Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور اظهار داشت: نتایج کارشناسی ارشد سال ۱۳۹۹ در سایت سازمان سنجش اعلام شد.

وی ادامه داد: امشب هم دفترچه انتخاب رشته در سایت سنجش قرار می‌گیرد.

وی گفت: داوطلبان از روز شنبه ۱۵ شهریور لغایت سه شنبه ۱۸ می‌توانند انتخاب رشته کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سایر جزئیات بیشتر در اطلاعیه در سایت آمده است.

زرین آمیزی گفت: تعداد مجاز شده‌ها ۴۲۴۲۷۶ نفر است.

کد خبر 546014 برچسب‌ها کنکور

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۷۵۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگ‌ترین ماراتن علمی کشور در خط شروع ۱۴۰۳

بزرگ‌ترین ماراتن علمی کشور روزهای پنج‌شنبه و جمعه در سراسر کشور برگزار می‌شود و طبق آماری که سازمان سنجش اعلام کرده، بالغ بر یک میلیون نفر در گروه‌های مختلف با یکدیگر رقابت خواهند کرد، در آستانه برگزاری کنکور ۱۴۰۳ به استقبال این رویداد رفتیم.

‌به گزارش خبرگزاری ایمنا، کنکور سراسری از جمله آزمون‌هایی است که هر ساله متقاضیان زیادی خواهان شرکت در آن برای قبولی در دانشگاه و رشته مورد علاقه خود هستند و قطعاً برای شرکت کنندگان هر رشته تحصیلی و خانواده‌های آن‌ها، اطلاع از این موضوع که آمار نهایی شرکت کنندگان آزمون سراسری چه تعداد است اهمیت به سزایی دارد.

مقایسه تعداد شرکت کنندگان کنکور ۱۴۰۳ نسبت به سال‌های گذشته

علی رغم اینکه ۸۵ درصد از رشته‌ها در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به صورت بدون کنکور نیز ارائه می‌شوند، تعداد داوطلبان کنکور سراسری مرتباً افزایش می‌یابد.

مقایسه تعداد شرکت کنندگان کنکور ۱۴۰۲ نسبت به سال‌های گذشته

سال

تعداد شرکت کنندگان

۱۳۹۴

۸۸۰ هزار و ۷۵۶ نفر

۱۳۹۵

۸۶۰ هزار و ۱۰۹ نفر

۱۳۹۶

۹۲۹ هزار ۷۹۱ نفر

۱۳۹۷

۱ میلیون و ۱۱ هزار و ۳۸۴ نفر

۱۳۹۸

۱ میلیون و ۱۱۸ هزار و ۷۹۳ نفر

۱۳۹۹

۱ میلیون و ۱۴۶ هزار و ۱۲۸ نفر

۱۴۰۰

۱ میلیون و ۳۲۶ هزار و ۶ نفر

۱۴۰۱

۱ میلیون و ۴۸۸ هزار و ۹۵۹ نفر

۱۴۰۲

۲ میلیون و ۱۶ هزار و ۲۵۱ نفر

۱۴۰۳ ۱ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ نفر

تعداد شرکت کنندگان کنکور سراسری، طی سال‌های ۹۴ و ۹۵ کاهش یافته بود، اما از سال ۹۵ تا کنون تعداد افرادی که در کنکور سراسری ثبت‌نام کرده‌اند، روند صعودی داشته است.

در سال‌های اخیر تغییرات نسبتاً قابل توجهی در ثبت‌نام داوطلبان به حوزه‌های مختلف وجود دارد. تعداد داوطلبان برای امتحان سراسری در حوزه‌های ریاضیات و علوم فنی و مهندسی، همچنین رشته‌های علوم انسانی، از دهه ۸۰ شمسی به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است. روند کاهش تعداد داوطلبان در رشته‌های فنی و ریاضیات همچنان ادامه دارد، اما تعداد داوطلبان علوم تجربی از دهه ۹۰ شمسی به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است. تعداد داوطلبان علوم تجربی از آغاز دهه ۹۰ شمسی به طور مداوم افزایش یافته است و این روند افزایش همراه با شروع پیدایش کرونا متوقف شده و به روند کاهش تبدیل شد، هرچند در سال ۱۴۰۱ مجدداً افزایش یافته است. علاقه‌مندی‌های مردم به رشته‌های هنر و زبان‌های خارجی نیز در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

هرسال پس از ثبت‌نام آزمون سراسری و مشخص شدن تعداد شرکت کنندگان کنکور، داوطلبان می‌توانند با اطلاع از آمار و ارقام شرکت کننده از تعداد رقبا در هریک از گروه‌های آزمایشی پی ببرند و بر اساس این موضوع برنامه‌ریزی صحیحی را برای مطالعه منابع و جمع بندی نهایی انجام دهند.

معمولاً پس از برگزاری کنکور سراسری و پیش از اعلام جواب کنکور سراسری، سازمان سنجش تعداد خانم‌ها و آقایان شرکت کننده در این آزمون، تعداد داوطلبان حاضر و غایب در جلسه آزمون را منتشر می‌کند.

آمار تعداد ثبت‌نام کنندگان کنکور سال ۱۴۰۰
گروه آزمایشی تعداد داوطلبان کنکور ۱۴۰۰ تعداد داوطلبان زن کنکور ۱۴۰۰ تعداد داوطلبان مرد کنکور ۱۴۰۰
ریاضی ۱۴۲ هزار و ۶۲ نفر ۵۰ هزار و ۵۵۷ نفر ۹۱ هزار و ۵۰۵ نفر
علوم تجربی ۵۵۴ هزار و ۸۶۰ نفر ۳۵۷ هزار و ۹۷۵ نفر ۱۹۸ هزار و ۸۸۵ نفر
انسانی ۳۷۰ هزار و ۱۱۲ نفر ۲۱۹ هزار و ۹۵ نفر ۱۵۱ هزار و ۱۷ نفر
هنر ۱۲۵ هزار و ۱۲۱ نفر ۸۷ هزار و ۳۲۶ نفر ۳۷ هزار و ۷۹۵ نفر
زبان‌های خارجی ۱۷۵ هزار و ۷۷۶ نفر ۱۱۳ هزار و ۵۹۹ نفر ۶۲ هزار و ۱۷۷ نفر

آمار تعداد ثبت‌نام کنندگان کنکور سال ۱۴۰۱

گروه آزمایشی

تعداد داوطلبان کنکور ۱۴۰۱

تعداد داوطلبان زن کنکور ۱۴۰۱

تعداد داوطلبان مرد کنکور ۱۴۰۱

ریاضی

۱۴۵ هزار و ۷۴۷ نفر

۵۲ هزار و ۴۱۸ نفر

۹۳ هزار و ۳۲۹ نفر

علوم تجربی

۵۷۴ هزار و ۴۷۲ نفر

۳۷۴ هزار و ۷۱۲ نفر

۱۹۹ هزار و ۷۶۰ نفر

انسانی

۴۱۲ هزار و ۵۷۷ نفر

۲۴۹ هزار و ۵۱ نفر

۱۶۳ هزار و ۵۲۶ نفر

هنر

۱۶۱ هزار و ۳۴۳ نفر

۱۱۰ هزار و ۸۰۰

۵۰ هزار و ۵۴۳ نفر

زبان‌های خارجی

۱۹۴ هزار و ۹۱۰ نفر

۱۲۷ هزار و ۹۷۳ نفر

۶۶ هزار و ۹۷۳ نفر

آمار تعداد ثبت‌نام کنندگان کنکور سال ۱۴۰۲

گروه آزمایشی

تعداد داوطلبان کنکور ۱۴۰۲

تعداد داوطلبان زن کنکور ۱۴۰۲

تعداد داوطلبان مرد کنکور ۱۴۰۲

ریاضی

۱۳۶ هزار و ۸۵۱ نفر

۴۸ هزار و ۲۹۵ نفر

۸۸ هزار و ۵۵۶ نفر

علوم تجربی

۴۸۵ هزار و ۳۵ نفر

۳۱۸ هزار و ۸۱۱ نفر

۱۶۶ هزار و ۲۲۴ نفر

انسانی

۳۴۳ هزار و ۵۵۱ نفر

۲۱۴ هزار و ۴۱۶ نفر

۱۲۹ هزار و ۱۳۵ نفر

هنر

۶۱ هزار و ۷۰۲ نفر

۴۵ هزار و ۸۸۲ نفر

۱۵ هزار و ۸۲۰ نفر

زبان‌های خارجی

۹۲ هزار و ۲۹۷ نفر

۶۰ هزار و ۱۶ نفر

۳۲ هزار و ۲۸۱ نفر

بازار کار رشته‌های کنکور سراسری

بازار کار ایران به سمت و سویی حرکت کرده که حالا اولویت‌های داوطلبان کنکور را نیز تغییر می‌دهد. داده‌های مرتبط با داوطلبان کنکور در یک دهه گذشته نشان می‌دهد که اقبال به سمت رشته‌های تجربی و علوم انسانی بالا گرفته و هر قدر که می‌گذرد، از تعداد داوطلبان رشته‌های مرتبط با ریاضی کاسته می‌شود.

شانس اشتغال که به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مبناها برای انتخاب رشته تحصیلی در دانشگاه‌ها در نظر گرفته می‌شود؛ کاری کرده که حالا رشته‌های مرتبط با صنعت یا ساختمان در قعر اولویت‌های داوطلبان کنکور قرار بگیرد. از طرف دیگر، علاوه بر رشته‌های پول‌سازی همچون پزشکی یا دندانپزشکی، وجود بعضی زیررشته‌ها همچون روانشناسی، حسابداری، حقوق یا مدیریت در کلان رشته علوم انسانی، موجب هجوم داوطلبان به این بخش شده است.

تعداد داوطلبان کنکور که در رشته ریاضی امتحان داده‌اند، در سال ۱۳۸۹ نزدیک به ۳۱۸ هزار نفر بوده که در سال ۱۴۰۱ به حدود ۱۴۵.۶ نفر سقوط کرده و تقریباً در این یک دهه، نصف شده است. باید به این نکته نیز اشاره کرد که تعداد کسانی که می‌خواسته‌اند در رشته ریاضی ادامه تحصیل دهند، طی دهه ۸۰ هیچ‌گاه از کانال ۳۰۰ هزار نفری پایین نیامده اما دهه ۹۰ و همزمانی با شدت گرفتن تحریم‌ها کاری کرده که حالا جوانان در سن تحصیل دانشگاهی از رشته ریاضی فراری شوند و به رشته‌های تجربی و انسانی هجوم ببرند. اما اجازه بدهید مروری داشته باشیم به اتفاقاتی که در ۳ دهه گذشته رخ داده و قدری جزیی‌تر به این آمار نگاه کنیم.

در دهه ۷۰، خرابی‌های ناشی از جنگ و نیاز کشور به توسعه فضایی را فراهم کرد که نیاز به مشاغل مهندسی و صنعتی اوج گرفت. عمده جوانان ایرانی به دلیل همین بازار کار تشنه‌ای که برای رشته‌های عمران و صنعت به وجود آمد، رشته ریاضی را برای ادامه تحصیل انتخاب کردند. این وضعیت تا پایان دهه ۸۰ نیز تداوم داشت. اما از دهه ۹۰ این روند متوقف شد و کارشناسان برای آن دلایلی را ذکر می‌کنند. اول اینکه بازار کار در اوایل دهه ۹۰ دیگر به سطح بالایی از اشباع در رشته‌های مهندسی و ریاضی و حتی صنعتی رسیده بود.

دلیل دوم، رویکرد اشتغال در بخش خدمات به جای بخش تولید و صنعت بوده است. از سال ۸۴ تا ۹۸ تعداد اشتغال خالص ایجاد شده در بخش صنعت حدود ۱.۴۷ میلیون نفر بوده، اما در بخش خدمات تقریباً دوبرابر این رقم یعنی ۲.۸۵ میلیون اشتغال ایجاد شده است.

به هر روی توجه نکردن به مقوله‌ای به نام ریاضیات، پیامدهای بسیار وخیمی برای اقتصاد ایران خواهد داشت. بی‌رغبتی به ادامه تحصیل در رشته‌های مرتبط با ریاضیات با بحران عظیمی در آموزش این رشته همراه شده است. آمارها نشان می‌دهند که در مقطع متوسطه نیز تعداد دانش‌آموزان رشته ریاضی به نسبت سنوات قبل ریزش زیادی داشته و در مجموع سه سال متوسطه به نرخ ۱۵.۴۹ درصد دانش‌آموزان متوسطه رسیده است، این در حالی است که در سال تحصیلی ۹۱-۹۲ تنها در پایه دهم حدود ۲۷ درصد دانش‌آموز ریاضی وجود داشت.

چرا ریاضی دیگر اولویت نیست؟

در سال‌های اخیر با توجیهاتی عجیب و غریب، بخش‌هایی از محتوای آموزشی ریاضیات دبیرستانی حذف شده است. اگر به کارنامه پذیرفته‌شدگان سال‌های اخیر رشته‌های علوم ریاضی و فیزیک و مهندسی نیز نگاهی شود، مشخص می‌شود که بخش قابل توجهی از داوطلبان با درصدهای نزدیک صفر یا حتی منفی در درس‌های ریاضیات و فیزیک در این رشته‌ها قبول شده‌اند. بخشی از این اتفاق می‌تواند به روند نادرست آموزش و ضعف در این بخش برگردد اما بخش مهم‌تر، روند مزمن صنعت‌زدایی از فرصت‌های شغلی واقعی مهندسی است و به همین دلیل است که بسیاری از افرادی که در سن تحصیل هستند، آینده شغلی برای خود نمی‌بینند. با افول بیش از پیش توان تولید فناوری و صنعت، فضا برای رشته‌های مهندسی نیز تنگ‌تر می‌شود که ضربه کاری به اقتصاد ایران خواهد زد.

باید توجه داشت که شانس قبولی بهترین رشته‌های فنی و مهندسی به دلیل نبود آینده شغلی حالا به ۳۰ درصد رسیده در حالی که شانس پزشکی کمتر از یک درصد است! کاهش گرایش به رشته‌های فنی و مهندسی در حالی رخ می‌دهد که حمایت از تولید در این یک دهه همواره جز شعارهای دولت‌ها بوده است. شاخه‌های مهارتی و مهندسی در ایران نیروی انسانی متناسبی برای رونق صنعت و تولید تأمین نمی‌کند و فضای واسطه‌گری و دلالی در کشور که حالا به اوج خود رسیده، اولویت تولید را کاملاً از اقتصاد ایران گرفته است. نبود منابع بانکی به دلیل تشدید تحریم‌ها فضایی را به وجود آورده که بنگاه‌های تولیدی با مشکل تأمین مالی مواجه باشند. از این‌رو، فضای اشتغال نیز در این بنگاه‌ها تقریباً وجود ندارد و از این‌رو، دانش‌آموزانی که قصد ادامه تحصیل دارند، در ابتدا از این فضا فرار می‌کنند و بعد به گرایش‌های تجربی و انسانی روی می‌آورند.

هجوم به رشته‌های پول‌ساز

تغییرات اولویت‌های جامعه و البته بازار کار را می‌توان در آمار هجوم به رشته‌های تجربی و انسانی در کنکور مشاهده کرد. رشته تجربی با زیربخش‌هایی همچون پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی با هجوم بسیار بالایی در یک دهه گذشته مواجه شده است. موقعیت اجتماعی بالاتر، درآمد نجومی و بازار کار تشنه‌ای که در ایران برای این دسته از رشته‌ها وجود داشته موجب شده تا فضای رقابتی شدیدی برای ورود به دانشگاه‌ها به وجود بیاید، اما در یک دهه اخیر، یک مورد دیگر نیز به این موارد اضافه شده و آن فرصت مهاجرت برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های تجربی است.

جمعیت جوان ایران در حال پیر شدن است و چه بازاری بهتر از پزشکی و دندانپزشکی و حتی داروسازی که این جمعیت در یکی، دو دهه آینده به شدت به آن نیازمند است؛ ضمن اینکه آمارها نیز این موضوع را تأیید می‌کند که اقبال به این رشته‌ها همواره رو به افزایش بوده و این افزایش ادامه دارد.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید: از سال ۸۴ تا ۹۸ تعداد پزشکان ۲ برابر و تعداد پرستاران ۱.۷ برابر شده است. در این مدت تعداد دندانپزشک‌ها تقریباً ۳ برابر شده‌اند. مشاغل بسیاری به دلیل رکود شدید صنعتی و تولیدی و البته غلبه روحیه واسطه‌گری و دلالی در یک دهه اخیر یا نابود شده‌اند یا اصلاً رغبتی برای آن‌ها وجود ندارد، چون درآمد بالایی هم ندارند. اما سلامت جامعه چیزی نیست که عقب بیفتد یا رونق شغلی نداشته باشد. بنابراین، بخش بزرگی از جوانان جویای تحصیل به رشته تجربی هجوم آورده‌اند. در دانشگاه‌ها با یارانه‌های هنگفتی تحصیل می‌کنند و پس از فارغ‌التحصیلی و چند سالی کار در ایران و کسب تجربه، بخش بزرگی از آن‌ها نیز دست به مهاجرت می‌زنند. اتفاقی که در یکی، دو سال اخیر نیز به دلیل نوسانات ارزی شدت گرفته است.

گرایش به رشته‌های علوم انسانی به دلیل قرار گرفتن زیربخش‌هایی همچون حقوق، روانشناسی، اقتصاد، حسابداری و مدیریت در این کلان رشته، در حال افزایش یافتن است. مشکلات روحی‌روانی جامعه که بخش بزرگی از آن به دلیل فضای اقتصادی موجود به وجود آمده، گرایش به رشته روانشناسی را برای اشتغال در مراکز مشاوره بالا برده است. در واقع ایجاد بازار کار در این رشته، فضای گرایش به آن را نیز تغییر داده است. هر چند که برای نگاه دقیق‌تر باز هم نیاز به آمار متقن و اساسی است. در رشته‌هایی همچون حسابداری و مدیریت و حتی حقوق نیز این وضعیت تکرار شده و به نظر می‌رسد که بازار کار به وجود آمده در این بخش‌ها، گرایش به علوم انسانی را نزد داوطلبان کنکور بالا برده باشد.

فقدان آمایش سرزمین

بخشی از عوامل تغییر میل و اولویت‌بندی داوطلبان کنکور برای ادامه تحصیل، علاوه بر بازار کار برای رشته تحصیلی، نبود آمایش سرزمینی مناسب است. پیش از این و در سال‌های میانه دهه ۷۰ با فقدان یک آمایش سرزمینی درست، به‌طور ناگهانی فارغ‌التحصیلان مهندسی بازار کار را اشباع کردند و این اتفاق نوعی سرخوردگی عمومی ایجاد کرد. در واقع بخش بزرگی از بااستعدادترین دانشجویان ایرانی سمت رشته‌های فنی و مهندسی رفتند، اما پس از فارغ‌التحصیلی بیکار شدند. در این باره، شاید توجه به آمار دانشجویان رتبه تک‌رقمی یا دو رقمی که پس از چند سال تحصیل در مهندسی، در رشته تجربی دوباره کنکور دادند، جالب باشد. توجه به آمایش سرزمین چیزی است که جامعه و فضای بازار کار ایران به آن نیاز دارد. برخی کارشناسان می‌گویند در دو دهه آینده احتمالاً ریاضی بهترین بازار کار را در ایران پیدا خواهد کرد، چراکه فارغ‌التحصیلان مهندسی پایین آمده و کشور هم نیاز به توسعه و پیشرفت دارد، اما شرایط کنونی، به نوعی سردرگمی در این حوزه را بیشتر کرده است.

نتایج نهایی کنکور ۱۴۰۳

مدتی پس از برگزاری کنکور، داوطلبانی که در این آزمون به رقابت پرداخته‌اند، می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش اقدام به دریافت نتایج کنکور اردیبهشت و تیر خود کنند.

این نتایج وضعیت متقاضیان را برای انتخاب رشته مشخص می‌سازد هر چند که برای آزمون سال جاری، در فاصله تقریباً یک هفته از اعلام نمرات خام کنکور تیر، وضعیت متفاضیان جهت انتخاب رشته مشخص می‌شود. بنابراین داوطلبان باید، اقدامات بعدی جهت ورود به دانشگاه و آغاز تحصیلات خود در مقاطع کاردانی و کارشناسی را به انجام برسانند. با توجه به برگزاری کنکور ۱۴۰۳ در دو نوبت اردیبهشت و تیر سال آینده، نتایج اولیه به صورت جداگانه منتشر می‌شود اما نتایج نهایی کنکور در یک بازه زمانی اعلام می‌شود.

مراحل اعلام نتایج کنکور ۱۴۰۳

با توجه به خبرهای موجود در زمینه اعلام نتایج کنکور سال جاری قرار بر این است که نتایج کنکور ۱۴۰۳ در دو مرحله به داوطلبان اعلام شود.

مرحله اول: نتایج آزمون اردیبهشت ماه که در قالب کارنامه نمرات صادر شده کنکور اردیبهشت ماه است که فقط شامل خام داوطلب بوده که البته نمرات نیز بدون اعمال سوابق تحصیلی بوده که در نیمه دوم خرداد ۱۴۰۳ منتشر خواهد شد. لازم به ذکر است کارنامه مرحله اول فاقد رتبه بوده و صرفاً نمره خام آزمون اردیبهشت بوده که نمره کل سوابق تحصیلی را شامل نمی‌شود. داوطلبانی که برای دو نوبت اردیبهشت و تیر در کنکور سراسری شرکت داشته و در دو گروه آزمایشی متفاوت آزمون داده‌اند لازم است تا موعد مقرر علاقه‌مندی خود را نسبت به اعمال سوابق تحصیلی بر نتیجه یکی از گروه‌های آزمایشی اعلام کنند در غیر این صورت آزمون تیر ملاک عمل قرار خواهد گرفت. مرحله دوم: این مرحله که با عنوان اعلام نتایج نهایی از آن یاد می‌شود، داوطلب یکی از آزمون‌های اردیبهشت یا تیر را برای اعمال سوابق تحصیلی انتخاب نموده و نتیجه خود را بر اساس آزمون مذکور دریافت می‌کنند که طبق اخبار موجود قرار است این کارنامه با اعمال سوابق تحصیلی ۵۰ درصد بر رشته‌های نظری و ۲۸ درصد بر گروه‌های فنی حرفه‌ای و هنر در نیمه دوم مرداد ۱۴۰۳ اعلام شد. مرحله سوم: قرار بر این است که دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ در نیمه دوم مرداد منتشر شود که در ادامه این روند شرایط انتخاب رشته نیمه دوم مرداد برای داوطلبان مشخص می‌شود. نتایج انتخاب رشته نیمه دوم شهریور منتشر می‌شود.

لازم به ذکر است سوابق برای آن دست از داوطلبانی که در هر دو نوبت در یک گروه آزمایشی شرکت داشته‌اند بر اساس تشخیص سازمان سنجش، در هر آزمون نمره بهتری کسب کرده باشند، اعمال می‌شود.

متقاضیانی که در دو رشته متفاوت در دو نوبت اردیبهشت و تیر در امتحان شرکت داشته باشند نیز بر اساس انتخاب خود فرد، سوابق تحصیلی در یکی از دو آزمون اعمال می‌شود. همچنین داوطلبان می‌توانند سوابق تحصیلی خود را در سایت مای مدیو به نشانی my.medu.ir مشاهده کنند.

زمان اعلام نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳

با اینکه کنکور ۱۴۰۳ در دو نوبت برگزار می‌شود، بنابراین با استناد به دفترچه ثبت‌نام کنکور، انتشار نتایج اولیه کسب شده هرکدام از آزمون‌های کتبی در بازه‌های زمانی مشخصی صورت می‌گیرد که شرکت کنندگان با توجه به این رتبه قبولی کنکور اقدام به انتخاب رشته می‌کند. داوطلبان کنکور تیر ۱۴۰۳ می‌توانند از نیمه دوم مرداد با مراجعه به سایت sanjesh.org نسبت به دریافت نتایج خود اقدام کنند.

پس از انتخاب یکی از گروه‌های آزمایشی برای اعمال سوابق تحصیلی تا نیمه دوم مرداد ۱۴۰۳، نتایج نهایی مرحله اول داوطلبان شامل کارنامه‌ای با قید رتبه و تراز، در نیمه دوم مرداد منتشر خواهد شد.

زمان اعلام نتایج کنکور سراسری ۱۴۰۳

مراحل نتیجه

مندرجات کارنامه

زمان

اعلام نتیجه اولیه اردیبهشت

کارنامه حاوی نمرات خام دروس اختصاصی

نیمه دوم خرداد ۱۴۰۳

اعلام نتیجه نهایی و انتخاب رشته

رتبه، تراز و وضعیت مجاز و غیر مجاز بودن انتخاب رشته داوطلب

نیمه دوم مرداد ۱۴۰۳

اعلام نتایج انتخاب رشته

شامل وضعیت قبولی دانشگاه، رشته پذیرفته شده و دوره پذیرفته شده

نیمه دوم شهریور ۱۴۰۳

زمان اعلام نتایج نهایی کنکور ۱۴۰۳

نتایج نهایی به منظور اعلام وضعیت پذیرش شرکت کنندگان در دانشگاه‌ها و نتایج انتخاب رشته آن‌ها است. در ضمن متقاضیان لازم است بدانند که نتیجه پذیرش نهایی هر یک از داوطلبان صرفاً در قالب یک کارنامه از سوی سازمان سنجش آموزش کشور به اطلاع داوطلبان خواهد رسید.

مطابق آخرین اخبار زمان اعلام نتایج نهایی کنکور اردیبهشت و تیر ۱۴۰۳، نیمه دوم شهریور و از طریق سامانه جامع آزمون‌های سراسری به نشانی my.sanjesh.org منتشر می‌شود .

پذیرفته شدگان نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳

پس از اعلام نتایج اولیه کنکور که نمرات خام دروس اختصاصی داوطلبان به علاوه نمره کل سوابق تحصیلی اعلام شد، داوطلبان به سه دسته تقسیم می‌شوند که برای اعمال سوابق تحصیلی در رتبه شأن باید اقدامات متفاوتی را انجام دهند.

افرادی که فقط در آزمون یکی از دو نوبت اردیبهشت یا تیر شرکت داشته‌اند که سوابق تحصیلی این افراد در همان آزمون اعمال خواهد شد. داوطلبانی که در هر دو نوبت اردیبهشت و تیر ماه شرکت داشته و هر دو آزمون مربوط به یک گروه آزمایشی بوده است؛ سوابق تحصیلی این دست از متقاضیان با اراده سازمان سنجش بر آزمونی تأثیر گذار خواهد بود که داوطلب در آن عملکرد بهتری داشته است. متقاضیانی که در هر دو نوبت اردیبهشت و تیر و در دو گروه آزمایشی متفاوت شرکت کرده‌اند باید تا مرداد یکی از این دو گروه آزمایشی را برای اعمال سوابق تحصیلی خود انتخاب کنند. پذیرفته شدگان نتایج نهایی کنکور ۱۴۰۳ پس از اینکه قبولی داوطلب در آزمون کتبی قطعی و طبق نتایج مجاز به انتخاب رشته شد، باید طبق زمان بندی اعلام شده انتخاب رشته خود را انجام دهد. برای انتخاب رشته لازم است متقاضی رشته‌های مورد علاقه خود را از بین لیست رشته‌های موجود در دفترچه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳ تا سقف ۱۰۰ کد رشته انتخاب کند. برای سهولت در اولویت‌بندی می‌توانید رشته‌های مورد علاقه خود را در سه دسته‌بندی زیر قرار دهید: رشته‌های خوشبینانه رشته‌های واقع بینانه رشته‌های بدبینانه

مطابق با آنچه که در مطلب مشاوره انتخاب رشته کنکور گفته شده، شانس قبولی در انتخاب‌های خوشبینانه بسیار پایین است، اما در انتخاب‌های واقع‌بینانه که منطبق با رتبه و تراز داوطلب است، شانس قبولی بالایی وجود دارد. انتخاب‌های بدبینانه در واقع برای محکم کاری است، بنابراین داوطلبانی که به هر جهت قصد ماندن در پشت کنکور را ندارند، این انتخاب‌ها می‌تواند برای آن‌ها مفید باشد.

پذیرفته شدگان نهایی کنکور ۱۴۰۳

نتایج نهایی همان نتایج انتخاب رشته کنکور است. افرادی که در زمان انتخاب رشته این فرآیند را به انجام رسانده‌اند، باید در نیمه دوم شهریور ۱۴۰۳ منتظر اعلام نتایج نهایی باشند. پس از انتشار نتایج انتخاب رشته، پذیرفته شدگان باید به سایت دانشگاه محل قبولی خود مراجعه کنند و پیگیر اطلاعیه‌های آن باشند. چرا که دانشگاه‌ها برای ورودی‌های جدید خود دستورالعملی منتشر می‌کنند که در آن زمان مراجعه به دانشگاه برای ثبت نام حضوری، مدارک لازم، نحوه نام نویسی اینترنتی را به اطلاع دانشجویان جدید خود می‌رسانند.

انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳

پس از برگزاری و اعلام نتایج کنکور، لازم است داوطلبان مجاز به انتخاب رشته اقدامات لازم را بدین منظور انجام دهند؛ اما متأسفانه هر ساله برخی از داوطلبان به دلیل آگاهی نداشتن از نحوه صحیح این فرآیند، دچار اشتباه در انتخاب رشته می‌شوند. همین امر آن‌ها را از راه‌یابی به دانشگاه و تحصیل در رشته مورد علاقه‌شان باز می‌دارد. در این مسیر و با توجه به تغییرات اعمال شده در آزمون سراسری سال جاری، مطالعه دفترچه و اطلاعیه‌های سایت سازمان سنجش و بهره‌مندی از مشاوره انتخاب رشته کنکور می‌تواند مفید واقع شود.

تغییرات انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳ نسبت به سال‌های قبل

پیرو تغییرات گسترده‌ای که از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، در کنکور سال ۱۴۰۲ اعمال شد، روند انتخاب رشته نیز دستخوش تغییرات قرار گرفت. چنین انتظار می‌رود که این تغییرات در مورد انتخاب رشته کنکور سال ۱۴۰۳ نیز صادق باشند.

حذف زیرگروه‌ها

در سال‌های گذشته هر رشته زیر مجموعه یک زیر گروه بود و هر داوطلب یک رتبه برای هر زیر گروه داشت، اما با توجه به تغییرات کنکور ۱۴۰۲ زیر گروه‌ها حذف شدند و فقط یک رتبه برای همه رشته‌ها در کارنامه لحاظ خواهد شد.

سهمیه بهیاران

از سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۶ به مدت پنج سال و به میزان حداکثر ۵ درصد، ظرفیت رشته محل‌های دوره روزانه رشته‌های اتاق عمل و هوشبری به داوطلبان سهمیه بهیاران اختصاص داده شده است، همچنین می‌توانید اطلاعات بیشتر در خصوص میزان تأثیر سهمیه بهیاران در کنکور را می‌توانید در لینک مربوطه مطالعه کنید.

تأثیر قطعی معدل

در سال‌های گذشته اعمال تأثیر معدل در کنکور به صورت مثبت بود. اما با اعمال تغییرات در کنکور ۱۴۰۲ روند تأثیر سوابق تحصیلی به صورت قطعی لحاظ خواهد شد. این قطعی بودن بدین معنا است که سوابق تحصیلی تأثیر مثبت و یا منفی در رتبه قبولی کنکور را به همراه خواهد داشت.

حذف کارنامه سبز

داوطلبان باید انتخاب رشته خود را به طور دقیق انجام دهند، زیرا دیگر کارنامه سبزی وجود ندارد که به واسطه آن بتوان تغییر رشته داد.

کاهش مدت زمان تعهد رشته‌های تعهدی پیراپزشکی

در کنکور سال ۱۴۰۲، مدت زمان خدمت رشته‌های پیراپزشکی تعهدی به ۱.۵ برابر کاهش یافت.

زمان انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳

داوطلبان پس از شرکت در کنکور سراسری نوبت اول یا نوبت دوم ۱۴۰۳ باید در زمان انتخاب رشته کنکور در صورتی که واجد شرایط انجام این فرآیند بوده و در کارنامه آن‌ها مجاز به انتخاب رشته درج شده باشد، نسبت به ثبت کد رشته‌های مورد علاقه خود در سامانه انتخاب رشته اقدام کنند. یکی از تغییراتی که شامل حال این آزمون آن است که علی رغم برگزاری این آزمون در دو نوبت اردیبهشت و تیر ۱۴۰۳، فرآیند انتخاب رشته صرفاً یک بار انجام می‌پذیرد. به خاطر داشته باشید که انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان جدای از انتخاب رشته سراسری و در دی ماه است.

انتخاب رشته دانشگاه‌های سراسری

مطابق با دوره‌های قبلی کنکور که دفترچه انتخاب رشته یک یا دو روز قبل از شروع فرآیند انتخاب رشته در دسترس داوطلبان قرار می‌گرفت، چنین انتظار می‌رود که دفترچه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳ در نیمه دوم مرداد ۱۴۰۳ در دسترس داوطلبان قرار بگیرد. افرادی که مجاز به انتخاب رشته هستند، باید در این تاریخ به سایت سازمان سنجش مراجعه کرده و نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند.

انتخاب رشته دانشگاه آزاد

داوطلبانی که قصد انتخاب رشته و ادامه تحصیل در واحدهای دانشگاه آزاد را دارند می‌توانند در مهلتی که برای انتخاب رشته در نظر گرفته می‌شود، با مراجعه به مرکز سنجش، پذیرش و امور فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی به نشانی azmoon.iau.ir فرآیند انتخاب رشته خود را (به جز رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی) به اتمام برسانند. زمان انتخاب رشته دانشگاه آزاد به احتمال زیاد در نیمه دوم مرداد ۱۴۰۳ خواهد بود.

لازم به ذکر است انتخاب رشته در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی دانشگاه آزاد از طریق سایت سازمان سنجش انجام می‌شد که مهلت آن به اتمام رسیده است.

راهنمای تصویری انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳

انتخاب رشته کنکور سراسری از طریق سامانه الکترونیکی سازمان سنجش آموزش کشور انجام می‌گیرد.

ورود به سایت سنجش به نشانی sanjesh.org و انتخاب گزینه سراسری از منو.

انتخاب گزینه سامانه انتخاب رشته‌های با آزمون کنکور سراسری سال ۱۴۰۳

کلیک بر لینک سامانه انتخاب رشته‌های با آزمون کنکور سراسری سال ۱۴۰۳

وارد کردن اطلاعات خواسته شده و کلیک بر گزینه ورود

گزینه انتخاب رشته را انتخاب کنید.

اطلاعات خواسته شده را به دقت وارد کرده و در نهایت کلید ورود را بفشارید.

در سال‌های گذشته، انتخاب رشته آزاد و سراسری به صورت جداگانه و در سایت‌های مرتبط به خود انجام می‌شدند، اما طبق تغییری که به وجود آمده است، انتخاب کدرشته‌های مربوط به رشته‌های پزشکی، دندان پزشکی، دامپزشکی و داروسازی در گروه آزمایشی علوم تجربی برای دانشگاه‌های آزاد در سایت انتخاب رشته دانشگاه‌های سراسری به نشانی sanjesh.org انجام می‌شود و دیگر ثبت این کد رشته‌ها در فرم انتخاب رشته سامانه سنجش پذیرش و امور فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد صورت نمی‌گیرد.

کد خبر 747373

دیگر خبرها

  • زمان انتشار نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ مشخص شد
  • زمان اعلام نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳
  • نتایج اولیه کنکور سراسری ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود
  • اعلام زمان انتشار نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳
  • اعلام زمان و مکان بررسی مدارک آزمون استخدامی آموزگاری در فارس
  • اعلام نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ در نیمه مرداد
  • کنکور ۱۴۰۳ شروع شد | نتایج اولیه در این تاریخ منتشر می‌شود
  • نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می شود
  • بزرگ‌ترین ماراتن علمی کشور در خط شروع ۱۴۰۳
  • انتخاب رشته بیش از ۷۲۰ هزار نفر در کنکور دکتری ۱۴۰۳