Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرویس جهانی شبکه بی‌بی‌سی در گزارشی به قلم «مارک ولر» با بررسی استدلال های موجود درباره تلاش آمریکا برای بکارگیری مکانیسم بازگردانی تحریم ها علیه ایران، به این نتیجه می‌رسد که درخواست آمریکا از سوی شورای امنیت نادیده خواهد گرفته شد.

به گزارش ایسنا، شبکه بی‌بی‌سی در گزارش خود جوانب مختلف تلاش آمریکا برای استفاده از مکانیسم بازگردانی سریع تحریم‌ها(اسنپ بک) علیه ایران را بررسی کرده که در بخشی از این گزارش به مغایرت استدلال مخالفان و استدلال دولت آمریکا در این زمینه پرداخته و نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در زمان خروج از توافق هسته‌ای صریحا تصمیم گرفت به "مشارکت آمریکا (در این توافق) پایان دهد".

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این عبارت ناخوشایند که از جانب مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا تکرار شد، تلاش آمریکا برای اینکه بگوید هنوز عضوی از برجام است تا از مکانیسم بازگردانی تحریم‌ها استفاده کند را سخت می‌کند.
بی‌بی‌سی در ادامه گزارشش به دیدگاه جان بولتون مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا که از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای بود در این باره اشاره کرده و مطرح می‌کند که حتی او هم مانند دیگر اعضای توافق و اتحادیه اروپا تاکید می‌کند دیدگاه دولت ترامپ "از نظر قانونی نادرست است".
در ادامه این گزارش آمده است: بررسی‌های رئیس شورای امنیت سازمان ملل هم که با ابزارهای قانونی انجام شده است به همین موضوع اشاره دارد. علاوه بر این، مسلما اقدام آمریکا به جدا کردن عبارت "کشورهای مشارکت کننده" از این سوال که واقعا کدام کشورها در توافق مشارکت دارند، کارآمد نیست. به وضوح توافق و مکانیسم بازگردانی تحریم‌ها که در قطعنامه 2231 شورای امنیت وجود دارند با یکدیگر مرتبط‌ هستند. طبق توافق هسته‌ای، کشورهایی که می‌خواهند این مکانیسم را فعال کنند ابتدا باید روند حل اختلاف را که بخشی از توافق است بگذرانند. بنابراین آمریکا خود را از مکانیسم بازگردانی تحریم‌ها جدا کرده است. این نتیجه منطبق با مقررات موجود در این توافق است که یعنی این مکانیسم برای حفظ تمامیت این توافق ایجاد شده است نه ابزاری برای مختل کردن و نابودی آن.
این گزارش همچنین بیان می‌کند: اگر دولت آمریکا با قوانین مذاکره شده در دولت باراک اوباما پیش می‌رفت، می‌توانست به اهدافش برسد. به جای خروج از توافق هسته‌ای می‌توانست مدعی عدم پایبندی ایران به توافق شده و در حالی که بدون چون و چرا "یکی از مشارکت‌کنندگان توافق است"، مکانیسم حل اختلاف را فعال کند.
در پایان بی بی سی می تویسد: به احتمال زیاد، شورای امنیت سازمان ملل به سادگی درخواست فعال کردن مکانیسم بازگردانی تحریم‌ها را با این استدلال که واشنگتن دیگر جایگاه یک کشور مشارکت‌کننده در توافق هسته‌ای را ندارد، نادیده میگیرد.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اسنپ بک توافق هسته ای فعال سازی مکانیسم ماشه بي بي سي مکانیسم بازگردانی تحریم ها توافق هسته ای شورای امنیت بی بی سی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۶۵۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیاهو برای هیچ؛ آمریکا گردان اسرائیلی را تحریم نمی‌کند

طبق گزارش روزنامه یدیعوت آحارونوت، آمریکا پس از فشار اسرائیل از تصمیم خود برای اعمال تحریم علیه گردان «نتزاه یهودا» عقب نشینی کرد.

به گزارش مشرق، با گذشت چند روز از جنجال‌ها درباره برنامه آمریکا برای تحریم یک گردان ارتش رژیم صهیونیستی، دو مقام اسرائیلی گفتند که این کار منتفی شد.

این دو مقام به روزنامه یدیعوت آحارونوت گفتند که آمریکا گردان نتزاه یهودا را تحریم نخواهد کرد. به گفته آنها، پس از فشار همه طیف‌های سیاسی در اسرائیل، آمریکا تصمیم گرفته که این گردان را تحریم نکند.

پیش‌از این، وبگاه «آکسیوس» به نقل از سه منبع آمریکایی آگاه گزارش کرد که وزیر خارجه آنتونی بلینکن ظرف چند روز آینده، تحریم‌هایی را علیه این گردان «به دلیل نقض حقوق بشر در کرانه باختری» اعلام می‌کند.

به دنبال انتشار این خبر، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و همچنین رهبر اپوزیسیون این رژیم یائیر لاپید به صورت جداگانه با این اقدام احتمالی مخالفت کردند.

طبق قانون ۱۹۹۷ به نوشته «پاتریک لیهی»، ارسال کمک‌های خارجی آمریکا و برنامه‌های آموزشی وزارت دفاع ایالات متحده در اختیار یگان‌های امنیتی،‌نظامی و پلیسی که مرتکب نقض حقوق بشر می‌شوند، قرار نمی‌گیرد.

نتزاه یهودا بعنوان یک یگان ویژه از سربازان افراطی یهودی تشکیل شد که همگی اعضای آن را مردان تشکیل می‌دهند. نظامیان این گردان علیه غیرنظامیان فلسطینی درکرانه باختری مرتکب خشونت می‌شوند.

نتانیاهو گفته بود که با چنین تصمیمی مبارزه خواهد کرد و لاپید اعمال تحریم آمریکا علیه این گردان را «اشتباه» خواند و گفت که این رژیم «باید اقدام و آن را لغو کند».

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • مانورهای فضایی مشترک آمریکا و کره جنوبی
  • هیاهو برای هیچ؛ آمریکا گردان اسرائیلی را تحریم نمی‌کند
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • ادعای جدید گروسی درباره نزدیک بودن ایران به ساخت بمب اتم/ برگزاری رزمایش «ماشه هسته‌ای» کره شمالی/ ازسرگیری مذاکرات برای برقراری صلح در یمن/ آغاز رزمایش «پرچم صحرای ۹» در امارات با مشارکت ۱۰ کشور
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • توافق آمریکا برای خرید نفت ایران / بازار انرژی شگفت زده شد!
  • پولیتیکو: ۳ دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند