه مورد در حوزه مسکن هستند.

در استان قزوین ۴۶۰ تعاونی مسکن مجوز فعالیت دریافت کرده که درحال حاضر تمام این تعاونی‌ها مسکن خود را به اعضا تحویل داده‌اند و فقط ۴۰ تعاونی در حال انجام پروژه در سطح استان هستند.

خبرنگار ما با توجه به نقش موثر این تعاونی‌ها در رفع نیاز مسکن شهروندان با مدیران و مسئولان آن‌ها به گفتگو نشسته و مهمترین چالش‌ها و دلایل موفقیت آن‌ها را جویا شده است.

تعاون، بهترین قالب حقوقی برای حضور حداکثری مردم در اقتصاد

مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین در این خصوص گفت: براساس منویات مقام معظم رهبری در شرایط فعلی کشور و در جنگ تمام عیار اقتصادی استکبار جهانی علیه ملت مظلوم ایران، توجه به اقتصاد درون‌زا و تکیه بر توانمندی‌های بی بدیل آحاد مردم، راه نجات اقتصاد کشور است.

سید جلیل حسینی افزود: در این راستا تعاون به عنوان بهترین قالب حقوقی برای حضور حداکثری مردم در اقتصاد است و می‌تواند بخش اعظمی از مشکلات کشور را در بخش‌های مختلف رفع نماید.

او اضافه کرد: تعاون به عنوان یک پدیده مطلوب اقتصادی و اجتماعی، این ظرفیت را دارد تا در جمع آوری سرمایه‌های خرد و تشکیل سرمایه‌های بزرگ، توانمندسازی تک تک افراد جامعه به ویژه اقشار متوسط و کم درآمد موثر واقع شود و در ایجاد اشتغال فراوان، کاهش نرخ بیکاری، افزایش بهره وری و کاهش فقر و محرومیت ایفای نقش نماید.

حسینی ادامه داد:همچنین ارتقای کیفیت زندگی مردم، بالا بردن سطح عدالت اجتماعی، بسترسازی برای رشد سریع اقتصادی، توزیع عادلانه ثروت میان اقشار مختلف جامعه و دسترسی سریع افراد جامعه به کالا‌های مورد نیاز با قیمت متعادل در شرایط اقتصادی کنونی از دیگر مزایای تشکیل تعاونی‌ها است.

تشکیل ۸۲۰ تعاونی در بخش‌های مختلف در استان قزوین

این مسئول گفت: خوشبختانه بخش تعاون در استان قزوین علیرغم همه مسائل و مشکلات و تنگنا‌های موجود فعالیت خوبی داشته و در حال حاضر بیش از ۸۲۰ تعاونی مشغول به فعالیت هستند.

حسینی گفت: این تعاونی‌ها با ۸۵۶ هزار و ۹۱۸ عضو برای ۱۰ هزار و ۳۱۲ نفر در بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و خدمات اشتغالزایی کرده اند.

این مسئول افزود: در بین شرکت‌های تعاونی استان برخی از آن‌ها جزء واحد‌های برتر ملی هستند که نشان از ظرفیت‌های استان در این بخش و فعالیت مفید و موثر آن‌ها دارد.

تحویل ۱۸ هزار و ۱۳۳ واحد مسکونی توسط تعاونی‌های قزوین

حسینی ادامه داد: در استان قزوین بیش از ۴۵ تعاونی فعال مسکن وجود دارند که بیشترین حجم ساخت و ساز استان را انجام می‌دهند و در این زمینه حتی از بخش خصوصی هم جلوتر هستند.

او اضافه کرد: نقش تعاونی‌های مسکن در زندگی مردم آنقدر مهم است که اگر آن‌ها را حذف کنیم بسیاری از مردم توانایی خانه دار شدن را نخواهند داشت.

مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین افزود:اگرچه اشکالات در تعاونی‌های مسکن استان وجود داشته، ولی همین تعاونی‌ها طی سه یا چهار سال اخیر ۱۸ هزار و ۱۳۳ واحد را در قالب مسکن مهر با تسهیلات ویژه به اعضا تحویل داده اند و فقط ۳۳۳ واحد باقیمانده که تا پایان سال به اتمام خواهد رسید.

حسینی افزود: در دوره جدید مدیریت این اداره برابر با سیاست‌ها و برنامه‌های وزارتخانه با رویکرد توسعه شفافیت و نوآوری به دنبال ارتقا و تقویت بخش تعاون هستیم و خوشبختانه افق تعاون در استان کاملاً روشن است.

باور مسئولان به تعاونی، کلید حل مشکلات اقتصادی کشور

مدیرعامل تعاونی مسکن شورای حل اختلاف استان که قرار است سیزدهم شهریورماه سال جاری به عنوان تعاونی برتر با حضور رییس جمهوری از طریق ویدیو کنفرانس افتتاح شود به خبرنگار ایرنا گفت: اقتصاد تعاونی از جمله اقتصاد‌هایی است که اگر مسوولان به آن بیشتر باور داشته باشند خیلی از مشکلات جامعه حل می‌شود.

محمود فرهنگ دوست افزود:در تعاونی‌ها، درآمد‌های اندک به عنوان قلک‌های کوچک جمع شده و به سرمایه‌های بزرگ تبدیل می‌شود و به عبارت دیگر، تعاون بسیاری از در‌های بسته اقتصادی را باز می‌کند.

او اضافه کرد: تعاون از ورود سرمایه‌های کوچک به بازار‌های سکه، دلار و ارز و آشفته سازی بازار جلوگیری کرده و به کار‌های بزرگ تولیدی و توزیعی در کشور منجر می‌شود.

این مسئول افزود: تحقق تمامی این اهداف مشروط به این است که رسانه‌ها روی آن کار کنند و علمای بزرگ اقتصادی بر روی موضوع تعاون نظر بدهند.

فرهنگ دوست گفت:همچنین باید واحد‌هایی را در دانشگاه‌ها به ویژه دانشکده‌های اقتصادی داشته باشیم تا دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی به تعاون باور داشته باشند و از این طریق، کشور را از بن بست اقتصادی نجات دهند.

او یکی از دلایل موفقیت تعاونی را مردمی بودن آن دانست و افزود: مردم در گروه‌های مختلف ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفره حول یک موضوع جمع شده و هیات مدیره و مدیرعامل را انتخاب می‌کنند و اگر موفق نباشند و دچار خطا و تخلف شوند به راحتی آن‌ها را کنار می‌گذارند.

این مسئول گفت: هنوز تا موفقیت کامل در تعاونی راه زیادی را پیش رو داریم و از اداره تعاون انتطار داریم آموزش‌های لازم را در خصوص تعاونی به صورت مستمر و منظم برگزار کند.

ارزش افزوده چندبرابری مسکن تعاونی شورای حل اختلاف به نفع مردم

او در تشریح پروژه تعاونی شورای حل اختلاف، افزود: این پروژه تحت عنوان پروژه صدرا در بحر بلوار شهید بهشتی میدان مادر شهر قزوین واقع شده و پنج بلوک و ۱۵ طبقه شامل ۲ طبقه منفی، یک طبقه همکف و ۱۲ طبقه مثبت و ۳۸۴ واحد دارد.

فرهنگ دوست گفت: این واحد‌ها دارای ۳۸۴ پارکینک و انباری مسقف هستند و تلاش کرده ایم آخرین تجهیزات مدرن از قبیل موتورخانه مجزا برای هربلوک، سیستم اطفای حریق، صاعقه گیر، آتش نشانی‌تر و خشک و ... را فراهم کنیم.

این مسئول یکی از آسیب‌های این پروژه را طولانی شدن اجرای آن به مدت ۹ سال دانست و افزود: این مشکل به واگذاری پروژه به افراد غیر کارشناس مربوط می‌شد، ولی از سال ۹۷ که پروژه را با ۶۰ درصد پیشرفت تحویل گرفتیم، آن را ۲ ساله جمع کردیم.

او با اشاره به قیمت این واحدها، اضافه کرد: هر مترمربع این واحد‌ها یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای متقاضیان تمام شده که هم اینک حدود ۱۰ میلیون تومان در هر متر مربع مشتری دارد.

این مسئول افزود: اگر این پروژه به موقع و در زمان خود انجام می‌شد با متری ۳۵۰ هزار تومان به پایان می‌رسید.

تورم و بی ثباتی بازار از مشکلات اصلی تعاونی‌های مسکن

مدیرعامل تعاونی مسکن فاتحان فجر که به عنوان یکی از تعاونی‌های برتر استان برای افتتاح در هفته تعاون سال جاری با حضور رییس جمهوری انتخاب شده است،  گفت: تعاون کلمه مقدسی است که برگرفته از قرآن و کلام خداوند بوده و بهره گیری از ظرفیت آن در حل مشکلات اجتماعی و اقتصادی جامعه بسیار موثر است.

احمد رمضانی افزود: با توجه به این موضوع، قطعا نقش تعاونی‌ها در حل مشکلات کشور بسیار برجسته است، ولی متاسفانه در سال‌های اخیر از معنای واقعی آن، دور شده ایم.

او اضافه کرد: امروزه تعاونی‌ها برخلاف اوایل انقلاب، شکل واقعی خود را از دست داده اند و نمی‌توان همه مشکلات آن‌ها را به اداره تعاون یا اتاق تعاون محدود کرد.

این مسئول گفت: یکی از مشکلات اساسی تعاونی‌ها در شرایط اقتصادی کنونی، تورم و بی ثباتی بازار است که به درخواست آورده بیشتر از متقاضیان و ایجاد نارضایتی میان آن‌ها منجر می‌شود.

رمضانی افزود: در این شرایط، دستگاه‌های اجرایی باید حمایت بیشتری از تعاونی‌های مسکن داشته باشند، ولی متاسفانه کمتر به این موضوع توجه دارند.

او اضافه کرد: مسایل قضایی تعاونی‌ها هم باید به اتاق تعاون به عنوان مرجع رسیدگی کننده ارجاع شود و دستگاه قضا تمامی شکایات را در این حوزه به اتاق تعاون سوق دهد.

مدیرعامل شرکت تعاونی فاتحان فجر افزود: از سوی دیگر اگر اتاق تعاون بیشتر و بهتر فعال شود و ارتباط بین اداره و اتاق تعاون پررنگ‌تر گردد و به تعاونی‌ها نقش بدهد خیلی از مشکلات اقتصادی و اشتغالزایی کشور حل می‌شود.

او با اشاره به پروژه فاتحان فجر استان قزوین، افزود: این پروژه، هزار و ۱۴۰ واحد در شهرک مهرگان و ۴۲۸ واحد در قزوین است که در فاز یک آن، ۵۴۰ واحد ۲ سال پیش تحویل شده و ۶۰۰ واحد باقی مانده است.

این مسئول گفت: از این تعداد هم تقریبا ۳۶۰ واحد واگذار شده و ۲۴۰ واحد مانده که نهایتا تا ۲ ماه دیگر واگذار می‌شود.

او با اشاره به ارزش افزوده ایجاد شده برای این واحد‌ها در شهرک مهرگان، افزود: این واحد‌ها با ۳۸ میلیون تومان آورده متقاضی و ۴۰ میلیون تومان تسهیلات چهار درصد تکمیل شده است که هم اکنون قیمت واحد‌ها از ۲۵۰ میلیون تومان تا ۴۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند.

انتهای پیام/پ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صنعت و معدن لرستان تعاونی های مسکن استان قزوین مسئول گفت میلیون تومان او اضافه واحد ها اتاق تعاون تعاونی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۵۷۸۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات موشکی و پهبادی ایران اقدامی منطبق بر قوانین بین‌المللی بود

ایسنا/سمنان نماینده ولی فقیه در استان سمنان گفت: عملیات موشکی و پهبادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اقدامی منطبق بر قوانین بین‌المللی بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی ۲۶ فروردین در دیدار با مدیر و معاونین سازمان تعاونی روستایی استان سمنان که در دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان برگزار شد با اشاره به عملیات موشکی و پهبادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در هدف قرار دادن مواضع رژیم جعلی صهیونیستی اظهار کرد: عملیات انتقام خون شهدای کنسولگری ایران در دمشق، ضربات سنگینی بر صهیونیست‌ها وارد کرد و شادمانی مستضعفین عالم بویژه مردم مظلوم غزه را درپی داشت.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان عملیات شب گذشته را اقدامی تلافی‌جویانه و مطابق با قوانین بین‌المللی دانست و افزود: امیدواریم این عملیات برای جبهه مقاومت برکات فراوانی به همراه داشته باشد.

امام جمعه سمنان در ادامه با یادآوری شعار سال ۱۴۰۳ به نقش تعاون در جهش تولید اشاره کرد و گفت: در سال‌های دور تعداد فروشگاه‌های وابسته به شرکت‌های تعاونی‌ بیش از امروز بود که علت کاهش تعداد این شرکت‌ها، سوالاتی را در ذهن ایجاد می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی با بیان اینکه شعار سال یک راهبرد برای حل مسائل اقتصادی است، اظهار کرد: شرکت‌های تعاونی و تعاونی‌ها یکی از ظرفیت‌های اصلی تحقق شعار سال محسوب می‌شوند چراکه می‌توانند زمینه حضور آحاد مردم را در امر تولید فراهم کنند.

نماینده مقام معظم رهبری در استان توجه به تسهیلگری بجای تمرکز بر تصدی‌گری را مهم عنوان کرد و گفت: بخش تعاون باید با تسهیل فرآیندهای مربوط به اشتغال، کارآفرینی و تولید فضایی را ایجاد کند که سود و نفع اصلی آن به فعالان حقیقی هربخش بازگردد.

وی با بیان اینکه سازمان‌های تسهیلگر اقتصاد روستایی، باید ادوات و ماشین‌آلات مورد نیاز روستاییان را نیز تامین کنند، خاطرنشان کرد: در برخی استان‌ها با ایجاد و استقرار واحدهای فرآوری، ارزش افزوده بیشتری از کسب و کارهای حوزه روستایی بویژه واحدهای لبنی بدست آمده است که این تجارب باید در استان سمنان نیز مورد نظر قرار گیرد. 

 در ابتدای این دیدار «محمدعلی خالقی» مدیر سازمان تعاونی روستایی استان سمنان در گزارشی به تشریح برنامه‌ها، اقدامات و خدمات این سازمان پرداخت.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان سمنان با اشاره به نقش این سازمان در تحقق شعار سال افزود: زمینه‌های مشارکت آحاد مردم در امر جهش تولید در مجموعه‌ تعاون روستایی فراهم است چراکه سود تعاونی‌ها میان تمام فعالان آن توزیع می‌شود. 

وی گفت: تامین نهاده‌های کشاورزی یکی از ماموریت‌های سازمان تعاونی روستایی است که برای این مهم نیز تدابیر ویژه‌ای اتخاذ شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آموزش تعاونی ها به فنی وحرفه ای سپرده می شود
  • خبر خوش درباره طرح نهضت ملی مسکن
  • واگذاری ۵۱۵ واحد مسکن به مددجویان کمیته امداد قزوین
  • واگذاری ۳هزارو ۳۵۵ واحد مسکن به مددجویان کمیته امداد استان کرمان
  • واگذاری ۵۱۵ مسکن مددجویی ولی نعمتان کمیته امداد استان قزوین
  • واگذاری ۵۱۵ واحد مسکن به مددجویان کمیته امداد
  • خودکفایی غذایی در شهرها + نمونه‌های موفق
  • عملیات موشکی و پهبادی ایران اقدامی منطبق بر قوانین بین‌المللی بود
  • صدور ضمانت‌نامه برای زنان سرپرست خانوار
  • تشکیل شرکت‌های تعاونی بهترین بستر برای تحقق شعار سال است