Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس اقتصادی با بیان این که کیفیت آمارگیری مرکز آمار درست و مناسب نیست گفت: نرخ تورم کالا‌های با دوام بسیار بالاست، اما سهم آن‌ها در سبد تورم پایین است مثل خودرو و مسکن. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ایوب فرامرزی معاون اقتصاد و محاسبات ملی مرکز آمار ایران در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با تعریف نرخ تورم به متوسط وزنی قیمت کالا‌ها و خدماتی که خانوار‌ها مصرف می‌کنند گفت: اختلاف نرخ تورم در استان‌ها به دلیل تفاوت اهمیت اقلام کالایی در استان‌های مختلف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت: به دلیل گسترش یافتن شبکه‌های ارتباطی و حمل و نقل و ... نوسان قیمت‌ها در استان‌ها تقریبا به هم نزدیک است و قیمت‌ها میل به همگرایی دارد.

فرامرزی با بیان این که باید بین نرخ تورم و گرانی تفاوت قائل شویم گفت: نباید انتظار داشت نرخ تورم اعلام شده سطوح گرانی کالا‌ها و خدمات را نشان دهد، اما ما برای رفع این نقیصه سعی کرده ایم که متوسط قیمت‌ها را به صورت ماهانه روی سایت قرار دهیم.

او در خصوص انتشار مظنه قیمت‌ها که مبنای محاسبه آمارهاست نیز گفت: ما تلاش می‌کنیم داده‌ها را بعد از حذف بخش‌های محرمانه آن، در اختیار عموم مردم و پژوهشگران و روی سایتمان قرار دهیم.

در ادامه برنامه احسان سلطانی پژوهشگر اقتصادی با انتقاد از تطابق نداشتن آمار مرکز آمار با واقعیات جامعه گفت: نرخ تورم کالا‌های با دوام بسیار بالاست، اما سهم آن‌ها در سبد تورم پایین است مثل خودرو و مسکن و ... و خیلی از کالا‌ها بر اساس نرخ دلار قیمتشان فوق العاده بالا رفته است که آمار‌ها اصلا آن را نشان نمی‌دهد.

سلطانی با بیان این که کیفیت آمارگیری مرکز آمار درست و مناسب نیست گفت: مجموعه پارامتر‌ها شرایطی را ایجاد کرده که نرخ تورم در سال جاری نسبت به سال قبل بسیار بیشتر باشد.

محمدرضا عبداللهی دیگر کارشناس اقتصادی هم با بیان این که تا به داده‌های خام و مظنه قیمت‌های مرکز آمار دست رسی نداشته باشیم قضاوت درباره آمار مرکز آمار به لحاظ کارشناسی درست نیست گفت: مرکز آمار در این باره غیر شفاف عمل کرده است.

عبداللهی گفت: مسئله بزرگتر، مسئله نظام آماری کشور است که دو نهاد تولیدکننده آمار داریم و در عین حال در فقر آماری هستیم و اولین اقدام برای اصلاح تورم، اصلاح نظام کلی آمارگیری است.

این کارشناس اقتصادی افزود: متولی تورم در کشور مرکز آمار نیست، بلکه بانک مرکزی است که باید در زمینه سیاست پولی کشور پاسخگو باشد.

انتهای پیام/

R1012122/P/S7,77/CT12 قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی ۱ سازمان هواشناسی ۹۹/۶/۱۱| باران ۴ روزه در ۱۵ استان ۲ تشریح جزئیات ترمیم حقوق کارمندان و بازنشستگان از زبان رئیس سازمان اداری و استخدامی ۳ اراده ای برای حفظ ارزش پول ملی نیست/ امکان کاهش نرخ ارز تا ۵ هزار تومان ۴ بزرگترین وارد کننده نفت دنیا به عربستان سعودی پشت کرده است ۵ شرکت ملی مس بزودی افزایش سرمایه می‌دهد ۶ میانگین حقوق کارمندان دولت از ۶ میلیون تومان فراتر رفت/ تورم گریبان حقوق بگیران بخش خصوصی را گرفت ۷ قیمت خودرو امروز ۱۳۹۹/۰۶/۱۱|خرید و فروش به صفر رسید ۸ جبران کسری بودجه از طریق بازار سرمایه راهبرد دولت شده است مهمترین اخبار اقتصادی قیمت کود برای سال زراعی جدید چند برابر گران شد فرصت تحریم برای بهره برداری از دارایی‌های غیر مولد/ دولت اراده جدی ندارد افزایش چند برابری قیمت نهاده‌های تولید اقدام علیه امنیت غذایی کشور است آمار مرکز آمار از تورم، واقعی نیست/ سهم پایین مسکن و خودرو در محاسبه نرخ تورم مهمترین اخبار تسنیم عراقچی: هیچ‌یک از اعضای برجام آمریکا را عضو برجام نمی‌داند/ همه اعضا برای حفظ برجام متفق‌القول هستند/ هیچ اعتمادی به اینستکس و اروپایی‌ها نداریم ماکرون: دولت لبنان تا دو هفته دیگر تشکیل خواهد شد تأکید آیت‌الله خامنه‌ای درباره مدارس دولتی/ گزاره‌ای برای آغاز نجات عدالت آموزشی مسکو: مشارکت‌کنندگان در برجام تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های ایران را غیرقانونی دانستند افزایش فاصله بین بستری و مرگ بیماران کرونایی در کشور/ لزوم استفاده از شیوه آموزش از راه دور برای دانش‌آموزان و دانشجویان درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: آمار مرکز آمار نرخ تورم قیمت ها کالا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۵۸۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

اینکه درصد افزایش کرایه تاکسی و تعرفه پزشکی، جریمه رانندگی و هزینه اینترنت بیش از رشد حقوق کارگران باشد باعث کاهش انگیزه می شود. - اخبار سیاسی -

علی بابایی کارنامی رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به الزامات  توجه به حقوق کارگری بویژه در سال جاری که  جهش تولید از سوی رهبر انقلاب مورد تاکید قرار گرفته است، گفت: در شرایطی که نرخ کالاها و خدمات حداقل 40 درصد افزایش داشته،  انتظار می رود در تعیین حقوق کارگران نیز این مسئله منظور شود به ویژه اینکه مسئله جهش تولید که رکن اصلی آن کارگران هستند، از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تاکید هم قرار گرفته است. 

چرا باید "عقب‌ماندگی دستمزد کارگران" را جبران کرد؟

 

وی افزود: یکی از نکات قابل تامل در مصوبه نهایی شورای عالی کار برای حقوق و دستمزد کارگران ثابت ماندن حق مسکن در سال 1403 ثابت  بود که جای تعجب دارد.  

رئیس فراکسیون کارگری مجلس گفت: قطعاً همه مسئولان کشور در پی کنترل نرخ تورم هستند اما نباید به بهانه مهار تورم هر سال بخشی از سفره کارگران را کوچک کنیم. البته نمی‌توان مسائل کارفرمایان هم در نظر نگرفت اما در شرایط فعلی که فشار تورم زندگی بخش قابل توجهی از قشر کارگران را تحت شعاع قرار داده، لازم است که درباره مولفه‌هایی مانند حق مسکن و پایه سنوات بازنگری‌هایی منطبق بر تورم حاکم بر اقتصاد کشور صورت گیرد. 

بابابی خاطرنشان کرد: البته باید این نکته را هم مدنظر قرار داد که میزان افزایش حقوق سایر سطوح کارگران نهایتاً 22 تا 25 درصد افزایش داشته  که این رقم هیچ سنخینی با تورم کالاها بویژه تورم اقلام خوراکی را نمی‌دهد. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد
  • ◄ تورم حمل و نقل رکورد زد
  • تورم اردیبهشت‌ماه به کانال ۲۰ درصد می‌رسد؟
  • سخنگوی دولت: دهک‌های پایین را صاحب مسکن می‌کنیم
  • اجرای قانون مالیات بر سوداگری در مهار نرخ ارز،مسکن،خودرو و طلا موثر است/مصوبه مجلس به رونق بورس کمک می کند
  • سخنگوی دولت: دهک های پایین را صاحب مسکن می کنیم
  • آمار واقعی قربانیان تصادفات در نوروز اعلام شد | بیشترین فوتی‌ها در این ۲ روز اتفاق افتاد
  • راهیابی ۱۰ ایده و طرح صنایع پایین‌دستی مس سرچشمه به مرحله سرمایه‌گذاری
  • شرایط و قیمت فروش دایون اعلام شد + قیمت و شرایط خرید
  • ساینا، کوئیک،دنا پلاس و تارا اتوماتیک ارزان شدند؛ قیمت خودروهای مونتاژی چقدر پایین آمد؟ | جدول قیمت ها