Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-03-29@05:59:27 GMT

کم هزینه‌ترین روش برای جبران کسری بودجه کدام است ؟

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۸۰۴۵۰

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز،  نخستین بار طرح گشایش اقتصادی را حسن روحانی در جمع هیأت دولت اعلام کرد، او گرچه جزئیاتی از طرح را بیان نکرد اما همین نامگذاری کافی بود تا حرف و حدیث‌های زیادی پیرامون جزئیات این طرح به وجود بیاید. چندی بعد محسن زنگنه، نماینده مجلس به گمانه زنی‌ها پایان داد و از فروش اوراق سلف نفتی به مردم در قالب طرح گشایش اقتصادی خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بر اساس این طرح پیشنهادی که دولت آن را به شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه فرستاده است، قرار است ۲۲۰ میلیون بشکه نفت به شکل پیش فروش به سرمایه گذاران عرضه شود و در موعد سررسید نیز دولت به صورت تضمینی این اوراق را به قیمت روز نفت و قیمت روز ارز از صاحبان آن خریداری کند.

 

ابراز نگرانی نمایندگان از بدهی طرح گشایش اقتصادی برای دولت بعدی

نمایندگان مجلس اما در مقابل این طرح دولت واکنش‌های مختلفی نشان دادند اما واکنش مشترکی که میان اکثر نمایندگان دیده می‌شد، ابراز نگرانی آن‌ها از بدهی‌های سنگین طرح گشایش اقتصادی برای دولت بعدی بود زیرا دولت با فروش اوراق سلف نفتی حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان عایدی کسب می‌کند اما در عوض بدهی سنگین ارزی را به دولت بعدی تحمیل می‌نماید.

 

همان طور که گفته شد بر اساس طرح گشایش اقتصادی، دولت موظف است که اوراق را در موعد سررسید با توجه به قیمت روز ارز و نفت بازخرید کند. در این میان پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که احتمال افزایش قیمت ارز و نفت در طی ۲ سال آینده وجود دارد و این بدان معناست که هر دو مؤلفه مؤثر بر میزان بدهی دولت بعدی، روندی افزایش خواهند داشت که همین امر موجب سنگین‌تر شدن بدهی دولت بعدی خواهد شد.به عنوان مثال اگر در سال ۱۴۰۱ قیمت نفت به ۵۰ دلار و نرخ دلار نیز افزایش یابد، حداقل ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی ایجاد خواهد شد که پرداخت آن‌ها همه بر عهده دولت بعدی است.

 

پاسخ روحانی به نمایندگان: ما هم تعهدات دولت قبلی را انجام دادیم!

روحانی اما چندی بعد در پاسخ به نگرانی‌های نمایندگان مجلس و رسانه‌ها، فروش اوراق سلف نفتی را بهترین روش برای جبران کسری بودجه نامید و انتقال تعهدات دولت‌ها به یکدیگر را امری طبیعی دانست و گفت: «اینکه بحث می‌شود با فروش نفت دولت بعدی متعهد می‌شود، درست است و دولت بعدی باید تعهدات دولت قبل را انجام دهد، ما هم تعهدات دولت قبلی را انجام دادیم و هر کاری که دولت قبلی کرد ما متعهد بودیم انجام بدهیم».

 

این پاسخ رئیس جمهور در شرایطی ارائه شد که حرف اصلی منتقدان نه اصل ایجاد بدهی برای دولت بعدی، بلکه سنگین و پرهزینه بودن بدهی حاصل از فروش اوراق سلف نفتی برای دولت بعدی است. بر همین اساس هم بود که مجلس در بودجه ۹۹ اجازه انتشار کم‌هزینه‌ترین روش برای جبران کسری بودجه یعنی فروش اوراق مالی اسلامی به میزان ۵۰ هزار میلیارد تومان را به دولت داد.

 


علاوه بر آن، در اردیبهشت امسال نیز شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه مجدداً اجازه فروش ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اوراق مالی جدید را به دولت داد تا کسری بودجه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت جبران شود.

 

هزینه ۴ برابری اوراق نفتی نسبت به اوراق مالی

با وجود اجازه‌های قانونی مجلس و شورای هماهنگی سران سه قوه برای جبران کسری بودجه از طریق انتشار اوراق مالی اسلامی، حسن روحانی اصرار دارد که فروش اوراق سلف نفتی بهترین روش برای پوشش دادن کسری بودجه دولت است در حالی که محاسبات کارشناسی خلاف ادعای رئیس جمهور را اثبات می‌کند.

 

بر اساس بررسی‌های کارشناسی، متوسط هزینه انتشار سالانه اوراق مالی تنها ۱۷.۴ درصد است اما متوسط هزینه انتشار سالانه اوراق سلف نفتی با توجه به محتمل بودن افزایش قیمت نفت و ارز تا ۷۶ درصد نیز خواهد رسید.

 

دولت کم‌هزینه‌ترین روش برای جبران کسری بودجه را انتخاب کند

به طور کلی جبران کسری بودجه نیاز به ایجاد منابع جدید درآمدی برای دولت و حذف هزینه‌های اضافی آن دارد اما با این حال استفاده از روش فروش اوراق در کوتاه مدت می‌تواند فرصت لازم برای انجام اصلاحات اساسی ساختار بودجه را فراهم کند. بر همین اساس لازم است تا دولت دوازدهم تا زمان انجام اصلاح ساختار بودجه از کم‌هزینه‌ترین روش برای جبران کسری بودجه استفاده کند و از تحمیل بدهی سنگین برای دولت‌های بعدی که مصداق آینده فروشی است، پرهیز نماید.

 

مهر

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: اوراق نفتی اوراق مالی اقتصاد جام نیوز بودجه دولت کم هزینه ترین روش برای جبران کسری بودجه فروش اوراق سلف نفتی هزار میلیارد تومان طرح گشایش اقتصادی برای دولت بعدی تعهدات دولت اوراق مالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۸۰۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با ورود چندین سامانه بارشی تا حدودی کسری بارش اردبیل جبران شد

ایسنا/اردبیل مدیرکل هواشناسی استان اردبیل گفت: علیرغم اینکه استان اردبیل یکی از کم بارش‌ترین و گرم‌ترین پاییزهای خود را طی ۵۰ سال گذشته سپری کرد، با آغاز فصل زمستان و ورود چندین سامانه بارشی تا حدودی کسری بارش استان جبران شد.

مجید کوهی ۷ فروردین گفت: علیرغم اینکه استان اردبیل یکی از کم بارش‌ترین و گرم‌ترین پاییزهای خود را طی ۵۰ سال گذشته سپری کرد، با آغاز فصل زمستان و ورود چندین سامانه بارشی تا حدودی کسری بارش استان جبران شد و متوسط بارش استان از ۳۱ درصد کاهش در انتهای فصل پاییز، به پنج درصد کاهش در ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ رسید.

وی اضافه کرد: بر این اساس متوسط بارش استان در فصل زمستان ۱۴۰۲ برابر با ۹۷ میلی‌متر بوده است که نسبت به مدت مشابه طی سال‌های گذشته (نرمال) افزایش ۲۵ درصدی داشته است.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل خاطرنشان کرد: طی فصل زمستان ۱۴۰۲ به غیر از شهرستان نیر که حدود ۱۴ درصد کاهش بارش داشته است، بقیه شهرستان‌های استان زمستان پربارشی را تجربه کردند که بیشترین افزایش بارش در شهرستان خلخال ۵۴ درصد ، بیله‌سوار ۴۳ درصد و پارس‌آباد ۳۷ درصد بوده است.

کوهی یادآورشد: در این مدت بیشترین بارش تجمعی به میزان ۱۵۷ میلی متر در شهرستان خلخال و کمترین نیز با ۶۵ میلی متر در اصلاندوز دریافت شد.

به گفته مدیرکل هواشناسی استان اردبیل، میزان بارش شهرستان اردبیل نیز در این مدت ۷۳ میلی‌متر بوده که افزایش ۶ درصدی نسبت به بلندمدت داشته است.

وی با بیان اینکه بررسی بارش استان از آغاز فصل آبی (اول مهر ) تا ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ حاکی از کاهش پنج درصدی بارش‌های استان بوده است، گفت: بارش‌های استان امسال ۱۵۶ میلی متر ثبت شد و این در حالی است که متوسط بارش‌های استان در دوره بلند مدت ۱۶۴ میلی متر بوده است.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل بیان کرد: طی این مدت بیشترین افزایش بارش در شهرستان خلخال و بیله‌سوار بوده که به ترتیب ۱۶ و ۱۴ درصد افزایش بارش داشته‌اند.

کوهی ادامه داد: در شهرستان‌های انگوت و پارس‌آباد نیز میزان بارش‌ها در حدود سه درصد افزایش داشته است در بقیه شهرستان‌های استان با کاهش بارش مواجه بودیم که شدت این کاهش بارش در مناطق مرکزی استان شدیدتر بوده و در نیر به ۳۷، نمین ۲۸، اردبیل ۲۱ و فیروزآباد ۱۹ درصد رسید.

وی همچنین در خصوص تغییرات دمایی استان گفت: متوسط دمای استان از اول مهر تا ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۷.۱ درجه سلسیوس بوده است، که نسبت به مدت مشابه در دوره بلندمدت یا نرمال افزایش ۲.۶ درجه‌ای را نشان می‌دهد.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل تصریح کرد: طی مدت فوق بیشترین افزایش دمایی در شهرستان سرعین با ۳.۳ درجه و کمترین افزایش نیز با ۱.۸ درجه در پارس‌آباد بوده است. متوسط دمای شهرستان اردبیل نیز طی مدت فوق ۵.۲ درجه سلسیوس بوده است که نسبت به بلندمدت ۲.۶ درجه سلسیوس افزایش داشته است.

کوهی گفت: طی فصل زمستان نیز متوسط دمای استان ۶.۵ درجه سلسیوس ثبت شده است که افزایش ۱.۶ درجه‌ای را نسبت به بلندمدت نشان می‌دهد.

وی همچنین در خصوص پیش‌بینی بارش‌های فصل بهار استان افزود: نقشه‌های پیش‌بینی فصلی سازمان هواشناسی کشور نشان می‌دهد که میانگین بارش کشور از نیمه فروردین تا نیمه اردیبهشت ۱۴۰۳ در محدوده نرمال خواهد بود که البته انتظار می‌رود میزان بارش‌ها در نواحی شمال غرب و سواحل خزر بیش از نرمال باشد.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل ادامه داد: بارش‌ها از نیمه اردیبهشت تا نیمه خردادماه در سراسر کشور و از جمله استان اردبیل در محدوده نرمال پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • لوپن: دست دولت ماکرون در جیب فرانسوی‌ها است
  • انفجار در کسری بودجه و بدهی عمومی فرانسه 
  • اعتبار فرانسه زیر اهرم فشار کسری بودجه بالا
  • بودجه ۱۴۰۳ کسری پنهان ندارد
  • معاون رئیس جمهور: بودجه ۱۴۰۳ کسری پنهان ندارد/ آئین‌نامۀ حقوق و دستمزد در هیئت دولت تصویب شد
  • معاون رئیس جمهور: بودجه ۱۴۰۳ کسری پنهان ندارد
  • منظور: بودجه ۱۴۰۳ بدون کسری است/ بیشترین تخصیص ارز برای واردات خودرو و قطعات صورت گرفته است +فیلم
  • منظور: آیین نامه حقوق و دستمزد ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد
  • اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  • با ورود چندین سامانه بارشی تا حدودی کسری بارش اردبیل جبران شد