Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-18@23:59:23 GMT

راز ماندگاری نهضت عاشورا در طول تاریخ چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۸۵۰۲۲

راز ماندگاری نهضت عاشورا در طول تاریخ چیست؟

با وجود گذشت چندین سال از واقعه عاشورا، اما همچنان نام شهدای کربلا بر سر زبان هاست.

به گزارش مشرق، هنوز هم کسی نتوانسته جواب این سوال را جامع بیان کند؛ اینکه چرا نام امام حسین (ع) پس از این همه سال زنده است و عاشقان حضرت، لحظه‌ای دم از اقامه عزا برای معشوقشان بر نمی‌دارند.

درباره راز ماندگاری قیام امام حسین (ع) و اقامه عزای سید الشهدا (ع) با حجت الاسلام و المسلمین مهدی نادعلی استاد دانشگاه و پژوهشگر دینی گفتگو کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ابتدا بیان کرد: ستمگرانی در تاریخ بودند که اجازه زیارت سید الشهدا (ع) را به مریدان حضرت نمی‌دادند. متوکل عباسی شرط کرده بود که اگر کسی بخواهد امام حسین (ع) را زیارت کند، باید یک دستش را قطع کند. با این وجود بسیاری از مردم به زیارت سید الشهدا (ع) می‌رفتند. از گذشته تا همین یک دهه اخیر که صدام سردمدار عراق بود، محدودیت برای زیارت امام حسین (ع) وجود داشت؛ اما نهضت حسینی باقی ماند و عاشقان اباعبدالله (ع) بیشتر شدند.

نهضتی که خاموش نمی‌شود

این کارشناس مذهبی ادامه داد: امسال کرونا باعث شد، فضای عزاداری کمی تغییر کند. با وجود اینکه ترس از ابتلا به ویروس کرونا وجود داشت، بسیاری از عاشقان با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مراسم عزاداری امام حسین (ع) شرکت کردند و محرم امسال، محرم ماندگاری شد. مقام معظم رهبری هم فرمودند شور و شعور حسینی در محرم امسال در تاریخ ماندگار می‌شود. علت ماندگاری قیام امام حسین (ع) و باقی ماندن شور حسینی را باید در ماندگاری قرآن کریم ببینیم. اینکه چرا قرآن کهنه نشده و برای مردم جذابیت دارد، به این دلیل است که کتاب آسمانی مسلمانان مطابق با فطرت بشری است. آیات ما مبتنی بر فطرت بشر است و از آنجا که فطرت بشر تغییر نمی‌کند، آموزه‌های دینی که بر اساس فطرت انسان باشد، ماندگار است.

راه کربلا ادامه دارد

حجت الاسلام و المسلمین نادعلی در ادامه افزود: همان طور که دین اسلام ماندگاری اش به دلیل مطابقت دستوراتش با فطرت انسان است، نهضت سید الشهدا (ع) هم به دلیل تطابق با فطرت انسان ماندگار شد. در قیام سید الشهدا (ع) نکاتی فطری وجود دارد. در لحظات پایانی عمر شریف امام حسین (ع) زمانی که لشکر دشمن به سمت خیمه‌ها یورش برد، حضرت بر شمشیرشان تکیه زدند، روی زانوهایشان قرار گرفتند و خطاب به شمر فرمودند که اگر دین ندارید لا اقل آزاده باشید. آزادگی و مردانگی صفاتی است که بر مبنای فطرت انسان شکل می‌گیرد. حضرت درس مردانه زندگی کردن می‌دهند. به همین دلیل آموزه‌های عاشورا همیشه سکه رایج جامعه جهانی است. به همین دلیل حتی غیر مسلمان‌ها از ایشان الگو می‌گیرند. زیر بار ذلت نرفتن، برای همه مردم در طول تاریخ جذابیت دارد. وقتی هندی‌ها قیام کردند گاندی رهبر انقلاب هند گفت، الگویم در زندگی حسین بن علی (ع) است.

صدایی که خاموش نمی‌شود

این استاد دانشگاه در ادامه به دشمنان تاریخی نهضت سید الشهدا (ع) اشاره کرد و گفت: خیلی‌ها از جمله افراد ظالم، هزینه می‌کنند که عزاداری سید الشهدا (ع) را از رونق بیندازند؛ چراکه شعائر حسینی فرهنگ مقابله با ظلم را ترویج می‌دهد. به همین دلیل ظالمان مخالف صد در صد مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله (ع) هستند. مفاهیمی مانند از خودگذشتی، فدا کردن عزیزان در راه دین، آزادگی، عزت و ... از مفاهیم موجود در کربلاست که دغدغه امروز جامعه ما نیز هست. امیر المومنین (ع) فرمودند که اگر تعداد دشمن زیاد بود، مبادا از دشمن بترسید. امام حسین (ع) این موضوع را در قیام خودشان اجرایی کردند. این موضوع همیشه در جهان جذابیت دارد. به همین دلیل در همه جای دنیا امام حسین (ع) شناخته شده هستند.

وی افزود: الان در نیویورک مسیحی‌ها و حتی اهل سنت روزی با عنوان روزِ حسین (ع) را قرار دادند و یاد اباعبدالله (ع) را زنده نگه می‌دارند. خیلی از وقایع تاریخی که اهمیت فراوانی هم دارند از خاطره‌ها محو می‌شوند، اما قیام سید الشهدا (ع) اینگونه نیست. یکی دیگر از علل ماندگاری سید الشهدا (ع) آگاهانه بودن دشمنی یزیدیان و دوستی حسینیان با حسین (ع) بوده است. همه قاتلان امام حسین (ع) با علم به کارشان، مقابل حضرت ایستادند؛ بنابراین قیام امام حسین (ع) یک قیام عقلانی است و هر عقل سلیم با این حرکت همراه می‌شود. به همین دلیل برای ادامه دار شدن عزاداری‌ها و شورهای حسینی، باید عقلانیت در این مراسم‌ها همچنان مد نظر قرار گیرد. باید روی منبرها موضوعات و مفاهیم عقلانی کربلا بازگو شود. اینکه یک کودک تا پیری در هیئات مذهبی حضور پیدا می‌کند به دلیل معرفتی است که به واسطه عقلانیت به دست آمده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا قرارداد ایران و چین محرم 99 مراسم عزاداری ماه محرم مشرق همین دلیل فطرت انسان سید الشهدا امام حسین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۸۵۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجتماع مردمی «وعده صادق» با مداحی حسین طاهری در حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار می‌شود

به گزارش آستان نیوز، اجتماع مردمی «وعده صادق» سه شنبه 28 فروردین ماه همزمان با اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

این مراسم با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین علی علیزاده آغاز می‌شود و با رجزخوانی حسین طاهری از مداحان مشهور کشورمان ادامه پیدا خواهد کرد.

شعرخوانی آئینی توسط  سید هاشم وفایی و قرائت دعای توسل با نوای احد سبزی از مداحان اهل بیت (ع) پایان بخش این مراسم باشکوه خواهد بود.

منبع: آستان نیوز

دیگر خبرها

  • نذر کاشی برای توسعه حرم سید الشهدا (ع) در کاشان
  • چرا مصیبت اباعبدالله بر آسمان‌ها سنگین است؟
  • برپایی نمایشگاه دست‌های کوچک اندیشه‌های بزرگ در یزد
  • حسینیه تسنیم| چرا مصیبت اباعبدالله بر آسمان‌ها سنگین است؟
  • ورود حجم قابل توجه‌ای سیلاب به شهر زاهدان
  • دیوارنگاره میدان امام حسین(ع) شیراز مزین به «وعده صادق» ایران شد
  • قیام موشک‌ها
  • اجتماع مردمی «وعده صادق» با مداحی حسین طاهری در حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار می‌شود
  • حسین رضازاده هنوز طلایه‌دار طلایی‌هاست
  • اجتماع مردمی وعده صادق با مداحی حسین طاهری برگزار می شود