Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-18@07:46:24 GMT

بازسازی نیروگاه هسته‌ای «تموز» عراق با نام جدید

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۶۹۶۲۳

بازسازی نیروگاه هسته‌ای «تموز» عراق با نام جدید

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر از پایگاه عراقی ناس، دیروز مصطفی الکاظمی در جریان نشست خبری با امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه از پروژه هسته‌ای عراق پرده برداشت و اینکه وی با ماکرون درباره پروژه آتی انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح آمیز که در راس آنها تولید برق است، گفتگو کرده است.

وی از تلاش عراق برای ورود به باشگاه کشورهای هسته‌ای خبر داد و اعلام کرد که پروژه انرژی هسته‌ای عراق تحت نظارت سازمان بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی فرانسه خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منابع عراقی به زوایای این پروژه پیش رو پرداختند و اعلام کردند: گفتگوها میان الکاظمی و ماکرون بسیار جزیی تر از آنچه به طور کلی در نشست خبری عنوان شد، بوده است و به بازسازی نیروگاه هسته‌ای تموز پرداخته شده است.

این منابع بیان کردند: الکاظمی و ماکرون درباره این پروژه تبادل نظر کردند و اطلاعاتی از وضع کنونی نیروگاه ویران شده تموز را مورد رایزنی قرار دادند. بازسازی نیروگاه هسته‌ای عراق پروژه‌ای آشکار و هماهنگ شده است و برای اهداف صلح آمیزی که عراق بدان نیاز دارد، اختصاص خواهد یافت و تحت نظارت طرف‌های ذی ربط بین المللی خواهد بود.

منابع مذکور تاکید کردند: پیشنهاد تغییر نام نیروگاه تموز به نیروگاه صلح داده شده است.

نیروگاه تموز همان نیروگاهی است که احداث آن در سال ۱۹۷۶ با همکاری فرانسه شروع شد اما رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۸۱ آن‌را بمباران و به طور کامل نابود کرد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: دارا دوم روستای ابوالفضل مهدی ترابی نوید افکاری روز بهورز سعید آقایی عراق نیروگاه هسته ای بازسازی دارا دوم روستای ابوالفضل مهدی ترابی نوید افکاری روز بهورز سعید آقایی هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۶۹۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودرویی که قرار بود «رانندگی اتمی» را امکانپذیر کند

در سال 1945، نشریه «عصر اتمی» درباره امکان استفاده از نیروی اتمی در اشیاء روزمره نوشت و آینده‌ای را پیش‌بینی کرد که در آن سوخت‌های فسیلی منسوخ می‌شوند و جای خود را به این انرژی تازه می‌دهند.

به گزارش فرادید، دانشمندان همچنین پیش‌بینی کردند که انرژی اتمی کاربردهایی دارد که انقلابی در پزشکی مدرن، تولید غذا، حمل‌ونقل و محصولات مصرفی ایجاد می‌کند.

در آن زمان، گلن تی سیبورگ، که ریاست کمیسیون انرژی اتمی را بر عهده داشت، استفاده از انرژی هسته‌ای را برای تامین انرژی قلب‌های مصنوعی پیشنهاد کرد. در همین حال، دیوید دیتز، روزنامه‌نگار علم، اتومبیل‌هایی را تصور می‌کرد که با استفاده از یک گوی انرژی اتمی کار می‌کردند که بزرگ‌تر از یک قرص ویتامین نبود.

عبارت آینده اتمی در لاس وگاس نوادا، که نام مستعار «شهر اتمی» را یدک می‌کشید بیشتر شنیده می‌شد. گردشگران به لاس‌وگاس هجوم می‌آوردند تا در «میهمانی‌های بمب سپیده‌دم» در دهه 1950 در طول 100 آزمایش هسته‌ای در سایت آزمایش نوادا شرکت کنند.

در سال 1957، شرکت فوردموتور به این جریان علمی و فرهنگی پیوست و تلاش کرد تا نمایی از آینده اتمی خودروسازی را ارائه کند. حاصل این تلاش، یک ماکت کوچک از فورد نوکلئون بود؛ یک خودروی مفهومی که قرار بود موتور اتمی داشته باشد.

این خودرو دارای یک کپسول نیروی حاوی یک هستۀ رادیواکتیو بود که بین دو بازوی متحرک معلق بود. ایدۀ اصلی این بود که این رآکتور از شکافت اورانیوم برای تبدیل آب به بخار پرفشار استفاده کند و نیروی بخار به مجموعه‌ای از توربین‌ها منتقل شود تا نیروی حرکت خودرو را تامین کند. همچنین ورودی‌های هوا در سقف در نظر گرفته شده بودند که هوا را به سیستم خنک کننده راکتور برسانند.

بر اساس تخمین‌های فورد، نوکلئون می‌توانست بیش از 5000 مایل (بسته به اندازه هسته) پیش از شارژ مجدد در یک ایستگاه اختصاصی با نصب یک هسته جدید، طی کند. به علاوه قرار بود مالک نوکلئون بتواند انتخاب‌های متعددی از انواع هسته داشته باشد؛ مانند یک مدل کم مصرف یا یک مدل با عملکرد بالا.

محفظه سرنشین دارای یک جلوپنجره یک تکه براق و شیشه عقب ترکیبی بود. در برخی از مدل‌های مفهومی، باله‌های دم دوتایی نیز وجود داشت که احتمالاً از داستان‌های علمی تخیلی دهه 1950 الهام گرفته شده بودند.

طبق بیانیه مطبوعاتی منتشر شده توسط فورد در آن زمان: «خودروهایی مانند نوکلئون میزان انجام تحقیقات آینده‌نگرانه در شرکت فورد موتور را نشان می‌دهند».

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • بزرگ‌ترین نیروگاه برق اتمی جهان بیدار می‌شود
  • خودرویی که قرار بود «رانندگی اتمی» را امکانپذیر کند
  • نفوذ هکرها به نهادهای مهم اسرائیل | هک مرکز پژوهش‌های هسته‌ای نیروگاه دیمونا
  • مرکز پژوهش‌های هسته‌ای نیروگاه «دیمونا» هک شد
  • چشم ایران به برق خورشید روشن می‌شود؟
  • تحولات اوکراین| استفاده آمریکا از کی‌یف برای اهداف نظامی
  • هشدار گروسی درباره بروز یک حادثه هسته‌ای در نیروگاه زاپروژیا
  • صنایع انرژی بر، ۲ درصد برق مصرفی خود را از انرژی تجدیدپذیر تامین می‌کنند
  • تنش‌های ناشی از کمبود برق کاهش می‌یابد
  • موضع دو گانه ماکرون در قبال روسیه