Web Analytics Made Easy - Statcounter

 مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت : در پانزدهمین جشنواره تجلیل از تعاونی های برتر استان مرکزی ، ۶در بخش صنعت ، کشاورزی و خدمات به عنوان کارآفرین برتر استان برگزیده و تجلیل می شوند . 

به گزارش برنا از اراک محمدتقی آبایی هزاوه در پانزدهمین جشنواره تجلیل از تعاونی های برتر استان مرکزی اظهار کرد: آغاز فعالیت رسمی تعاون در ایران را می‌توان به تصویب قانون تجارت در سال ۱۳۰۳شمسی دانست که موادی از این قانون به بحث در مورد تعاونی های تولید و مصرف پرداخته بود‌ اما به لحاظ تشکیل و ثبت فعالیت های تعاونی های رسمی می‌توان سال ۱۳۱۴ را آغاز فعالیت تعاونی های رسمی در ایران دانست .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اولین قانون تعاونب ایران در سال ۱۳۳۲ با الهام گرفتن از قوانین خاص دیگر کشورها تهیه شده بود به صورت لایحه قانونی به تصویب و در سال ۱۳۳۴ لایحه مزبور با اصلاحاتی از تصویب مجلس وقت گذشت و اولین قانون ایران تصویب شد.

آبایی بیان کرد: با توجه به افزایش تعاونی ها پس از پیروزی انقلاب می‌توان دریافت که ۵۰ درصد مجموع تعاونی های قبل از انقلاب،هرساله پس از پیروزی انقلاب تشکیل شده، میانگین تعانی های فعال تشکیل شده در کشور سالیانه دوهزار و ۳۵۰ تعاونی بوده است. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت : مجموع شرکت های تعاونی کشور در پایان بهمن ۱۳۵۷ برابر با پنج هزار و ۹۷۵ واحد با سه میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عضو بود و این در حالی است که در حال حاضر ۹۴هزار شرکت تعاونی فعال با اشتغال یک میلیون و ۷۷۲ هزار و ۵۰ نفر در سطح کشور وجود دارد که دو هزار و۸۰۰ تعاونی سهم استان مرکزی است.

وی تاکید کرد : در مجموع شمار تعاونی ها سه میلیون تعاونی می باشد که ۱۰درصد کل شاغلان جهان را تشکیل می دهند آبایی افزود : با ایجاد سامانه جامع روابط کار تمامی شرکت های تعاونی در این سامانه ثبت نام کردند که ۵۷ شرکت تعاونی حداقل امتیاز را کسب کردند و در نهایت ۱۵ تعاونی برتر انتخاب شدند و همچنین ۵۷ شرکت حقیقی و حقوقی نیز در سامانه کارآفرینان برتر ثبت نام کردند که در نهایت ۶ کارآفرین در سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات به عنوان کارآفرین برتر برگزیده شدند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی اضافه کرد: ۵۷ شرکت حقیقی و حقوقی نیز در سامانه کارآفرینان برتر ثبت نام کردند که در نهایت ۶ کارآفرین در سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات به عنوان کارآفرین برتر انتخاب شدند.

آبایی بیان داشت : سامانه شفافیت حدود یک ماه است که فعال شده و تمامی اطلاعات مورد نیاز مردم در حوزه تعاون، کار و رفاه اجتماعی از جمله تسهیلات مختلف، اعضای هئیت مدیره وجود دارد و باید اذعان داشت که انتخاب شرکت های تعاونی از سال آینده به صورت سیستمی انحام خواهد شد که نقش مهمی در افزایش رضایمتندی و پاسخگویی ارباب رجوعان را دارد .

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت:از مجموع ۹۴ هزار تعاونی فعال در سطح کشور، ۲۸۰۰ تعاونی فعال سهم استان مرکزی است .

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی خاطر نشان کرد:  هدف از برگزاری جشنواره تجلیل از تعاونی های برتر و کارآفرینان،  ترویج فرهنگ کارآفرینی  است چرا که کارآفرینان و صاحبان تعاونی ها نقش بسیار مهمی در بهبود رونق اقتصادی و افزایش اشتغال دارند و می طلبد که حمایت های لازم در این راستا صورت گیرد.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: استان مرکزی کارآفرینی اراک هفته تعاون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۷۶۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعاونی‌ها زیر چتر حمایت بانک توسعه تعاون

نخستین دیدار سال جدید مدیرعامل بانک توسعه تعاون به سازمان تعاون روستایی اختصاص یافت تا حمایت از تعاونی ها با جدیت دنبال شود.

اقتصاد کشور در مواد ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی به سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی تقسیم شده تا از تمامی ظرفیت‌ها برای رونق کشور استفاده شود. در جایی که اقتصاد در اختیار دولت قرار دارد، هرگز شکوفایی صورت نمی‌گیرد. برای اثبات این ادعا کافی است مدیریت دولتی در بخش‌های گوناگون اقتصاد را بررسی کنیم تا متوجه شویم هرجا دولت مدیریت را در اختیار داشته، نه تنها شکوفایی صورت نگرفته، بلکه ایستایی رقم خورده و در مراحل جدی‌تر به بحران، ورشکستگی و تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی منجر شده است.

عقب ماندگی تعاون

بدلیل ناتوانی دولت در عرصه‌های گوناگون اقتصادی، رهبر انقلاب سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی را تعریف کرد تا بتوان از ظرفیت بخش خصوصی و تعاونی نهایت استفاده را به عمل آورد. اما آنچه مورد تاکید رهبر انقلاب بود، ارتقای جایگاه اقتصاد تعاونی بود به نوعی که در سیاست‌های کلی ابلاغی، ریل گذاری بر سهم یابی ۲۵ درصدی تعاونی از اقتصاد تا پایان برنامه پنجم توسعه بود. اکنون که لایحه برنامه هفتم توسعه از سوی دولت سیزدهم به مجلس تسلیم و مواد آن تصویب شد، سهم تعاونی از اقتصاد به پنج درصد هم نمی‌رسد. عددی که نشان می‌دهد تا چه اندازه در حق تعاونی کم لطفی شده است.

نبود متولی

در شرایطی که سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبر انقلاب بر سهم ۲۵ درصدی تعاون از اقتصاد تاکید دارد، لازم است نگاه ویژه‌ای به بخش تعاونی داشته باشیم، حتی می‌توانستیم وزارت تعاون را گسترش دهیم و برای تعاونی شورای عالی تعریف کنیم و دبیرخانه دائمی تعاون راه بیندازیم، اما نه تنها این حرکت‌ها را انجام ندادیم، بلکه وزارت تعاون را در دل وزارت کار ادغام کردیم و سهم ۲۵ درصدی از اقتصاد را از وزارت به معاونت تقلیل دادیم تا فاتحه تعاون را خوانده باشیم.

بیشتر بخوانید:

پایبندی به قانون با انجام ۹۰ درصدی تکالیف در بانک توسعه تعاون  


وجود دستگاه‌های تعاونی

خوشبختانه تعاون زیرمجموعه‌هایی داشت که نابود، تعدیل یا ادغام نشد. اما مهمتر اینکه این زیرمجموعه‌ها با تمام توان در مسیر حمایت از تعاونی‌ها فعالیت گسترده‌ای داشت. یکی از مهمترین نهاد‌های حامی بخش تعاون، بانک توسعه تعاون بود که به عنوان پیشانی حمایت از بخش تعاونی تعریف شده بود. البته بانک‌ها با رویکرد اقدامات پولی و مالی، در اندیشه حمایت از بخش‌های تولیدی نبوده اند و تنها حرکت‌های ملایمی انجام می‌دهند تا خود را حامی تولید نشان دهند، اما خوشبختانه مدیریت بانک توسعه تعاون به تعاونی اهمیت ویژه‌ای می‌دهد و در تمامی طول سال به رایزنی با بخش‌های مرتبط با تعاونی‌ها مشغول است.

اولین گام‌های سال جدید

اما مدیرعامل بانک توسعه تعاون با آغاز سال ۱۴۰۳ در قالب دیدار با رییس سازمان تعاون روستایی در نخستین روز کاری سال جدید، این پیام را به تعاونی‌ها داد که همچنان بر ریل حمایت از تعاونی‌ها حرکت می‌کند. در این دیدار ایوب فصاحت و محمد شیخ حسینی به بررسی راهکاری همکاری بیشتر و الزامات تقویت اتحادیه‌ها و تعاونی‌های بزرگ‌مقیاس پرداختند. مدیرعامل بانک توسعه تعاون با تاکید بر اینکه هر دو مجموعه از نهاد‌های تخصصی و توسعه‌ای حوزه تعاون هستند گفت: بانک توسعه تعاون برای ارائه خدمات بهتر به تعاونگران روستایی، تعامل و ارتباط خود با سازمان تعاون روستایی را افزایش می‌دهد.

اشتغال روستایی و عشایری

محمد شیخ حسینی با تاکید بر اینکه روستا همواره پشتوانه مهم اقتصاد بوده و مظهر و منشا تولید و محصولات است گفت: بانک توسعه تعاون در طرح اشتغال روستایی و عشایری مدت‌ها بالاترین عملکرد را در میان بانک‌های عامل داشت، بانک این آمادگی را دارد تا در طرح‌های تبصره‌ای و بودجه ای، نگاه و توجه ویژه‌ای به روستا و تعاون داشته باشد.

حرکت در مسیر رهبری

مدیرعامل بانک توسعه تعاون با تاکید بر اینکه در سال جدید مطابق رهنمود‌های مقام معظم رهبری کماکان در مسیر حمایت از تولید گام برمی داریم گفت: اعتقاد داریم تعاون در تحقق شعار راهبردی «جهش تولید با مشارکت مردم» نقش اساسی بر عهده دارد، تمامی برنامه‌های بانک در همین مسیر است، تعامل با سازمان تعاون روستایی نیز در این میان بسیار ارزنده و راهگشا است.

عملکرد مناسب توسعه ای

اما رییس سازمان تعاون روستایی در این دیدار به تقدیر از عملکرد بانک توسعه تعاون پرداخت و گفت: این بانک در حوزه بانکداری توسعه‌ای عملکردی مناسبی داشته و ماموریت‌ها و رسالت‌های مشترکی میان دو مجموعه وجود دارد. ایوب فصاحت با تاکید بر اینکه هر دو نهاد می‌توانند با همکاری و تعامل، خدمات بهتری به جامعه هدف اعم از تعاونگران و روستاییان ارائه دهند گفت: ارتقای سطح تولید و اشتغال در مناطق روستایی از مهمترین اهداف هر دو مجموعه بوده است.

دیگر خبرها

  • بانوان چادری شاغل در ادارات تجلیل شوند
  • تعیین برش های شهرستانی در اولویت برنامه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی
  • تایید بیش از ۸ هزار عنوان شغلی به‌عنوان مشاغل سخت و زیان‌آور
  • با هدف ترویج فرهنگ کار خیر و تکریم خیرین جشنواره ی ملی رسانه ای مهرآفرین برگزار می شود.
  • کارگروه پیگیری شعار سال در وزارت کار تشکیل شد
  • مرتضوی: افزایش حقوق بازنشستگان در فروردین اعمال می‌شود +فیلم
  • بیش از ۸ هزار عنوان شغلی در کرمانشاه سخت و زیان آور شناخته شد
  • تعاونی‌ها زیر چتر حمایت بانک توسعه تعاون
  • هدف وزارت کار برای جهش ۲۰درصدی تولید صنایع بزرگ
  • استقبال از طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی در کردستان ۶۵ درصدی شد