Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، شبنم باقری کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز درباره تاثیر رژیم غذایی در بیش فعالی کودکان، اظهار کرد: اختلال بیش فعالی کم توجهی (ADHD) یکی از شایعترین اختلالات روانی در کودکان محسوب می‌شود که ارتباط زیادی با دیگر مشکلات سلامت روان دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: مطالعات اخیر، اهمیت رژیم غذایی و کمبود برخی مواد معدنی خاص در بروز اختلال بیش فعالی کم توجهی (ADHD) را نشان می‌دهد و گزارش‌های متعددی دال بر سطوح پایین آهن، روی، منیزیم و اسید‌های چرب امگا ۳ و ویتامین D در خون و دیگر بافت‌های کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی کم توجهی (ADHD) وجود دارد.

شبنم باقری تصریح کرد: باید بدانیم افزودنی‌ها و رنگ‌های خوراکی در بسیاری از خوراکی‌ها و تنقلاتی که کودکان استفاده می‌کنند باعث از دست دادن مواد مغذی می‌شود و بر عملکرد مغز و رفتار اثر می‌گذارد.

او افزود: مشاهده شده است که رابطه‌ای بین بعضی افزودنی‌های غذایی و پیشرفت اختلال بیش فعالی کم توجهی (ADHD) در کودکان وجود دارد.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز اضافه کرد: اصلاح رژیم غذایی مبتنی بر حذف غذا‌های فرآوری شده (مثل سوسیس و کالباس و انواع کنسروها) و محصولات حاوی رنگ‌های مصنوعی و نگهدارنده‌ها و حذف میوه‌ها و سبزی‌های حاوی «سالیسیلات» همراه با بهبود علائم در بیشتر کودکان بوده است.

او گفت: همچنین حذف آبمیوه‌ها و تنقلات حاوی رنگ مصنوعی و بنزوات سدیم از رژیم غذایی باعث کاهش علائم بیش فعالی شده است.

شبنم باقری اظهار کرد: بادام، سیب، گیلاس، هلو، پرتقال، زردآلو، شاه توت، خیار و خیارشور، انگور و کشمش، شلیل، گوجه، آلو بخارا و انواع چای از جمله غذا‌های حاوی سالیسیلات هستند.

او ادامه داد: مشاهده شده است که رژیم با نمایه قندی بالا و حاوی شکر زیاد باعث تشدید اختلال بیش فعالی کم توجهی (ADHD) می‌شود. کودکی که صبحانه حاوی محصولات با نمایه قندی بالا مصرف می‌کند در مدرسه حواس پرت و بی قرار بوده و به درس توجه کمتری دارد. به طور کلی مصرف بالای شکر باعث کاهش توجه، حواس پرتی و مشکلات یادگیری می‌شود.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز اضافه کرد: اسید‌های چرب امگا ۳ و امگا ۶ نیز نقش مهمی در عملکرد سیستم عصبی دارد و باعث افزایش توجه و کاهش علائم از قبیل تحریک پذیری، بی قراری، بی توجهی و مشکلات یادگیری می‌شود.

او افزود: یافته‌های بسیاری نشان می‌دهد که کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی کم توجهی (ADHD) سطح پایینی از امگا ۳ دارند.
شبنم باقری بیان کرد: ماهی‌های چرب، بذر کتان، جوانه گندم، گردو، تخم آفتابگردان، کنجد، سویا، روغن ذرت و هسته انگور و اکثر مغز‌ها از جمله منابع غذایی غنی از امگا ۳ و امگا ۶ هستند.

او گفت: کمبود روی و منیزیم نیز با اختلال در عملکرد بعضی آنزیم‌ها و نوروترانسمیتر‌ها باعث ایجاد بسیاری از علائم مربوط به این اختلال می‌شوند.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز اضافه کرد: مصرف منابع غذایی روی و منیزیم شامل جوانه گندم، انواع گوشت ها، کنجد، شکلات تلخ، بادام زمینی، تخم مرغ، حبوبات، مغز‌ها و لبنیات نیز برای این کودکان توصیه می‌شود.

او تصریح کرد: مطالعات نشان داده اند در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی کم توجهی (ADHD) که کمبود منیزیم دارند، مکمل یاری با منیزیم باعث کاهش علائم بیش فعالی شده است. همچنین در تمام بیماران، علائم اختلال بیش فعالی کم توجهی پس از درمان با مکمل منیزیم توام با ویتامین B ۶ کاهش پیدا کرده است.

شبنم باقری ادامه داد: مطالعات اخیر همچنین حاکی از ارتباط مستقیم بین اختلال بیش فعالی کم توجهی (ADHD) و کمبود ویتامین D بوده است، به طوری که کمبود ویتامین D در این کودکان بسیار بالاتر از کودکان سالم بوده و مکمل یاری با ویتامین D می‌تواند در کاهش شدت این اختلال موثر باشد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: رژیم غذایی بیش فعالی اختلال بیش فعالی کم توجهی رژیم غذایی ویتامین D امگا ۳

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۷۲۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازی‌های رایانه‌ای منجر به آسیب جسمی کودکان و نوجوانان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، میگرن که از یک نقطه شروع می‌شود وبه آرامی گسترش می‌یابد. همین امر منجر به حالت تهویه در کودک یا نوجوان می‌شود. کوتاهی و تنبلی در انجام تکالیف مدرسه و نامرتب بودن دردوران نوجوانی مدارس می‌توانند در غالب ساعات درسی مجزا با سیاست‌گذاری درست استفاده صحیح از تلفن همراه وتشریح اهداف پشت پرده بازی‌های وارداتی رابرای کودکان ونوجونان تشریح کنند. اختلال خواب؛ مانند کم خوابی، کابوس‌های شبانه، فریاد زدن درخواب، صحبت کردن درخواب، راه رفتن درخواب، چرت زدن در طول روز وکم حوصلگی، تیک‌های عصبی وفریاد زدن حین بازی بازی‌های رایانه‌ای جنگندگی می‌آموزد. این کودکان در هنگام صحبت کردن با هم سن وسال‌های خود فقط در مورد بازی‌های رایانه‌ای صحبت می‌کنند. اختلال غذا خوردن (کم خوری، لاغری مفرط، بی‌نظمی در زمان مناسب غذا خوردن، پرخوری و چاقی، تنقلات مضر مانند پفک وچیپس جایگزین غذای اصلی، درست نجویدن غذا، تغذیه سریع وناسالم وسوء هاضمه). بروز خشونت وپرخاشگری نسبت به اطرافیان حتی به صورت مقطعی (روابط عاطفی بین این کودکان با خواهر یا برادرشان کدر است.) مشکلاتی در یادگیری کودکان به خصوص کودکانی که در مرحله آموزش هستند. (خستگی زود رس از آموزش وتحصیل) گاهی برخی از کودکان درساعت تحصیل در مدرسه برای تعطیل شدن لحظه شماری می‌کنند. ویا حتی از مهمانی رفتن سر باز می‌زنند. بهداشت فردی ضعیف کودک: ازجمله‌شانه نکردن مو، مسواک نزدن، حمام نرفتن و... اگر کودکان بازی‌های متناسب با رده سنی خود را انجام ندهند آسیب‌های جدی وجبران ناپذیر قرار خواهند گرفت.

دیگر خبرها

  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی ها
  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی‌ها
  • راهکار هایی برای کنترل اشتها
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد
  • کودکان پسر ۴ برابر بیشتر از دختران به اختلال طیف اوتیسم مبتلا می‌شوند
  • بازی‌های رایانه‌ای منجر به آسیب جسمی کودکان و نوجوانان
  • وسواس فکری چیست و چطور درمان می‌شود؟
  • تغذیه سالم یادگیری دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد
  • سبد غذایی مناسب ایرانیان تا پایان هفته اعلام می‌شود
  • خودآزاری با برخی رژیم‌های غذایی!