Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@12:43:40 GMT

سربازان گمنام عرصه سلامت را دریابیم

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۶۴۸۷۵

سربازان گمنام عرصه سلامت را دریابیم

در تقویم ملی دوازدهم شهریورماه به نام بهورز نامگذاری شده است. بهورزان کارمندان بهداشتی در روستاها هستند که فعالیت آنها در دهه‌های اخیر نقش چشمگیری در بهبود وضعیت سلامت و افزایش امید به زندگی جمعیت روستاهای کشور داشته است.

نگاهی به خدمات بهورزان نشان می‌دهد که حرفه بهورزی از مصادیق ایثار و از خودگذشتگی است، انسان‌های فداکاری که در روستاها و مناطق محروم در کنار مردم هستند تا سلامتی آنها به خطر نیفتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهورزان نخستین محل دسترسی مردم به شمار می‌روند و نقشی حیاتی را در سلامت جامعه عهده‌دار هستند.

ارائه خدمات سلامت به زنان باردار، سرشماری سالانه و ثبت اطلاعات، آموزش بهداشت عمومی، تشکیل گروه‌های داوطلب و شوراهای محلی بهداشت، مراقبت از کودکان ۸-۰ سال، تنظیم خانواده، آموزش و مراقبت‌های تغذیه‌ای، مراقبت از دانش‌آموزان و بهداشت مدارس، بهداشت دهان و دندان، ایمن‌سازی، نظارت بر موازین بهداشت حرفه‌ای، محیط عمومی روستا، بهسازی محیط، بهداشت محیط مکان عمومی، بازدید منزل، تزریقات، پانسمان، فوریت‌ها، بازتوانی و کمک به معلولان از جمله وظایف یک بهورز است.

سربازان گمنام عرصه سلامت، شاید بهترین تعریفی است که می‌توان از بهورزان ارائه داد و اکنون این سربازان گمنام در خط مقدم مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا قرار دارند.

بهورز نام‌ آشنایی برای بسیاری از مردم و مسئولان نیست اما این گمنامی نافی خدمات ارزنده و مهمی که این قشر به نظام سلامت کشور دارد به ویژه در روزهای بحرانی شیوع کرونا نیست.

کمبود شدید امکانات و تجهیزات در خانه‌های بهداشت

فاطمه منصوری بهورز فعال در روستای قلعه افغان شهرستان خانمیرزا استان چهارمحال و بختیاری بیش از چهار سال است که در کسوت بهورزی مشغول خدمات‌رسانی به مردم این منطقه است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به سختی‌های شغل خود، تصریح کرد: با وجود سختی‌هایی که در این شغل وجود دارد اما عشق و علاقه بهورزان سبب شده تا با تمام توان خود در این عرصه فعال باشند.

منصوری افزود: تمام سعی خود را به کار گرفته تا کمبود تجهیزات و امکانات مانع خدمات‌رسانی مطلوب به مردم نشود.

این بهورز فعال در شهرستان خانمیرزا از کمبود امکانات و تجهیزات موجود در این منطقه گلایه کرد و گفت: امکانات موجود جوابگوی نیازها نیست به ویژه در شرایط کنونی که با شیوع کرونا تلاش و سختی کار بهورزان دوچندان شده، کمبود امکانات و تجهیزات بیش از هر زمان دیگری خود را نشان می‌دهد.

منصوری، نبود زیرساخت‌ها را از مهمترین این کمبودها برشمرد و گفت: برای غربالگری کووید ۱۹ نیاز به اتصال به سامانه سیب داریم و با وجود اینکه زیرساخت‌های اتصال به اینترنت وجود دارد اما نبود رایانه و امکانات سخت‌افزاری سبب شده تا بهورزان با امکانات شخصی خود به اینترنت وصل شوند.

وی، محدودیت در وسایل حفاظت شخصی را از دیگر کمبودهای این حوزه دانست و گفت: در ماه‌های ابتدایی وسایلی نظیر ماسک، مواد ضدعفونی و دستکش به میزان موردنیاز در اختیارمان قرار داده می‌شد اما در هفته‌های اخیر میزان این تجهیزات محدود شده است.

این بانوی بهورز، سختی کار بهورزی را برای بانوان بیشتر از مردان دانست و گفت: در بسیاری از موارد بعدازظهرها هم باید در خانه بهداشت حضور پیدا کنیم و این موضوع رسیدگی به امور همسرداری و فرزندپروری را با چالش مواجه می‌کند.

منصوری تصریح کرد: با این وجود با مدیریت و برنامه‌ریزی می‌توان به خوبی از عهده هر دو کار بهورزی و خانه‌داری برآمده و مشکلی در این خصوص بوجود نیاید.

 لزوم بازنگری در قوانین شغل بهورزی

یکی دیگر از بهورزان فعال در چهارمحال و بختیاری ریشه مشکلات و چالش‌های کنونی بهورزان را ناشی در قوانین قدیمی و به روز نشده این حرفه دانست و گفت: قوانینی که از سال ۱۳۶۳ تدوین شده تاکنون به روزرسانی و بازنگری نشده و همین موضوع بسیاری از امور مربوط به این حرفه را با چالش مواجه کرده است.

سیدرضا طاهری افزود: بهورزان، جمعیت بزرگی را در کشور تشکیل می‌دهند که در ازای کار و خدماتی که بعضا به صورت شبانه‌روزی ارائه می‌دهند، حقوق و مزایای متناسبی را دریافت نمی‌کنند.

وی، شفاف نبودن حقوق و مزایای بهورزان را از مهمترین عوامل نارضایتی فعالان این عرصه دانست و گفت: در کنار پایین بودن حقوق و مزایای بهورزان، نبود شفافیت در میزان دریافتی به ویژه در دوران شیوع کرونا که باید بیش از پیش به بهورزان رسیدگی شود، وجود ندارد.

این بهورز فعال در روستای فیروزآباد شهرستان کیار در عین حال از رییس مرکز بهداشت این استان به سبب پیگیری مطالبات بهورزان قدردانی کرد و گفت: پیگیری مسئولان استان برای ما بهورزان نوعی دلگرمی است اما می‌طلبد در سطوح بالاتر در راستای رفع این مشکلات گام‌های موثری برداشت.

طاهری با بیان اینکه بسیاری از بهورزان از حقوق خود بی‌اطلاع هستند، خاطرنشان کرد: ناآگاهی بهورزان از حقوق خود سبب شده تا در طول سال‌ها در راستای بهبود وضعیت این قشر مهم حوزه بهداشت اقدامات موثری صورت نگیرد.

وی افزود: شغل بهورزی در حالی که یک شغل جامع و کاملی است اما قوانین مترقی برای آن دیده نشده و می‎طلبد نمایندگان مجلس در این حوزه ورود پیدا کنند.

حجم کار بهورزان متناسب با حقوق دریافتی آنها نیست

نماینده بهورزان شهرستان لردگان نیز از متناسب نبودن حجم و پراکندگی کار بهورزان و حقوق و مزایای آنها گلایه کرد و به خبرنگار ایرنا گفت: یک بهورز دست‌کم در طول ماه بین ۶۰ تا ۷۰ آیتم کاری را از واکسیناسیون نوزادان تا مراقبت از سالمندان باید انجام دهد.

عبدالعلی مقامی‌منش تصریح کرد: حجم بالا و پراکندگی وظایف بهورزان در کنار حداقل حقوق و مزایا ازچالش‌های حرفه بهورزی به شمار می‌رود که طی این سال‌ها اقدام موثری برای رفع این کاستی انجام نشده است و همین موضوع سبب شده تا بهورزان امروز با حجم انبوهی از مشکلات مواجه باشند.

وی، میزان درگیری بهورزان و نیروهای بهداشتی را نسبت به کادر درمان به ویژه در دوران شیوع کرونا بیشتر دانست و گفت: احتمال اینکه افرادی که به مرکز بهداشت مراجعه می‌کنند، ناقل ویروس کرونا باشند و هیچ علامتی نداشته باشند بسیار زیاد است از همین رو بهورز با حداقل تجهیزات حفاظت فردی نظیر دستکش و ماسک بیشتر در معرض این تهدید قرار دارد تا کادر درمان که مجهز به لباس‌های مخصوص هستند.

مقامی‌منش خاطرنشان کرد: حرفه بهورزی در عین حال که یک حرفه بسیار مهم، تعیین‌کننده و خطیر است اما آنچنان که شایسته است مورد توجه مسئولان واقع نشده و کمترین حقوق مزایا را برای بهورزان در نظر گرفته‌اند.

این بهورز لردگانی با بیان اینکه مطالبات مربوط به حق مسکن و کارانه بهورزان از سال ۱۳۹۸ تاکنون پرداخت نشده است، افزود: در طول دوران شیوع کرونا از ابتدا تاکنون نیز تنها یک بار حق‌الزحمه کووید ۱۹ برای بهورزان  استان واریز شده که این مبلغ نیز بسیار ناچیز بوده است.

فعالیت ۵۸۱ بهورز در چهارمحال و بختیاری

هم اینک ۵۸۱ بهورز در بیش از ۳۰۰ خانه بهداشت روستایی چهارمحال و بختیاری مشغول خدمات‌رسانی هستند و ارتقای سطح سلامت روستاییان مرهون تلاش و زحمات طاقت‎فرسای این نیروهای خدوم بهداشتی است.

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: بهورزان از مهمترین نیروهای بهداشتی در همه زمان‌ها به ویژه در دوران شیوع ویروس کرونا نقش مهمی در حفظ سلامتی مردم و غربالگری بیماران برعهده دارند.

سیدراشد جزایری از جدیت این مرکز برای پیگیری مطالبات بهورزان و رفع کاستی‌های خانه‌های بهداشت روستایی خبر داد و گفت: فراهم کردن اعمال مدرک تحصیلی کارشناسی بهداشت مرتبط با بهورزان و فراهم شدن آموزش کاردانی بهورزی برای بهورزان با مدرک دیپلم به صورت مجازی از جمله مهمترین اقدامات برای بهبود وضعیت بهورزان در سال‌های اخیر بوده است.

وی تصریح کرد: پرداخت مطالبات بهورزان نیز همانند سایر پرسنل و با رعایت دستورالعمل و ضوابط مربوطه شامل کارانه پزشک خانواده و سایر موارد بر مبنای عملکرد بهورزان است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: با توجه به اینکه بهورزان در مناطق دورافتاده روستا حضور دارند ارائه کلیه خدمات محیط روستاها در همه‌گیری کرونا بر عهد بهورزان است از همین رو بهورزان در غربالگری کووید ۱۹ در روستاها نقش اساسی را ایفا کرده و پوشش ۱۰۰ درصدی این برنامه را برعهده داشتند.

جزایری خاطرنشان کرد: حاصل این غربالگری آموزش به مردم و شناسایی موارد مشکوک و مبتلا و ارجاع آنها به مراکز منتخب بود و از سوی دیگر پیگیری روند درمان بیماران مبتلا به کرونا نیز بر عهده بهورزان است که این موضوع در سطح روستا به لحاظ محرومیت‌های موجود دشوارتر و با زحمت بیشتری همراه است.

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بهورزان نیروهای تلاشگر گمنام حوزه بهداشت و درمان هستند، تصریح کرد: امید است در راستای بهبود وضعیت حقوق و مزایای این نیروهای پرتلاش و ایثارگر قوانین لازم تدوین و تصویب شود.

برچسب‌ها ویروس کرونا چهارمحال وبختیاری بهورزان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا چهارمحال وبختیاری بهورزان ویروس کرونا چهارمحال وبختیاری بهورزان چهارمحال و بختیاری حقوق و مزایای ویروس کرونا بهبود وضعیت مرکز بهداشت دانست و گفت دوران شیوع شیوع کرونا سبب شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۶۴۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای برنامه سلامت شهری در کیش

به گزارش خبرگزاری صداوسیما کیش، اسدالله احمدی در گفتگوی خبری سیما با اشاره به اهمیت مراقبت از سلامت ساکنان جزیره کیش، گفت: مراقبت از سلامتی براساس یک برنامه پیوسته و همیشگی برای حفظ سلامت مردم از نظر بیمار‌های واگیر و غیر واگیر باید انجام شود.

احمدی با بیان اینکه هفتاد درصد مرگ و میر‌ها در جهان بر اثر بیماری‌های غیر واگیر رخ می‌دهد، گفت: غربالگری‌های اولیه در سطح یک با حضور مراقبان سلامت انجام می‌شود و این برنامه مبتنی بر شناسایی جمعیت نیازمند به مراقبت و ارجاع بیماران به پزشک اجرا خواهد شد.

رئیس مرکز بهداشت کیش با اشاره به طرح تشدید بازرسی‌های بهداشتی نوروزی، گفت: از ۲۴ اسفند تاکنون بیش از هفتصد مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی و در حدود سیصد مکان عمومی بازدید شده است.

احمدی افزود: پایش آب آشامیدنی، نمونه برداری از مواد غذایی، مراقبت از مادران، واکسیناسیون چهل فرد دچار حیوان گزیدگی، آزمایش‌های غربالگری تروئید دوازده کودک تازه متولد شده نیز از دیگر اقدامات مرکز بهداشت کیش در تعطیلات نوروز بوده است.

رئیس مرکز بهداشت کیش، گفت: در راستای اجرای نظام مراقبت از بیماری‌های واگیر در ایام تعطیلات نوروز  نود لام تشخیصی مالاریا تهیه شد و مراجعان مشکوک به سل و یا خطر بیماری‌های عفونی نیز برای تشخیص دقیق به آزمایشگاه ارجاع داده شدند و خدمات بهداشتی را دریافت کردند.

اسدالله احمدی گفت: دو پایگاه مراقبت مرزی در فرودگاه و بندرگاه کیش مستقر است و ورود گردشگران را رصد می‌کنند و بازدید‌های بهداشتی را از کشتی‌های ورودی به بندرگاه براساس دستورالعمل‌های بین المللی انجام می‌دهند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • پایش سلامت آب آشامیدنی در روستاهای بندرعباس
  • حدود سه میلیون نفر به مراکز اورژانس کشور مراجعه کردند
  • مراقب سلامت دندان‌ها در تعطیلات نوروزی باشید
  • رستوران‌ها و غذاخوری‌های فارس زیر ذره بین ناظران + فیلم
  • رستوران‌ها و غذاخوری‌های فارس زیر ذره بین ناظران
  • انجام بیش از ۵ هزار نظارت بهداشتی در طرح سلامت نوروزی تاکنون
  • انجام ۱۸۲ هزار مأموریت اورژانس در طرح سلامت نوروزی
  • اجرای برنامه سلامت شهری در کیش
  • بهورزان جنوب کرمان با موتور سیکلت به روستا‌ها می‌روند
  • ٢۰ هزار بازدید در حوزه بهداشت انجام شده است