Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - بخشی از قدیمی‌ترین منطقه حفاظت شده جهان به نام میراث فرهنگی سند خورد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست به نقل از ایسنا، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان ضمن اشاره به اینکه اداره ثبت برای بخشی از پارک ملی قمیشلو به نام میراث سندی صادر کرده است، گفت: این موضوع درحالی اتفاق افتاده که محیط زیست بیش از 20 سال است که برای این بخش از منطقه سند مالکیت گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ایرج حشمتی با بیان اینکه وجود قلعه‌ای تاریخی در مرکز این پارک ملی سبب شده است که بر سر مالکیت بخشی از آن، میراث فرهنگی ادعاهایی داشته باشد، اظهار داشت: در پارک ملی قمیشلو قلعه‌ای تاریخی مربوط به دوره قاجاریه وجود دارد. از این‌رو اداره میراث فرهنگی شهرستان تیران بر اساس ماده 26 آیین‌نامه اموال دولتی توانسته است برای 18 هکتار از این اراضی سند مالکیت بگیرد که کل 18 هکتار آن در پارک ملی قمیشلو واقع شده و قبلا سندی برای 12 هکتار از آن به نام اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان برای آن صادر شده بود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان ضمن اشاره به این‌که این پارک از سال 1343 تحت حفاظت قرار گرفته است، اظهار داشت: صدور سند برای میراث فرهنگی کار اشتباهی است، چراکه محیط زیست بیش از 20 سال است که برای این بخش از منطقه سند مالکیت گرفته است. چنین اقدامی نشان دهنده ناهماهنگی بین دستگاه‌ها است.
این مقام محیط زیستی استان اصفهان با تاکید بر اینکه صدور سندی جدید از سوی اداره ثبت اسناد شهرستان تیران به نام میراث فرهنگی بدون هماهنگی با این اداره کل صورت گرفته است، تصریح کرد: قمیشلو منطقه‌ای حفاظت شده است و انجام هرگونه فعالیتی در آن باید با هماهنگی محیط زیست باشد.
وی با بیان این که اداره میراث این شهرستان پیش از دریافت سند منطقه به دنبال اجرای طرحی گردشگری در پارک ملی قمیشلو بود، گفت: اکنون که سند پارک ملی را دریافت کرده است نگرانی‌هایی درباره چگونگی اجرای این طرح گردشگری وجود دارد، چراکه این منطقه تنوع زیستی بالایی دارد و گونه‌هایی مثل آهو، قوچ و میش و کل و بز در آن زندگی می‌کنند.
حشمتی افزود: طرح گردشگری میراث در حال بررسی کارشناسی توسط اداره کل حفاظت محیط زیست است. ما با حفاظت فیزیکی بر اساس الگوهای مشارکتی مخالف نیستیم ولی طرح‌های گردشگری باید ضوابط خاصی را رعایت کنند و در چارچوب الگوهای حفاظت پایدار باشند.
وی در ادامه گفت: اگر مردم محلی در طرح‌های گردشگری شرکت کنند و نفعی از آن ببرند ضریب حفاظت مناطق نیز افزایش پیدا می‌کند. با وجود این‌ها ما در حال بررسی طرح گردشگری پیشنهاد شده بودیم که متاسفانه این اتفاق رخ داده است و سند این بخش از منطقه به اسم میراث صادر شد. اکنون در حال پیگیریهای چند جانبه برای رفع این اختلاف نظر هستیم.
حشمتی تاکید کرد که اداره کل حفاظت محیط زیست به دنبال آن هست که سند محیط زیست تک برگی و در عین حال سند میراث فرهنگی توسط مرجع ذیصلاح ابطال شود. مکاتباتی با مدیرکل اقتصاد و امور دارایی و اداره کل ثبت استان اصفهان انجام شده است و امیدواریم که به زودی مالکیت محیط زیست براین بخش از پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو، مجددا تثبیت شود.
پارک ملی قمیشلو قدیمی ترین منطقه حفاظت شده محیط زیستی در جهان است که در شمال غرب نجف‌آباد،45 کیلومتری شمال غرب اصفهان، واقع شده‌است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: کل حفاظت محیط زیست پارک ملی قمیشلو استان اصفهان میراث فرهنگی حفاظت شده اداره کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۶۳۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلامت مردم و محیط زیست در رأس دغدغه‌ها و نیاز جامعه

حجت الاسلام والمسلمین سید اسماعیل شاکر در دیدار با رئیس و کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان با اشاره به لزوم اجرای طرح پایش آنلاین در همه صنایع به منظور جلوگیری از سوءاستفاده‌ها، گفت: بود و صاحبان صنایع باید به حل مشکلات زیست محیطی فراتر از قانون و دستورالعمل به عنوان وظیفه انسانی و دینی و شرعی نگاه کنند. 

اوضمن تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته در راستای حفاظت از عرصه‌های مختلف زیست محیطی، تصریح کرد: امروز موضوع محیط زیست به یکی از مسائل اصلی کشور و یک دغدغه ملی و فراجناحی تبدیل‌شده است.

شاکر با اشاره به لزوم اجرای طرح پایش آنلاین در همه صنایع به منظور جلوگیری از سوءاستفاده‌ها، گفت: بود و صاحبان صنایع باید به حل مشکلات زیست محیطی فراتر از قانون و دستورالعمل به عنوان وظیفه انسانی و دینی و شرعی نگاه کنند. 

امام جمعه اردکان با اشاره به برخی تخلفات مشهود بعضی صنایع اظهار داشت: رفع نشدن برخی تخلفات مشهود که چند سال است بیان می‌شود، ایجاد نگرانی و ناامیدی می‌کند و انتظار مردم از برخی صاحبان صنایع برای رفع اشکالات و تخلفات زیست محیطی، خیلی بیشتر از این هاست. 

در ابتدای این نشست، سید جلال موسوی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اردکان ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات این اداره در سال گذشته به ویژه پایش صنایع و برخورد با صنایع آلاینده به تشریح برنامه‌های سال جاری در راستای حفاظت از محیط زیست شهرستان پرداخت.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • بهره برداری از پاسگاه محیط بانی صیدوا در مهدیشهر
  • پایش زیست محیطی مشترک واحد تولیدآلیاژ در شوط
  • معاون رئیس‌جمهور پاسگاه محیط‌‍‌بانی مهدیشهر را بهره‌برداری کرد
  • سیلاب و خطر خروج تمساح پوزه کوتاه
  • کارگاه آموزشی مبانی محیط زیست درمدارس رشت
  • تخریب ساخت و ساز غیر مجاز در منطقه سیاهمزگی
  • دستگاه قضایی شهرستان بوکان حامی حفاظت از محیط زیست است
  • ایجاد موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی شهرستان بروجرد دستور کار محیط زیست لرستان قرار گرفت
  • خراسان رضوی در جایگاه دوم انجام پایش های نظارتی در کشور
  • سلامت مردم و محیط زیست در رأس دغدغه‌ها و نیاز جامعه