Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@12:39:09 GMT

تشخیص آلزایمر از روی حرف زدن ممکن شد

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۷۳۷۶۱

تشخیص آلزایمر از روی حرف زدن ممکن شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، در حال حاضر هیچ روش قطعی و مطمئنی برای تشخیص ابتلای افراد به آلزایمر وجود ندارد اما فناوری هوش مصنوعی می‌تواند امکان پی بردن به اینکه آیا افراد در حال مبتلا شدن به این بیماری هستند را فراهم آورد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد نحوه صحبت کردن افرادی که در حال ابتلاء به آلزایمر هستند تفاوت‌هایی با افراد سالم دارد و یک الگوریتم هوش مصنوعی با بررسی شیوه تکلم افراد این موضوع را تشخیص می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیماری آلزایمر بر روی بخش‌هایی از بدن که به کنترل زبان می‌پردازند، تأثیر منفی می‌گذارد و لذا افراد مبتلا به راحتی نمی‌توانند کلمات مناسب را بیابند و به عنوان مثال ممکن است به جای کلمه روزنامه از کتاب استفاده کنند.

این مشکل در ۸ تا ۱۰ درصد افراد در حال ابتلاء به آلزایمر در مراحل آغازین این بیماری رخ می‌دهد و هر چه بیماری تشدید می‌شود این درصد افزایش می‌یابد. لذا الگوریتم هوش مصنوعی مبتنی بر بررسی نحوه تکلم افراد روشی مناسب برای شناسایی آلزایمر است.

این روش مبتنی بر توصیف برخی نقاشی‌های کودکانه توسط افراد مورد آزمایش است و شیوه زبانی این توصیف آغاز ابتلای افراد به آلزایمر را با دقت بیش از ۹۵ درصد مشخص می‌کند. الگوریتم یادشده فعلاً تنها با زبان انگلیسی سازگار است، اما قرار است در آینده با زبان‌های دیگری نیز سازگار شود.

کد خبر 5014830

منبع: مهر

کلیدواژه: هوش مصنوعی آلزایمر ایالات متحده امریکا تجهیزات پزشکی ویروس کرونا تحقیقات علمی هوش مصنوعی شبکه ملی اطلاعات واکسن کرونا گوشی هوشمند اینترنت ناسا فیس بوک فناوری 5G ایالات متحده امریکا سامسونگ فناوری فضایی شرکت دانش بنیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۷۳۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد انجام می‌شود

 بابک اقبالی رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در هفته سلامت، برنامه ویژه‌ای در بحث مراقبت‌های قلبی با اندازه‌گیری قندخون، وزن، فشارخون و انجام آزمایش قندخون و چربی خون را داریم و این برنامه در طول این هفته اجرا می‌شود.

او افزود: بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، از میان افراد بالای ۳۰ سال مراجعه‌کننده، ۳۰ درصد مبتلا به فشار خون (از هر ۳ نفر، یک نفر) و ۱۳ درصد مبتلا به دیابت (از هر ۷ نفر، یک نفر) هستند و اگر بیماری این افراد به‌موقع تشخیص داده شود، تحت درمان به‌موقع قرار می‌گیرند و از عوارض جانبی بعدی به‌دور خواهند بود.

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه برنامه دیگرمان آموزش به افرادی بوده که تحت درمان قرار ندارند و مهم‌ترین موضوع آن در خصوص عدم افزایش وزن است تا با مشکلات و سکته‌های قلبی مواجه نشوند، ادامه داد: همچنین به افراد شیوه زندگی سالم، تحرک بدنی مطلوب و تغذیه سالم آموزش داده و به تمام مراجعه‌کنندگان، ۳۰ دقیقه ورزش سبک و ۷ هزار گام پیاده‌روی توصیه می‌شود.

اقبالی با تأکید بر اینکه در هفته سلامت، بحث غربالگری سرطان‌های روده بزرگ، پستان و دهانه رحم برای گروه سنی ۵۰ تا ۷۰ سال، بیشتر از ۳۰ سال و ۳۰ تا ۶۰ سال انجام می‌شود، بیان کرد: همچنین در این هفته و در طول ایام سال بر غربالگری تیروئید در ۳ تا ۵ روزگی تأکید داریم و در همین راستا و با گرفتن چند قطره خون از کف پا، افراد مبتلا به بیماری‌های متابولیک و فیتلکونوری شناسایی می‌شوند و در مواردی که به‌موقع شناسایی شوند، از عقب‌ماندگی ذهنی و جسمی جلوگیری می‌شود و در این خصوص باید بگوییم که ۹۸ درصد نوزادان غربالگری شدند و از ۲ درصد باقی‌مانده هم درخواست داریم هرچه سریع‌تر مراجعه کنند.

او تصریح کرد: در میان مبتلایان به بیماری‌های غیرواگیر، بیشترین میزان ابتلا مربوط به فشارخون، دیابت و سرطان بوده و مهم‌ترین عامل در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر تغذیه و فعالیت بدنی مناسب است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی یک بیماری ۱۲ سال قبل از بروز علائم
  • پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم
  • آزمایش چشم آلزایمر را ۱۲ سال قبل از بروز علائم پیش بینی می کند
  • مشاوره ژنتیکی بن‌بستی برای بیماری‌های ژنتیکی
  • چرا اولین داروی آلزایمر فروش نرفت؟
  • غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد انجام می‌شود
  • خطر بروز افسردگی در میانسالی در اثر ساعت کار طولانی در جوانی
  • ساعات کار طولانی در جوانی احتمال افسردگی و بیماری در میانسالی را افزایش می‌دهد
  • ۶۳ درصد حیوان گزیدگی در استان سمنان مربوط به سگ است
  • کلاهبرداری مرگ‌آلود با داروی درمان آلزایمر