Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفره‌بافی لردگان از آن دسته رشته‌های صنایع‌دستی و هنرهای سنتی منسوخ‌شده بود که امسال، که با آموزش رایگان 60 نفر از اهالی دهستان اوره و بارز شهرستان لردگان جان دوباره گرفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  جهانبین نیوز؛ یکی از صنایع دستی کاربُردی – تزیینی ایران "سفره بافی یا سفره آردی" نام دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این صنعت جزء بافته های داری و صنایع دستی عشایری استان چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود.

این نوع بافته صرفاً جنبه خودمصرفی داشته که متأسفانه با استفاده از سایر کالاهای صنعتی مشابه این محصول کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

این فرآورده شباهت زیادی (چه از لحاظ مصرف، چه از لحاظ روش تولید و مواد اولیه) با سفره کُردی در استان خراسان شمالی دارد.

پشم و نخ پنبه ای از مواد اولیه اصلی این دست‌بافته می باشد. این فرآورده به ابعاد ۱۴۰×۱۰۰ سانتی متر بافته می شود و کاربرد آن در هنگام پخت نان عشایری مرسوم به فطیر یا نان تابه ای است. هنگامی که خمیر آرد را چانه می کنند، این سفره از ریختن آرد بر روی زمین که در فرهنگ مسلمانان کاری مذموم است جلوگیری می کند.
 

 

این محصول از قدمت زیادی برخوردار است که با وجود ورود و استفاده‌ از سایر کالاهای ماشینی به جای سفره آردی، هنوز هم در مناطق دوردست عشایری این دستبافت به صورت محدود تولید و مصرف می‌شود.

طریقه نگهداری و حفاظت از این دستبافت همانند دیگر دستبافت ها، جلوگیری از مجاورت با آتش و تماس با اجسام نوک تیز و رطوبت مداوم است. شستشوی آن با آب ولرم و شوینده های غیر اسیدی امکان‌پذیر است.

در سال‌ جاری رشته "سفره‌بافی" لردگان به‌عنوان یکی از صنایع‌دستی این منطقه احیا شده و بافت آن دوباره آغاز شده است.

سفره‌بافی لردگان به ‌عنوان یکی از رشته‌های صنایع‌دستی و هنرهای سنتی این استان منسوخ شده بود که امسال، برای احیای سفره‌بافی ۶۰ نفر در دهستان اوره و بارز شهرستان لردگان آموزش رایگان را فراگرفته‌اند.
 


از این تعداد ۳۰ نفر در روستای چالدراز و ۳۰ نفر در روستای بارز شهرستان لردگان آموزش سفره بافی را فراگرفتند.

احیای رشته‌های منسوخ شده صنایع‌دستی و هنرهای سنتی  در دستور کار اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار دارد

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری درخصوص کارگاه‌های انفرادی خانگی تولید گلیم در روستاهای دهستان اوره و بارز در این رابطه به خبرنگار جهانبین نیوز گفت: این طرح با هدف رونق صنایع‌دستی، افزایش اشتغال خانگی، رونق اقتصادی و بهبود وضعیت معیشت خانوارها اجرایی شد.

وی افزود: اِشکال‌ها، ایرادها و نقص‌های موجود در تولید این هنرصنعت با هدف ارتقای کیفی محصولات به هنرمندان و تولیدکنندگان، ارائه و برای رفع آن گامهای اساسی برداشته شده است.

رئیسی تصریح کرد: دهستان اوره و بارز برای ارایه آموزش به‌منظور تولید سایر صنایع‌دستی بومی استان به‌ ویژه شهرستان لردگان ظرفیت لازم را دارد.

وی یادآور شد: "گلیم" چهارمحال و بختیاری به‌عنوان یکی از صنایع‌دستی پرطرفدار این استان از ظرفیت بالایی برای ورود به بازارهای جهانی برخوردار است، که هنوز به جایگاه اصلی خود نرسیده است.

مهرداد رئیسی اظهار داشت: "گلیم‌بافی" این استان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین هنر صنعت‌ها در رسته بافته‌های داری توانسته"نشان کیفیت" را از سازمان یونسکو دریافت کند.

وی گفت: مهارت‌بافندگان در خلق این هنر صنعت باعث شده تا "گلیم" استان با تکنیک‌های خاص و طرح‌های ذهنی تولید و با شهرتی جهانی روانه بازارهای خارجی و داخلی شود.
 

رئیسی تاکید کرد: "گلیم‌بافی" دومین صنعت‌دستی استان پس از فرش به‌شمار می‌رود و گلیم‌های دورو، سوف، رندی، گلیم‌گبه، گلیم‌فرش و گلیم‌لری از انواع گلیم‌های تولیدی مرسوم در چهارمحال و بختیاری است و از رنگرزی سنتی و گیاهی منحصربه‌فرد برخوردار است.

آموزش رایگان رشته های صنایع دستی با جدیت اجرا می شود

مدیرعامل اتحادیه تعاونی صنایع دستی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: در این طرح ۵۵ نفر از بانوان دو روستای چالدراز اوره و دهنو بارز آموزش گلیم‌بافی را به‌صورت رایگان فرا گرفتند.

عارف رئیسی تاکید کرد: هر کدام از افراد آموزش دیده می‌توانند سالانه حداقل ۱۰ متر مربع گلیم تولید و در بازارها داخلی و خارجی عرضه کنند
.
وی یادآور شد: تمامی تولیدات گلیم این افراد به‌صورت تضمینی از سوی اتحادیه تعاونی صنایع دستی استان خریداری می‌شود.

رئیسی تصریح کرد: این اتحادیه در سال‌جاری آموزش رایگان گلیم‌بافی به افزون‌بر ۲۰۰ نفر از بانوان پنج روستای دیگر در دهستان اوره و بارز را ارائه می‌دهد.

وی اظهار داشت: آموزش رایگان رشته‌های صنایع‌دستی و خرید تضمینی تولیدات آن در روستاهای استان با جدیت دنبال و اجرا می‌شود.

به گزارش جهانبین نیوز؛ چهارمحال و بختیاری افزون‌بر ۱۲ هزار هنرمند صنایع دستی دارد که از این تعداد پنج هزار و ۵۰۰ هزار نفر در فصل‌های مخلتف سال فعالیت می‌‌کنند.

هم‌اکنون ۵۲ رشته صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری در چهارمحال و بختیاری وجود دارد.
 


بافته‌های داری مانند فرش‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و قالی‌بافی، چوخابافی، نمدمالی، کلاه‌مالی، گیوه دوزی، سرمه‌دوزی، منبت‌کاری، سفال‌گری، خورجین‌بافی، بافت سیاه چادر، قفل‌سازی، حجاری، گره‌چینی، احجام فلزی خاتم و مشتقات آن ها از مهم‌ترین صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری این استان است.

دهستان اوره و بارز بخش منج شهرستان کوهرنگ در ۲۵۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: رشته های صنایع دستی چهارمحال و بختیاری شهرستان لردگان آموزش رایگان صنایع دستی عنوان یکی گلیم بافی سفره بافی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۵۸۳۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نمایشگاه گل و گیاه در اصفهان

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان گفت: نمایشگاه گل و گیاه همزمان با هفته فرهنگی اصفهان با محوریت گل و گیاه، گیاهان دارویی و صنایع دستی از امروز (پنجشنبه) در محل نمایشگاه بین‌المللی استان اصفهان واقع در کمربندی شرق، روبه‌روی منطقه روشن‌دشت برگزار می‌شود.

احمدرضا طحانیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: دومین نمایشگاهی که در سال ١٤٠٣ برگزار خواهد شد، نمایشگاه گل و گیاه، گیاهان دارویی، صنایع دستی، سوغات با حضور شرکت‌کنندگان از سراسر کشور است.

وی افزود: این نمایشگاه با محوریت موضوعاتی از قبیل گل و گیاه، گیاهان دارویی، صنایع دستی و سوغات برگزار می‌شود.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان تصریح کرد: این نمایشگاه از ششم تا دهم اردیبهشت همزمان با هفته فرهنگی اصفهان از ساعت ١٥ تا ٢١ در محل نمایشگاه بین‌المللی استان اصفهان واقع در کمربندی شرق، روبه‌روی منطقه روشن‌دشت برگزار خواهد شد.

طحانیان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه مکان نمایشگاه بین‌المللی روشن دشت با نمایشگاه واقع در پل شهرستان حدود شش کیلومتر فاصله مکانی دارد، تمهیداتی برای سهولت در تردد بازدید کنندگان با شرکت مسافربری اسنپ به عمل آمده است.

وی افزود: طبق تفاهم نامه انجام شده با شرکت اسنپ یک کد تخفیف برای بازدید کنندگان در نظر گرفته شده است، همچنین با شرکت واحد اتوبوسرانی برای تسهیل در خدمات‌رسانی به بازدید کنندگان تمهیداتی انجام شده است.

کد خبر 747705

دیگر خبرها

  • 43 دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان برگزار شد
  • برگزاری نمایشگاه گل و گیاه در اصفهان
  • برگزاری دوره‌های رایگان آموزش صنایع دستی در لرستان
  • برگزاری جشنواره شکوفه‌های بادام در شهر دژ کرد شهرستان اقلید
  • افتتاح نمایشگاه هنرهای دستی دانش آموزان در فریمان
  • ارزش صادرات صنایع‌دستی از آذربایجان‌غربی ۲۲ درصد افزایش یافت
  • لزوم زنده نگه‌ داشتن هنرهای بومی قزوین با آموزش آن به نسل جوان
  • برگزاری دوره آموزش تخصصی سفال و سرامیک در استان سمنان
  • خبر‌های کوتاه از نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری
  • برپایی دوره‌های آموزش صنایع دستی در استان همدان