Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا،  بانک مرکزی کلیات طرح "کیف پول الکترونیک" را از سال ۹۲ ارائه کرد اما از آنجا که در این زمان کنترل و اختیار کیف پول‌های الکترونیک زیرنظر بانک مرکزی بود، مورد استقبال بانک‌ها قرار نگرفت تا اینکه حدود یک هفته پیش شورای پول و اعتبار به منظور تسهیل در جریان مبادلات خرد، با صدور کیف الکترونیک پول از طریق بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر  بانکی براساس ضوابط راهبری و نظارتی که توسط بانک مرکزی تهیه و ابلاغ خواهد شد، مشروط برآنکه منجر به خلق پول نشود، موافقت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نهایت روز گذشته بانک مرکزی ضوابط صدور کیف الکترونیک پول را تحت عنوان «ضوابط فعالیت مؤسسات اعتباری و راهبران کیف الکترونیک پول در نظام پرداخت کشور» را به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرد و طبق آن، تراکنش‌هایی چون افزایش یا کاهش موجودی، کاهش موجودی با وجه نقد، بیرون شبکه راهبر، درون شبکه راهبر، خرید، کیف به کیف و برگشت از خرید انواع تراکنش‌های مجاز کیف پول الکترونیک هستند.

آشنایی با انواع تراکنش‌های مجاز کیف پول الکترونیک

بدین منظور لازم است تا با تعاریف این تراکنش‌ها بیشتر آشنا شوید بنابراین، فرایند انتقال مبلغ از حساب یا کارت دارنده کیف شخصی نزد موسسه اعتباری به حساب واسط در جهت افزایش موجودی، تراکنش "افزایش موجودی و انتقال مبلغ از حساب واسط به حساب دارنده کیف شخصی و تجاری نزد موسسه اعتباری به منظور کاهش موجودی نیز تراکنش "کاهش موجودی است.

همچنین، فرآیند دریافت موجودی کیف شخصی به صورت نقد توسط موسسه اعتباری عامل که موجودی حساب واسط نزد موسسه اعتباری عامل، معادل وجه نقد دریافت شده کاهش می‌باید، تراکنش کاهش موجودی با وجه نقد است و تراکنشی که راهبر مربوط به دارنده کیف شخصی و راهبر پذیرنده آن متفاوت است و در خارج از شبکه یک راهبر و از طریق سامانه‌های ملی پرداخت انجام می‌شود و تراکنشی که راهبر مربوط به دارنده کیف شخصی و راهبر پذیره آن یکسان باشد و در داخل شبکه یک راهبر انجام می‌شود را به ترتیب بیرون و درون شبکه راهبر می‌نامند.

تراکنش خرید که طی آن مبلغ کالا یا خدمات از کیف شخصی دارند به کیف تجاری پذیرنده منتقل می‌شود، نیز از دیگر تراکنش‌های مجاز کیف پول الکترونیک است. علاوه براین، کیف به کیف تراکنشی است که طی آن مبلغ مورد نظر از کیف شخصی فردی به کیف شخصی فرد دیگر منتقل می‌شود و به بازگشت تمام یا بخشی از وجه دریافتی از یک خرید انجام شده توسط پذیرنده کیف به کیف شخصی خریدار نیز تراکنش "بازگشت از خرید می‌گویند.

ضوابط انجام تراکنش‌های مجاز کیف پول الکترونیک

در این بین، بانک مرکزی انجام تراکنش‌های مجاز کیف پول الکترونیک را ملزم به ضوابطی کرده که براساس آن، صدور یا صدور مجدد کیف مستلزم اخذ حداقل کارمزدی معادل صدور کارت مجازی از دارنده کیف و انجام تراکنش افزایش موجودی پس از صدور آن امکان‌پذیر است. همچنین، به مانده موجودی کیف هیچ سودی تعلق نمی‌گیرد و سقف مجاز تراکنش افزایش موجودی روزانه هر کیف معادل حداکثر موجودی مجاز آن است.

طبق این گزارش، تراکنش‌های افزایش موجودی، کاهش موجودی و کیف به کیف مربوط به کیف شخصی از طریق سامانه‌های ملی پرداخت یا سامانه‌های بانکی انجام و تراکنش کاهش موجودی با وجه نقد برای کیف شخصی حداقل ۶ ماه بعد از ابلاغ این ضوابط یا با اعلام بانک مرکزی میسر می‌شود. علاوه براین، کیف تجاری قابلیت انجام تراکنش افزایش موجودی را ندارد و در تراکنش کاهش موجودی کیف شخصی پس از برداشت وجه از حساب واسط مبلغ تراکنش و کاهش موجودی صرفا به حساب بانکی مبدا انجام تراکنش یا سایر حساب‌های بانکی متعلق به دارنده شخص قابل واریز است.

تراکنش کاهش موجودی کیف تجاری چگونه انجام می‌شود؟

همچنین، انجام تراکنش کاهش موجودی کیف تجاری صرفا از طریق سوئیچ متمرکز کیف الکترونیک پول قابل انجام و دریافت وجوه نگهداری شده در کیف تجاری توسط پذیرنده صرفاً از طریق انجام تراکنش کاهش موجودی به حساب ثبت شده در سامانه جامع پایش کیف امکان پذیر است. براساس اعلام بانک مرکزی، انتقال وجه از کیف تجاری به کیف شخصی صرفاً برای تراکنش برگشت از خرید مجاز و ثبت و نگهداری شناسه مرجع تراکنش خرید در اقلام اطلاعاتی تراکنش برگشت از خرید الزامی است.

برای اینکه با اصطلاحات این گزارش بیشتر آشنا شوید بهتر است تا تعاریف آن‌ها را بدانید بنابراین، راهبر کیف الکترونیک پول شخصی حقوقی است که مطابق با ضوابط و قرارداد منعقده با موسسه اعتباری بانک مرکزی در حوزه خدمات صدور و پذیرندگی کیف الکترونیک پول فعالیت می‌کند و کیف تجاری نوعی کیف است که امکان دریافت وجوه ناشی از فروش خدمات یا کالای خود را در اختیار دارنده آن قرار می‌دهد.

سامانه جامع پایش کیف الکترونیک پول چیست؟

همچنین، حساب واسط نزد موسسه اعتباری عامل است که وجوه ریالی کیف تجاری و شخصی در آن نگهداری و به منظور پشتیبانی و اجرای تراکنش‌های کیف الکترونیک پول و سامانه جامع پایش کیف به منظور ثبت و نگهداری اطلاعات دارندگان کیف شخصی و کیف تجاری، دریافت تراکنش‌های روزانه، گزارش‌های دوره‌ای از مؤسسه اعتباری عامل و نیز در صورت نیاز تبادل پیام در تراکنش بیرون شبکه راهبر ایجاد می‌شود.

علاوه براین، سوییچ متمرکز کیف الکترونیک پول سامانه‌ای است که به منظور انجام تراکنش بیرون شبکه راهبر بین راهبران تعامل‌پذیر فرایند افرایش موجودی و کاهش موجودی کیف ایجاد می‌شود و سامانه‌های ملی پرداخت مجموعه سامانه‌های پرداخت شامل شتاب، ساتنا، پایا، سوییچ متمرکز کیف الکترونیک پول و ... است که تحت نظارت و راهبری بانک مرکزی قرار دارند. البته، شناسه مرجع تراکنش نیز شناسه‌ای است که به ازای هر نوع تراکنش انجام شده در بستر کیف الکترونیک پول تولید شده و در هر شبانه روز منحصر به فرد است.

پربیننده ترین یک مؤسسه مالی، مال غیر را به نام خود در بورس عرضه کرد دلیل افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی در دو سال اخیر/ بخش عمده افزایش بدهی دولت فاقد هرگونه آثار پولی است چالش اصلی در اخذ مالیات بر سود بانکی چیست؟ ضوابط صدور کیف الکترونیک پول فروش املاک مازاد بانک‌ها در بورس کالای ایران

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بانک مرکزی پرداخت الکترونیک نظام پرداخت خرید آنلاین تراکنش بانکی کیف پول الکترونیکی شورای پول اعتبار کیف پول الکترونیک قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت کیف الکترونیک پول نزد موسسه اعتباری افزایش موجودی اعتباری عامل انجام تراکنش کیف شخصی بانک مرکزی شبکه راهبر کیف به کیف کیف شخصی تراکنش ها حساب واسط کیف تجاری وجه نقد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۶۴۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط بهتر موجودی کیت‌های آزمایشگاهی در کشور/مرجع سلامت حامی تولید داخل

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری کاظم وطن‌خواه رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا با اشاره به تاثیر نوسانات اخیر ارزی بر خدمات آزمایشگاهی گفت: بسیاری از خدمات آزمایشگاهی وابسته به ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی و ارز نیمایی است. بنابراین ضروری است قبل از هرگونه تغییر در نرخ ارز، پیش بینی های لازم جهت جبران هزینه‌های آزمایشگاه‌های پزشکی در نظر گرفته شود.

وی افزود: غیر از خرید کیت و ملزومات مصرفی که با ارز دولتی و نیمایی تامین می‌شوند، آزمایشگاه‌های پزشکی هزینه های متنوع دیگری نیز دارند (سرویس وکالیبراسیون تجهیزات ، تعمیرات ،تهیه ابزار وتجهیزات پایه و...) که همزمان با تورم، افزایش می‌یابند و شرایط را سخت‌تر می‌کنند و این در حالی‌ است که تعرفه‌های آزمایش فقط یک بار در سال افزایش دارد.

وطن‌خواه با اشاره به ارتباط مرتبط آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت با اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی در جهت تامین به موقع کیت ها و اقلام مصرفی آزمایشگاهی گفت: کمبودهای اعلام شده توسط مراکز آزمایشگاهی را منعکس می کنیم تا برنامه ریزی لازم جهت تامین آنها انجام گیرد.

وی افزود: گاهی تاخیر در تخصیص ارز موجب کمبود می شود، همچنین با هدف پیشگیری از کمبود کیت و اقلام مصرفی، امیدواریم اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی در تعیین اولویت جهت تخصیص ارز نیز با آزمایشگاه مرجع سلامت مشورت کند.

رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت درخصوص وضعیت شبکه آزمایشگاهی کشور گفت: شبکه آزمایشگاه‌های پزشکی  کشور بالغ بر 8 هزار آزمایشگاه در حوزه بهداشت و درمان  در بخش های مختلف دولتی، خصوصی ، سازمان‌های و نهادهای مختلف ارائه خدمت می‌کند .

وی افزود: از این تعداد آزمایشگاه در حوزه  بهداشت 3 هزار 317 آزمایشگاه در سطوح مختلف شامل واحدهای نمونه‌گيری، آزمایشگاه‌های میانی، آزمایشگاه مرکزی، آزمایشگاه مرجع بوده و بقیه آزمایشگاه‌ها در حوزه درمان فعالیت دارند.

وطن‌خواه افزود: وظیفه اصلی این شبکه ارائه خدمات آزمایشگاهی  با کیفیت ، منصفانه و به هنگام بر اساس نقشه ارائه خدمت و سطح بندی است.

وی با اشاره به نظارت اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی به عنوان متولی بر کیت‌ها و تجهیزات پزشکی، گفت: آزمایشگاه مرجع سلامت نیز یک سیستم نظارتی مراقبت از کیت و وسایل تشخیص پزشکی دارد که از طریق مدیریت امور آزمایشگاه های پزشکی در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور مشکلات مربوط به کیفیت یا کمبود این اقلام را دریافت و بررسی می کند.

وی افزود: در تلاش هستیم تا برای تمام آزمایشگاه های پزشکی دولتی، خصوصی، خیریه و عمومی غیر دولتی، نام کاربری و کلمه عبور برای دسترسی به سامانه اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی ( imed.ir) را بگیریم تا آزمایشگاه ها به طور مستقیم این مشکلات را به مرجع نظارتی مسئول منعکس کنند.

وطن‌خواه با اشاره به کمبود کیت‌های تخصصی در گذشته، گفت: با توجه به همکاری های خوبی که اخیرا با همکاران اداره کل تجهیزات پزشکی شکل گرفته است وضعیت کمبودها بهتر شده است اما بخشی از این کمبودها به دلیل توزیع نامناسب این اقلام است که امیدواریم با ساماندهی و ارتقاء برنامه انبار مجازی، تامین اقلام مصرفی آزمایشگاه ها بهتر شود.

 حمایت آزمایشگاه مرجع سلامت از تولید داخل

رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه کیفیت بسیاری از کیت‌های تولید داخل از سطح قابل قبولی برخوردار است، گفت: در خصوص برخی کیت ها نیاز به ارتقای کیفیت بیشتری داریم.

وی در خصوص اقدامات آزمایشگاه مرجع سلامت در راستای حمایت از تولید داخلی گفت: استفاده از ظرفیت آزمایشگاه‌های مرجع در راستای همکاری با شرکت های دانش بنیان برای ارزیابی کیت ها و فراورده های آزمایشگاهی تولید داخل از جمله حمایت‌های آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت از تولید داخل است.همچنین عضویت آزمایشگاه های مرجع کشوری در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی ریاست جمهوری به منظور استفاده از توانمندی های آزمایشگاه های مرجع در تولید محصولات با کیفیت از دیگر اقدامات است. 

وطن‌خواه گفت: با توجه به کمبود‌ کیت و فرآورده‌های تشخیصی، همکاری با اداره کل‌ تجهیزات پزشکی به منظور اعلام فراخوان به شرکت های دانش بنیان، براساس اولویت بندی نیازهای آزمایشگاهی کشور انجام می شود. 

همچنین تسریع در ارزیابی کیت های آزمایشگاهی تولید داخل که برای ارزیابی از اداره کل تجهیزات پزشکی ودانشگاه‌ها به آزمایشگاه رفرانس مرجع سلامت ارسال می شود، از دیگر حمایت هایی است که شرکت های داخلی می‌شود.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آشنایی با انواع قهوه و شیوه آماده کردن هر یک
  • کاهش کلاهبرداری و ارتقای امنیت با اجرای طرح پرداخت با گوشی به جای کارت بانکی
  • شرایط بهتر موجودی کیت‌های آزمایشگاهی در کشور/مرجع سلامت حامی تولید داخل
  • پایگاه هوانیروز مشهد ۷۵ عملیات پروازی مردم‌یاری انجام داد
  • کسب رتبه اول دادگستری ایلام در کاهش موجودی پرونده و تکریم ارباب رجوع
  • آموزش: توصیه‌هایی برای مقابله یا جلوگیری از استرس در فضای مجازی
  • (ویدئو) چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟
  • کانتورینگ صورت برای انواع فرم های صورت
  • چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟
  • توصیه‌هایی برای مقابله یا جلوگیری از استرس در فضای مجازی