Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی اکبر رحمتیان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال هشت هزار تن خرما برداشت شود افزود: از مجموع سطح زیرکشت ۶۰۰ هکتار از ارقام اصلاح شده و بقیه از نوع بومی است.

۳.۲ هزار هکتار سطح زیرکشت نخلستان های بافق

وی تصریح کرد: از مجموع سه هزار و ۲۰۰ هکتار سطح زیرکشت خرما، ۲ هزار و ۲۵۰ هکتار بارور و بقیه  نهال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  

مدیرجهادکشاورزی بافق، ارقام تولیدی را بومی، کبکاب، زاهدی، پیارم و مضافتی ذکر کرد و یادآور شد: پا جوش ارقام اصلاح شده از برازجان بوشهر به این شهرستان منتقل و کشت شده است. 

توزیع بیش از ۲ هزار اصله پاجوش خرما 

رحمتیان خاطرنشان کرد: امسال در چارچوب تحقق جهش تولید و استحصال محصول بیشتر یک هزار و ۵۰۰ اصله پاجوش از نوع کبکاب و ۶۰۰ پاجوش از نوع پیارم بین نخلکاران شهرستان بافق توزیع شد.

 راه اندازی ۲ واحد فراوری

این مسوول به تکمیل زنجیره خرما در بافق اشاره کرد و افزود: ۲ واحد فراوری در حوزه تولید شیره خرما، سرکه  و شکلات‌های مختلف از خرما در شهرستان فعال  و ۶ واحد سردخانه با ظرفیت ۶۰۰ تن در سال برای نگهداری این محصول در حال اخذ مجوز است.

مدیرجهاد کشاورزی بافق اظهار کرد: فرآوری خرما علاوه براینکه به ارزش افزوده این محصول کمک می‌کند بلکه زمینه ‌اشتغال بیش از ۱۰۰ نفر را نیز به طور مستقیم و غیرمستقیم فراهم کرده است.

وی با اشاره به اجرای طرح اصلاح نخلستان ها و راه اندازی کارگاه‌های فراوری بیان کرد: با اجرای این دو طرح ۳۰ درصد سود کشاورزان در این حوزه افزایش یافته است.

توصیه‌های ترویجی جهادکشاورزان به نخلکاران 

رحمتیان به برخی توصیه های ترویجی اشاره کرد و افزود: نخلکاران فاصله کشت درختان خرما را  هشت در هشت متر رعایت کنند  و درفصل زمستان کودهی درختان خرما به صورت چال کود انجام شود.

وی تاکید کرد: فعالان این عرصه باید از هر گونه هرس برگ‌های سبز درختان خرما خودداری  و برای  جلوگیری از پژمردگی خوشه هنگام رسیدن رطب، از دادن کود شیمیایی و همچنین از تنش‌های‌آبی جلوگیری کنند.
برداشت محصول خرما از نخلستان‌های بافق همه ساله از دهم شهریور ماه آغاز تا اواخر مهرماه ادامه دارد. 

وسعت زمین‌های زراعی و شرایط آب و هوایی بافق

وسعت زمین‌های زیرکشت محصولات زراعی و باغی بافق، ۶ هزار و ۲۹۰ هکتار است که با ۱۱۷ حلقه چاه عمیق ، نیمه عمیق و ۱۲۰ رشته قنات، آبیاری می‌شود.
بافق مرکز عمده تولید خرما استان یزد است که پس از آن اردکان قرار دارد، با توجه به سطح زیرکشت نخلستان‌های استان از آن می توان برای توسعه صنعت گردشگری هم استفاده کرد. 

 شهرستان بافق در منطقه گرم و خشک ناحیه مرکزی ایران قرار دارد، علاوه بر فعالیت های کشاورزی شاهد رونق فعالیت‌های معدنی نیز است.

این منطقه از لحاظ اندیس های معدنی غنی است و مهمترین آن را می‌توان سنگ آهن، فسفات، سرب و روی نام برد و رگ‌ هایی از اورانیوم را نیز می توان در آن مشاهده کرد، در حال حاضر زندگی ۷۰ درصد جمعیت شهرستان از طریق کار در معادن تامین می‌شود. 
مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد. 

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی برداشت محصول بافق خرما

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی برداشت محصول بافق خرما وزارت جهاد کشاورزی برداشت محصول بافق خرما سطح زیرکشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۷۱۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محصول خرما و آبزیان بوشهر در نمایشگاه صادراتی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر از برپایی نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی و تجاری، ایران اکسپو در تهران خبر داد و گفت: در این نمایشگاه بین‌المللی صنایع زنجیره ارزش دو محصول راهبردی استان بوشهر خرما و آبزیان عرضه می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، علی باستین صبح امروز در جمع خبرنگاران در بوشهر با بیان اینکه نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی، ایران اکسپو 2024 از 8 اردیبهشت در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود، اظهار داشت: در این نمایشگاه توانمندی همه استان‌های کشور نسبت به ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری تجاری و به ویژه زنجیره ارزش محصولات راهبردی اقدام می‌کنند.

وی با بیان اینکه در این نمایشگاه بین‌المللی زنجیره ارزش 2 محصول راهبردی خرما و آبزیان عرضه می‌شود از بخش خصوصی فعال استان تقاضا کرد در این نمایشگاه بین‌المللی حضور پیدا کنند، چراکه از 70 کشور خارجی نمایندگان بخش دولتی و خصوصی و فعالان اقتصادی در حوزه تجارت و سرمایه‌گذاری در این نمایشگاه حضور دارند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر تأکید کرد: با زمینه‌ای که در نمایشگاه ایران اکسپو 2024 فراهم شده است با برگزاری نشست‌های دوطرفه نسبت به شناسایی فرصت‌ها، نیازهایی که از سایر کشور است و کشورهایی که نیازمند محصولات ما هستند اقدام شود و زمینه توسعه مبادلات بازرگانی، اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی را فراهم کنند.

باستین اضافه کرد: قرار است در نمایشگاه ایران اکسپو نسبت به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک با استان‌های دیگر در زمینه‌های مختلف بهره برده شود و هم اینکه زمینه‌ای فراهم تا منجر به انعقاد قرارداد با دیگر کشورها هم شود. از همه دستگاه‌های متولی استان بوشهر دعوت شده است و آمادگی کامل در بخش‌های مختلف وجود دارد و ان‌شاءالله برگزاری ایران اکسپو 2024 و اهدافی که پیگیری شود منجر به نتیجه شود و دستاوردهای خوبی را به همراه داشته باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر با بیان اینکه برای حضور فعالان بخش خصوصی در حوزه‌های اقتصادی، تولیدی و صادرات هیچ محدودیتی در نمایشگاه یاد شده نیست گفت: براساس اطلاعات کسب شده تاکنون بین 15 تا 20 از فعالان بخش خصوصی تولیدی و اقتصادی استان بوشهر برای حضور در این نمایشگاه غرفه گرفته‌اند و ان‌شاءالله با حضور خود و تعامل و نشست‌ها با تجار خارجی و داخلی و سرمایه‌گذاران از این فرصت بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/190/

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت چغندرقند از مزارع دزفول
  • پیش بینی برداشت بیش از ۷۰۰ تن گل محمدی در خراسان جنوبی
  • برداشت چغندر قند در دزفول
  • پیچیده شدن عطر خوش گل‌های محمدی در خراسان جنوبی + فیلم
  • برداشت گندم از مزارع شهرستان دشتی
  • بارندگی‌ شدید موجب توقف برداشت مقطعی پیاز شد
  • برداشت ۱۶ هزار تن سیر در طارم
  • محصول خرما و آبزیان بوشهر در نمایشگاه صادراتی
  • تولید ۱۷ درصد کلزای خراسان رضوی در مشهد
  • برداشت کلزا از مزارع شهرستان کرخه