Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-24@09:17:51 GMT

اعطای وام به خدمات دهندگان هوشمندسازی مدارس

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۶۵۵۶۵

اعطای وام به خدمات دهندگان هوشمندسازی مدارس

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان فناوری اطلاعات ایران، امیر قدیری، با اشاره به شروع هوشمندسازی مدارس در ایران از دهه ۸۰ گفت: طبق ماده ۶۹ قانون برنامه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است با همکاری وزارت آموزش‌وپرورش، برنامه هوشمندسازی مدارس اعم از امکان دسترسی به کتب درسی، کمک‌آموزشی، رفع اشکال، آزمون و مشاوره تحصیلی، بازی‌های رایانه‌ای آموزشی و غیره را به‌ صورت رایگان برای کلیه دانش آموزان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و روستاها و حاشیه شهرهای بزرگ فراهم کند که این وظیفه به سازمان فناوری اطلاعات ایران واگذار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌ با وزارت آموزش و پرورش برای اجرای این طرح، در تشریح جزییات «شبکه هوشمندسازی مدارس دانا»، افزود: یکی از لایه‌های اصلی این طرح، لایه زیرساخت است که تلویحا همان بحث اتصال مدارس است. در این لایه، اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات صورت می‌گیرد و طبق تفاهم با وزارت آموزش و پرورش، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید مدارس سراسر کشور (و نه فقط مدارس هدف در ماده ۶۹ قانون) را به شبکه‌ای اختصاصی در شبکه ملی اطلاعات متصل کند.

قدیری اضافه کرد: لایه بعدی، خدمات است که به طور مشترک توسط وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات و آموزش و پرورش پیش می رود. لایه خدمات به عبارتی ورود کسب و کارها جهت ارائه محتوای مناسب برای دانش آموزان و مدارس را پیگیری می‌کند که تا کنون منجر به احصای خدمات در بیش از ۲۰ حوزه شامل خدمات کتاب‌های درسی دیجیتال، آزمون های درسی آنلاین، نرم افزارهای مدیریت مدرسه و ... شده است. لایه سوم نیز لایه محتوا است که به طور کامل به عهده وزارت آموزش و پرورش گذاشته شده است.

مدیر پروژه هوشمندسازی مدارس سازمان فناوری اطلاعات ایران با توجه به اهمیت حضور کسب وکارها در لایه خدمات به وجود سه پروتکل برای ارائه خدمات و به عبارتی تولید محصول مناسب اشاره کرد و گفت: این پروتکل‌ها، پروتکل های فنی، امنیتی و حریم خصوصی هستند که طی آن، کسب و کارها باید خدمت/محصولی را ارائه کنند که ویژگی های فنی مناسب را دارا باشد. هم‌چنین پروتکل امنیتی باید به گونه‌ای رعایت شود که شاهد نفوذ و یا نشت اطلاعات دانش آموزان یا مدارس نباشیم. زیرا در این طرح ، بیش از ۱۵ میلیون دانش آموز تحت پوشش قرار می‌گیرند که جامعه آماری قابل توجهی به شمار می‌روند. هم‌چنین پروتکل سوم نیز به لزوم حفظ حریم خصوصی دانش آموزان در حین ارائه خدمات می‌پردازد.

وی هوشمندسازی مدارس را گامی موثر در راستای تحقق عدالت آموزشی در کشور دانست و ادامه داد: پیاده‌سازی این طرح باعث می‌شود تا دانش آموزی که در یک استان کمتر توسعه یافته کشور زندگی می‌کند، بتواند همان خدمات آموزشی را دریافت کند که دانش آموزی در یک منطقه شهری توسعه یافته دریافت می کند. همانطور که در عدالت ارتباطی، همان میزان خدماتی که برای یک فرد در یک شهر توسعه یافته وجود دارد در یک منطقه محروم نیز ارائه می شود.

قدیری در خصوص آخرین وضعیت شبکه هوشمندسازی مدارس تصریح کرد: طی تازه‌ترین پیشرفت‌های حاصل شده در این طرح، بیش از ۸۱ هزار مدرسه از مجموع ۸۶ هزار مدرسه موجود در کشور به شبکه دانا متصل شده‌اند. دانا شبکه‌ اختصاصی هوشمندسازی مدارس است که در عین حال که امکان اعمال کلیه خط‌مشی‌ها و ملاحظات مربوط به اتصال دانش‌آموزان به شبکه اینترنت و شبکه ملی اطلاعات را دارا است، هزینه کمتری را در بردارد و به نوعی کاهش شکاف تحصیلی دانش‌آموزان را با ارائه خدمات آموزشی یکپارچه و یکسان به دنبال دارد.

وی در خصوص چالش‌های پیش روی این طرح به عدم تعیین منابع مالی توسط قانونگذار در ماده ۶۹ برنامه ششم، عدم همکاری مناسب بین دستگاهی به ویژه در راستای ارائه اطلاعات صحیح و به روز شده و نیز عدم وجود اتفاق نظر روی یک رویه اشاره کرد و گفت: در راستای تشویق و رفع موانع موجود در بحث اتصال، برای نخستین بار خط تولید مودم‌های داخل کشور (outdoor) راه اندازی شد.

قدیری ادامه داد: از سوی دیگر اعطای وام از محل وجوه اداره شده با اولویت قراردادن شرکت هایی که در حوزه خدمات آموزشی به فعالیت می پردازند در دستور کار قرار گرفته است. هم‌چنین از مشوق‌هایی مانند اختصاص فضای کاری اشتراکی و سرویس هم مکانی برای رشد شرکت‌های نوپا به شرکتهای واجد شرایط اعطا می‌شود. در کنار کلیه این طرح‌ها می‌توان به پویش‌های مردمی جهت تامین دستگاه های الکترونیکی مناسب برای دانش‌آموزان نیازمند و یا مستقر در مناطق محروم و دورافتاده اشاره کرد.

مدیر پروژه هوشمندسازی مدارس با بیان اینکه در این مسیر از تجربه‌های جهانی موفق در حوزه آموزش الکترونیکی استفاده کرده‌ایم و سعی داشته‌ایم از اختراع دوباره چرخ پرهیز کنیم، رشد و تکامل همه‌زمان سه لایه زیرساخت، خدمات و محتوا را محور اصلی بلوغ واقعی آموزش الکترونیکی در کشور دانست.

وی گفت: غنی سازی محتوای ارائه شده در این بستر توسط معلمان، لزوم تدقیق اطلاعات ارائه شده توسط وزارت آموزش و پرورش در اجرای طرح، همکاری بیشتر در اجرای لایه خدمات، تعیین فرایند بررسی و تایید محتواهای آموزشی تولید شده و خلق اهرم‌های نوآورانه به منظور حضور کسب وکارها در مناطق محروم انتظاراتی منطقی و معقول از همکار اصلی سازمان فناوری اطلاعات ایران در این طرح، یعنی وزارت آموزش و پرورش است.

کد خبر 5014233 معصومه بخشی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: مدارس هوشمند هوشمندسازی مدارس آموزش و پرورش سازمان فناوری اطلاعات ایران شبکه ملی اطلاعات ویروس کرونا تحقیقات علمی واکسن کرونا هوش مصنوعی شبکه ملی اطلاعات گوشی هوشمند فناوری فضایی اینترنت ناسا فیس بوک ایالات متحده امریکا سامسونگ موبایل شرکت دانش بنیان سازمان فناوری اطلاعات ایران وزارت آموزش و پرورش هوشمندسازی مدارس دانش آموزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۶۵۵۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«آکادمی ورزش و تندرستی» دانشگاه علامه‌طباطبائی راه‌اندازی شد

«آکادمی ورزش و تندرستی» دانشگاه علامه‌طباطبائی با حضور رئیس دانشگاه و با هدف ارائه خدمات تخصصی ورزشی و تندرستی به کارکنان و دانشجویان در پردیس مرکزی این دانشگاه راه‌اندازی شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، «آکادمی ورزش و تندرستی» دانشگاه علامه‌طباطبائی به منظور با لابردن کیفیت خدمات ورزشی و تندرستی و با هدف ارائه خدمات تخصصی ورزشی و تندرستی به کارکنان و دانشجویان و همچنین ایجاد بستری در زمینه توانمندسازی و اشتغال دانشجویان، به کوشش معاونت دانشجویی دانشگاه، در مجموعه ورزشی پردیس مرکزی دانشگاه علامه‌طباطبائی راه‌اندازی شد.

دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی در آیین افتتاح این آکادمی گفت: برای بنده جالب بود که دانشجویان با چه عشق و علاقه‌ای زمینه راه‌اندازی این آکادمی را فراهم کردند. این مرکز می‌تواند منشا خدمات ارزنده‌ای به جامعه دانشگاهی و عموم مردم باشد.

وی با بیان اینکه سلامت تاجی بر سر ما است، افزود: شروع به کار این آکادمی تجربه بسیار خوبی است. نقشی که این آکادمی می‌تواند در جهت سلامت افراد و تهیه یک برنامه مناسب سلامت ایفا کند، بسیار قابل توجه است.

رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی ادامه داد: از دست دادن سلامتی که بخشی از آن مربوط به سبک زندگی ما می‌شود را نمی‌توان با هیچ سرمایه‌ای جبران کرد؛ بنابراین وجود چنین مراکزی که بتواند آگاهی ببخشد، اطلاعات دهد و کمک کند تا ما فراموش نکنیم که مواظب سلامتی خود باشیم، بسیار با اهمیت است. 

وی به ضرورت ارائه خدمات تخصصی در زمینه‌های مختلف به‌ویژه حوزه ورزش اشاره کرد و افزود: افرادی که به دنبال فرصت بیشتر هستند و یا کسانی که در معرض آسیب قرار گرفته‌اند، می‌توانند از شرایط و خدمات این مرکز استفاده کنند؛ بنابراین باید با کمک رسانه، ظرفیت‌های این مجموعه را اطلاع‌رسانی کنیم تا به یک الگو تبدیل شود.

دکتر مهدی واحدی، معاون دانشجویی دانشگاه علامه‌طباطبائی نیز در این آیین گفت: در دو سال اخیر، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه، همکاری‌های علمی و اجرایی بسیار خوبی را با مرکز تربیت بدنی داشته است. امیدوار هستم که این همکاری‌ها تدام پیدا کند و ما از علم و تجربه اعضای هیئت علمی، نیروی متخصص، جوانی و انگیزه استادان جوان به نفع ارتقا وضعیت سلامت و ورزش دانشگاه استفاده کنیم.

دکتر محمدرضا قاسمیان مقدم، مدیر تربیت بدنی دانشگاه علامه دانشگاه علامه‌طباطبائی نیز گفت: حوزه‌های فعالیت آکادمی ورزش و تندرستی شامل «تناسب اندام و تندرستی»، «توانبخشی و حرکات اصلاحی»، «ارتقاء عملکرد ورزشی»، «ورزش کودکان» و «ورزش سالمندان» است. خدمات این حوزه‌ها در چهار بخش اصلی «ارزیابی و پایش تندرستی»، «ارائه مشاوره ورزشی»، «ارائه برنامه‌های تمرینی» و «برگزاری کلاس‌های آموزشی تخصصی در رشته‌های ورزشی» ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: مخاطبان استفاده از خدمات در گام نخست، دانشجویان، اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه هستند و در گام بعدی، این خدمات قابل ارائه به عموم افراد جامعه نظیر ورزشکاران، کودکان و سالمندان است. نکته قابل توجه این است که ارائه خدمات در این مرکز توسط متخصصان حوزه سلامت و علوم ورزشی و زیر نظر اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبائی انجام می‌شود.

دیگر خبرها

  • شرکت‌های تبلیغاتی اینستاگرام
  • ارائه ۴۱۰ مورد خدمات رایگان دندانپزشکی در سروآباد
  • «آکادمی ورزش و تندرستی» دانشگاه علامه‌طباطبائی راه‌اندازی شد
  • ارائه تسهیلات ۹۰ درصدی در گمرک قزوین
  • فعالیت ۴۲ مرکز مشاوره در لرستان
  • بسیج جامعه پزشکی مهاباد خدمات رایگان ارائه کردند
  • پرداخت ۱۸ میلیارد تومان برای بیماری‌های صعب العلاج
  • اعلام آمادگی بانک مرکزی برای ارائه ریز اطلاعات به مجلس
  • اتصال روستا‌های ۲۰ خانوار اردبیل به شبکه ملی اطلاعات
  • تلویزیون‌های جدید TCL چه مشخصاتی دارند؟